Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Helmikuu 11, 2017, 22:23:10 ip

Otsikko: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 11, 2017, 22:23:10 ip
Hieman allergiseksi tullut C14 vikailmoituksiin. Pyörä näköjään generoi niitä aika-ajoin mutta toistaiseksi olen saanut kaikki suht helposti kuntoon eikä vikalogeissa ole ollut juurikaan pysyviä vikoja. Nyt on jarrupolkimen kytkimen muutostyö. Vaihdan sen paineanturityyppiseksi. Alkuperäinen muovinen ja avoin tiitula ei herätä luottamusta.

Mutta en ole kovin varma miten kytkentä pitäisi tehdä ja olenko päätellyt oikein. Ongelma on siinä että käytössä on kaksinapainen kytkin kolminapaisen sijaan. Olisiko raati ystävällinen ja löytäisi mahdolliset virheet kytkennästä?
http://www.motomatti.fi/2017/02/california-1400-takajarrun-valokytkimen.html
Otsikko: Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
Kirjoitti: Pekka - Helmikuu 12, 2017, 14:25:21 ip
Miksi tehdä monimutkaisempi järjestelmä? Parempi tiitula alkuperäisen tilalle.
http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=2065_1046_1278&products_id=7368

Relekytkenntämuutoksessa  ei ole jännitteillä väliä, ohjausvirta ja kärkien kautta kulkeva virta
eivät ole keskenään tekmisissä.
Otsikko: Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 12, 2017, 14:49:30 ip
Miksi tehdä monimutkaisempi järjestelmä? Parempi tiitula alkuperäisen tilalle.
http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=2065_1046_1278&products_id=7368

Valitettavasti tuo Partcon laite ei ole riittävän samanlainen. Kiinnitys on aivan erilainen. Pyörässä se ei ole kiinni ruuveilla ja tuo kärsäkin pitäisi olla parikytmillinen ja siinä on koko matkalla kierre. Voihan sellainen löytyäkin.

Relekytkenntämuutoksessa  ei ole jännitteillä väliä, ohjausvirta ja kärkien kautta kulkeva virta
eivät ole keskenään tekmisissä.

Tuo asia oli selvillä että vetokäämi ja toiminnot eivät ole tekemisissä sähköisesti keskenään.

Päätarkoitus on kuitenkin tehdä luotettavampi kytkentä aiheesta. Edellisissä pyörissäni ovat juurikin tuon tyyppiset kytkimet kuin ovat alkuperäisratkaisuina olleet reissuilla harmina. Aina on kotiin tultu mutta aikaa on hieman kulunut ennen kuin matka on jatkunut. Kyseinen kytkin teki jo viime kesänä häiriön ja pudotti ABS:n pois.
Tämä releellä korvaaminen vaikuttaa yksinkertaiselta ratkaisulta ja sähköiset toiminnot siirtyisivät suojaan satulan alle etupyörän likasuihkusta. Paineanturi ei kärsi liasta eikä kosteudesta. Liitokset tinaamalla ja liimasukan sisään.

Kytkennän voisi tehdä toisellakin tavalla ja itsestä tämä vaikuttaa helpoimmalta mutta onko se oikea kytkentätapa?
Otsikko: Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 12, 2017, 16:19:56 ip
Miksi tehdä monimutkaisempi järjestelmä? Parempi tiitula alkuperäisen tilalle.
http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=2065_1046_1278&products_id=7368


Näin minäkin tekisin..
Otsikko: Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 12, 2017, 17:18:05 ip
Hyvä on, annetaan periksi. Lähdetään kustannusosastosta. Se mikrokytkin maksaa 75€. Kysytty on. Se on mielestäni liikaa. Mutta voisi sen sinne laittaa taas keräämään likaa itseensä ja uusia häiriöilmoituksia. Toimintavarmuutta haen. Mikrokytkimellä en sitä saa. Mutta kysymys olikin millainen kytkentä pitäisi tehdä. Yhdestä olen antanut esimerkin. Mutta onko parempaa olemassa?
Otsikko: Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 12, 2017, 19:34:29 ip
Oletko katsonut osan numerolla esim Ebaysta? Edellisen auton keskuslukkomoottorin mikrokytkin olisi Suomessa maksanut parikymppiä. Ebaysta 2,30€.
Otsikko: Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
Kirjoitti: Pekka - Helmikuu 12, 2017, 19:46:30 ip
En ole tietoinen miten se kytkin on kiinnitetty 1400 Caliin tai miten sitä mekaanisesti käytetään.
Pointtni oli vain kyseenalaistaa tehtyä valintaa, onko helpompi tehdä parempilaatuiselle mikrokytkimelle
tms. tarvittaessa uudet kiinnikkeet vai rakentaa kokonaan uudenlainen kytkentä lisäosineen. Ja ilmata lisäksi jarrut.
Toki vaihtuuhan siinä ne jarrunesteet samalla jos on tarpeen. Eikä tarvitse ehkä etsiä ja ostaa sitä mikrokytkintä.
Guzzin varaosan hintaa ei voi perustella millään lailla :o
Mielestäni kytkentä sinällään on toimiva. Samantapaisia yksinkertaisia logiikka kytkentöjä käytetään
yleisesti. Sellaista jouduin viimeperjantaina viimeksi korjaamaan, oli vikaa sekä sähkössä että mekaanisella puolella.
Moottorinohjainkaan (vai mittaristo?) ei tässä huomaa mikrokytkimen vaihtumista releeksi. Nyt kärkiä ohjaa kuskin jalan sijaan
releen kela, mikään tuossa ei ohjainlaitteen kannalta muutu.
Otsikko: Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 12, 2017, 20:32:29 ip
Kiitos rohkaisevasta vastauksesta.

Tässä muutama päivä etsitty eri firmojen mikrokytkinvalintojen välillä. Samanlaista ei ole tullut vastaan enkä sitä huolisikaan. Kiinnitys on kierteellä. M4 kierre muoviosassa joka pitää sisällään ohuen puikon joka siirtelee mikrokytkimen nastaa. Se oli jo kerran täynnä kuraa ja jarrut katosivat osittain. Toki siitä tuli informaatiota mittaristoon ja vikalogiin pysyvä ilmoitus. Nyt kun talvella aioin ryhtyä mikrokytkintä puhdistamaan niin se levisi käsiin eli katkesi kierreosan juuresta. Kovin on hentoinen laite.

Eräästä elektroniikkaliikkeestä löytyi melkein samanlainen mutta sen hinta vesitiiviinä on yli 50€. Että nuukuuttani en sitä tilannut kun omilla "virityksillä" selviän alle puolella hintaa. Perinteisessä jarrujärjestelmässä painekytkin on helppo ja ehdottoman toimintavarma mutta nykytekniikan kanssa pitää polkimen asentotieto viedä ABS:n toiminnan vuoksi.

Enköhän loppuviikosta kolvaile johtoja paikoilleen ja etsin minireleelle ja sen jalalle paikan satulan alta. Vielä pitää ottaa selvää mistä johtimesta varastan käyttövirtaa releelle. Tarkkana pitää olla sillä pyörässä on kolmenlaista sähköä neljässä eri järjestelmässä. 12V, 5V sekä nopea että hidas CAN-väyläprotokollasähkö.
Otsikko: Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
Kirjoitti: TimoEv - Helmikuu 13, 2017, 11:51:17 ap

Taitaa olla sama, kuin alkuperäinen:
http://www.ebay.com/itm/V4NT7-Saia-Burgess-Microswitch-V4-Plunger-/142250809058?hash=item211ecf16e2:g:1d8AAOSw9N1Vyl1n
Tai:
http://www.ebay.com/itm/V4NS-Saia-Burgess-Microswitch-V4-Plunger-/132011868143?hash=item1ebc853fef:g:bRwAAOSwPcVVyl3c

Näissä ei ole mukana sitä actuatoria eli painikevipua. Mekaanisesti ja - tietenkin - sähköisesti näyttävät samanlaisilta. Ihan varmahan on, että MG ei ole käyttänyt jotain erikoismallia, vaan sopivaa kaupassa myytävää. Sähköisesti on periaatteessa ihan sama mitä versiota käyttää, sillä liki poikkeuksetta microkytkimesää on vaihtokytkin, eli NC ja NO -navat.


 
Otsikko: Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
Kirjoitti: seko - Helmikuu 13, 2017, 13:25:39 ip
tuottaako google-haku "QA4  Switch Actuator" sopivia varaosia alkuperäiseen?
Otsikko: Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 13, 2017, 13:57:04 ip
Burgess on merkki mutta tyyppinumero on jo irtaantunut. Kiinteällä johdotuksella ts ulkoisia liittimiä ei ole. Painike eli aktuaattori on sama kuin kiinnitysosa. Se on pitkä muovinen kierrehylsy ja sen sisällä muovinen tappi joka jumiintuu ajoittain ja kertoo silloin että jarrupoljinta ei ole painettu vaikka olisi tarkoitus jarruttaa eli jarrujärjestelmä ei toimi niin kuin on suunniteltu. Lisäksi niin heikkoa tekoa tai rikottu jo asentaessa että laukesi käsille.

Itse kytkin on ehyt. Nätisti naksuu kun nupikasta painelee. Vika on vain siinä miten jarrupolkimen asentotieto toimitetaan kytkimelle muovipuikon välityksellä ahdasta muoviholkkia pitkin. Sama muoviholkki kannattelee myös itse kytkintä. Johtosarja on kiinni nippusiteellä rungossa.

Alkuperäisellä heitän vesilintua eikä se takaisin pyörääni tule.
Nyt siis on tämä rosteriversiona: http://www.jpcycles.com/product/240-913
Lisäksi tarvitaan minirele ja vähän kytkentöjä.

Olisivat ottaneet oppia siitä millainen on sivutuen kytkin samassa pyörässä. Se on metallivalua, isokokoinen ja lujasti ruuveilla kiinni. Sellaisen voisinkin tilata vaikka maksaisikin mutta se on vain kytkevää tyyppiä. Vahinko.

Nyt minulla on jo paikoillaan painekytkin joka on kytkee silloin kun jarrulinjassa on nestepainetta. Siitä voi sanoa että se on melkoisen varma ja rakenne ruostumatonta terästä. Itsellä noista vuosikymmenten kokemus. Yhtään ei ole tarvinnut uusia. Edellisissä pyörissäni olen korvannut jarruissa mekaaniset kytkimet näillä. Ei tule virhetoimintoja koska tarvitaan nestepaine kytkimen kytkeytymiseksi.

Liitteenä kuva saman pyörän sivutuesta. Siinä on asentokytkin metallivalua ja noin viisi senttimetriä pitkä kunnollinen mekaaninen osa.
Otsikko: Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 13, 2017, 14:08:14 ip
Tehdään nyt selväksi että en missään tapauksessa halua alkuperäistä kytkintyyppiä pyörääni sellaiseen paikkaan jossa sen tulisi toimia veden ja kuran joukossa. Toki astinlautoihin tai kaatumarautoihin voisi laittaa eteen kuraläpät.

Kysymys on siitä onko kytkentäni oikeanlainen ja onko sille muuta mahdollisuutta? Ajotietokoneelta tulevaa hituvirtaa en haluaisi käyttää ohjaukseen. Alustavasti olen saanut tukea kytkennälleni mutta onko muita mielipiteitä?

Paineanturista tuli kustannuksia 25€. Muut tarvittavat osat ja johtimet ovat muutaman euron arvoisia joten halvemmaksi tulee. Työt teen ilmaiseksi ja itseltä on paha veloittaa muuten kuin käymällä tarjoamassa itselleni parit oluet.
Otsikko: Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
Kirjoitti: seko - Helmikuu 13, 2017, 22:35:33 ip
Esittämäsi kytkentä on aivan oikein. Releen kelalle sähkö akulta virtalukon kautta, niin ei tyhjennä akkua missään tilanteessa.

Outoa että ovat alunperin tuon mikrokytkimen tuollaiseen paikkaan laittaneet, kun paljon vanhemmissakin malleissa on
käytetty jarrupaineella toimivaa kytkintä, joka on luotettava ja huoltovapaa. Ehkä syynä on tuo vaihtokärjen tarve.

Ajotietokoneelta tai muultakaan elektroniikalta ei kannata ottaa sähköä releiden kelalle ainakaan ilman kelan rinnalle kytkettäviä
suojakomponentteja, koska releen päästäessä kelan energia purkautuu aiheuttaen jännitepiikin, joka voi olla elektroniikalle turmioksi.
Otsikko: Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 13, 2017, 22:52:07 ip
Olisiko tullut tuon tyypin katkaisijan tarve vastaan niin myöhäisessä vaiheessa, ettei ole ollut aikaa kyhätä parempaa.
Kun on sitten toiminut nollassa, niin on lipsahtanut tuotantoon siltään.
Otsikko: Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 13, 2017, 23:26:03 ip
Pitääkin tutkia eri mallien jarruvivun tienoita. Näitä C14 malleja on erilaisia. Astinlaudoilla ja jalkatapeilla.

Nyt on suunnittelemalleni kytkentäsysteemille kaksi myönteistä lausuntoa. Teen huomenissa iltapäivällä aiheen mukaisen koekytkennän ja katson mitä ajotietokone sanoo siihen. Sen jälkeen vikalogin nollaus. Uskoisin löytäväni releelle sopivan kiinnityspaikan sulakerasian läheltä. Sulakerasian tietämiltä uskoisin löytäväni sopivan sähkönluovuttajan.

Harmi kun ei pääse koeajolle.
Otsikko: Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
Kirjoitti: Breeze - Helmikuu 14, 2017, 12:14:17 ip
Jos ois oma, eikä olisi mitään estettä asialle (museorekisteri), niin tuommoiset hilavitkutinmikrokytkimet vaihtuisi painekytkimeen tai muuhun luotettavampaan systeemiin.
Oma tehdään ajamista varten... ;D
Otsikko: Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 14, 2017, 16:52:18 ip
Se on nyt tehty. Rele on asennettu. Naksuu kun painaa jarrua. Seuraavaksi vikalogien nollaus. Nyt ei ole tietsikka mukana mutta torstaina on. Vasemman sivupaneelin alla oli hyvä paikka minireleelle. Samalla yksi johdinnippu tuli pois pyörän alaosasta. Se viimeinenkin. Sama johdinnippu kulkee nyt yläkautta. Käynnistinmoottori piti irrottaa että johdon sai pujotettua uudelle reitille. Sen liitin oli jumissa startin takana.

Kirjottelen jossain vaiheessa blogiin jutun kuvien kanssa.
Kiitokset asianomaisille.

Viesti lähetetty Kerhon koneelta.
Otsikko: Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 14, 2017, 21:14:29 ip
Tässä lyhytversio tämänpäiväisestä nakertamisesta: http://www.motomatti.fi/2017/02/california-1400-takajarrun-valokytkimen_14.html

Viimeisteltävää jäi vielä mutta laitos toimii. Tietokoneella pitää katsoa vikalogit ja sammuttaa hälytykset ajotietokoneelta.

Homma olikin helpompi kuin ensin luulin. Kun alkuperäisjohdotuksen kiersi eri reittiä niin se tuli pois pyörän alustasta ja siirtyi rungon yläosaan ja riitti pituudeltaan suoraan releelle. Piti jopa lyhentää.

Seuraavaksi ajovalojen toimintaan pieniä hienouksia + asennusten siistimistä.
Otsikko: Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 18, 2017, 02:31:21 ap
Vikalogista löytyi viesti ja sen nollaaminen poisti vikailmoitukset ajotietokoneelta. Seuraavan kerran asiaan pääsen kunhan pyörä on liikenteessä.
Tässä viimeisin Juttu: http://www.motomatti.fi/2017/02/california-1400-takajarrun-valokytkimen_18.html

Että pääsee kärryille kannattaa lukea kaksi edellistäkin päivitystä.
Jarrut vaikuttavat toimivan normaalisti mutta pitää varmuudeksi päästä koeajamaan kunnolla.

Lisäys: korjailin jälkeenpäin viime yönä kirjoittamani tekstin paria virheellisyyttä ja tein muutaman lisäyksen.

Otsikko: Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
Kirjoitti: Hajakenttä - Helmikuu 19, 2017, 13:21:26 ip
Tuolta blogin rivien välistä huomasin, että tarvitset sähkökuvien piirto-ohjelmaa toiseen käyttöjärjestelmään, ehkä Ubuntuun, joten vinkkaan niitä Ubuntun Sovellusvalikoimasta noutamaan hakusanalla:

- gEDA (toimintokaavioeditori, sähköpiirustus ja -simulointi, yksinkertainen ja kevyt.)
- electric (sähköalan CAD, piirustus, suunnittelu, simulointi, hiukan kehittyneempi ja vaativampi käyttää.)
Molemmat ilmaisia.

Onnea harrastukseen...  ;D
Otsikko: Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 19, 2017, 13:29:20 ip
Kiitos kovasti vinkistä.

Olen käyttänyt joskus viisitoista vuotta sitten Dia. nimistä ilmaista piirto-ohjelmaa kaavioiden tekoon mutta taidot ovat ruostuneet perusteellisesti tai sitten kyseinen ohjelma on muuttunut tällä välin liiaksi kun ei tahdo saada sillä mitään aikaiseksi. Ohjelman ja oman pään logiikka eivät täsmää.

Mutta pyörä toimii kun rele naksuu ja virheilmoitukset loistavat puuttumisellaan. Taas voi olla hetken tyytyväinen. Seuraavaksi paneudun sivulaukkujen paranteluun jos en muuta keksi. Pitää nekin sähköistää......
Otsikko: Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 19, 2017, 14:06:32 ip
Tämähän näkyi lähtevän toimimaan. Piirtelin jo hieman. Vaatii kyllä harjaantumista. Eiköhän sähkökuvia ala syntymään.....
Otsikko: Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 01, 2017, 22:05:07 ip
Hieman toiseen aiheeseen mutta sähköhommaa kuitenkin: http://www.motomatti.fi/2017/02/california-1400-lisapitkat-ja-sumuvalot.html
Tässä kuvia aiheesta lisää: http://www.motomatti.fi/2017/01/california-1400-lisavalotelineen_16.html