Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: caliari - Helmikuu 05, 2017, 20:34:47 ip
-
Moro.
Minkälaista työkalua olette käyttäneet keskimmäisen rattaan mutterin irroittamisessa? (kuva)
Kaveri lupasi tehdä pidennetyn hylsyn mikäli tarvin... mutta tarvinko? ;)
-
Eiköhän tuo juuri sellaisen vaadi. Tai "läpivetävän" hylsyn.
-
Pitkä hylsy tarvitaan. Kampiakseli on syytä lukita pyörimättömäksi avaamisen ja sulkemisen ajaksi. Varsinkin avatessa rasitus kohdistuu öljypumpun hentoisiin laakereihin. Kaikki ketjupyörät on vedettävä pois yhtä aikaa ketjun kanssa ja sama takaisinpäin.
Kampiakselin kun lukitsee siihen asentoon mitä ajoitusmerkit osoittavat on kokoaminen helppo juttu ajoituksen kannalta.
Kun öljypumppu on irti niin sen laakerointi ja päittäisvälykset sekä pumpun sisäpuolelta mahdolliset naarmut tarkistaen tai uusien. Välykset saa hoidettua osat tasohiomalla korjaamokirjan arvoihin.
Sitten yksi kysymys. Miksi purat jakopään? Mitään varsinaista syytä sen suhteen ei näyttäisi olevan. Vai onko tarkoitus vaihtaa nokka-akseli ja nostimet?
-
On tuo uusi ketju ja kiristin ollut laatikon pohjalla niin kauan että ajattelin vaihtaa ennenkuin hukkaan ne.
Oletko Matti sitä mieltä ettei kannata?
-
Tarkasteluni on puhtaasti tuon kuvan pohjalta. Ketju ei näytä venyneeltä eikä ketjupyörät kuluneilta. Ketju ei siis ole kovin löysän näköinen löysältä sivultaan.
En siis tiedä ajokilometrimäärää enkä muutakaan asiaan vaikuttavaa yksityiskohtaa. Jos on ajettu pitkästi yli 100.000 kilometriä niin ketjun vaihtoa voi suositella sillä perusteella että ketjun venyminen olisi jo niillä kilometreillä lähtenyt käyntiin ja ja ketjupyörät olisivat silloin vaarassa kulua nopeastikin vaihtokuntoon. Uuden ketjun laittamalla saa kestoa ketjupyöriin toisen mokoman lisää.
Olen vaihtanut erinäisiin Guzzeihin jakoketjun koska se on alkanut pitämään ääntä. Ketju on siis osunut kotelonsa seinämiin käynnin aikana. Silloin on, mielestäni, käytetty ketjua hieman liian pitkään.
Jakoketjuhan ei veny muista syistä kuin kulumisen vaikutuksesta: jokaiseen niveleen tulee muutama tuhannesosamillimetri lisää välystä niin se näkyy ketjun kokonaismitan kasvuna eli venymisenä vaikka yksikään ketjun osa ei ole fyysisesti venynyt. Pitäisikin puhua ketjun kulumisesta pidemmäksi.
Ketjun kuluessa sen rullien välimatka toisiinsa nähden kasvaa. Se kuormittaa ketjupyöriä ja nekin alkavat kulua niin että hammasväli kuluu epäsymmetriseksi. Ketjun rullat eivät silloin enää kohtaa ketjupyörän hammasvälin pohjaa vaan veto tapahtuu lähempänä hampaan kärkeä. Silloin on myös hammaspyörät vaihdettava ketjua uusittaessa. Vika on silmin havaittavissa.
-
Nonni, ketju ja kiristin vaihdettu.
Kaveri katkaisi hylsyn ja laittoi jatkeen väliin, joten sain helposti auki.
Mopolla on ajettu 161000km joten ei tainnut olla kilometrien perusteella turha vaihto.
-
... Mopolla on ajettu 161000km joten ei tainnut olla kilometrien perusteella turha vaihto.
Mielenkiinnosta, vertasitko vanhaa ja uutta ketjua keskenään ja huomasitko jotain eroa?
Vaihdoin itse joskus 110000 km, en löytänyt mitään eroa, kulumaa.
-
Vertasin ketjuja, ja ajattelin että jos laitan ne vierekkäin niin en enää erota kumpi on vanha ja kumpi uusi :)
-
Kulumisen toteaminen on helppoa irtoketjulle. Kuluneempi taipuu sivusuunnassa enemmän, tiukemmalle kaarelle siis.
-
Nyt on sitten käyntiääni erilainen. Tosin hiljenee kilometrien karttuessa kun ketju ja rattaat sopeutuvat. Tuo käyttämäsi tarvikekiristintyyppi on osasyyllinen uuteen käyntiääneen. Se on myös todennäköisesti seuraava syy avata jakopään kotelo. Tuskin kestää tämän mallin kiristin toista samanmittaista matkaa. Mutta se on helppo vaihtaa eikä edellytä isompia purkamisia. Vaikka vanha ei kuluneelta näyttänytkään niin kilometrien puolesta vaihto oli hyvin perusteltu.
Oliko vanhasta ketjusta aiheutunut ääniä tai muuta ilmiötä? Itse epäilen että korkeintaan pientä kolinaa joissakin kuormitustilanteissa ja ehkä tyhjäkäynnillä.
Mites venttiilinnostimet? Seuraavan öljynsuodatinvaihdon yhteydessä pääsee näkemään nekin. Ei kovin hyvin mutta kuitenkin sen verran tarkkaan että näkee jos on vikaa ilmennyt nokissa tai nostimissa. Siis alakautta kurkistelemalla. Itse olen käyttänyt endoskooppia tarkoitukseen.
-
Sopivan kännykamerankin voi ujuttaa tuonne väliin.
-
Tervehdys kaikille!
Olen vaihtamassa omaani Caliin -96 kaasutinversioon, ajettu 170 000km jakoketjua, juuri nyt ei ollut tarjolla saksasta, mut italiasta löytyi kit hintaan 88e (Officine08.com)
Kysymys kuuluu koskien erikoispitkää hylsyä, olisko kellään lainata moista? Asun ruotsissa, mutta postihan kulkee, maksan toki kulut!
-
ja vielä, miten lukitsen parhaiten kampiakselin?
-
Olen tehnyt vanhasta startin hammaspyörästä pidättimen hitsaamalla siihen lattaraudan joka kiinnittyy startin kiinnityspulttien tilalle. Startti on suht helppo irrottaa kunhan muistaa ensin irrottaa akusta plusjohto.
Jos ei ole startin ratasta niin voi lattarautaan hioa sopivan kokoisia hampaita.