Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Tammikuu 22, 2017, 15:08:45 ip
-
Monella meistä on kilvissä kaksi tai useampia moottoripyöriä. Mikä lienee tallinperän aarteiden keskiarvoikä?
Itselleni laskin, tosin sekä vaimon että omat pyörät yhdessä, keskiarvoksi 26,3333 jne. ikävuotta. Kuusi pyörää. Kaksi pyöristä on yli 30 vuotta ja yksi täyttää ensi vuonna 30. Vanhin 44 vuotta. Nuorin 1v.
-
Miun rätkän on keskimäärä vuosimalla 1990... 1976-2000 on ikähaarukka.
-
Mulla on -83 -> 2003. Jos skootteri lasketaan, niin 2006. Ilman skootteria keskivuosimalli on 1991,4. Moposkootteri nostaisi tasan 1994:än.
-
Minulla neljän pyörän keskiarvoikä on 26v. Vanhin 45 v. ja uusin täyttää kesällä vuoden.
-
Kesäkuulle vuoteen 1990 asettuu talouden pyörien keskimääräinen käyttöönottovuosi.
Sepä olisi mielenkiintoista laskea omistusaikainen keski-ikä. Millaistahan kaavaa olisi sovellettava?
Vain kaksi pyörää on ollut uudesta asti.
-
Itse laski tuohon omaani viisi isokilpistä. Jos ottaisi kaikki pyörät ja mopot mitä omistan, mutten pidä kotitallissani, keski-ikä laskisi.
-
Kolme pyörää. Vanhin -84, tuorein -05. Keskiarvoksi tuli 19 vuotta.
-
Kolmen pyörän keski-ikä 20 v.
-
Meillä kaks pyörää, keskiarvoikä 41,5.
-
Kolme pyörää -82 ,-92,ja 08 ....niin ja -74 Guzzin mopo
-
Tallista löytyy 2 Guzzia. Nuorempi täyttää maaliskuussa 10v ja vanhempi heinäkuussa 59v. Keski-iäksi tulee vajaat 35v.
Jouko
-
Tämä onkin mielenkiintoista,tuli laskettua nuo pyörät.Tallissa seitsemän moottoripyörää kilvissä ja keski-ikä 47,7 vuotta.Taidan olla huono kansalainen.
-
Minulla on vain vähän ajettuja helmiä; -93 ajettu 490 km, -01 ajettu 17300km ja -72 ajettu 4700 km!
-
Minulla yksi moto ja yksi motoskootteri ja yksi skootteri, keski-ikä 29v, melko uutta kalustoa joilla pärjään loppumatkan ... luulen. ::)
-
Joo. Olemassa olevalla kalustolla pärjäilen loppuikäni. Voi tietysti käydä niin että niiden omistaminen tai käyttäminen tulee niin kalliiksi tai hankalaksi valtion toimenpiteiden johdosta että otan yhden olohuoneeseen talteen ja muut paalataan juhlallisesti yhteispaalauksena kerralla.
-
Minulla jotenkin mallit päätyi 2000 vuoteen. Ei ole kolahtanut uudemmat . Eli keski-ikä vm. 1999
Mr
-
Aivan kuten arvelinkin. Vertailutietona että keskimääräinen pyörän ikä rekisterissä olevilla on noin 18 vuotta niin jo tällä otannalla saadaan Guzzien keski-ikä paljon korkeammaksi. Riippuu mielipiteestä ja harrastajasuunnasta millaisina vanhoja Guzzeja pitää. Ovatko ne rasite luonnolle ja kierrätyskamaa vai teknisiä ja kulttuurisia aarteita. Jälkimmäistä seikkaa, mielestäni pitäisi korostaa, sillä nykyaikainen keirrätys- ja luonnonsuojelupaatos pyrkisi varmaan mielellään näistä eroon mutta jos nämä vanhat ja miksei uudemmatkin saataisiin kulttuuriarvojen piiriin paremmin. Niillä ajaminen olisikin kulttuuriteko eikä turhanaikaista pärinää. Tätä asiaa on jo joissakin netti- ja lehtiartikkeleissa pyritty nostamaan esiin. Mutta vastaukset ovat olleet niihin kielteisen kuuloisia.
Gruppon säännöissa jo lievästi siihen suuntaan viitataan:
Gruppon tarkoituksena on edistää italialaisvalmisteisten MOTO GUZZI moottoripyörien
sekä italialaisen moottoripyöräkulttuurin tunnetuksi tekemistä
.
Emmekö, käytännössä, toteuta myös suomalaista moottoripyöräkulttuuria. Vaikka on italialaiset pyörät niin omistajien kulttuurine tausta tekee sen että tulos on enemmän suomalaista kuin italialaista? Italialaisuuteen pyritään mutta suomalaista pyrkii tulemaan. Pitäisikö ryhtyä syvällisemmin miettimään mitä on italialainen moottoripyöräkulttuuri ja ottaa siitä niitä osa-alueita jotka meille sopivat. Itse en ole asiantuntija tässä lajissa ja olen Italiassa oleskellessani nähnyt myös "italialaisen moottoripyöräkulttuurin" varjopuoliakin.
Mutta jatketaan ikäkatsausta. Otanta on vielä ohut.
-
Harvassa ovat ne moottoripyörät jotka ovat päätyneet puhkiruostuneina romikseen. Eikä niitä näy liioin vattupusikon seassa pihan perällä kuten autoja.
Siis mielestäni hyvinkin vihreitä arvoja puolustava ja kertakäyttökulttuuria vastustava tuote. Varmaan myös viimeisen parinkymmenen vuoden aikana laajentunut harrastajakunta on taannut sen, että käytetyillekin on löytynyt ottajansa.
Omassa isojen Guzzien kalustossa (3 kpl) keski-ikä niinkin nuori kuin 14,5 vuotta. Vuoden 2015 malli vetää keskiarvoa ylös.
Jos tuohon lisäisi mopot (4 kpl), niin niiden keski-ikä on 39 vuoden pinnassa.
Sitten pari enskaa ja yksi pikku trial. Kaikki 2000-luvulta. Keskimäärin ehkä rapiat kymmenen vuotta vanhoja.
Keskiarvo koko satsilla noin 23 vuotta. Monikohan auto ....
-
Tallissa olevat juppiskootterit , keski-ikä 32.4 v .Uusin v 2001
-
Vanhin -62, uusin -10. Vuosia yhteensä 134 , keski-ikä silloin 22,3.
-
Rekisterissä tällä hetkellä kolme, keski-ikä 47 vuotta. Niistä yksi on uudenkarhea Guzzi, V7 7 v. Siitä voikin päätellä, että kaksi muuta, Birminghamin pyssytehtaan tuotetta, ovatkin yli kuusikymppisiä.
Kaikilla ajelen.
-
Kolme pyörää kilvissä, kaksi poissa liikennekäytöstä. Vuosimallihaitari 1968 - 2015, keski-ikä 26.3 v.
-
Taitaapi olla tasan tarkkaan 20 vuotta.
T,
Jukka
-
Guzzi -88 ja Ducati -01 eli ei uudenkarheita kumpikaan mutta mukavia harrastaa.
Peku
-
California 2003 ja Hondan Domi 1988 eli onhan siinä.
-
Moottoripyörät vm -52 - 2009 , keskiikä 30,3 v ja keski ajokm,it/mp 51 000 km.
(autot taas keski 23,5 v ja k-ajokm,it 92 500 km.- uusin vm 2011. )
En oikein ymmärrä miksi vanhat raskaat
henkilöautot olisi Bernerin laskelmissa pitänyt maksaa niin korkea summa kuin 1800 euroa/v esim jos ajaa ainoastaan 3000 km/v tämmösellä ajoneuvolla. HYVÄ kun POISTETTIIN.
No sama tietysti nykyisessä ajoneuvo-autoverotuksessa . Pienauton omistaja pienellä automoottorilla taas maksaa pieni summa ja sit. tuuli voi yhtäkkiä nopeasti puhaltaa kevytauto tieojalle.
Raskaampi auto taas maksaa enemmän veroa polttoaineen kautta ja MYÖSKIN vuosiveron kautta. Ja nyt valtio haluaa uusia pienautoja liikenteelle että saisi vähemmän verotuloja ????? ( Ja ei ole
pienautotehtaita maassa.
ON VÄÄRÄ SYSTEEMI rangaista vanhoja ajoneuvoja jotka yleensä liikkuvat vähemmän vuosittain liikenteessä !
Ja mitä ero se on jos vanha mp tai auto on museo tai lähellä museoajoneuvo - sama se melkein) on sentään - ehkä mp,n pakoputki tai ohjaustanko on erilainen tai satula ei-alkuperäinen - mutta
molemmat mp,t sentään ovat yli 30 v vanhoja ja valtio haluaa että vero-ero olisi 150 euroa per vuosi. No tietysti KULtuuri-ero...ja ajopäivärajoitus.
POISTA HETI MP- VENEVERO - SIIIPILÄ.
-
MG Breva 850 vm. -08 sekä CZ Sport vm. 1976 elikkä keski-ikä -90 luvun moternimmalla puolella.
-
10 pyörää kilvissä vuosilta 1979-2012, keski-ikä 30v, 8 liikennekäytöstä poistettuna. 2 käyttöpyörää, 1 MR ja 5 MR-aihiota, 1 rakenneltu ja 1 muistoesine (=ensimmäinen pyörä).