Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Jani Janhunen - Joulukuu 09, 2016, 21:16:43 ip
-
Moro,
Onko porukoilla miten kokemusta USD-keulojen omatoimisesta öljynvaihdosta, onko millainen projekti tiedossa jos talven aikana vaihtaisin öljyt Grison teleskooppeihin? Tarviiko hommaan mitä erityistyökaluja? Tuolla työkalu-osiossa oli Pekan aloittamassa topiikissa itse tehty puristin http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5905.0 (http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5905.0), vissiin joku tuon tapainen sitten pitää olla, mikäli oikein ymmärsin. Ulkomaan foorumeiltakaan ei ihan älyttömästi vinkkejä tuntunut löytyvän.
Yksi vaihtoehto tietenkin on roudata vaimentimet johonkin asiantuntevaan liikkeeseen, mutta jos homma on hoidettavissa kotitarve-mekaanikon voimin kotitallissa, niin voisihan sitä talven aikana askarrella tuonkin parissa.
Vinkkejä ja neuvoja otetaan kiitollisuudella vastaan.
Terveisin Jani
-
Pelkän öljyn vaihdon takia USD-teleskoopin putkia ei välttämättä tarvitse purkaa atomeiksi.
Jos on aikomus purkaa, tekemästäni työkalusta on apua, muutenkin on tehtävissä.
Pelkkää öljynvaihtoa varten, löysää ensin teleskooppiputkien yläpäiden tulpat, ota putket irti, avaa tulpat kokonaan,
kaada vanhat öljyt pois, huuhtele tarvittaessa, ota korjaamokirja esiin ja katso oikea öljymäärä ja sen mittaus, kaada oikea
määrä oikeaa öljyä putkiin, sulje tulpat, asenna paikalleen ja kiristä tulpat.
Helppoa mutta öljymäärän mittaustapa voi olla sellainen, että oikein tehtynä joutuu purkamaan niin paljon että saa jouset ulos.
Se selviää huolto-ohjeesta. Näin ainakin Showa-merkkisessä keulassa, mikä Grisossakin näyttää olevan.
http://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/workshop_manual_griso_1200_8V.pdf
Grison keulan huolto-ohjeessa on yksi variaatio tarvittavasta erikoistyökalusta jos teleskoopin purkaa.
Öljymäärän mittauskin tehdään tyypillisesti jousi poistettuna. Mutta jos vanhat öljyt saa valutettua tarkkaan pois, ei tulle suurta virhettä jos
täyttömäärissä mainitun määrän sinne kaataa.
-
Moro,
mä tein tuon Grison keulan öljynvaihtoharjoituksen viime talvena. Värkkäsin kuvan mukaisen työkalun - puristus tapahtuu vetoliinan avulla. Jotta iskarin voi laittaa ruuvipenkkiin kiinni, sahasin vielä puupalikan jonka vetäisin koveraksi halkaisija sama kuin iskarissa ettei iskari mene lyttyyn. Ihan hyvää talvi-iltojen puhdetta, aluksi menee tietenkin vähän ihmettelyyn aikaa, mutta kun on kerran tehnyt toinen kerta menee sanoisin illassa. Otin jouset pois, koska öljyt kuuluu mitata ilman jousta.
-
Jeps, kiitoksia näistä. Pitänee zuumailla tuota puristimen tekoa, ja vaihtaa nuo öljyt talven aikana. Miten muuten, oletteko pysyneet alkuperäisessä 7.5w öljyssä, vai oletteko kokeilleet esim. 10 tai peräti 15w:tä? Toki makuasioita, mistä tykkää, mutta onko joku kokeillut vähän tuhdimpaa kamaa?
Jani
-
Onko vaimennuksessa ollut ongelmia?
7,5:stä hyppy SAE kymppiin ei ole iso numeroina mutta tuntuu varmasti jämäkämpänä vaimennuksena. Mutta SAE15 on jo niin tiukkaa tavaraa että ajo-ominaisuudet kärsivät. Saman öljyn eri SAE-luokkia voi myös sekoittaa niin saa hienosäätöä.
Jos iskunvaimentimien säädöt ovat laajat ja kuormitukset suuret niin silloin voi kokeilla SAE10 öljyä. Mutta ilman keulan muutoksia en menisi liioittelemaan laittamalla suositusta jäykempiä öljyjä.
Jäykästä öljystä tai liian tiukasta paluuvaimennuksesta syntyy epätasaisella pinnalla ilmiö mitä kutsutaan "pakkaamiseksi". Keula vain laskee ja laskee joka töyssyn jälkeen eikä palaudu normikorkeuteensa. Ajaminen käy äkkiä epämiellyttäväksi.
Myös sisäänmenovaimennusta jäykempi öljy rauhoittaa. Silloin voi tuntua että töyssyissä keula "lyö näpeille" eli töyssy tulee läpi keulan käsille asti. Silloin ei jousitus pääse tekemään tehtäväänsä kunnolla.
-
Onko siinä tosiaan 7,5W öljyt? Aika hoikkaa. Noita öljyjä olen itse sekoitellut keskenään ja hakenut "välikokoja". Ei tunnu menevän ihan yksi yhteen seossuhteella, kannattaa kokeilla jos jaksaa. Laittaa esim läpinäkyvään putkeen öljyä ja pudottaa sinne sopivan esineen, jonka laskeutumisajan voi mitata. Toistaa saman testin eri seoksella ja valkkaa mieleisensä.
Itse löysin jostain sopivan muovikuulan, joka laskeutui öljyssä sopivalla nopeudella, että sai kellotettua. Joo, ei välttämättä ole noin tarkkaa, mutta mielenkiinnosta testailin ;D Calin keulassa minulle parhaiten toimii juuri 7,5W, omana sekoituksena tietenkin.
Takaiskareihin olen keitellyt 20W öljyt, siellä on paljon pienempi mäntä, niin toimii tuolla hyvin.
-
Laitoin Motorexin 10W. Samaa mitä Piikkiön Make laittoi kun he huolsivat edellisellä kerralla. Grison keulan säädöt on monipuoliset että ei taida olla niin nökö nuukaa. Varmaan 7,5W'tä voi kokeilla mutta 15W voi olla turhan jämyä.
-
Onko vaimennuksessa ollut ongelmia?
Ei ole ollut mitään ongelmia, tosin manuaalin vakio-asetuksiin verrattuna säätöjä sai kiristää aika paljon. Mittasin ensin painumat sekä tyhjänä että itse kyydissä ajokamat päällä, ja kun ne sain kohdilleen, niin niistä sitten hienosäätämällä perstuntumalla nykyiset asetukset. Toki keulan suhteen olisi voinut olla parempi, jos lähtökohtaisesti sisällä olisi olleet vähän jäykemmät jouset.
Mutta siis tyytyväinen olen ollut, ja varmaan jatkossakin mennään 7.5 tai max 10 öljyillä. Tuli vaan mieleen, kun jossain ketjussa FOT ja Ikkala mainitsivat, että olivat muistaakseni laittaneet peräti 15w öljyjä Sportteihinsa. Mutta ajotyylit ja tarpeet voivat olla erilaisia, ja Sportin keulakin taitaa olla eri maata, perinteisempi.
Vielä tuohon Grison keulaan liittyen, jos sitä purkaa enemmän, niin tarviiko purkuun/kasaukseen mitään muita erikoistyökaluja, kuin tuon em. puristimen?
T. Jani
Edit. Manuaali tosiaan antaa tuon 7.5:sen.
-
Kyllä manuaalissa on esitelty tarpeelliset työkalut mitkä on hyvä olla olemassa. Voi työn tehdä ilmankin
mutta epäonnistumisen riski kasvaa todennäköiseksi.
Tiivisteen asennusholkki ja rulla vaikka maalarin teippiä tiivistehuulen suojaamiseen on tarpeen. Hyviä hermoja ja
sorminäppäryyttä vaatii alemman laakeripuslan paikalleen saaminen. Siihen ei taida olla valmista työkalua?
Suunnitelmia on mutta en ole saanut tehdyksi.
Hienoa hiomapaperia sisäputken kiillottamiseen alueella missä tiiviste kulkee.