Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Juffe - Joulukuu 05, 2016, 10:36:16 ap

Otsikko: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: Juffe - Joulukuu 05, 2016, 10:36:16 ap
Mikäs kumi tuolla roikkuu? Joku pakoputkeen liittyvä kannatin? Ajattelin fiksusti kysyä, ennenkuin alan konttaamaan kylmällä betonilattialla...

https://goo.gl/photos/MjYbX5vdN1VnLT9G9

Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: I.H. - Joulukuu 05, 2016, 11:25:34 ap
Tuo voisi olla akun huohotin- tai ilmanputsarikotelon öljynvuotoputki.
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: Juffe - Joulukuu 05, 2016, 11:33:46 ap
Tuo voisi olla akun huohotin- tai ilmanputsarikotelon öljynvuotoputki.
Tuo on kyl ihan umpikumia...
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: GMies - Joulukuu 05, 2016, 12:14:53 ip
Tuo voisi olla akun huohotin- tai ilmanputsarikotelon öljynvuotoputki.
Tuo on kyl ihan umpikumia...
... mutta jos ottaa siitä päästä sen "umpikumia" olevan tulpan pois?
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 05, 2016, 12:23:04 ip
Äkkiäkös tuon perässä etenee sen alkulähteille.
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 05, 2016, 12:50:18 ip
En muuta "irtonaista" kuvasta löytänyt kuin etujarruletkussa roikkuvan nippusiteen. Mistä lie irronnut. Nuo letkut jotka roikkuvat tyhjennetään huollon yhteydessä. Tai ainakin pitäisi tyhjentää. Huolto-ohjeessa asiasta on tarkemmin.

Muuta kommentoitavaa kyllä löytyy: ruostetta kohteissa joissa sitä ei olisi syytä olla. Pakoputken klemmarit ensisijassa. Noitahan joutuu aukomaan tämän tästä kun takarengasta pitää vaihtaa. Huollossa menee aikaa kun ruosteita poistetaan. Jatkossa suosittelen vaihtamaan tilalle rosteriset klemmarit. Itsellä sama juttu edessä.

Katalysaattoreiden takana on jo myös alkavaa ruostetta äänenvaimentimissa. Jossain vaiheessa se on väistämätöntä mutta sitä voi ehkäistä pesemällä kyseiset kohdat säännöllisesti. Erityisesti kevään ensikilometrit nostavat tiestä talven jäljiltä tiesuolaa ja hienojakoista likaa. Mutta vaikeahan sitä on keväällä ajohaluja pidätellä.
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: Juffe - Joulukuu 05, 2016, 15:33:01 ip
Kiitokset kommentoijille. Mulla oli semmonen käsitys, että kun ostin pyörän, tuo letku/kumi ei roikkunut tuolla tavalla.

Kädessä irtosi lihas jostain luusta kyynärpäässä, joten into ryömiä pakkasella olevalla betonilattialla on tällä hetkellä aika nollissa. Motomatilta hyvä huomio noisa klemmareista. Täytynee ne sitten huollossa yrittää saada vaihdettua rosterisiin, mikäli Piikkiöstä semmoset löytyy.
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: I.H. - Joulukuu 05, 2016, 15:41:45 ip
Tuskin löytyy Piikkiöstä, ehkä paremmin RM Heinolta.
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 05, 2016, 16:19:29 ip
Lainaus
Täytynee ne sitten huollossa yrittää saada vaihdettua rosterisiin, mikäli Piikkiöstä semmoset löytyy.
Halvemmaksi ja helpommaksi tulee mitata putken paksuus ja käydä lähimmästä hydrauliikkaliikkeestä hakemassa sopivan kokoiset. Lisäksi ne ovat selliset että voi pujoittaa putken päälle irrottamatta äänenvaimenninta. Yhdysputken klemmarin kaltainen malli. Pyörässäni on alkuperäiset klemmarit vielä paikoillaan. Kesän ajettu peli mutta liotella piti että sain auki. Ei ole kauheasti ruostesuojausta kuten sinkkiä tai muuta passivointia pinnassa. Samoin kävi pakoputken juurimuttereille. Happanivat paikoilleen. Vaihdoin mutterit "ikuisiin". Kireyttä pitää kuitenkin seurata. Ainakin aluksi.
http://www.motomatti.fi/2016/11/california-1400-pakoputkien.html

Ensihuollossa, joka kuului pyörän hankintahintaan, vaihdettiin myös puhjennut takarengas. Äänenvaimennin ei sen jälkeen ollut oikealla puolen kunnolla kiinni. Ei kuitenkaan ollut vuotanut. Vasta syyshuollossa laitoin sen kunnolla paikalleen. Klemmari on paljon vartijana juuri katalysaattorin vieressä eikä jäännöshappianturi ole kaukana. Jos on pienikin vuoto niin pyörä voi muuttua ajokelvottomaksi.

Takarenkaan vaihdossa ei tarvitse irrottaa vasemman puolen äänenvaimentajaa jos on oikeanlainen avain taka-akselin mutteriin: http://www.motomatti.fi/2016/05/rengasrikko.html
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: Juffe - Joulukuu 05, 2016, 16:31:04 ip
Lainaus
Täytynee ne sitten huollossa yrittää saada vaihdettua rosterisiin, mikäli Piikkiöstä semmoset löytyy.
Halvemmaksi ja helpommaksi tulee mitata putken paksuus ja käydä lähimmästä hydrauliikkaliikkeestä hakemassa sopivan kokoiset. Lisäksi ne ovat selliset että voi pujoittaa putken päälle irrottamatta äänenvaimenninta. Yhdysputken klemmarin kaltainen malli. Pyörässäni on alkuperäiset klemmarit vielä paikoillaan.
Sen verran, mitä olen nyt Guzzinoviisina tätä palstaa ja sun blogia seurannut, uskallan ennustaa, että sulta saattaa vielä tulla valmiit speksit noille klemmareille  ;D
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 05, 2016, 17:03:36 ip
Lainaus
Sen verran, mitä olen nyt Guzzinoviisina tätä palstaa ja sun blogia seurannut, uskallan ennustaa, että sulta saattaa vielä tulla valmiit speksit noille klemmareille.
Voi olla että tuleekin mutta se taas on muistista kiinni.

Zuumailin, Juffe, tuota linkittämääsi kuvaa lisää ja huomasin että vaikuttaa vahvasti siltä että vasemman puolen äänenvaimentajan suojapelti on menettänyt matkalle alemman takapäänsä kiinnitysruuvin. Korvakkeet ovat tallella. Voinet joutua ponnistautumaan vielä makuullesi. Tosin, kyse on ilmeisesti kännykkäkameran kuvasta kun laatu on kovin ankea joten ihan tarkkaan ei näe.

Amerikasta on tullut viestiä että noita ruuveja on tippuillut enemmänkin ja myös kokonaisia suojapeltejä on kadonnut. Vain pellin takapään ylemmän kiinnikkeen ympärillä on ollut murtunut pala peltiä. Itsellä oli yksi suojapellin ruuveista löystynyt.

Pyörässä käytetään paljon eri kokoisia korimuttereita eli sellaisia klipsuja jotka työnnetään paikoilleen levyn tai pellin reunaan sinne minne tarvitaan kiinnityskohta. Ovat yleisesti saatavia varaosia ruuviliikkeissä. Vaikka hinta on hieman kovempi niin kannattaa valita ruostumatonta terästä oleva "klipsu". Kokoja on pyörässä ainakin M4, M5, M6 ja M8. Voi olla isompiakin mutta ei ole tullut vielä vastaan. Alkuperäisiä kun oli rikki jo tehtaan asennuksen jäljiltä. Eivät kestä ylikiristämistä. Ruuvit ovat kuitenkin suurelta osin ruostumattomia mutta sinkittyjäkin löytyy eivätkä ole yleisen ruuvistandardin mukaisia. Ovat laippakantaisia ja avainkoko on pienempi kuin on totuttua kierteen kokoon nähden.

PS. Olen huonoselkäinen ja sen myötä on kadonnut lihasvoima jaloista joten käytän samaa menetelmää: kamera tai kännykkä yltää sinne mihin ei pää taivu eikä selkä notkene. Voi sitten katsella tietokoneen näytöltä suurennoksia. Monta asiaa on tullut huomattua kuvasta eikä suoraan reaalimaailmasta. Kameraa tarvitaan sitten kun on tarkka paikka. Samoin hommiin ei kännyköistä oikein ole. Vaikka mitä väittäisivät. Ei ainakaan kohtuuhinnalla.
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: Juffe - Joulukuu 05, 2016, 18:24:20 ip
Lainaus
Sen verran, mitä olen nyt Guzzinoviisina tätä palstaa ja sun blogia seurannut, uskallan ennustaa, että sulta saattaa vielä tulla valmiit speksit noille klemmareille.
Voi olla että tuleekin mutta se taas on muistista kiinni.

Zuumailin, Juffe, tuota linkittämääsi kuvaa lisää ja huomasin että vaikuttaa vahvasti siltä että vasemman puolen äänenvaimentajan suojapelti on menettänyt matkalle alemman takapäänsä kiinnitysruuvin. Korvakkeet ovat tallella. Voinet joutua ponnistautumaan vielä makuullesi. Tosin, kyse on ilmeisesti kännykkäkameran kuvasta kun laatu on kovin ankea joten ihan tarkkaan ei näe.

Amerikasta on tullut viestiä että noita ruuveja on tippuillut enemmänkin ja myös kokonaisia suojapeltejä on kadonnut. Vain pellin takapään ylemmän kiinnikkeen ympärillä on ollut murtunut pala peltiä. Itsellä oli yksi suojapellin ruuveista löystynyt.

Pyörässä käytetään paljon eri kokoisia korimuttereita eli sellaisia klipsuja jotka työnnetään paikoilleen levyn tai pellin reunaan sinne minne tarvitaan kiinnityskohta. Ovat yleisesti saatavia varaosia ruuviliikkeissä. Vaikka hinta on hieman kovempi niin kannattaa valita ruostumatonta terästä oleva "klipsu". Kokoja on pyörässä ainakin M4, M5, M6 ja M8. Voi olla isompiakin mutta ei ole tullut vielä vastaan. Alkuperäisiä kun oli rikki jo tehtaan asennuksen jäljiltä. Eivät kestä ylikiristämistä. Ruuvit ovat kuitenkin suurelta osin ruostumattomia mutta sinkittyjäkin löytyy eivätkä ole yleisen ruuvistandardin mukaisia. Ovat laippakantaisia ja avainkoko on pienempi kuin on totuttua kierteen kokoon nähden.

PS. Olen huonoselkäinen ja sen myötä on kadonnut lihasvoima jaloista joten käytän samaa menetelmää: kamera tai kännykkä yltää sinne mihin ei pää taivu eikä selkä notkene. Voi sitten katsella tietokoneen näytöltä suurennoksia. Monta asiaa on tullut huomattua kuvasta eikä suoraan reaalimaailmasta. Kameraa tarvitaan sitten kun on tarkka paikka. Samoin hommiin ei kännyköistä oikein ole. Vaikka mitä väittäisivät. Ei ainakaan kohtuuhinnalla.

Kiitos kun jaksat paneutua tähän! Nyt kun sanoit, niin viime metreillä kuului moottorijarrutuksella jotain räminää. Olisko ollut juuri tuo suojapelti. Täytyy käydä järkkärillä videoimassa mahanalustaa HDeenä, ja kattoa tarkemmin...
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 05, 2016, 18:56:52 ip
". Kokoja on pyörässä ainakin M4, M5, M6 ja M8.

Ja Jackaleissa ym M7..  ;)
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 06, 2016, 00:22:33 ap
". Kokoja on pyörässä ainakin M4, M5, M6 ja M8.

Ja Jackaleissa ym M7..  ;)
Taitaa olla ainakin takaiskarin kiinnityksessä M7. Mutta siinä ei ole korimutteria. Kerroin vain että on syytä varautua hankkimaan kyseisiä kokoja ajan mittaan....
Omituinen avainkoko on myös 7mm kuusiokoloavain. Joissakin Guzzimalleissa ihan vakiona.
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: Sibbobo - Joulukuu 06, 2016, 15:42:36 ip
Neljän ajokauden aikana tiputteli oma Calini muttereita ja ruuveja pitkin Eurooppaa lähemmäs kymmenen kappaletta.
Viimeisin niistä sivujalan varmistusmutteri, jonka puutumisen Make huomasi huollossa; kierre on kuitenkin "epätyypillinen",
joten se jäi silloin laittamatta paikalleen.  Kotiin ajaessa kävi mielessäni sekin äärimmäinen mahdollisuus - tosin erittäin
epätodennäköinen, koska korvakkeessa on kierre pultille ja mutteri toisella puolella vain varmistuksena - että sivujalka
päättää poistua paikaltaan... Kuinkas sitten parkkeerattaisiin?  1400:n omistajien kannattaa seurata ko. mutterin
mukanapysymistä.  Valitettavasti olen unohtanut kierremerkinnän - sorry siitä.
Hyvää Itsenäisyyspäivää kaikille! 
T. Jukka
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 06, 2016, 17:47:41 ip
T3 Californista lähti sivutuki "täydestä laukasta". Hienosti se ohitti pyörän vasemmaltaja häipyi puskikkoon etuvasemmalle. Laitoin kohdan mieleen ja kun sain pyörän parkkiin (keskituki on poistettu akun tieltä) palasin jalan arvioituun paikkaan ja rymistelin eteläkarjalaiseen puskikkoon. Sieltähän se sitten löytyi. Salpapala, jousi ja mutteri olivat ties missä. Sillä reissulla piti katsella pysähdyspaikka huolella.

Kävin 1400 Calin muttereita ja pultteja läpi. Kaikissa oli liimaa paitsi niissä joissa on korimutteri takana. Jos siis kiristin tai löysäsin yhtäkään jouduin liimaamaan "keskivaikealla" ruuvilukitteella osat uudelleen. Jos käyttää kovaa lukitetta voi odottaa ongelmia avaamisessa. Ne kun tarvitsevat joko iskun tai lämpöä auetakseen eikä minkäänlainen lukite (no, ehkä se miedoin) toimi lainkaan korimuttereihin. Mutteri hajoaa ennen kuin aukeaa. Silloin on ongelmia tiedossa. Ruuveja ja muttereita ei kannata ilman syytä ryhtyä kiristelemään. Joko lukitus pettää tai kiristysmomentti ylittyy. Korjaamokäsikirjoissa on kaikkien mallien kiinnitinkohtaiset momenttiarvot. Niistä ei kannata isosti poiketa. Erityisesti öljytilojen proput ovat herkkiä. Tiiviste pitää uusia joka kerran jollei käytä Usit-tiivistettä.

Ruuvilukitteen määrä myös ratkaisee. Sitä ei kannata holvata huolettomasti. Yleensä varsin pieni määrä riittää jos osat ovat öljystä puhtaat. Sama pätee laakerilukitteeseen. Laakeriliima on sitten erikseen. Sillä on mahdollista keskittää laakeri väljentyneeseenkin laakeripesään kohtuullisella tarkkuudella. Mutta sitä ei harrastaja tarvitse.
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 08, 2016, 20:38:24 ip
Vielä huonommalla kuvan laadulla otettu alustakuva. Vanhalla kännykällä jossa linssi halki. Unohdin ottaa kameran mukaan.
Mutta siitä näkyy samat killuttimet.
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 08, 2016, 20:52:43 ip
Kännykamera on kyllä kätevä tuossa hommassa. Omasta autosta diagnosoin haljenneen pakosarjan. On päältä ja alta halki, alapuolelle ei näe mitenkään.  Puhelin salamalla väliin ja voilá.
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: Juffe - Joulukuu 09, 2016, 14:39:21 ip
Kiitos motomatille kuvasta! Samanlaista rompettahan sitä sulla roikkuu pohjasta.

Olin ihan varma, että tuo pitempi roikkuva kumi on joku klemmari, mutta niin se vaan intternetti osoitti voimansa ja paremmuutensa.

Cheers.
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 10, 2016, 00:04:59 ap
Ole hyvä vaan!
Voidaan kuvailla enemmänkin niin näkee mikä osa on missäkin tai missä sen pitäisi olla. Mulla vain yksi kesä takana vasta.
Mikä malli on Juffella? Omani on Custom. Olen sitä vain varustellut enemmän matkailusuuntaan. Viime aikoina lisävaloja ja kaatumarautoja. Myös moottorin käyntiominaisuuksia olen hiljalleen muutellut.

Valinta Customin suuntaan oli pelkästään riittävämpien kallistusvarojen ja säädettävän jousituksen vuoksi. Me käyttäjät kun painamme hieman keskiarvoa enemmän. Säätöjen pitää riittää niin jousissa kuin vaimennuksessa.
Tässä esimerkkinä takakaatumarautajuttu: http://www.motomatti.fi/2016/11/california-1400-takakaatumaraudat_8.html
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: Juffe - Joulukuu 10, 2016, 07:46:50 ap
Mulla on sibbobo'n entinen touring.

Mä olen vielä missin mitoissa (188/100), ja jousitus tuntuu oikein napakalta ja hyvältä ensikokemuksen perusteella.
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 13, 2016, 19:30:45 ip
Tässä kuvaa MGX21:n alustasta.
Vielä enemmän "roikkuvia" juttuja. Aiemmin taisin sanoa että keskellä näkyvä metallipunosletku on etujarrun letku mutta muutan mieltäni: se lienee takajarruletku poljinsylinteriltä ABS-yksikölle.
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 13, 2016, 21:11:15 ip
Onko abs-yksikkö jossain lootan päällä? Jarruletku satulalle mennee tuolla toisella puolen.
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 13, 2016, 21:48:07 ip
ABS yksikkö on kuvassa tuo mustan muovin peittämä möykky takapyörän edessä. Vaihdoin omaani etujarrun jarruletkun kahvasylinteriltä ABS yksikölle ohjaustangon vaihdon vuoksi. Parin päivän homma. Kaikki vaihteiston takaa piti riisua pois. Mutta se ei ollut vaikeaa. Hankala oli kytkinletkun sovittaminen samoille seutuville. Meni siis samoilla rakenteiden purkamisilla. Mainittakoon että takapyörää ei tarvitse irrottaa että saa vaihteiston takaiset kateosat irti. Toisaalta, havaitsin, on mahdollista irrottaa takapyörä irrottamatta edes oikean puolen äänenvaimenninta. Kun iskunvaimentimet irrottaa niin takahaarukka laskeutuu noin 30 asteen kulmaan vaaka-asentoon nähden kun nostin nostaa rungon keskeltä.

Aiheesta kuvia: http://www.motomatti.fi/2016/10/california-1400-ohjaustangon-vaihto.html
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 13, 2016, 22:51:28 ip
Miksiköhän monissa muissakin merkeissä renkaanvaihto on tehty niin vaikeaksi, että putkia pitäisi irrottaa? Se on kuitenkin monelle rengaspajallekin hankala homma, kun pitää osata purkaa ja kasata erilaisia pyöriä.
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 14, 2016, 10:19:25 ap
Muista niin tiedä. Muutamissa CARC malleissa ei tarvitse äänenvaimentajaa irrottaa vaan löysätä klemmari ja avata kannatinpultti niin äänenvaimennin laskeutuu alas ja takapyörän pultteihin pääsee käsiksi. Jos äänenvaimentimen irrottaa niin tiivisteholkki voi vaurioitua ja se taas voi aiheuttaa käyntihäiriötä. Tässä muusta syystä irrotettu ja kuva tiivisteestä: http://www.motomatti.fi/2014/02/arkipyoran-toinen-havaittu-vika.html

California 1400 mallia varten tein työkalun joka oleellisesti nopeuttaa takapyörän irrotusta ja asennusta kun vasempaa äänenvaimenninta ei tarvitse irrottaa lainkaan. Takapyörän irrotusta varten pitää irrottaa oikea sivulaukku ja äänenvaimennin. Ilman erikoistyökalua myös vasen sivulaukku ja vasen äänenvaimennin. Tosin sivulaukkujen irrotus on sen verran helppo homma että molemmat kannattaa irrottaa niin takajarrun asennus on helpompi rupeama. Omaa valmistetta olevat kaatumaraudat saavat olla paikoillaan. Alkuperäisistä ei ole kokemusta.

Varhaisemmissa Guzzeissa oli väistöt äänenvaimentimissa avaimen mahtumiseksi ja akselin pois pujottamista varten. California II mallista alkaen on tarvinnut äänenvaimentimet irrottaa useimmissa malleissa.
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 14, 2016, 10:44:10 ap
Lafranconin hainkidusputkissahan oli ne helpotukset akseleille myös.
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 06, 2018, 14:06:55 ip
Lafranconin hainkidusputkissahan oli ne helpotukset akseleille myös.

Taisi olla California II jossa ei ollut enää väistöjä akseleille ja muille kohteille. Sen jälkeen taka-akselin irrotus on ollut työläämpää.

On siitä kuitenkin yksi hyväkin seuraus: Kun äänenvaimentimia irrotellaan toistuvasti eivät ne ehdi umpiruostumaan kiinni H-putkeen. Myös pakoputken klemmarit pysyvät kunnossa. Toki ne kannattaa vaihtaa kohta uutuuden jälkeen rosterisiksi.
Niitä saa mallin tai mittojen mukaan hydrauliikkaliikkeistä. Eivät ruostu mutta avatessa ja sulkiessa kannattaa kierreosissa käyttää hiukan rasvaa. Rosteri kiinnileikkautuu helposti pyörimättömäksi.
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: GuzGuz - Tammikuu 06, 2018, 16:20:06 ip
Ja vaimentimia irroitellessa tulee ne putsattua samalla.
Mielellään niihin palaa likaa kiinni.
Esim EV:ssä on vaimentimien irroitus 5min operaatio.
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 06, 2018, 17:04:11 ip
Kromikin ruostuu jos siinä on pinnassa pitkän aikaa likaa tai se on renkaista lentävä hiekan uhri.
Jälleen on näkynyt ns. mustaa kromia olevia osia. Ainakin ennen ne olivat hyvin ruosteherkkiä. Toivottavasti nyt parempia. Piti pestä ja vahata työnään.

Monissa Californiamalleissa on ruostumattomat pakoputket ja äänenvaimentimet. Mutta suuressa osassa on tavallisesta raudasta tehdyt ja kromatut röörit ja pöntöt. Ne myös ruostuvat sisältäpäin. Sitä on hankala ehkäistä. Nytkyään ei ole pakokaasussa juuri muita ruostuttavia aineosia kuin vettä. Siksi putket kestävät nykyään paljon pidempään kuin vielä -80 luvulla.
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 06, 2018, 17:41:21 ip
Kromin pinta voi myös ruostua ihan siitä pölystä, mikä itsessään ruostuu. Ei siis edes mene läpi asti. Tällainen on yleensä helppo poistaa pinnasta vaikka wd-40/CRC:llä. Muutaman puskurin olen tuolla tavalla "pelastanut ruosteelta".
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: GuzGuz - Tammikuu 06, 2018, 17:56:50 ip
Entäs jalkimista kiinni palanut kumi, mikähän olisi pätevä irroitustapa?
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 06, 2018, 18:35:09 ip
Ekana se kostutettu sokeripala. Lienee kaikista hellävaraisin "hiiva" konsti.
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 06, 2018, 19:57:09 ip
Kokeilin bensiiniin kastettua sokeripalaa. Sokeri ei sula bensiiniin niin kuin veteen.
Kyllä silläkin lailla mainitun tyyppinen lika irtosi hiljalleen mutta tuli kyllä hieman mattapintainen kromista. Ei se puhki mennyt mutta oli ilmeisesti kiinnipalanutta likaa tai sokeria pehmeämpää. Autosolilla joutui hinkkaamaan pitkään.

Mitään palaneen muovin tai kumin poiston kikkakuutosta ei itselläni ole. Jos se on jatkuva ilmiö niin eiköhän jonkinlaisen esteen tai suojauksen rakentaminen tai pakoputken sijoittaminen toisaalle pelastaisi.

Autosol on mennyt huonoksi. Siitä on poistettua erinäisiä tehoaineita mutta ajan kanssa silläkin saa kiiltoa. Teräsvilla taas on kromin tuho vaikka sitä joskus siihenkin hommaan suositellaan.
Monella kemikaalivalmistajilla on krominkirkasteita. Osa perustuu kiillottamiseen mekaanisesti kun osa on enempi kemiallista työtä ja vahoja. Himmentyneenkin kromin saa kirkkaaksi. Jos rupeaa näyttämään kellertävältä tai punertavalta on kromi kulunut pois ja tullut pohjustuskerrokset näkyviin.

Kromi ei ole koskaan suoraan teräspinnassa kiinni. Jos on niin on halpistuotteesta kysymys. Kromaus on täynnä huokosia ja jos se on tehty suoraan teräspinnalle alkaa syntymään ajan mittaan punertavaa pilkkua pintaan. Vahaus on ainoa tapa estää ilmiötä.

Usein sanotaa että pakoputkia eikä äänenvaimentajia pidä vahata. Silti olen vahannut äänenvaimentajia enkä ole huomannut mitään ongelmaa. Kellertymistä tai vastaavaa. Pesuaineet vievät yleensä vahan mennessään. Kuivauksen jälkeen uusi vaha pintaan.
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 06, 2018, 20:09:38 ip
Teräsvillaa saa hienompanakin. Se markettien Patapata on myrkkyä pyörän pinnoille.
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 30, 2018, 15:21:05 ip
Teräsvillaa saa hienompanakin. Se markettien Patapata on myrkkyä pyörän pinnoille.

Kromi on jossain määrin huokoinen aine eikä kovin kova pinnoitteena. Minkäänlaista teräsvillaa ei siihen pidä tarjota. Villasta jää pieniä partikkeleita huokosiin ja kohta kromi "kukkii" taas.
Sama juttu alumiinin kanssa: ei milloinkaan teräsvillaa. Alumiini on niin pehmeää, kovempikin laatu, että teräsvilla siihen painuu kiinni ja kun pintaa hierotaan vielä lisää muilla aineilla pysyvyys taataan. Ne jämät sitten himmentävät alumiinipinnan nopeasti. Jatkoakin seuraa: raudasta syntyy rautaoksidia kosteuden vaikutuksesta ja rautaoksidi on varsin kovaa tavaraa. Sekin tarttuu alumiiniin kovin hyvin. Eikä se ole hyvä kromissakaan.

Alumiiniä ja kromia varten marketissa on ihan sitä varten kehitettyjä tuotteita. Vastaavia joita on kumi-, muovi-, maali-, ja lasipintoja varten. Vieläpä usein samassa hyllyssä.

Mutta vaatimustasoja on erilaisia. Jollekin riittää hopeamaali kromin korvikkeeksi....
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 30, 2018, 20:57:18 ip
Tarkoitin tätä:

http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemDescV4&item=132070321652&category=183902&pm=1&ds=0&t=1506311749000&ver=0 (http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemDescV4&item=132070321652&category=183902&pm=1&ds=0&t=1506311749000&ver=0)
Otsikko: Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 30, 2018, 21:36:37 ip
Käyttäköön ken mielii. Minä en.