Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: kvlm - Joulukuu 04, 2016, 12:32:19 ip
-
..kierrätetään tännekin..
https://www.youtube.com/watch?v=5aCK4Bob6a0&feature=youtu.be
-KG-
-
Hyvä ja havainnollinen pätkä tällaiselle tekniikkaa vähemmän tuntevalle.
-
Videosta tulee hyvin selville se miksi kardaaniakselin toiminta pitää olla symmetristä jos niveliä on molemmissa päissä tai jos on vain yksi niin nivelen murroskulman kasvaessa pitää olla jokin komponentti joka joustaa ettei kierroksen sisällä oleva kierrosluvun muutos rasita rakennetta.
-
Juuri tällä viikolla laitoin saman videon kaverille, kun oli aiheesta keskusteltu. Hänellä ei ollut käsitystä kardaanin toiminnasta.
-
no tossa tekstissä alla puhutaan dirve shafteista muitta niissähän on vakionopeus nivelet, voisi olla pelkällä ristikolla melko meilenkiintoista ajaa mutkaan . . .
-
Etuvetoilun alkuaikoina käytettiin myös nivelakseleita. Sitten kumilimppuniveliä ja vihdoin tasanopeusniveliä. Taisi olla kumilimput vielä 60-luvulla Lotuksessa takavetareissa.
-
Kardaaniakseleissa kumeja eli "rättiniveliä" on käytetty ihan nykyaikaan asti. Kiertoliike eli voima kulkee silloin kuminivelen kautta. Monet muutkin kuten voimasiirto- ja hydrauliikkalaitteet käyttävät kuminiveltä. Sillä on kyky toimia aksiaalisen liikkeen ja kiertoliikkeen vaimentajana tai kompensoijana. Tässä oma ratkaisuni: http://www.motomatti.fi/2013/10/saaksjarvi-trike-kardaaniakseli.html
-
Voimansiirron nivelakseleissa videon viesti pitää hyvin paikkansa. Muissa sovelluksissa ei aina käytetä
90 asteen vaihesiirtoa.
Ohjausakselin (rattiakseli) nivelet on usein asetettu mielivaltaisen näköisiin kulmiin ja vaiheisiin.
Menettely johtuu siitä, että näin joudutaan tekemään tilanpuutteen, komponenttien sijainnin ja kolariturvallisuuden takia.
Järjestelyn lopputulos on kuitenkin se että rattia pyöritettäessä myös akselin loppupää pyörii tasaisesti ja nykimättä.
Jos moista akselia joutuu purkamaan, pitää nivelien asennot merkitä. Menevät sitten samoihin asentoihin kasatessa.
-
Mulla on yksi Subarun ohjausakseli. Siinä on tosiaankin nivelet jossain ihmekulmassa.