Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: kvlm - Joulukuu 04, 2016, 12:32:19 ip

Otsikko: Nivelakseli
Kirjoitti: kvlm - Joulukuu 04, 2016, 12:32:19 ip
..kierrätetään tännekin..
https://www.youtube.com/watch?v=5aCK4Bob6a0&feature=youtu.be

-KG-
Otsikko: Vs: Nivelakseli
Kirjoitti: Junkers - Joulukuu 04, 2016, 12:51:07 ip

Hyvä ja havainnollinen pätkä tällaiselle tekniikkaa vähemmän tuntevalle.
Otsikko: Vs: Nivelakseli
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 04, 2016, 12:53:00 ip
Videosta tulee hyvin selville se miksi kardaaniakselin toiminta pitää olla symmetristä jos niveliä on molemmissa päissä tai jos on vain yksi niin nivelen murroskulman kasvaessa pitää olla jokin komponentti joka joustaa ettei kierroksen sisällä oleva kierrosluvun muutos rasita rakennetta.
Otsikko: Vs: Nivelakseli
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 04, 2016, 13:26:15 ip
Juuri tällä viikolla laitoin saman videon kaverille, kun oli aiheesta keskusteltu. Hänellä ei ollut käsitystä kardaanin toiminnasta.
Otsikko: Vs: Nivelakseli
Kirjoitti: millegt - Joulukuu 04, 2016, 16:23:56 ip
no tossa tekstissä alla puhutaan dirve shafteista muitta niissähän on vakionopeus nivelet, voisi olla pelkällä ristikolla melko meilenkiintoista ajaa mutkaan . . .
Otsikko: Vs: Nivelakseli
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 04, 2016, 16:35:02 ip
Etuvetoilun alkuaikoina käytettiin myös nivelakseleita. Sitten kumilimppuniveliä ja vihdoin tasanopeusniveliä. Taisi olla kumilimput vielä 60-luvulla Lotuksessa takavetareissa.
Otsikko: Vs: Nivelakseli
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 04, 2016, 17:14:57 ip
Kardaaniakseleissa kumeja eli "rättiniveliä" on käytetty ihan nykyaikaan asti. Kiertoliike eli voima kulkee silloin kuminivelen kautta. Monet muutkin kuten voimasiirto- ja hydrauliikkalaitteet käyttävät kuminiveltä. Sillä on kyky toimia aksiaalisen liikkeen ja kiertoliikkeen vaimentajana tai kompensoijana. Tässä oma ratkaisuni: http://www.motomatti.fi/2013/10/saaksjarvi-trike-kardaaniakseli.html
Otsikko: Vs: Nivelakseli
Kirjoitti: Pekka - Joulukuu 04, 2016, 17:32:37 ip
Voimansiirron nivelakseleissa videon viesti pitää hyvin paikkansa. Muissa sovelluksissa ei aina käytetä
90 asteen vaihesiirtoa.
Ohjausakselin (rattiakseli) nivelet on usein asetettu mielivaltaisen näköisiin kulmiin ja vaiheisiin.
Menettely johtuu siitä, että näin joudutaan tekemään tilanpuutteen, komponenttien sijainnin ja kolariturvallisuuden takia.
Järjestelyn lopputulos on kuitenkin se että rattia pyöritettäessä myös akselin loppupää pyörii tasaisesti ja nykimättä.
Jos moista akselia joutuu purkamaan, pitää nivelien asennot merkitä. Menevät sitten samoihin asentoihin kasatessa.
Otsikko: Vs: Nivelakseli
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 04, 2016, 18:32:21 ip
Mulla on yksi Subarun ohjausakseli. Siinä on tosiaankin nivelet jossain ihmekulmassa.