Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Lightfoot - Lokakuu 31, 2005, 12:14:55 ip
-
Antti oli laittanut kuvan kalustostaan ja jäin hämmästelemään toisen pyörän kilometrimäärää - 220000km. Oman pyöräni kilometrimäärästä minulla ei ole aavistustakaan. Olen kuvitellut, että 100tkm olisi jo pyörälle paljon.
Jos huollan pyörääni säännöllisesti, mitkä osat todennäköisimmin joudun remppaamaan? Mitä suuruusluokkaa maksaa ns. täysremontti?
Nyt etupyörän laakerit on vaihdettava, toivottavasti akseli on kunnossa. Onko tuollainen laakerivika merkki paljosta ajosta, normaali vika raskaassa pyörässä vaiko molempia?
-
Ei varmaan kannata yleistää, mutta omaani vaihdoin takapyörän laakerit joskus 150...160 K kohdalla. Etupäähän ei ole vielä vaihdettu ja takana on hituja vaille 200 k.
Pyörääni ei ole koskaan pesty painepesurilla....eikä kyllä kovin usein juuri millään muullakaan.
Joku 250K taitaa nicasil- pytyillä olla sangen tavanomainen suoritus. Pytyt ja männät maksaa muutaman satkun. Jos pitää vaihtaa muutakin niin hintaa tulee tietenkin lisää. Kammen laakerointi ei maksa ihmeitä, jos nokka-akselia ei tartte vaihtaa niin ehkä kupit, venaohjaimet, mahdollisesti venttiilit ja jakopään hilut ja kytkin.
(Ehkö vanhoilla tiedoilla) tupakkiaskin kanteen laskettuna tonneroisella saa jo aika paljon uutta.
-
Omassa motossani meni noin 60 000 km mennessä perän molemmat laakerit erittäin huonoon happeen (alkoi perä vuotaa). Samalla katsottiin kytkin, ja oli jo ikänsä puolessavälissä. (Tai no toinen levy räjähti mutta laitettiin sen korvaavaksi puolikuntoinen)
Noin 80 000 km kohdalla oli alkavalla ruvella nostinkupit, samoin oli selkeät kulumat keinuvivuissa, joskaan ei vielä menoa haitanneet.
Nyt on mittarissa 94 000 ja etujarrulevy on "alarajalla", joskaan ei ole mitattu.
Tarkoitus ei ollut avata paikkoja tänä talvena mutta sattuneesta syystä (joku stefa, tod. näk. kampuran takapään, meni päreiksi ja poiki jousensa öljytilaan) paikat vedetään auki. Tarkastetaan kampuran ja veivien laakerit ja vaihdetaan tarvittaessa. Lisäksi harkitaan vaihteiston avaamista, vaikkei se metelöikään.
Ajotyylillä lienee osuutta kulumisen nopeuteen. Siivolla ajamisella ja oikeilla vaihteiden valinnoilla saattaisi hyvinkin olla 200+ tkm ihan pässinlihaa.
MotoJussi & California Kompressor
-
Omassani (220000 km) alkaa jo venttiilikoneisto pitää melkoista mekkalaa ja venttiilivälyksien tarkka säätö ei tahdo onnistua. Luulen että venttiilinnostajan kupit ja nokka-akseli alkavat olla lopussa. Muuten moottori toimii hienosti, eikä syö öljyä. Kardaanin ristikkonivel on vaihdettu 118000 km:n kohdalla ja uudet nivelet on jo odottamassa hyllyssä. Pyöränlaakerit on vaihdettu kertaalleen molempiin päihin. Öljyjä olen vaihdellut noin 10 000 km:n välein. Perä- ja vaihteistoöljyt olen vaihtanut joka kevät.
Antti