Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Marraskuu 08, 2016, 18:49:01 ip

Otsikko: Takakaatumarauta 1400 Caliin vihdoin liki valmis
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 08, 2016, 18:49:01 ip
Olikin hieman isompitöinen homma.
Jos olisin alkaessa tiennyt niin olisi homma ehkä jäänyt tekemättä ja hintaakin sille tuli.
Mutta nyt on liki valmis. Vain sähkötöitä ja viimeistelyä on vielä tekemättä.
http://www.motomatti.fi/2016/11/california-1400-takakaatumaraudat_8.html
Otsikko: Vs: Takakaatumarauta 1400 Caliin vihdoin liki valmis
Kirjoitti: millegt - Marraskuu 08, 2016, 19:04:06 ip
jep jep, toiset tekee mitä osaa toiset mitä haluaa . . .
Otsikko: Vs: Takakaatumarauta 1400 Caliin vihdoin liki valmis
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 08, 2016, 20:09:50 ip
Ihan käypäsen näköiset on. Kuvista ei käy ilmi, mitä vahvuutta putket on.
Otsikko: Vs: Takakaatumarauta 1400 Caliin vihdoin liki valmis
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 08, 2016, 20:28:55 ip
22 x 2 mm sinkittyä hydrauliikkaputkea. Neljä metriä. Sitä on laatuisa taivutella.
Kun ei ollut putkimankelia niin piti prässissä taivutella.

Kerrottakoon vielä että hitsaukset tein jo vuosia sitten ostamallani täytelankahitsauskoneella jossa tosin soveltamani suojakaasuliitäntä ja 0,6 mm hitsauslanka. Parinsadan euron koneeksi ihan käyttökelpoinen edelleen. Suojakaasuna AGAn Mison.
Hitsausta ennen tein osien sovittamisen Kerholla ja Kerhon laadukkaampaa hitsauskonetta käyttäen suoritin ns heppauksen osille että voin ne siirtää mittatarkkoina omalle pajalle.

Putkien vahvuus määräytyi sen mukaan millaiset olivat työvälineet: aiemmin sorvaamani taivutusvälineet hk-putkelle kun olivat tuota mittaa. 25 mm putken paksuus olisi ollut otollisempi. Mutta ovat tukevammat kuin alkuperäisvarusteet.

Olisi ollut myös mahdollista tehdä sama ruostumattomasta teräksestä samoilla välineillä ja sitten kiillottaa. Olisi saanut "kromatut" kaatumaraudat jotka olisi mukun sattuessa mahdollista kiillottaa naarmuttuneesta kohdasta uudelleen mikä alkuperäistyyppisille pinnastaan kromatuille raudoille olisi mahdotonta. Saatanpa vielä tehdäkin....