Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: elsoder - Marraskuu 04, 2016, 21:13:29 ip
-
Moi!
Jakopään purku edessä;millaiset työkalut,onko rattaiden mutterit kaikki oikeakätisiä,millainen työn vaiheistus.
Ketjunkisistimen jousi poikki ja muutenkin melko heppoinen;onko muita malleja mitkä sopisi ja olisi jämäkämpää????.
-
Alkuperäinen kiristin on kestävä. Stucchi edullinen ja saa aikaan kauniin käynnin.
Mutteri voi olla tiukassa ja tarvitsee mielellään pitkän hylsyn. Aukeaa normaalisti jos on voimaa.
Kytkimen päästä voi laittaa startin hammastuksesta kampiakselin pyörimättömäksi jos vääntää tavallisella avaimella.
En tiedä onko kootessa lukitusliima mutterissa tarpeellista mutta yhden itsekseen avautuneen olen tavannut.
Homma alkaa laturin kotelon irrotuksella. Sitten laturin ulompi kehä irti. Laturin merkistä ja ankkurin tyypistä ja kiinnitystavasta riippuen voi tarvita ulosvetopulttia. (Bosch-laturin tapauksessa laita ylös johtimien kiinnityskohdat. Keltaisilla johdoilla ei ole väliä.) Jakopään kotelo irtoaa kun kaikki ruuvit on avattu. Ohjuritapit ja mahdollinen tiivisteen liimaus tai tarttuminen voi laittaa vastaan. Kun kotelo on pois niin pitää avata kampiakselin mutteri, öljypumpun mutteri ja nokka-akselin mutteri. Ketju lähtee pois paikaltaan kun kaikki ketjupyörät vedetään akseleiltaan yhtä aikaa. Jos ei ole tarkoitus vaihtaa ketjua, mikä paljon ajetussa on suositeltavaa, ei ketjua tarvitse kiristimen vaihdon vuoksi irrottaa. Huulitiiviste pitää vaihtaa. "Kierteellinen" malli, eli alkuperäistyyppinen, on parempi
Noin yleensä: jakoketjun vaihto ei ole huono idea. Se säästää ketjupyöriä kulumiselta. Kun ketju on irti niin öljypumpun välykset voi tarkistaa irrottamalla pumpun. Joskus lohkossa on syviäkin kulumajälkiä jotka voi tasohioa pois. Samalla tulee katsastettua ensiö- ja toisiopyörän päittäisvälyksen ja öljypumpun pesän ja neulalaakereiden kunnon. Hommaan on mitoitustiedot ja välykset korjaamokäsikirjassa. Samoin kiristysmomentit.
-
Kone ei ole irti joten kytkintä ei saa juntturaan. Olen jossain kuvassa nähnyt apulaitteen jolla saadaan nokka pyörä lukittua ? .Kiristäjä jonka irroitin oli tulitikku laatikon kokoinen ja jousi myös melko hento (poikki).Tämä mainitsemasi kiristäjä on kooltaan asiallisempi ;miten on yhteensopivuuden kanssa?.Mistä edullisimmat varaosat eli hinta/laatu hyvät?
-
Pelkkä Stucchi kiristin: http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Motor/Timing-chain/Cam-chain-tensioner-Stucchi::770.html
Ketju/kiristin/tiiviste: http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Motor/Timing-chain/Timing-chain-tensioner-kit::789.html (stefa ostettava erikseen)
Alkuperäinen: http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Motor/Timing-chain/Chain-tensioner::2934.html
Ne jakopään mutterit saa auki suht helposti, viitonen päälle ja vaikka eukko pitämään jarruilla mopoa paikallaan.
-
Jarru on hyvä pidätin. Mutta saa vauhtipyörän lukittua vaikka moottori on rungossa ja vaihteisto ei ole irti: käynnistinmoottorin kun irrottaa niin sen tilalle voi laittaa samoihin pultinreikiin latan jossa on pari hammasta jotka menevät starttikehän hampaiden väliin. Siitä kapineesta on muissakin hommissa apua. Vanhan startin hammaspyörästä saa hyvän stopparin.
Kun irrottelee hammaspyöriä jakopäästä, jos ketjua vaihtaa tai öljypumppua remontoi, niin kannattaa katsoa kohta jossa nokka-akseli ei pyörähdä venttiilijousten voimasta. Kohta on merkitty kahteen ylimpään ketjupyörään ja vauhtipyörään.
-
Tuommonenkin kiristin löytyi jarrulevyjä etsiskellessä...: http://hmb-guzzi.de/Timing-Chain-tensioner-CNC-made-HMB-design
Liekkö kellään kokemuksia?
Jouko
-
Ei ole muuta kokemusta kuin eräässä kunnostamassani moottorissa tuollainen oli. Oli ihan lörppä. Jousi katkennut.
Olen itse suosinut Stucchin kiristintä. Hiukan lelu sekin on ja katkeaa ennemmin tai myöhemmin. Myös asennusvirheitä olen tavannut: vetojousen pää on jäänyt kannen ja lohkon väliin puristukseen.
Tässä yksi tapauksista: http://www.motomatti.fi/2015/10/purkupyora-moottorin-tarkastelua.html
Silkkaa asentajan huolimattomuutta.
Vaikka kiristin puuttuisi, sekin on nähty, ei ketju hyppää hampaan yli mutta jauhaa kotelon seinää ja siitä kuuluu sen verran ääntä että tulee kansi aukaistua.
-
Tuollaista starttikehälle tulevaa lukitsinta saa moneen vehkeseen kaupallisena tuotteena. Ihme jos ei Guzziin löydy.
-
Olisko tästä apuja:
http://www.stein-dinse.biz/Garage-tools-and-equipment/Tools-for-Moto-Guzzi/Clamping-the-camshaftgearing::2675.html
-
Lähtivä irti ajoin pulttipyssyllä.takaisin laitossa voi tarvita jollei vedä pyssyllä ja lukitteet väliin.
-
Rankka pulttipyssyn käyttö on rankkaa myös osille. Auki päin kääntäminen iskulla ottaa kovasti erityisesti ohueen öljypumpun akseliin. Siksi mieluimmin pitäisi käyttää pidätintä.
-
paljonko noille jakopään muttereille ja öljypumpun ruuveille olisi sopiva momentti. jossain olen nähnyt osaluettelon missä momentti näkyy ;ei löydy silloin kun tarttis eli tietääkö joku.
-
Korjaamokäsikirjasta löytyy usein apu: http://guzzitek.org/gb/ma_us_uk/Calif1000_1100_Atel(I-GB).pdf
Enpä niitä itsekään aina löydä mutta noin muistista:
Nokka-akselin pään kuusiomutteri 15 kgm.
Kampiakselin sakaramutteri 8 kgm ja lukitaan lukkolevyllä. Tästä on useampi versio onko kuusiomutteri vai sakaramutteri. Momenttikin voi olla hieman eri.
Jälkimmäinen on kertaalleen omassa pyörässä löystynyt ja rattaan kiila kampiakselilta vaurioitui.
Olen käyttänyt keskivahvaa kierrelukitetta. Se toimii mikäli kierre on öljytön vaikka asennusohjeessa kehotetaan kierre voitelemaan.
Liitteenä teräskierteiden nousun ja halkaisijan mukaan luettelo momenteista.