Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: GMies - Lokakuu 24, 2016, 08:14:59 ap
-
Tämän vuoden ajelut olivat sitten siinä. https://www.youtube.com/watch?v=xS3IOOimVQI (https://www.youtube.com/watch?v=xS3IOOimVQI)
Gallo viimeisenä talvisäilöön, vaikka onkin kokovuotisessa liikenteessä.
Pistin myös B750 pois liikenteestä ja liikennevakuutus poikki, kilometrejä kertyi kesän aikana 5023 ja mittarissa yhteensä n. 23000.
- Akku pois ja hyllyyn
- Moottoriin uudet öljyt 20W50 Valvoline VR1 ja uusi suodatin
- Vaihteistoon uusi öljy (85W/140 suositus-sekoiluista huolimatta) Shell Spirax 80W90 + Molycote
- Perään uusi öljy 85W140 + Molycote
- Huollot jatkuvat …
27572 km Uudet VR1 öljyt ja ventt. välysten tarkastus. Imuvälys (dx) 0,17, onko keinuvivun pää kulunut, pitää seurata?
Service Manual:
http://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/750/Breva750IE_042003_Atel(GB).pdf (http://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/750/Breva750IE_042003_Atel(GB).pdf)
-
Ei ole kummoista että vaihteistosta irtoaa metallia magneettiin. Jos jollakulla ei ole magneettiproppua, erityisesti voimasiirrossa, niin ehdottomasti kannattaa laittaa. Ei kierrä metalli öljyn joukossa esim. laakereihin. Eikä siitä moottorissakaan ole haittaa. Voi jopa "aistia" sen kautta koska venttiilinnostimet olisivat vaihtokunnossa.
Vaihteiston magneettititulpasta löytyvä metallipöly on enimmäkseen peräisin kytkentähampaistosta eikä niinkään hammaspyörien hampaista. Jos löytyy isoja paloja niin sille pitäisi löytää syy.
Perävaihteesta ei pitäisi paljon metallia irrota. Jos irtoaa, niin on syytä suorittaa kunnostavia toimenpiteitä.
-
Tuossahan on vielä tosi vähän kilsoja, niin taitaa vielä uutuudenkarheus hioutua.
-
Samaa mieltä. Silläpä magneettiproppu on hyvä olla heti uudesta.
Tokihan siellä metalli kiertää siltikin mutta huimasti vähemmän kuin ilman magneettia. Nuo magneettitulpat ovat jo tehtaalta lähtöisin. Mutta kaikissa malleissa ei ole ollut eikä ainakaan joka paikassa. Olen myös todennut että magneettiproput ovat vaihtuneet tavallisiin tai jopa korvattu samankierteisellä pultilla. Jälkimmäinen usein siksi että on väännetty kierre huonoksi.
-
Näissä vaihteiston – perän tyhjennysropuissa on ollut sellainen ongelma, että magneetin asennusreikä on porattu liian syvälle, jolloin kierreosan seinämän vahvuus on jäänyt niin ohueksi, että tulppa on katkennut, vaikka kiristysmomentti on ollut asiallinen. Öljynpoistoreikään katkennut osa on melko helppo kiertää pois ja silloin laitetaan tilalle sellainen tulppa, joka sattuu sillä hetkellä löytymään.
Tämä nyt ei ole Guzzin tulppa, mutta nähdään, että kierteen pohjan kohdalla seinämä on melko ohut. Jos reikä porataan lähelle kuusiokantaan, on todennäköistä, että tulppa katkeaa ennemmin tai myöhemmin.
(http://www.drainplugmagnets.com/images/600_IMG_0314.JPG)
-
Jos hommaa neodym magneetin, ei tarvitse kuin pienen montun. Magneetti pitää nimittäin itsensä kyllä samalla paikallaan.
-
Viimeistelyä: Vaihteiston huohotin ei enää likaa vaihdeboxin yläosaa, eikä (pesu-) vesi pääse sisään öljyä pilaamaan.
Huom! Kuvan keskellä oleva vent.koneistolta tuleva tuuletusletku ei ole enää suljettuna, oli nippusiteellä vedetty runkoputkea vasten taitoksiin - littiin.
-
Lähivalo ei enää pala startatessa, eikä muulloinkaan, jos ei ole tarvetta, eli lähivalolle oma katkaisija.
Jos pyörä on käyttämättä pidempään, saattaa vajaalla akulla vielä käynnistyä, kun ajovalo ei ole syömässä vähäistä akun tehoa.
Huoltoja tehdessä katkaisijasta on helppo kytkeä valo pois, ei tarvitse sulakkeita irrotella.
-
B750 huoltoja ja päivityksiä.
Vaihteen siirtoakselin vipu ( osa 8 ), jolla on taipumusta irrota - käydä löysäksi, otin kuusiokolo-kiristysruuvin ( osa 6 ) kokonaan pois ja tilalle 8.8 kuusiokantaruuvi voiteluineen tilalle ja kiristys, nyt ei ”lonksu”.
Säätelin (välitangon 4 avulla ) samalla vaihdepolkimen sopivaan asentoon nilkkavaurioiselle jalalle.
(https://www.harpermoto.com/images/pl/2000/breva%20ie%20750%202003-2009/images/engine-gear-lever.jpg)
-
Omaan pikkulohkoon ruuvasin sen verran pitkän ruuvin, että tuli läpi asti. Siihen pultin päähän sitten pyörätin varmistukseksi nyloc-mutterin. Ei löysty. Kertaalleen tipahti koko vipu liikennevaloihin hiljennellessä. Lähtee näköjään vitosella paikaltaan tarvittaessa..
-
Kardaanin huolto.
Purkamisessa kameran käyttö on hyvä apuri ja Service Manuaaliin tutustuminen. Ennen haarukan poistamista, kiinnitysruuvien asentojen mittaus, tässä kummatkin 7 mm . Huomioi, että oik. puolen rungon ja haarukan välissä on välilevy No: GU35214300.
Vaimennuskumit saattavat pyörää pois ottaessa tipahtaa lattialle, takaisin asennettaessa ei virheen mahdollisuutta, sopivat vain yhteen asentoon.
Kardaanin tunnelissa oli kosteusjälkiä, eli ruostetta, jonka puhdistin ja maalaus ruosteenmuuntajalla ja päälle kosteudenkestävä, ohut vaseliinikerros.
Holkkien ja akseleiden voitelu tehtaan jäljiltä hyvä.
Akseleiden ja holkkien voiteluun on useita hyvä voiteluaineita, itse käytin AeroShell Grese 14, joka on kosteutta ja korkeaa pintapainetta kestävää, eikä sinkoudu helposti pois pyörivästä akselista.
Pääasia, että akselin osat tarkastetaan ja voidellaan säännöllisesti, esim. renkaanvaihdon yhteydessä.
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&ved=0ahUKEwi5tMCl5MPRAhVBkiwKHSN3CzYQFggoMAU&url=http%3A%2F%2Fwww.thisoldtractor.com%2Fguzzitech.dk%2Fpdf%2Fgearbox-repair-breva-750-nick-webb.pdf&usg=AFQjCNEFcTUkZTjbPL1ULmunzxdqH6daTg (https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&ved=0ahUKEwi5tMCl5MPRAhVBkiwKHSN3CzYQFggoMAU&url=http%3A%2F%2Fwww.thisoldtractor.com%2Fguzzitech.dk%2Fpdf%2Fgearbox-repair-breva-750-nick-webb.pdf&usg=AFQjCNEFcTUkZTjbPL1ULmunzxdqH6daTg)
-
Ennakkohuolto kannattaa, ei tule reissussa yllätyksiä. 8)
-
Melko normaalilta näyttää. Tuossa "ruostetta" kuvassa on juurikin yksi herkkä ruosteelle oleva osa eli huulitiiviste. Jos sen sisällä oleva holkki ruostuu ulkopinnaltaan niin huulitiiviste lopettaa toimintansa ja öljy perästä tai vesi kardaanitunnelista pääsee kulkemaan tiivisteen ohi. Samalla kulkee kova rautaoksidi joka ei tee hyvää voitelulle. Tosin "pikkuperässä" ei ongelma ole kovin suuri. Tuo ruostuminen olisi voitu ehkäistä jo tehtaalla sipaisemalla alueelle hieman rasvaa.
Kun takapyörä on irti niin perän irrotus on helppoa. Jos vielä öljynvaihto osuu samaan kohtaan niin helppous vain lisääntyy.
-
"Kun takapyörä on irti niin perän irrotus on helppoa. Jos vielä öljynvaihto osuu samaan kohtaan niin helppous vain lisääntyy."
Itse asiassa niin helppoa, että renkaanvaihdon yhteydessä kannattaa perä aina ottaa pois, jolloin pyörän pois ottaminen ja takaisin laittaminen on helppoa.
Pyörän pois ottaminen ja takaisin laittaminen uuden renkaan kanssa onnistuu vain rengas tyhjentämällä, eli pitää olla paineilmaa lähistöllä renkaan täyttöä varten.
Vaimennuskumit voitelin muovin/kuminhoitoaineella, jolloin pysyvät irtonaisena ja kenties ajan saatossa joustavina.
-
Kardaanin ristikko on kestovoideltu. Periaatteessa siis osa joka vaihdetaan uuteen aika-ajoin. Sen kesto on kiinni ajotavasta ja -olosuhteista. Tekijämies kyllä senkin voitelee. Pitää painaa yksi laakerikupeista irti ja täyttää vaseliinilla ja painaa takaisin. Edellyttää että nivelen ristikossa on voitelukanavat. Ennen ainakin oli. Hommassa on tosin mahdollisuus töpeksiä.
Muitakin keinoja on mutta karumpia. Voi laittaa jokaisen kupin tiivisteen väliin pätkän ohutta rautalankaa mutta niin ettei tiiviste naarmuunnu. Lämmitetään muutama desi vaseliinia juoksevaksi ja lasketaan nivel siihen upoksiin. Annetaan jäähtyä. Toiveena on että vaseliini jäähtyessään imeytyy neulalaakereihin. Käryä ja sottaa tahtoo syntyä siinä.
Ulkoa päin öljyäminen pikkulohkossa ei auta vaikka sitäkin joskus esitetään.
-
Kyllähän pikkulohkoon saa takapyörän todella helposti, vaikka perä on paikallaan. Sehän on suorastaan helppoa. Vai mitä en nyt ymmärrä?
-
Eräs Larion omistaja taannoin soitteli miksei takapyörä lähde pois. Ehdotin perän irrottamista tai renkaan tyhjentämistä. Hän oli tyhjentänyt renkaan. Jotkin "pallukkakumit" eivät mahdu haarukasta tyhjentämättä pois. Tyhjänä täytyy laittaa myös takaisin.
Eräässä huollossa oli tuskailtu saman asian kanssa ja siellä oli irrotettu perä. Vahinko vain että olivat koonneet kardaanin takapään väärin ja matka oli päättynyt kolinaan muutaman kilometrin päähän.
-
"Kyllähän pikkulohkoon saa takapyörän todella helposti, vaikka perä on paikallaan. Sehän on suorastaan helppoa. Vai mitä en nyt ymmärrä?"
Vanhempiin kyllä , uudemmissa on huomattavan ahdasta. Rouvan V7:sta ainakin pitää irottaa vasen iskari, perämurikka tai päästää rengas tyhjäksi.
-
Omassa vanhuksessa pitää irrottaa vasen sikari alapäästä ja profiilista riippuen ilmat pois. Joillain (väärillä) proofiileilla pitää ujutella, mutta oikealla ei mitään ongelmia. Eihän se perämurikka tietenkään ole kuin neljällä kiinni, niin nopsaanhan tuon irti ottaa.
-
Etuteleskooppien nesteiden vaihto:
Brevan teleskoopeissa ei ole tyhjennystulppaa. Tein huoltotyön pääosin oheisen mallin ja Service Manualin ohjeden mukaan, eli purin koko teleskoopit pöydälle, osin siksi, että asensin teleskooppien liukuputkien suojaksi haitarikumit.
Olihan siellä öljyn seassa, pohjalla hieman mustaa ”kuraa”, ei paljon, uudet öljyt sisään unohtamatta lisäliukuainetta. Vanhaa öljyä tuli ulos n. 0,42 L (ohje 0,4 L), uutta laitoin noin saman verran takaisin. Joku on tehtaan jäljiltä saanut ulos jopa 0,46 L.
Seuraavan kerran vaihdan nesteet lyhyemmän kaavan mukaan, mikäli ei ilmene mitään muuta huollon tarvetta.
http://motoguzzimaintenance.wikifoundry.com/page/Moto+Guzzi+Breva+750+Fork+Oil+Change (http://motoguzzimaintenance.wikifoundry.com/page/Moto+Guzzi+Breva+750+Fork+Oil+Change)
-
Lisäliukuaine?
-
Jos tekee vain pelkän öljynvaihdon, kannattaa huuhdella putkien sisäosat löpöllä. Saa suurimman osan töhnästä pois. Paremmin saa enää juuri purkamalla tuubit.
-
Lisäliukuaine?
Sama tarkoitus, kuin esim. moottorin- vaihteiston- tai perän lisäaineistuksella.
Kun liukuputket liukuvat kevyesti, on teleskooppien toiminta joustavaa ja liukupintojen kuluminen vähäisempää. Esim. moottoreissa käytetyt teflonpitoiset lisäaineet tai vastaavat, jotka eivät vaadi lämpöä toimiakseen, ovat käyttökelpoisia.
-
"Kyllähän pikkulohkoon saa takapyörän todella helposti, vaikka perä on paikallaan. Sehän on suorastaan helppoa. Vai mitä en nyt ymmärrä?"
"Vanhempiin kyllä , uudemmissa on huomattavan ahdasta. Rouvan V7:sta ainakin pitää irottaa vasen iskari, perämurikka tai päästää rengas tyhjäksi."
Kyllä V7:n (v. 2010) pyörän saa irti ja paikoilleen irrottamatta iskaria tai perää tai laskematta rengasta tyhjäksi.
t.sy