Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Lokakuu 15, 2016, 22:58:19 ip
-
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomen-liikenne-myllataan-taysin-tyosuhdeautoilijoille-luvassa-keppia/a7gGtcxd
-
Eihän tässä mitään uutta ollut? Tuohan on kokoelma ehdotuksia, mitä ovat parin vuoden sisällä heitelleet.
-
STT:n lähteiden mukaan autoverosta luopumisesta ei ole käyty poliittista keskustelua.
http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/STTn-l%C3%A4hteet-Autoveron-poistamisesta-ei-ole-k%C3%A4yty-poliittista-keskustelua/855917?pwbi=5f68a5ad87dccaf3732fd5827e375238 (http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/STTn-l%C3%A4hteet-Autoveron-poistamisesta-ei-ole-k%C3%A4yty-poliittista-keskustelua/855917?pwbi=5f68a5ad87dccaf3732fd5827e375238)
-
Minua vain kiinnostaa seurata miten asiat kehittyvät ja uskon että montaa muutakin. Maantiet yhtiöitettäisiin ja tienkäyttäjistä tulisi maksavia asiakkaita.
Joskus asiat kääntyvät aivan päälaelleen kuten kävi juuri ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen rahoituksen: Leikkaamisen sijasta valtio pääomarahoittaakin niitä sadoilla miljoonilla euroilla. Mutta ei näköjään riitä.....
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/tampereen-rehtorit-yliopistojen-miljoonapotista-tervetullutta-mutta-ei-korvaa-perusrahoitusta/
-
Taitaa jäädä nuo autoveronalennukset tämän jalkoihin, kunhan saadaan uusien kulkupelien tuotanto käyntiin.
http://yle.fi/uutiset/3-9221890
-
Tuo saattaa olla aika kaukana todellisuudesta, nimittäin lähes koko autoteollisuus rakentuu polttomoottoritekniikan ympärille. Myös se bisnes.
-
Korjattu typpikäyttöiset autot vetykäyttöisiksi klo 8.32.
Joskus tuli keskusteltua hieman viheriän riplomi-insinöörin kanssa ja se oli sitä mieltä 2000-luvun alussa, että sähköautot tulevat aivan muutamassa vuodessa syrjäyttämään polttomoottoriautot. Sanoin omana mielipiteenäni että mitään parempaa ratkaisua kuin nestemäiset hiilivedyt energiavarastona ja mukana kuljetettuna ei vähään aikaan tule markkinoille. Tuosta on nyt toistakmmentä vuotta aikaa. Edelleenkin kaveri on samaa mieltä, ei mene monta vuotta... Akkumulaattoritekniikkakin on niin kehittynyttä nykyään. No niin on, mutta entäs se kapasiteetti? Ja miksi lyijyakkuja on enää yhtään missään käytössä kun akkutekniikka on niin kehittynyttä.
Tesla kyllä kelpaisi, mutta kun ei ole latauspaikkaa...
-
sähköauto on hyvä jos ajaa muutaman kymmenen kilometriä päivässä eikä käy lapissa tai mökillä muuta kun alle sadan kilometrin päässä
esinm teslalla pääsee täydelä latingilla kesällä jos ajaa alle 100 km/h noin 150 - 200 kilsaa
normi kerrostalon tolpalla miten ne nyt on (10 A paukku mutta 6 A / pää) täysi latingi ottaa 60 tuntia
jos on 3x35 A paukut tuvassa ja voi sammuttaa kaiken muun niin ottaa vajaan tunnin
Super laturilla muutamassa minuutissa mutta se onkin 132 kw eli 3x200 A, aika raju liittymä
mutta jos käy vain kaupassa ja jossain lähellä töissä niin pärjää, mutta onko se sitten tarpeeksi, mene ja tiedä
-
Paljon on yhteisöasujat valmiita maksamaan siitä, että sinne yhteiselle parkkipaikalle rakennetaan vaikkapa neljä sähköauton lataispistettä...
-
uusien bensiini- ja dieselautojen myynti kielletään vuodesta 2030 alkaen.
Sen kun vaan. Ei henkilökohtaisesti paljon puristele. Siis Saksassa vasta suunnitellaan. Moottoripyöristä ei puhuttu mitään.
-
Tuo saattaa olla aika kaukana todellisuudesta.
Niin taitaa olla autoveron poistokin.
-
Niinpä. Kustannukset moisella operaatiolla olisivat aika holtittomat. Varsinkin kun lypsävä lehmä olisi etsittävä muualta.
-
Nythän valitetaan että vain pieni osa maantieajoneuvoilta kerättävistä veroluonteisista maksuista menee tieinfran ylläpitoon. Samaan hengenvetoon valitetaan huonoa tiestön kuntoa.
Tuo esitys tarkoittaisi sitä että olisi firma joka "omistaisi" teitä ja niillä kulkijat olisivat "asiakkaita". Kerättäisiin siis tien käyttäjiltä aktiivisesti se rahamäärä joka tarvitaan kyseisen yrityksen ja teiden ylläpitoon.
Herää kysymys siitä olisiko tämän tiefirman rahantarve suurempi vai pienempi kuin nyt kerättävä rahamäärä. Jos ajatellaan että ajoneuvojen käyttäjien asiakasmaksuja ei käytettäisi muun yhteiskunnan kuluihin kuten nyt on tapana.
Sekin on asiassa ratkaisematta että annetaanko kaikki veronmaksajien tähän asti yhteisellä rahoituksella rakennetut ja ylläpidetyt tiet perustettavalle yritykselle ilmaiseksi noin vain vai ostaisiko tämä firma tiet veronmaksajilta sopivalla summalla. Paljonko on huonosti pidetyn tiestön hinta? Vai pitäisikö heti maksaa siitä että edes kelpaisi?
-
Hommahan menisi tietenkin niin, että tienkäyttäjiltä kerätään jatkossakin se n. 8 miljardia €uroa miinus se vajaa miljardi, joka käytetään teiden rakentamiseen ja kunnostukseen nyt.
Uusi tiefirma keräisi käyttäjiltä (asiakkailta) sen rahan, joka tarvitaan, eli jos vaikka vuodessa tarvitaan 2 miljardia teiden ylläpitoon, niin sen verran kerätään.
Yhteensä se olisi vain vaatimaton miljardi lisää maksuja tienkäyttäjille ;D
-
eli jos vaikka vuodessa tarvitaan 2 miljardia teiden ylläpitoon, niin sen verran kerätään.
+ kohtuullinen tuotto sijoitetulle pääömalle.
-
eli jos vaikka vuodessa tarvitaan 2 miljardia teiden ylläpitoon, niin sen verran kerätään.
+ kohtuullinen tuotto sijoitetulle pääömalle.
Se unohtu, kun en muistanut, että homma siirtyy markkinatalouden puolelle, niin laitetaan 2,5 miljardia €uroa (verotonta... ;D).
-
Moni yksityinen yhtiö on varmaan erittäin kiinnostustunut tästä esityksestä jossa mentäisiin siihen että lafka omistaisi tieosuuden ja käyttäjät maksaisivat käytöstä firmalle.
Loistava tilaisuus siihen että jotkut firmat vain lypsävät maksut hoitamatta yhtään mitään ja menevät sitten konkurssiin tai katoavat.
Kimppakyydit voisi periaatteessa tuolla tavalla lisääntyä.
Se taas johtaisi siihen että rahantulo vähenisi, eli maksut pian nousisivat jne...
Siitä ainakin voidaan olla varmoja, että kalliiksi tulee kuluttajalle "uudistukset" on ne sitten mitä hyvänsä.
-
Smotolta selvitys liikennevaliokunnalle suunnitellun mp-verotuksen kokonaisvaikutuksesta.
http://www.smoto.fi/?p=4191
Verottamalla moottoripyöriä valtio menettäisi monenkertaisesti välillisiä verotuottoja.
-
MMAF:n pj varoittaa hallitusta "Karjalan Männyistä": http://sakarimkinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/225285-anna-hallitukselle-mahdollisuus-vaistaa-karjalan-manty