Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Urpo ja Turpo - Lokakuu 15, 2016, 22:27:56 ip
-
Zundappin tehtaalla on ilmeisesti ollut kiivasta väittelyä 50-luvulla:
Laitetaanko toisiovälitys ketjulla vai kardaanilla?
On päädytty kompromissiin: Laitetaan molemmat.
-
Polvenlaahaajan sivulta poimin joskus tämän: http://thekneeslider.com/ural-three-wheel-drive-sidecar-rig/
Siinäkin on ketjuveto oikealta vasemmalle. Näyttäisi toimivan.
-
Zundappin ratkaisu on melko epätyypillinen saksalaiselle insinöörille.
Kun kampiakselin ja kardaanin linjat ovat olleet liian kaukana toisistaan,
ei ole laitettu ylimääräistä hammaspyörävälitystä vaan on tehty koko
vaihteisto hammaspyörien sijasta ketjuilla.
-
Yhtä ketjua kohden tarvittaisiin kolme hammaspyörää että liikesuunta säilyisi samana. Riippuu tietenkin moottorin pyörimissuunnasta.
Ketjuvaihteisto menee kyllä melko lyhyeen tilaan. Mielenkiintoista.
-
Joissain todella aikaisissa autoissa oli ketjuvaihteistoja. Ilmeisesti huonot puolet olivat riittävän huonoja, että niistä luovuttiin.
-
Guzzinkin ketju pyörii öljyssä. Kestää varmaan siksi niin pitkään.