Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Urpo ja Turpo - Lokakuu 15, 2016, 22:27:56 ip

Otsikko: Kardaani vai ketju
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Lokakuu 15, 2016, 22:27:56 ip
Zundappin tehtaalla on ilmeisesti ollut kiivasta väittelyä 50-luvulla:
Laitetaanko toisiovälitys ketjulla vai kardaanilla?
On päädytty kompromissiin: Laitetaan molemmat.
Otsikko: Vs: Kardaani vai ketju
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 15, 2016, 22:39:54 ip
Polvenlaahaajan sivulta poimin joskus tämän: http://thekneeslider.com/ural-three-wheel-drive-sidecar-rig/
Siinäkin on ketjuveto oikealta vasemmalle. Näyttäisi toimivan.
Otsikko: Vs: Kardaani vai ketju
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Lokakuu 15, 2016, 22:50:44 ip
Zundappin ratkaisu on melko epätyypillinen saksalaiselle insinöörille.
Kun kampiakselin ja kardaanin linjat ovat olleet liian kaukana toisistaan,
ei ole laitettu ylimääräistä hammaspyörävälitystä vaan on tehty koko
vaihteisto hammaspyörien sijasta ketjuilla.

Otsikko: Vs: Kardaani vai ketju
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 15, 2016, 23:02:55 ip
Yhtä ketjua kohden tarvittaisiin kolme hammaspyörää että liikesuunta säilyisi samana. Riippuu tietenkin moottorin pyörimissuunnasta.
Ketjuvaihteisto menee kyllä melko lyhyeen tilaan. Mielenkiintoista.
Otsikko: Vs: Kardaani vai ketju
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 16, 2016, 01:12:38 ap
Joissain todella aikaisissa autoissa oli ketjuvaihteistoja. Ilmeisesti huonot puolet olivat riittävän huonoja, että niistä luovuttiin.
Otsikko: Vs: Kardaani vai ketju
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 16, 2016, 14:26:30 ip
Guzzinkin ketju pyörii öljyssä. Kestää varmaan siksi niin pitkään.