Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Piippis - Lokakuu 10, 2016, 09:54:33 ap

Otsikko: Ciao Gruppo!
Kirjoitti: Piippis - Lokakuu 10, 2016, 09:54:33 ap
Tämä on tällainen uuden jäsenen ilmottautuminen. Taikka en nyt ihan uusi ole. Hain California Titanium EV 2003 -pyörän jo vapun tienoilla Jalasjärveltä ja liityin clubiin. Siittä saakka olen täältä puun oksalta seurannut juttujanne suurella mielenkiinnolla. Kesä meni sairastellessa eikä kilsoja tullut mittariin kuin rapiat viissataa ja ei paljo jaksanut edes pyörää kiillotella.
Nyt näyttää jo vointi paremmalta ja mielenkiintoa tuntuu taas löytyvän. Allekirjoittaneesta sen verran, että reilu 50 on jo mittarissa, it-ammattilainen (kaikki Appleen liittyvä sälä), kotoosin Alavudelta (Ikkalalle terveisiä) ja vaikutan nykyisin Ylöjärven Siivikkalassa. Cali on kolmas pyöräni: Yamahan XJ 600, Honda Dominator 650 on vielä tallissa ja nyt tämä Italian ihme.
Pyörällä ajeltu 100 000 täyteen, tehoja pukkaa Power Commander III ja putket on vaihdettu siihen merkkiin Lafa... jotakin. Joku teistä saattaa pyörän tunnistaa, sillä se on ilmeisesti erään klubilaisen pomomiehen entinen...
Kaikki nuo vanhat pyörät olen purkanut ja koonnut yrityksen ja erehdyksen kautta. Saman taidan tehdä täällekin, kun saan päätettyä missä tallissa homma tapahtuu. Omakin olis, vaan miten ne kaikki turhat tavarat änkeää juuri autotalliin?
Että morjesta vaan, jäsenet!
Otsikko: Vs: Ciao Gruppo!
Kirjoitti: Hajakenttä - Lokakuu 10, 2016, 10:51:21 ap
Morjens, ja tervetuloa.  ;D

Jaa, että it. Tuanoinnii... Appleen liittyvää kaikkea. Kuinkas olis tuo Unixin serkku? Ammattituki olisi näköjään tarpeen tuolla työkalupalstalla. Olemme porukalla yrittäneet valjastaa Linuxia diagnostiikkatyökalun alustaksi. Ei meinaa onnistua, tai siis toimii, ei toimi, toimii.... ja nyt taas ei toimi. Minulla kun tuo ammattitaito rajoittuu analogisen elektroniikan osalle paremmin. (Ikää on jo 66.) Linux on tullut tutuksi harrastuksena särkemällä ja korjaamalla lukuisia käyttöjärjestelmiä.

Moottoripyöräily on ollut harrastuksena vasta aikuisella iällä. Ajattelin opetella Nevadalla ja sitten vaihtaa isompaan, mutta en taida ehtiä oppimaan, joten ajan vaan sillä Nevadan Annilla katkeraan loppuun asti. En siitä raaskisikaan luopua. Olemme kokeneet niin paljon kaikkea yhdessä.  ;)
Otsikko: Vs: Ciao Gruppo!
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 10, 2016, 10:55:48 ap
Tervetuloa porukkaan!

Eiköhän niitä kilometrejä ala kertymään Pirkanmaan teilläkin. Paikallisilla guzzisteilla on kokoontuminen kerran kuussa talviajalla. Tietoja löytyy "Tapahtumia" otsakkeen alta. Itse olen laiska (tai unohdan) käymään kuukausitapahtumissa mutta sellaistakin voi tapahtua että olen paikalla.

Hajakentälle voin kertoa että moottoripyöräilyä voi jatkaa isolohkoisella trikelläkin. Jos sellaista kaipaa niin kääntyy vain puoleeni.
Otsikko: Vs: Ciao Gruppo!
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 10, 2016, 10:59:17 ap
Tervetuloa.

Samalla lailla se Guzzikin tottelee työkaluja, kuin muutkin.
Otsikko: Vs: Ciao Gruppo!
Kirjoitti: Jukka Laine - Lokakuu 10, 2016, 15:13:47 ip
Tervetuloa lupsakkaan porukkaan, Piippis!
Tällä foorumilla saat asialliset ja hyödylliset vastaukset kyssäreihin ja sullon se Ikkalan Sami siellä lähitallousalueella, niin ei hätäpäivää ole tiijossa.
Enskesänä ennen Juhannusta sitten pohojosen Guzzien kokoontumiseen Aavasaksalle.
Ikäs puolesta edustat keskivertogruppolaista, notta vertaistukea on saatavilla heti runsaasti.
Otsikko: Vs: Ciao Gruppo!
Kirjoitti: Camn - Lokakuu 10, 2016, 18:40:18 ip
Lainaus
kaikki Appleen liittyvä sälä

Tervetuloa foorumille :). Itse olen Apple -asioista yleisellä tasolla kiinnostunut Apple-epäileväinen (helppoa kuuluu olevan, mutta kiskovat käsiraudat kädessä minne haluavat...). Ihmetellyt silmät suurina monien kehumista, vaivattomuutta (ja laitteiden hinnakkuutta).

Niin, Titaniumissa lienee 15RC moottorinohjausjärjestelmä, johon voi kytkeytyä turvallisesti tosiaan tuolla GuzziDiag -ohjelmistolla. Ohjeleman Mac käyttäjiä lienee melko vähän. Juuri panin tällaista saksanpalstalta merkille, GuzziDiag -koodaaja kirjoittaa Apple käyttäjälle, joka tuskailee sitä ettei pääse Windows 7 koneen kanssa puusta pitkälle:
"
Kaikkia ohjelmiani on myös Mac OSX -käyttöjärjestelmälle. Mutta laiteohjaimen asentaminen on haasteellista, koska Applen alkuperäinen ei kelpaa. Oikean asentamiseen on puolestaan avattava terminaali ja konfiguroitava muutamia asioita käsin. Ilman tietoja käyttöjärjestelmästä Unix -tyyliin ei oikeen pärjää.
"


http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/ (http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/)
Otsikko: Vs: Ciao Gruppo!
Kirjoitti: Ikkala - Lokakuu 10, 2016, 20:03:54 ip
kotoosin Alavudelta (Ikkalalle terveisiä) ja vaikutan nykyisin Ylöjärven Siivikkalassa.

Terveiset perillä. Nimi tai naamaa ei kyllä vielä näillä tiedoilla tule mieleen mutta ehkä joskus välähtää jos naamatuttuja satutaan olla. Pyörän kyllä tunnistan jos vastaan tulee.
Otsikko: Vs: Ciao Gruppo!
Kirjoitti: Koo1 - Lokakuu 11, 2016, 07:19:41 ap
vaikutan nykyisin Ylöjärven Siivikkalassa.


Terve, asun samalla "kylällä" ja ajokkina California Special -01 ajettu 17tkm!
Otsikko: Vs: Ciao Gruppo!
Kirjoitti: TimoEv - Lokakuu 11, 2016, 08:39:06 ap
Hyvää porukkaan olet liittynyt. Heno juttu!
Ja sekin, että olet Alavudelta kotoosin. Minäkun en ole paljon mistän kotosin - ainakin jos kysyy Pena H:ta... :P
Otsikko: Vs: Ciao Gruppo!
Kirjoitti: Piippis - Lokakuu 11, 2016, 09:04:06 ap
No olipas lämpimät toivotukset. Kiitos kaikille!
Tuon GuzziDiagin latasin jo Mäkille ja hyvin pyörii sellaisenaan. Onko piuhan läppärin pää usb vai sarjaportti? Jos jälkimmäinen, niin sitten on sorvattavaa. Tutustun aiheeseen tekniikkaosiolla tarkemmin. Camn'ille ja muille tiedoksi, että on se Mäkki mukavampi käyttää ja säilyttää arvonsa hyvin. Mutta kumpi on parempi vasara vai jakoavain, riippuu käyttötarkoituksesta. Toistaiseksi vielä Mäkin käyttäjä päättää mitä tehdään, ei isoveli. Mutta noista rajapinta-asioista sitten myöhemmin. Piuhan ostolinkin voisi tähän joku heittää.
Otsikko: Vs: Ciao Gruppo!
Kirjoitti: Paakanan paimenpoika - Lokakuu 11, 2016, 09:21:28 ap
Tervetuloa Piippis!

Odottelen mielenkiinnolla Mac -kokemuksiasi. Kerrohan niistä enemmän sitten, kun olet koeponnistanut.
Otsikko: Vs: Ciao Gruppo!
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 11, 2016, 10:00:28 ap
Molemmat tarvittavat johdot löytyvät esimerkiksi täältä: http://obd.fi/
KKL-kaapeli ja Fiat-kaapeli. Pyörästä päin lukien liittimet: hauenleuat akulle, 3-napainen Superseal, OBD2-moninapaliitin ja KKL:ssä vastapari ja USB.
Lisätietoja lukitusta Foorumin ketjusta "Guzzidiag". Lisäksi polveileva avoin keskusteluketju aiheesta. Sinne kysymykset, havainnot ja ohjeistus. Pyöräsi moottorinohjaus on varsin yksinkertainen tutkia Guzzidiagilla ja kohtuullisen helppo muokata TunerPro:lla tai vastaavalla muokkausohjelmalla.

Parin vuoden tauon jälkeen siirryin jälleen Linuxin käyttäjäksi. Johtuu siitä että olen myös tietokoneiden loppukäyttäjä. Tosin en saa tietokoneita rikki millään mutta vanhemmiten kun W-alkuiset käyttöjärjestelmät, oikeastaan niiden uudet päivitykset, eivät vanhaan koneeseen enää sovi niihin jää se mikä on viimeksi toiminut tai laitan jonkin Linux-version. Käyttiksiä on koneillani W95:sta alkaen katkeamaton ketju. Erästä konetta on ollut pakko käyttää päivittämättä kun vain siinä ympäristössä pyörii V10 Centauron moottorinohjauksen muokkausohjelma. Akut ovat tietenkin edesmenneitä. Tallilla on läjä toimivia koneita täynnä korjaamokäsikirjoja ja erilaisia testiohjelmia, ym, ym.

Lisäänpä vielä: Osassa maailmalla tyrkyllä olevista KKL-kaapelin FTDI-siruista on yhteensopimattomia. Katso tarkemmin aiheesta keskustelusta. Tosin tuolta laittamastani linkistä olen saanut toimivia mutta kalliimpia kuin Kiinasta tilatut.
Otsikko: Vs: Ciao Gruppo!
Kirjoitti: GuzGuz - Lokakuu 11, 2016, 10:31:52 ap
Californiat, ei hupsumpia ajettavuudeltaan.
Itse tykännyt että yksi parhaita kokeilleistani vaikkei kovin monesta kokemusta.
Cali Titanium ei ole EV, mutta paljon yhteistä jos erojakin.
Luonteikas pyörä, hienoa että eivät pölyynny ja kulkevat.
Fuurumimme lienee paras saitti kaikkeen tekniseen käyttäjien tukeen.

Tietokonepuolen velhoja onkin kaivattu, samperin reimage mikälie kun änkesi koneelleni, niin yrittäessäni poistaa meni kaikki softa uusiksi.
Pitäkää varanne Win 10 kanssa, ongelmia piisasi ainakin täällä.

Otsikko: Vs: Ciao Gruppo!
Kirjoitti: Camn - Lokakuu 11, 2016, 11:34:42 ap
Lainaus
Onko piuhan läppärin pää usb vai sarjaportti? Jos jälkimmäinen, niin sitten on sorvattavaa

http://www.elekma.com/usb_-_obd2_kaapeli (http://www.elekma.com/usb_-_obd2_kaapeli)

http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=3793.0 (http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=3793.0)


Piuhan läppärin pää on USB, toisessa (”leveässä KKL päässä”) on sitä elektroniikkaa (muunnin sarjaliikenteelle, ymmärrän). Vastaus lienee siis molempiin myönteinen, on USB mutta sarjaliikennettä.

Ohjelmakehityksessä on pitänyt lähteä ”reverse engineering” periaatteella liikkeelle. Guzzeissa käytössä olevat Magneti Marelli -moottorinohjausjärjestelmät (”ecut”) toimivat niin kuin toimivat tuon ”dataliikennöinnin” suhteen (miten Luigi on aikanaan parhaaksi nähnyt). Jotta kaikki tarpeellinen onnistuu (yhteys syntyy), toimii GuzziDiag -ohjelmisto yhdessä FTDI -sirun (johto näkyy Windowsin laitehallinnassa: ”USB Serial Port”) kanssa oikein – niin että data kulkee. Muistelen että asia on jopa ecun tyypistä riippuvainen ("miten jutellaan"). Sitten on ollut vielä niin, että uudemmat FTDI -ohjaimet eivät ole välttämättä toimineet, varmin on 26.8.2014, V2.12.00 (lataussivulla on tästä myös tekstiä).
Otsikko: Vs: Ciao Gruppo!
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 11, 2016, 13:56:42 ip
Kerro kun olet ottanut yhteyden omilla vehkeilläsi Californiasi moottorinohjaukseen. Siitä voi sitten tehdä selvityksen GD-ketjuun.
Otsikko: Vs: Ciao Gruppo!
Kirjoitti: Piippis - Lokakuu 11, 2016, 16:50:23 ip
Kerrotaan, kunhan saan nuo narut hankittua. Tämähän alkaa kiinnostaa. Takavuosina käytin Keyspanin serial to USB -mokkulaa mäkin GPS-kytkennöissä.
Otsikko: Vs: Ciao Gruppo!
Kirjoitti: Camn - Lokakuu 11, 2016, 22:36:14 ip
Lainaus
Keyspanin serial to USB -mokkulaa
Itse sain IT ammattilaiselta myös USB-Serial muuntimen työkäyttöön (sellaisen joka toimii, siinäkin tuo FTDI siru). Mutta tässä tapauksessahan tuo siru on siinä USB-KKL -kaapelissa. Siksi kannattaa ostaa sellainen, jossa tiedetään olevan FTDI:n siru (mitä asiaa ei sitten oikeasti kai tiedetä...siksi on näitä ostosuosituksia).
Otsikko: Vs: Ciao Gruppo!
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Lokakuu 12, 2016, 09:55:22 ap
Mikään ei kai estä napsaisemasta USB-KKL -kaapelia poikki ja liittämästä sitä
toimivaan USB-serial -muuntimeen. Esim. nuo EasySync -modulit tunnetaan
toimivina:
http://www.easysync-ltd.com/category/115/usb-to-rs232.html
Otsikko: Vs: Ciao Gruppo!
Kirjoitti: Hajakenttä - Lokakuu 12, 2016, 12:47:36 ip
Nuo Gruppon porukan suosittelemat USB-KKL narut ja mokkulat ovat siis nimenomaan USB porttiin liitettäviä. Ne avaavat mainiosti ainakin Linuxin virtuaaliportin ja arvaan, että myös Applen.

Vaikeus on siinä, että pitäisi voida ohjata USB:n kautta sarjaliikennettä moottorinohjausboksiin. Se on KKL-liikennettä, siis sarjaliikennettä, mutta ei RS (recommended serial) vaan ajoneuvopuolen kehittämää erikoismallista.

Noissa suositelluissa on USB-UART:in ja KKL-liikenteen välissä siru, jonka valmistaja on FTDI, Future Technology Devices International ltd.

http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm

Sen valmistama kama on kovin suljettua koodia. Noilla sivuilla on Applelle sopiva ajuri ainakin yksi 64-bit versio. Sieltä olen ladannut myös Linux ajureita. Ne ovat toisinaan jopa toimineet. Vaikeuksia on ja niistä olen keskustellut myös GD:n kehittäjien kanssa. Etsimme yhä toimivaa ajuria.

Valmistajia saattaa olla muitakin kuin FTDI. Jos sellaisia löytyy niin kannattaa kokeilla olisiko toimivampaa kamaa. FTDI-siru tietysti vaatii oman valmistajan ajurin.

Minulta kuoli Windows-10 viime viikolla. Tuli ihan tavallinen päivitys ja kone joutui loputtomaan restart-looppiin. Windows-aika siis päättyi tässä luukussa. Tuntuu vapauttavalta.  ;D
Otsikko: Vs: Ciao Gruppo!
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 12, 2016, 13:04:38 ip
Rauha sinun Kympillesi.

Vaimo päivitti muutaman vuoden ikäisen läppärinsä ihan itse W8:n kympiksi. Sen jälkeen ei mitään ongelmia. On tyytyväinen. Sen sijaa hänen moitteettomasti toimiva W10-puhelin on päivitellyt hieman omiaan mutta pärjätty ollaan. MS tosin ilmoitti että suomenkielisten sovellusten ylläpito päättyy pikapuoleen. Ruotsinkielinen jää toistaiseksi ja tietenkin englanti. Niistä voi valita. Taitaa olla MS:n kännykkäasiat huonossa hapessa. Joutuukohan hän ennenaikaisesti hankkimaan jonkin muun puhelimen? Yleensä on menty samalla luurilla noin 10 vuotta. Itse vielä pidempään. Nyt on Nokia N9 menossa. Se kun on Linux-pohjainen niin siihenkään ei ole enää ylläpitoa. Prkl.
Otsikko: Vs: Ciao Gruppo!
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 12, 2016, 13:52:00 ip
Kröhöm.. kuuluisiko tämä keskustelu jo GD:n tms alle?
Otsikko: Vs: Ciao Gruppo!
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Lokakuu 12, 2016, 13:54:41 ip
Mikään ei kai estä napsaisemasta USB-KKL -kaapelia poikki ja liittämästä sitä
toimivaan USB-serial -muuntimeen.


Olin taas kerran väärässä, ei ole noin yksinkertaista. Johtuen siitä, että OBD-liittimessä
käyttöjännitteenä on ajoneuvon 12 tai 24V. Tuossa linkissä on tehty USB-KKL -sovitin:
https://www.blafusel.de/obd/obd2_kw_usb-interf.html
USB/serial -muuntimena on tavallinen FT232R, muut piirit ovat puskureita korkeampaan
jännitteeseen. Ei näköjään ole mitään kovo-KKL -protokollaa, vaan protokolla on
ohjelmallisia käskyjä, jotka lähetetään muuntimen kautta tutkittavaan ajoneuvoon.
Otsikko: Vs: Ciao Gruppo!
Kirjoitti: Camn - Lokakuu 12, 2016, 14:02:09 ip
Lainaus
protokolla on ohjelmallisia käskyjä, jotka lähetetään muuntimen kautta tutkittavaan ajoneuvoon
Muistelen että alkuperäiseen GD keskusteluun kirjailin koodaajan kommentteja aikanaan tuosta. Että tosiaan pitää ecu -kohtaisesti huudella niille ja maanitella tietoja ulos. Siksi on sellainen siru (FTDI) käytössä, mikä tuolloin tämän kaiken mahdollisti.
Otsikko: Vs: Ciao Gruppo!
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Lokakuu 12, 2016, 14:09:24 ip
Kuunnelkaa tarkasti, sillä sanon tämän vain kerran:
Tuolla FT-sirulla ei ole mitään tekemistä näiden käskyjen kanssa.
Se vain muuntaa USB-liitännän sarjaliitännäksi, koska nykyisin juuri
missään PC:ssä ei ole enää sarjaliitäntää.
Tuo FT-siru tarvitsee ohjaimen (driver), joka on käyttöjärjestelmäkohtainen.

Otsikko: Vs: Ciao Gruppo!
Kirjoitti: Camn - Lokakuu 12, 2016, 16:27:56 ip
Lainaus
Tuolla FT-sirulla ei ole mitään tekemistä näiden käskyjen kanssa
Myönnän auliisti että en ole ATK -alan osaaja, käytän vain "kotitarpeiksi".  On aina mukavaa, jos asioista perillä olevat valistavat. Tässä muistiinpanojani lähivuosilta, niistä käy mielestäni myös näin maallikolle hyvin ilmi, että GuzziDiag ja yhteyden saaminen Marellin ecuun on mutkikas asia.

Pääasiallinen kommunikaatio moottorinohjauslaitteen kanssa tapahtuu nopeudella 7812,5 baudia (P8, 16M, 15M ja 15RC), myös 10400 baudia tarvitaan. KL -liittymät aidolla RS232 liitännällä eivät käy, koska PC-RS232 -liityntä ei anna säätää itseään tälle baudinopeudelle. On siis käytettävä USB-KKL -liittymää, koska niissä löytyy kaapeleita, joiden siru kykenee tarvittavaan baudinopeuteen. USB liitännän ongelma on, että se on rakennettu siirtämään monenlaista dataa ”bulkkina”, se ei siirrä yksittäisiä bittejä. FTDI -ohjain osaa vähentää lisäbittien odotusaikaa arvoon 1ms, joka johtaa hyvään datasiirtoon. GuzziDiag ohjelma avaa liittymän ecukohtaisesti tarpeen mukaan. 5AM käyttää KWP2000 protokollaa (ISO-14230), 15M, P8 ja 16M käyttävät toista protokollaa, jolle ei ole virallista nimeä.  P8 ei tarvitse init-sekvenssiä, mitä 16M tarvitsee vaikka ne käyttävät samaa protokollaa. 5AM tarvitsee ainoastaan K -linjan, vanhemmat ecut myös L -linjan.
Otsikko: Vs: Ciao Gruppo!
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Lokakuu 12, 2016, 16:46:58 ip
No jopa on kieroa! Nuo on selvästi tehty käyttäjän kiusaksi
eikä minkään toiminnallisen syyn takia.

Otsikko: Vs: Ciao Gruppo!
Kirjoitti: @ - Lokakuu 27, 2016, 18:54:47 ip
Ajattelin noudattaa etikettiä ja esittäytyä palstalaisille. Löysin pressun alta autotallin siivouksen yhteydessä aikoinani sinne unohtamani vuoden 1996 Calin kaasariversion. Pyörällä on viimeksi ajettu vuonna 2003 yhteensä reilut 160 tuhatta km. Ostin tuolloin mökkitontin eikä tekemisestä ole ollut puutetta sen koommin. Mökillä minulla on ollut sentään enduro, joten jonkun verran olen kerennyt ajalemaankin. Kuluvana kesänä kävin koeajamassa V-Rodin ja olin ryhtymäisilläni kaupanhierontaan mutta sitten muistin Guzzin ja päätin saada pyörän vielä tien päälle. Urakkaahan siinä on, sillä pyörän ulkonäköä pitäisi muuttaa aika paljon että se tyydyttäisi itseä. Itse pidän riisutusta bobber-tyylistä, vaikka kaikki rakenteluprojektit ovat mielenkiintoisia. Jonkin verran osiakin on jo tullut hankittua tulevaa projektia silmällä pitäen. Osa suunnittelemistani muutoksista näyttäisi käsittääkseni edellyttävän muutoskatsastusta (ainakin pyöräkoon - ja T-kappaleiden kulmamuutokset) ollakseen laillisia. Olen liian vanha perehtymään byrokratiaan, joten ajattelin tehdä ensin ja miettiä myöhemmin. Lopuksi mielenkiintoinen linkki englantilaiseen Calin Cafe-projektiin:

http://advrider.com/index.php?threads/guzzi-cali-3-cafe-project-build-thread.876854/page-7
Otsikko: Vs: Ciao Gruppo!
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 27, 2016, 22:28:13 ip
Aikomasi muutokset ohjauksen ja rengaskoon muutosten vuoksi tarvitsevat, periaatteessa, muutoskatsastuksen. Samoin mahdolliset runkomuutokset. Jos et muuta jousitusta toisen tyyppiseksi niin jarrutus- ja käsittelykoetta ei tarvita. Muista kuitenkin että etupyörä ei saa tuumakooltaan olla pienempi kuin takapyörä. Vaikka tuotantopyörissä (useissa 80-lukuisissa) näin onkin niin muutetussa pyörässä sitä ei sallita.

Jos isoja visioita alkaa pukkaamaan niin edullisemmaksi tulee hankkia tietoa ennen kuin ryhtynyt tekemään suuria muutoksia. Yleensä café-projektiin ei tarvitse juurikaan muuta kuin ohjauskulmien muutoksen. Jos emäputken irrottaa rungosta niin siitä on hyvä olla selostus ja katsastusaseman todistus. Kas kun siinä putkessa on se pyörän identiteetti. Jos sen käyttää irti ja laittaa takaisin niin todistamattomana viranomainen katsoo että on tehty veropetos.

Muutoin muutostyöt ovat varsin vapaita ja laajemmissakin toimissa on mahdollisuus testauttaa pyöränsä Virallisessa Testauslaitoksessa. Niin olen itsekin tehnyt.

MMAF on yksi paikka hakea syventävää tietoa. Nykyiset rakentelulait ovat pääosin heidän organisaatiossaan kirjoitettuja. He myös suorittavat lisensoidusti tarkastuksia.