Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Jouko S - Lokakuu 01, 2016, 12:10:16 ip
-
Onko kukaan vaihtanut Californiaan starttinappulan takana olevaa mikrokytkintä ja muistuisiko mieleen, mistä sellaisen hankit?
Vintagen mikrokytkin vetää oikoseen kastuessaan ja Säkylän rallimatkalla se kerkesi hajottaa koko starttimoottorin vauhdissa startatessaan. Työnnettiin käyntiin ja päästiin kotiin tauot ja välitankkaukset moottorin käydessä. Onneksi on vara-avain aina mukana, että sai tankin korkin sillä auki. Dinseltä tuli viikossa uusi startti, mutta vasta Mandellon reissulle lähtöä edeltävänä iltana pyörän pesun jälkeen startatessa selvisi, että varsinainen vika olikin starttinappulan puolella, kun vika uusiintui ja lähdin tutkimaan asiaa sulakkeista ja releistä lähtien . Ei vaan ollut aikaa tehdä muuta, kuin sumuttaa hullun lailla contact cleaneria mikrokytkimeen ja vika "hävisi". Mandelloon päästiin hienosti ja juhlat juhlittiin. Mutta vika "uusiutui" reilun kahden viikon kuluttua paluumatkalla Pisassa, kun pyörä oli seissyt sateessa sitä ennen pari päivää Firenzen laitakylällä Montespertolissa. Taas se tapahtui kesken ajon ja vieläpä helteisessä poutakelissä, mutta tällä kertaa olin viisaampi ja väänsin heti virrat poikki virta-avaimesta ja rullasin kadun varteen parkkiin. Contact cleaneria taas ja niin palailtiin Ranskan Alppien kautta koukaten kotiin eilen ilman ongelmia. Kytkimessä on halkeama, mistä vesi(ja cleaneri) pääsee sisään. Kun vika ilmeni ensimmäisen kerran, pyörällä oli ajettu n.67000km. Kaverilla oli Vintage, missä tuli sama vika n.40000km kohdilla ja starttimoottorikin meni, mutta varsinainan vika jäi silloin ilmeisesti mysteeriksi.
Dinseltä ja muualta alan liikkeistä löytyy kyllä kokonaisia kahvakytkin paketteja ja ebaysta käytettynäkin, mutta eipä kiinnostaisi maksaa toista sataa pelkän pikku osan takia tai ostaa heti kohta rikkoutuvaa käytettyä. Jos joku voisi antaa valaistusta asiaan, niin ei tarvitsisi lähteä kiertelemään osa kädessä liikkeestä liikkeeseen.
Jouko
-
Nyt ei ole tarkkaa tietoa mainitsemasi mikrokytkimen rakenteesta niin saisiko siitä kuvan?
Noin yleensä ottaen mikrokytkimiä ja erilaisia "katkaisimia" myyvät useat elektroniikkaliikkeet.
Itse olen käyttänyt Bebek ja Elektori -nimisiä liikkeitä mikrokytkinmurheissa. Maksavat korkeintaan muutaman euron.
Tukkuliike http://www.tsp.fi/tuotteet/ on monesti ollut tarpeen kun Guzzien sähköosia, mm liittimiä, on tarvinnut metsästää.
-
Jos sen saa käsiinsä, niin katsoo kyljestä numeron. Ebaysta varmaan löytyy kytkin kuin kytkin.
-
Onkohan se samantyylinen kuin mulla oli Stonessa? Minulla aiheutti samanlaista ongelmaa. Sitä nappulaa ei saanut mistään ostamatta koko kahvatsydeemiä. Eikä mikään saatavilla ollut "kaupallinen versio" olisi mahtunut / toiminut tuossa.
No, avasin kahvan ja huomasin,että sen kytkinkomponentin "kansi" oli irti toisesta reunastaan. Pidikekynsi ol murtunut. Tila oli pieni ja ahdas, joten korjasin seuraavasti:
Tarkistin, että kytkin itsessään toimi ja ettei sisältä ollut mitään pudonnut. ( palikat ovat sitten mikrokokoa ) Suljin kannen huolellisesti ja kiedoin pari-kolme kierrosta Scotch 88 -sähköteippiä ympärille. Kyseinen teippi teki sen verran paksunnosta, että kytkin meni hyvin ahtaasti paikalleen, eli kannelle ei jäänyt edes tilaa irrota uudelleen.
ENNEN kokoamista tarkistin vielä sen moitteettoman toiminnan.
ÄLÄ töki kolvilla niitä johtojuotoksia, jos johdin ei ole irti.
ÄLÄ käytä halpaa mutta kelvotonta teippiä. Sellaisella on ominaisuus, että sen liima haihtuu ajan mittaan ja se muovikin käpertyy. Tosin tuossa ei juuri ole sille tilaa. Tuo Scotch 88 on amattiaisten käyttämä plaatua. Tämä neuvo soveltuu muussakin kohteessa noudatettavaksi.
-
Otin kytkimen esille lähempään tarkasteluun ja näyttäisi tuo kansi taipuvan hieman auki starttinappulaa painaessa ja muutenkin se liikkuu, eikä ole tiivis. Varmaan sama vika kuin Timolla Stonessa aikanaan. Pitää ajan kanssa ottaa varovasti kansi auki, sumutella kontakti- ja suojasprayt sinne ja sitten Timon suosittelema 88 teippi, tai jos vaikka liimaisi koko kannen ja teippi vielä varmistukseksi.
Jostain syystä en saa tänne kuvia, mutta valmistajan tunnus on iso P ja tuon kirjaimen ympärillä uiskentelee kaksi siittiön tapaista... Tyyppinumero on ehkä 0040. Valmistusmaata ei löydy, valmistuskuukausi ja vuosi 5/2006. Ei löytyny meikäläisen taidoilla netistä.
Jouko
-
Tuli kuitenkin yksi kuva, lähtisköhän toinenkin...
-
Kuvista näkyy mikrokytkimen kaksi sivua joten rakenne jotenkuten valkeni.
Itse yritin parin tunnin ajan etsiä netistä kuvatiedostoja aiheesta josko standardimikrokytkimistä löytyisi vastaava.
Eipä löytynyt.
Vaihtoehdot ovat jatkaa etsimistä, ostaa koko katkaisijapaketti, koittaa kunnostaa vanhaa tai korvata toisenlaisella mikrokytkimellä alkuperäinen.
Jälkimmäinen vaihtoehto lienee työläin mutta lopputulos voi olla pitkäikäinen ja vaihdettavissa kun käyttää standardimikrokytkintä. Homma voi sisältää aika paljon askartelua että kiinnitysosasta saa sellaisen että osat pysyvät kohdillaan.
-
Veikkaan, että tuonne mahtuisi joku standardimalli. Liimaa sen vaikka kuumaliimalla tuonne paikkaansa. Ei liikuskele ja on sitten vesieristetty.
-
Tuo teippijuttu... On tietenkin ihan sama mitä teippiä käyttää. Minulla nyt sattui silloin olemaan mainitsemaani tavaraa. Eli kunhan tässäkin käyttää hyvänlaatuista. Ne halpahallien aleteipit kun eivät ole niitä.
Sen verran kaapeleita teipanneena.
-
Kiitokset hyvistä vinkeistä! Ratkaisu löytyikin ihan oman tallin sähkötarvikerasioita penkomalla. Jotenkin tuli mieleen, että sinne on jäänyt pari käyttämätöntä on-off kytkintä, ja löytyihän ne. Motogadgetin rosterinen minipainonappi, suojausluokkakin on Ip65, eli ei pitäisi sadekaan haitata toimintaa. Kopan painonappireikä on tosin ylisuuri, mutta pieni rst- tai alumiinilevy 12mm reiällä sisä ja ulkopuolelle, ja kytkin mutterilla kiristämällä kiinni. Kytkimessä on johdoille ruuvikiinnitys, mutta juottaakin ne tietysti voi.
Mukava pikku homma vaikka jollekkin talvi-illalle. :)
-
Tuohan on hyvä löytö. Tulee siivo asennuskin!
-
Värkkäilin viime talven aikana Motogadgetin painonapin paikoilleen ja kesän erinomaisten sadeolosuhteiden jälkeen voi sanoa, että se on vesitiivis ja toimiva ratkaisu.
-
Onko tuo tiivistetty jollain liimalla vielä?
-
Joo, ulkokäyttöön tarkoitetulla liimamassalla tiivistin tuon rst-peltilipareen ja katkaisinkotelon välin. Lipareen ja painonapin välissä on o-rengas.
-
Asiallinen sovellus. Laitetaan korvan taa tämäkin toteutus.
-
Olisiko muita kiinnostuneita tilaamaan tuollaista? Hinta on 15€, mutta rahtikustannukset sen verran isot, 12,72€, että olisi kiva saada muutakin mukaan tuohon tilaukseen.
-
Voisin osallistua yhden tilauksella.
Oli hieman kosteusongelmaa vastaavassa paikassa.
-
Louisiltakin noita jaetaan. Toimituskulut pienemmät ja tarjolla tietty kaikkea muutakin kivaa ja ehkä jopa tarpeellista.
-
Louisilta minäkin sen hommasin. Rahti Suomeen on ollut vuosia alle kympin. Nythän siellä on syysaletkin, joten kannattaa katsella, jos jotain halvalla sais.. Jos ei muuta löydy, niin esim. jarrucleaneri on aika edullista ja ihan hyvä tuote. Sitähän aina tarvitaan. ;D Kun ostaa paketin sitä, niin rahdin hinta on vähintään tienattu, vaikka yksin tilaisi.
Jouko
-
Kiitos vinkistä, täytyypi katsoa sieltä mitä kaikkea kivaa saisi tilattua.
-
Jarrulevyynhän ei taida sähkö liittyä mitenkään, eli uskaltaa varmaan tilata tuommoisen Lucasin etulevyn Vintageen 175,99/kpl ja tietty tuota cleaneria. Täytyy vielä miettiä jonkin aikaa, mitä muuta viimeisillä ajeluilla tulee mieleen, ennenkuin tilaa.
-
Mihin tarkoitukseen tuota jarrucleaneria itse asiassa tarvitaan ? Levyn, palojen vai yleiseen puhdistukseen ?
-
Jarrukliineri on siitä kivaa että sitä voi holvata enemmänkin niin että tapahtuu vain puhdistusta. Jos, esimerkiksi, puhdistaa kelluvan levyn osia ja käyttää öljypohjaista puhdistusainetta niin joutuu lopuksi puhdistamaan kuitenkin kliinerillä.
Jarrukliinerillä ei ole voitelevia ominaisuuksia että mikäli puhdistaa porakoneella pyörittämällä jarrulevyn heloja niin ei saa pyörittää lujaa ettei metallipinnat leikkaa toisiaan ja jos kuitenkin pyörittää niin voiteleva puhdistusaine toimii alussa paremmin ja lopussa vasta kliinerillä. Jopa rasvainen sormenjälki saa jarrun nypyttämään.
-
Porahommassa toki toimii se öljytönkin, kun sitä losottaa alusta asti reippaasti.
-
Porahommassa toki toimii se öljytönkin, kun sitä losottaa alusta asti reippaasti.
Kaiken varalta varoittelin sillä porakoneen käyttäjiä on monenlaisia. Akkukoneella pienellä nopeudella.
Tein katsauksen nykyisen pyörän nykyisiin (paikoillaan toistaiseksi) jarrulevyihin: niiden heloissa ei ole reikää. Pyörittäminen on siis vaikeaa. Ei saa jämptiä ruuvia kiinni ja pihdeillä tulee rumia jälkiä.
Reiättömien kanssa toiminee pieni muovivasara jolla naputellaan helaa samalla kun suihkutellaan puhdistusainetta.
-
Jos ei ihan kiinni ole hitsaantuneet, niin porakoneeseen laitettu jäykkä kumitutti on mahdollistanut riittävän kitkan pyöritykseen.
Menee jo aika paljon ohi aiheen.