Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: elsoder - Syyskuu 23, 2016, 13:33:11 ip
-
Moi :D
Mitä avuksi kun cali käy hiukka laihalla alle vartti kaasulla.
Dellorto phf 30 on kaasari.Joskus nimittäin joutuu ajamaan myös pikku kaasulla.
-
Ensin kaasarit kunnon kylpyyn ja putsaukseen. Sitten säätämään vaikka tämän taulukon mukaan.
(http://www.jba.bc.ca/JBCycle/Resources/jet-chart.jpg)
-
Olisko ihan ensi hätiin avuksi rikastaa hieman, parempi niin päin kun että käy laihalla.
Tässä jotain Dellortoista:
http://www.rotaxjetting.com/PDFs/Documents/The%20Old%20Dellorto%20Tuning%20Manual.pdf
http://www.ask-ancenis.fr/documents/Rotax/DellOrtoMAJ01.pdf
http://www.mulder.com.au/motorcycles/Guzzi/CarbOverhaul-1.htm
-
Moi !
Omassa Californiassa oli samaa ongelmaa. Meinasi paukkua, poksahdella ja rykiä pienillä kierroksilla. Ongelma paheni siirryttäessä käyttämään e-bensiiniä. (alkoholia bentsiinin seassa) Laitoin kaasareihin 5 pinnaa suuremmat tyhjäkäyntisuuttimet, vaikuttavat myös muuhun alakierrosalueeseen. Tottakai säädöt kohdalleen ja puhdistus. Käytös muuttui totaalisesti parempaan suuntaan. Oli varmaan jo tehtaan jäljiltä hieman laihalla nuo alakierrokset...
- Mika
-
Mitenkä toi luistin leikkau vaikuttaa ;siintä ei ole itselläni kokemuksia.
-
Jos kaasarit on toimineet tuossa, niin luisteja en ihan heti menisi muuttelemaan. Luistin leikkaus toimii kuten kiihdytyspumppu, mutta lievemmin. Sillä voidaan muokata omalta osaltaan heräämistä. Muuttaa siis venturin tehoa suuttimen kohdalla pienillä avauksilla.
-
Toi luisti homma voisi olla ehkä kokeilemisen arvoinen.Justiin tossa vähän auki tilanteessa näyttäisi laihuus ilmenevän suurimmin (colortune, lamda).
-
Kokeile nyt ihan ensimmäiseksi avata seosruuveja vaikkapa kierros. Jos auttaa edes vähäsen, vaihda suuremmat joutokäyntisuuttimet. Myös neulan nosto yhdellä lovella auttaa tuohon alueeseen. Jos kaasuttimet ovat olleet alkuperäisasennuksena, ei luistiin kannata mennä koskemaan.
Perusedellytys tietenkin, että kaasuttimet ovat puhtaat, eikä ilmavuotoja esiinny.
Kaasuttimet on alkuaan jo säädetty laihahkolle saasteiden takia. Siihen lisäksi nykybensan pienempi energiasisältö, niin tuollaiset häiriöt seurauksena. Myös 98:n käyttö saattaa auttaa hieman.
-
Muutenkin, jos haluaa hienosäätää, noita neuloja saa paremmin eri kokoja, kuin luisteja eri leikkauksilla.
Tietenkin, jos kaasarit on nostettu pyörään jostain kaksitahtisesta kelkan koneesta, niin sitten.
-
Tuntuu kuin bensa olisi muuttunut ihan äsken kun toisessakin pyörääsäni vastaava ongelma.Laitoin pienemmäksi luistin leikkausta pellin suikaleella.Pakotin pellinliuskan luistin sisään niin että 2.5mm luistin reunasta (kaaren puolelta)peittyi.Rupesi arvot muuttumaan ja viellä vähän hienosäätöä.Pitää vain tehdä varmempi kiinnitys jatkossa ettei luiska luiskaahda pyttyyn.
-
Nyt pitää kyllä saada kuvaa virityksestä!
-
Laitan tulemaan kun on valmista kamaa.
-
Terveppä taas ;D
Sain mielestäni rikastettua seoksen seosruuvia kääntämällä.Luistin leikkaus muutos jäi nyt viellä toistaiseksi.Tyhjäkäynti suuttimen koolla on näköjään merkitystä;sillä imukanavaan tulee kaksi reikää ja ruuvi vaikuttaa ainoastaan toisesta reiästä tulevaan seokseen eli toisesta tuleva on suoraa tekemisissä suuttimen kanssa.Muutos suuttimen koon kasvattamiseen ei ole suuri;0.05 on melko riittävä koska muuten seosruuvista menee säätö nollille (ihan kiinni).
-
.Muutos suuttimen koon kasvattamiseen ei ole suuri;0.05 on melko riittävä koska muuten seosruuvista menee säätö nollille (ihan kiinni).
Ei sen ihan noin pitäisi olla. Joutokäyntisuuttimen koolla ei pitäisi olla vaikutusta seosruuvin antamaan polttoainemäärään.
Ei ainakaan silloin kun joutokäyntisuutin on likikään oikean kokoinen.
Joutokäyntipiirin pitäisi toimia suunnilleen näin. Kun luisti on joutokäyntiasennossa, polttoainetta tulee seosruuvin säätämänä
siitä sylinteriä lähinnä olevasta reiästä. Tähän polttoaineeseen sekoittuu ilmaa, mikä imeytyy joutokäyntipiiriin
siitä luistin etureunan kohdalla olevasta reiästä sekä erillisestä ilmakanavasta kaasuttimen tulopuolelta.
Kun luistia nostetaan ylemmäs, tästä samasta luistin etureunan kohdalla olevasta reiästä alkaa virrata polttoainetta
joutokäyntisuuttimen ohjaamana. Luistin noustessa, seosruuvin kanavan kautta polttoaineenvirtaus vähenee.
Saattaa nyt olla joutokäyntipiirissä vika tai likaa jos 0,05 joutokäyntisuuttimen muutos aiheuttaa seosruuvin osalta isoa
säätötarvetta. Jos ilmansuodattimia ei ole tai ovat kovin harvat, joutokäyntipiiriin imeytyy helposti kiviä ja muuta roinaa.
Lisäksi seosruuvin liian tiukaan kiinni kiertäminen voi rikkoa sen kärjen tiivistyspinnan/mittauskanavan. Onhan seosruuvissa
o-rengas paikallaan?
-
Tossa oli jollain BMW sivuilla PHF 36 kaasarista tietoja; siinä oli kuva ja selvitys kahden tyhjäkäynti reiän tarkoituksesta lähdettäessä 0-1/4 kaasulle.Ero 30 ja 36 välillä on vissiin toi kylmäkäynistys mekanismi.
-
Tuolta, sivut 13 ja 14:
http://www.rotaxjetting.com/PDFs/Documents/The%20Old%20Dellorto%20Tuning%20Manual.pdf