Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Olavi - Syyskuu 19, 2016, 08:20:07 ap

Otsikko: Kausisäilytyspolttoaine
Kirjoitti: Olavi - Syyskuu 19, 2016, 08:20:07 ap
Väistämättä taas päivä lyhenee ja kelit kylmenee ja jonkinlainen talven tapainen ajanjakso on edessä. Samalla sitä alkaa miettiä miten motot tulisi laittaa talviteloille. Itselläni on erilaisten pienten polttomoottoreiden kanssa ollut tapana laittaa ns. Pienkonebensa tankkiiin viimeistään viimeisen käyttökerran kanssa ja sitä ennen olen yleensä tyhjyntänyt tankin vanhoista bensoista. Isompiin apparaatteihin, kuten kiinteäsäiliöiset moottoriveneet olen laittanut lisäainetta, joka lisää polttoaineen säilyvyyttä. Näillä on hyvin pärjätty ja ongelmilta vältytty.

Ns. Pienkonebensan kova hinta on jarruttanut sen laajempaa käyttöä ennen. Nyt kuitenkin näyttää olevan saatavilla jonkun tolkun hintaan  (1,89 euroa ltr) Nesteeltä (Tourula) tätä pienkonebensaa neljäntenä vaihtoehtona pa-automaatista ja olenkin tankannut pikku Brevan viimeksi sillä. Nesteen sivuilta löytyy infoa siitä, että polttoainen soveltuu myös moottoreihin joissa vaaditaan 98 oktaanista bensaa.

Tuolla hinnalla ei juuri kannata käyttää muuta bensaa erilaisissa omalta osaltani harvakseltaan käytettävissä koneissa puhumattakaan talvisäilytyksestä. Onkohan muilla kokemusta/tietoa enmmän tästä Nesteen tavarasta moottoripyörissä. Kausisäilytyksen lisäksi sitä tulisi myös ajettua viiimeiset kiekat samalla tavaralla.  Foorumin arkistosta löytyi aika nuukalti mitään aiheesta. Itse tavara (siis pa) on täysin kirkasta ja lähes hajutonta. Hyvä puoli sekin polttoaineen kanssa sisätuloissa lutratessa.
Otsikko: Vs: Kausisäilytyspolttoaine
Kirjoitti: GMies - Syyskuu 19, 2016, 10:26:03 ap
... Nesteen sivuilta löytyy infoa siitä, että polttoainen soveltuu myös moottoreihin joissa vaaditaan 98 oktaanista bensaa. ...
Oktaaniluku Mon/Ron 90/93
https://www.neste.fi/sites/default/files/Bensiiniopas_2015_4.pdf
Otsikko: Vs: Kausisäilytyspolttoaine
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 19, 2016, 10:32:20 ap
JA tuolta linkitetystä kaappaus:

Lainaus
Pienmoottoribensiini vastaa oktaaneiltaan
98-oktaanista autobensiiniä, palaa erittäin puhtaasti, eikä tarvitse
peseviä lisäaineita tai happiyhdisteitä.

Oktaaniluvun mittaaminen ja ilmoittaminen taasen on hieman tulkinnanvaraista:

Lainaus
Wikipedia.

Koska oktaaniluku on täysin kokeellinen mitta, eli sille ei ole varsinaista teoreettista vastinetta, se riippuu paljon mittausmenetelmästä. Standardimoottorille ja standardiolosuhteille saatu oktaaniluku on ns. RON (research octane number). Huipputehoa tiekäytössä simuloiva mittaus, jossa sytytysaikaa vaihdellaan, bensiiniä lämmitetään ja kierroksia annetaan enemmän, tuottaa luvun MON (motor octane number). MON on yleensä 8–10 pistettä pienempi. Euroopassa käytetään lukua RON, Amerikassa käytetään yleensä RON-, ja MON-lukujen keskiarvoa
Otsikko: Vs: Kausisäilytyspolttoaine
Kirjoitti: Pekka - Syyskuu 19, 2016, 11:25:22 ap
Hajuttomuus on pienkonebensassa (4T) mukava ominaisuus silloin kun sitä poltetaan nenän alla
käyvässä laitteessa. Ei sisällä hiilivetyjä, on siksi ilmeisesti myös terveellisempää?
Hajuttomuus on myös huomioonotettava riskitekijä vuototilanteessa.
Olen pienkonebensaa polttanut muutamia kymmeniä litroja rc-helikopterilla. Pääasiallisena syynä
juuri hajuttomuus, kopteria voi hyvin säilyttää sisätiloissa. Joskus huoltoa tehdessä on hätkähdyttänyt
pöydälle valunut besalätäkkö, mikä ei millään lailla varoita olemassa olostaan ennen näköhavaintoa.
Guzzissa käytettynä tuntuu asettuvan oktaaniluvun puolesta jonnekin 95 ja 98 välimaastoon. Tosin aivan 100%
4T:tä tankissa ei ole koskaan ollut, sekaan on jäänyt hieman 98E:tä.
Pienkonebensa (4T) tuntuu säilyvän hyvin, lupausten mukaisesti.
Otsikko: Vs: Kausisäilytyspolttoaine
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 19, 2016, 11:39:00 ap
Monet pienkoneet eivät tykkää pienkonebensiinistä vaan aiheuttavat niissä käynnistymättömyyttä pitkään jatkuvasti käytettynä. Välillä pitää laittaa ysiviitosta tankkiin. 
Ruiskutusmoottorillisessa ajoneuvossa pienkonebensiini, jos ei säilytetä vuosikausia käyttämättä putkeen, ei ole lainkaan tarpeen. Talven yli seisonut E10/95-polttoaine ei suljetusta tankista ja järjestelmästä pääse haihtumaan tai sakkautumaan siinä määrin että edes parin vuoden säilytyksen jälkeen ilmenisi käynnistysongelmia.
Kaasutinmoottorisissa laitteissa pienkonebensiinin käyttö talvisäilytyksessä on hyvin suositeltavaa. Se ei haihdu eikä sakkaudu.
Otsikko: Vs: Kausisäilytyspolttoaine
Kirjoitti: Pekka - Syyskuu 19, 2016, 11:45:45 ap
Monet pienkoneet eivät tykkää pienkonebensiinistä vaan aiheuttavat niissä käynnistymättömyyttä pitkään jatkuvasti käytettynä. Välillä pitää laittaa ysiviitosta tankkiin. 

Mistä tämä johtuu? Missä vaiheessa ongelma alkaa ilmetä?
Omat kokemukset eivät ainakaan vielä tue tuota tietoa?
Otsikko: Vs: Kausisäilytyspolttoaine
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 19, 2016, 11:53:36 ap
. Talven yli seisonut E10/95-polttoaine ei suljetusta tankista ja järjestelmästä pääse haihtumaan tai sakkautumaan siinä määrin että edes parin vuoden säilytyksen jälkeen ilmenisi käynnistysongelmia.
Kaasutinmoottorisissa laitteissa pienkonebensiinin käyttö talvisäilytyksessä on hyvin suositeltavaa. Se ei haihdu eikä sakkaudu.

Näin minäkin luulin, mutta kokeilin parin vuoden tauon jälkeen pikkulohkoa. Kaasukahva ei kiertynyt ollenkaan! Luistit olivat tahmaantuneet kiinni kaasuttimiin. Muita aineksia tuolla seudulla ei vaikuta, kuin bensiini ja haihtuva bensiini. Tasan eka kerta, kun näin kävi.
Otsikko: Vs: Kausisäilytyspolttoaine
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 19, 2016, 12:10:42 ip
Monet pienkoneet eivät tykkää pienkonebensiinistä vaan aiheuttavat niissä käynnistymättömyyttä pitkään jatkuvasti käytettynä. Välillä pitää laittaa ysiviitosta tankkiin. 

Mistä tämä johtuu? Missä vaiheessa ongelma alkaa ilmetä?
Omat kokemukset eivät ainakaan vielä tue tuota tietoa?

Tämä asia on oman yritykseni yksi tuottavista toimialoista joten en kerro mikä on syy polttoainetietoa enempää ja mikä on korjaus.
Mutta uskokaan kun sanon ja toimikaa kuten sanon niin ongelmia ei ilmene. Vikoja alkaa ilmetä kun pienkonebensiiniä käytetään yhtäjaksoisesti yli vuoden.

Ruiskukoneissa kun ei ole kaasuttimia eikä siten jumiintuvia luisteja niin ei tarvita vuoden - parin säilytyksessä pienkonebensaa. Kuten kerroin, on suositeltavaa käyttää kaasutinkoneisessa moottoripyörän moottorissa pienkonebensiiniä säilytyksen aikana. Sen ei pitäisi jumittaa osia tai sakkautua. Tavallinen 98 ja 95 sakkautuvat jo yhdenkin talven säilytyksessä etenkin jos säilytyspaikka on lämmin. Tapahtuu haihtumista ja jäljelle jää polttoaineen kiintoaineosuus. Pienkonebensiinin ominaisuus on että se ei haihdu helposti. Siksi se ei myöskään pahemmin haise joten se ei muodosta myöskään kiintoainetta kaasuttimiin.
Otsikko: Vs: Kausisäilytyspolttoaine
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 19, 2016, 12:29:32 ip
Ei mulla ole aiemmin parin kolmen vuodenkaan jälkeen ollut sakkaongelmia kaasaripeleissä. Eka kerta oli nyt. Lienee varmaan tankkauspaikalla ja heidän reseptillään syynsä asiaan.
Otsikko: Vs: Kausisäilytyspolttoaine
Kirjoitti: Harri Eronen - Syyskuu 19, 2016, 12:52:11 ip
"Pienkonebensaa" noin 6-7 vuotta pienkoneissa käyttäneenä ,ei ole käynnistymättömyyttä vastaan tullut. Käyttökohteena pari moottorisahaa , pari raivaus-sahaa ,polttomoottori käyttöinen haketin ja pari ruohonleikkuria. Osa vehkeistä saattaa seisoa vuodenkin ja aina ovat muutaman nykäisyn jälkeen tulilla .Vuosikulutus n 30-60 l
Otsikko: Vs: Kausisäilytyspolttoaine
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 19, 2016, 12:52:36 ip
Tuosta haihtumisesta kaasutinmoottori vs ruiskutusmoottori.

Kaasutinmoottorisessa pyörässä:
- tankin korkissa on ilmakanava josta ilma pääsee kulkemaan sisään ja ulos
- kaasuttimissa on kohokammiossa kanava ulkoilmaan josta haihtuminen pääsee alulle
- myös kaasuttimen sisäisessä rakenteessa on kanavia kohokammiosta ulkoilmaan kuten neulaputki johon kohokammiossa oleva bensiini nousee ja sakkautuu

Ruiskumoottorisessa pyörässä (digitaalinen moottorinohjaus)
- tankin "huohotus" on säädelty venttiilillä joka on korvausilmakanavassa useinkin tankin korkin tai korkin laipan alueella
- polttoainejärjestelmän monet komponentit ovat koko ajan polttoaineen sisällä mikäli tankissa polttoainetta on
- tankin ulkopuoliset järjestelmän osat ovat neste- ja kaasutiiviitä

Kaasutinmoottorisessa polttoaine haihtuu. Itse asiassa ensin haihtuu kaiken kevyimmät polttoaineen osat. Ne ovat myös niitä herkimmin syttyviä joten vanha polttoaine ei syty kovin hyvin. Polttoaineet sisältävät myös kiintoainetta joka on normaalisti sekaantuneena polttoaineeseen mutta ilman hapettava vaikutus ja polttoaineen haihtuminen aiheuttavat polttoaineen sakkautumista. Sakka kertyy pohjalle ja haihtumispintoihin tukkien kaasuttimien pienet kanavat. Vesi haihtuu viimeisenä ja sen syövyttävä vaikutus kestää pisimpään.

Ruiskutusmoottorisessa pyörässä ei, varsinkaan täydellä tankilla, ei ole ulkoilman hapettavaa vaikutusta koska se ei pääse tekemisiin polttoaineen kanssa missään kohtaa järjestelmää. Oikein pitkäaikaisessa säilytyksessä (useita vuosia) olisi hyvä jos polttoaine vaihdettaisiin ja sitä kierrätettäisiin järjestelmässä vaikka moottoria ei käytettäisikään. Silloin korvataan vanha järjestelmässä oleva polttoaine uudella, käytetään komponentteja (pumppu, paineensäädin ja suuttimet) etteivät ne jumiudu. Myös alkoholiosuuden erkautuminen muusta polttoainemassasta vältetään. Toki pyörää voi heilutellakin jos ei ole mahdollista laittaa virtoja päälle ja käynnistää polttoainejärjestelmää. Metallisissa polttoainetankeissa alkoholin vesiosuus ja siihen kertynyt muu vesi voi aiheuttaa korroosiota.

Itse jos säilöisin kaasutinmoottorin talveksi niin irrottaisin kohokammion pohjat, antaisin kuivua, kiinnittäisin takaisin ja tyhjentäisin myös tankin. Yksinkertaista ja helppoa.
Eräs digitaalisella moottorinohjauksella varustettu pitkäaikaissäilytyksessä oleva pyöräni lähti samalla bensalla käyntiin yli viiden vuoden ajan. Kunnes akkunsa pimeni. Pitäisi ryhtyä toimenpiteisiin.....

Käyttöturvatiedotteessa on ilmoitettu polttoaineen sisältö, 95 ja 98: http://www.neot.fi/uploads/pdf/95E1098E5.pdf
Pienkonebensa: https://www.neste.fi/static/ktt/10529_fin.pdf

Kun katsotte turvalausekkeita on normaali bensiini huimasti myrkyllisempää kuin pienkonebensiini.
Otsikko: Vs: Kausisäilytyspolttoaine
Kirjoitti: Pekka - Syyskuu 19, 2016, 13:04:51 ip
Monet pienkoneet eivät tykkää pienkonebensiinistä vaan aiheuttavat niissä käynnistymättömyyttä pitkään jatkuvasti käytettynä. Välillä pitää laittaa ysiviitosta tankkiin.  

Mistä tämä johtuu? Missä vaiheessa ongelma alkaa ilmetä?
Omat kokemukset eivät ainakaan vielä tue tuota tietoa?

Tämä asia on oman yritykseni yksi tuottavista toimialoista joten en kerro mikä on syy polttoainetietoa enempää ja mikä on korjaus.
Mutta uskokaan kun sanon ja toimikaa kuten sanon niin ongelmia ei ilmene. Vikoja alkaa ilmetä kun pienkonebensiiniä käytetään yhtäjaksoisesti yli vuoden.

Nojoo, minulla on ollut pienkonebensan kulutus toki vähäistä litroissa ja seassa on aina ollut 2t-öljyä.
Mutta ainakaan yli kolmen vuoden aikana ei ole olut mitään pienkonebensasta johtuvaa ongelmaa.
Omituista markkinointia Motomatilta sanon.

Epäkuntoinen polttoainejärjestelmä voi kyllä aiheuttaa sen, että toisella bensalla toimii ja toisella ei.
Tällaista on kyllä sattunut mutta pienkonebensan eduksi.
Otsikko: Vs: Kausisäilytyspolttoaine
Kirjoitti: Olavi - Syyskuu 19, 2016, 18:01:39 ip
Ei nyt ihan 100% konsensusta näytä asiassa olevan, mutta ei varmasti mene pahasti pieleen, jos moton
A. Talvisäilytyksen tekee pienkonebensiinillä,
B. Ajot sitten ihan ohjekirjan mukaisella polttoaineella.

Omat ongelmat ovat koskeneet aikanaan juuri näitä erilaisia kaasuttimellisia pikkupäristimiä (moottorisaha, ruohonleikkuri, perämoottorit jne.). Jos ei ole olleet pienkonebensat tankissa, niin viimeisellä käytöllä suosiolla vanhat moskat pois ja uudet pienkonebensat käyttämällä koneen sisuksiin.  Joissain minun taidoille sopivissa apparaateissa (yamaha 2-t perämoottori  ;D) olen myös tyhjentänyt kaasuttimen ja jättänyt sen kuivumaan ennen tulppausta takaisin kiinni. Yhtenä vuonna oli yammusta jäänyt tulppa (n. 4-5 mm ruuvi) laittamatta takaisin, kone käynnistyi silti, vaikka "bensaa tulvi ovista ja ikkunoista". Eikun takaisin rantaan ruuvailemaan tulppa kiinni. Kaiken kaikkiaan hyvät on muistot 2-t yamahista vesillä.


Otsikko: Vs: Kausisäilytyspolttoaine
Kirjoitti: GuzGuz - Syyskuu 19, 2016, 20:14:16 ip
Eikös koko sakkaantumis ym mystiikassa joista "ei kaikkea kerrota" pääse sillä että talviteloilla olevatkin koneet käytetään lämpiseksi muutaman kuukauden välein.
Suomessakin talvet lyhentyneet malliin kerta pari riittänee.
Otsikko: Vs: Kausisäilytyspolttoaine
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 19, 2016, 20:54:06 ip
Jotkut pitävät kaasutinpyörässä hanaa auki siksi että neulaventtiili pysyy kunnossa eikä haihtuminen aiheuta kuivumista.
Siinä on kyllä riski yllättävään kaasuttimen tulvimiseen. Ehkä hanan avaaminen silloin tällöin olisi vaihtoehto.

Nykypyörissä suurempi ongelma on akku. Vaikka virta-avain on piirongin päällä niin silti erinäiset sähkökomponentit syövät sähköä. Vain hieman mutta koko ajan. Tällainen pieni kulutus pilaa akun vähitellen. Akun voi ottaa irti virtapiiristä ja ladata aika-ajoin niin akku pysyy kunnossa. Eräät suosivat käynnistämistä muutaman viikon välein. Silloin pitää käyttää sen verran pitkään että akku latautuu täyteen. Samalla tulee huollettua ruiskutusjärjestelmä. Polttoaine vaihtuu letkuissa ja muissa komponenteissa kuten suuttimissa.
Edellisen ja nykyisen pyörän ohjeissa ilmoitetaan että akku on irrotettava virtapiiristä jos pyörä seisoo yli kaksi viikkoa. Polttoainejärjestelmästä ei anneta mitään ohjeita.

Pienkonebensiinin käytön nykypyörässä näen täysin tarpeettomana mutta kaasutinpyöriin sen käyttö on suositeltavaa riippuen säilytystavasta ja -ajasta. Enemmän silti kiinnittäisin huomiota akkuun kevätkäynnistyksen suhteen.

Itselläni on kaksi kaasutinpyörää enää. En tee, enkä ole tehnyt muuta kuin laskenut kaasuttimet tyhjiksi. Keväällä uudet bensiinit niin käyntiin on lähtenyt. Eräässä pyörämallissani oli kuusi kaasutinta ja sekin kyllä keväällä aina heräsi horroksesta.
Otsikko: Vs: Kausisäilytyspolttoaine
Kirjoitti: Harri Eronen - Syyskuu 19, 2016, 21:06:17 ip
Akkuun liittyy myös sellainen huomio mitä vakuutusyhtiöt eivät mainosta , akku on joko poistettava tai ainakin miinuskaapeli pitäisi irrottaa palonvaaran ehkäisemiseksi, silloin kun pyörä on talviseisonnassa. Asia tuli ilmi kun neuvoteltiin eri vakuutusyhtiöiden kanssa käytännönasioista, hankittuamme nykyisen kerhotilan.
Otsikko: Vs: Kausisäilytyspolttoaine
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 19, 2016, 21:23:58 ip
Kuinka moni vakuutusta tehdessään lukee kaikki vakuutusehdot? Jossain vaiheessa riitti että ohjaustanko oli vaihdettu niin kaatumisen vakuutuskorvaus kaskosta jätettiin maksamatta. Mutta tämä ei kuulu tähän aiheeseen.
Myös bensiini on varastoinnin aikana riskitekijä. Mutta niin on toisaalta tyhjäkin tankki jossa on kuitenkin tilkka pohjalla. Liki valmista räjähtämiskelpoista seosta. Tankillinen bensaa ja oikosulku on moottoripyöräkerhon tai minkä tahansa tallin painajainen. Siksi se akku irti pitää olla.
Otsikko: Vs: Kausisäilytyspolttoaine
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 19, 2016, 23:08:24 ip
Lainaus
Omituista markkinointia Motomatilta sanon.
Ei kyse ole markkinoinnista. Kyse on yrittäjän tietotaidosta ja siitä aiheutuvasta kyvystä kunnostaa laite, saada siitä korvaus, maksaa veronsa ja muut kulut ja vielä senkin jälkeen pitäisi jäädä viivan alle elämiseen riittävä summa. Tieto ja osaaminen on osattava muuttaa rahaksi. Sellaista se on tässä yhteiskunnassa.
Otsikko: Vs: Kausisäilytyspolttoaine
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 19, 2016, 23:27:20 ip
Tallissa säilytettävälle polttoainemäärälle on annettu rajat. Tankissa säilytettävälle ei. Paitsi tieliikenteessä käytettävissä ajoneuvoissa on maksimimäärälle on. Se on jotain satoja litroja joten voi siinä mielessä nukkua yönsä vakuutuksen kattavuuden kanssa rauhassa.
Otsikko: Vs: Kausisäilytyspolttoaine
Kirjoitti: Olavi - Syyskuu 21, 2016, 20:20:49 ip
Kiitos kaikista kommenteista.  Tässäkin "totuus" kaivautuu väistämättä esiin.  On vaan niin, että varsin tavallisissa arkisissakin asioissa on monenlaista luuloa tiedon sijaan.  Luulon kääntäminen tiedoksi ja ymmärrykseksi on näiden foorumien parasta antia kaiken muun kivan ohella.

Sen verran tästä akun/johdon irrottamisesta, että ajaako pääsulakkeen irrottaminen saman asian, kuten yhdessä ohjekirjassa neuvotaan yli 2 viikon ajotauon takia.

Tavallisesti olen ladannut mm. vene akut muutaman kerran talven aikana. Jotkut pitää taas akkuja kokoajan ylläpitolatauksessa. Molemmat tavat taitavat johtaa oikeaan lopputulokseen. Myös sellaisen väitteen olen kuullut, että akku kestää aikaa paremmin, kun se säilytetään talvikaudella viileässä tai ulko-olosuhteissa.
Otsikko: Vs: Kausisäilytyspolttoaine
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 21, 2016, 20:39:45 ip
Kyllä, kunhan virtapiiri on poikki.
Otsikko: Vs: Kausisäilytyspolttoaine
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 22, 2016, 00:37:38 ap
Lainaus
Sen verran tästä akun/johdon irrottamisesta, että ajaako pääsulakkeen irrottaminen saman asian, kuten yhdessä ohjekirjassa neuvotaan yli 2 viikon ajotauon takia.
Sulakkeen (sen oikean) irrottaminen katkaisee kaikki ohjausvirtapiirit. Mutta startin virtapiiriä se ei katkaise missään Guzzissa eikä moottoripyörissä yleensäkään kokonaan. Helpoin on irrottaa maajohto. Silloin katkeaa kaikki eikä maajohdon irrottaminen aiheuta ongelmia irrotusvaiheessa kuten +johdon kanssa turaaminen.
Otsikko: Vs: Kausisäilytyspolttoaine
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 22, 2016, 08:15:22 ap
Mitähän haittaa on pikkulohkossa, jos startin solenoidille on plussa kytkettynä? Se ei kuluta mitään, kun ohjauspuolelta on sähköt poikki.
Otsikko: Vs: Kausisäilytyspolttoaine
Kirjoitti: GMies - Syyskuu 22, 2016, 08:20:18 ap
...
Sen verran tästä akun/johdon irrottamisesta, että ajaako pääsulakkeen irrottaminen saman asian, kuten yhdessä ohjekirjassa neuvotaan yli 2 viikon ajotauon takia.
....
Ei, ei aja.
Kuten Motomatti tuossa jo kirjoitti, virtapiiriin jää oikosulun mahdollisuus, joka poistuu vain irroittamalla akun  miinuskaapeli tai avaamalla päävirtakytkin.
Otsikko: Vs: Kausisäilytyspolttoaine
Kirjoitti: Harri Eronen - Syyskuu 22, 2016, 09:33:15 ap
Tässä kotikylällä on yksi entinen harrastaja, jolta voi kysyä ,kannattaako - kaapeli irrottaa. Voitte  luultavasti keskustella hänen uudessa autotallissaan, joka  ei onneksi ole talon yhteydessä vaan erillinen rakennus , niin kuin entinenkin- palanut. Pyörä oli Pan European.
Otsikko: Vs: Kausisäilytyspolttoaine
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 22, 2016, 10:15:50 ap
Ihan aidosti vaan ihmettelen, että miten siihen oikosulku tulee talven aikana. Jos ohjauspuolelta, pääsulake/sulakkeet, poistaa, niin vain startin solenoidille jää virta. Ja jotta sähkö siitä yli menisi, pitäisi olla konkreettinen oikosulku. Ja jos startti ei startatessaankaan jää vetoon, niin riski on aika häviävän pieni. Startin kontaktorin (?) kärkien välissä on fyysinen väli.
Ei se kaapelin, plus tai miinus, irroittaminen mikään homma ole, eli kyllähän sen irroittaa suit sait. Mutta jos joku sähköistä enemmän tietävä tuon osaisi perustella, kuulisin mielelläni.
Otsikko: Vs: Kausisäilytyspolttoaine
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 22, 2016, 15:02:22 ip
Itse katkaisen kaikki virrat ottamalla miinuskaapelin irti jollei jopa koko akkua pois.
Eipä se solenoidi siellä sähköä syö jos on kunnossa ja ohjausvirtapiiri on katkaistu. Minkään napin painallus ei silloin kytke virtapiiriä ellei sitten ole jossain johtosarjassa kulumaa tai katkaisijoissa vikaa.
Mutta jos aikoo olla oikein varma että virtaa ei ole yhdessäkään kohteessa niin miinusnavan irrotus on ainoa oikea toimenpide eikä muuta tarvita.
Tiedän muutaman säikähtäneen kun on ollut virta-avain taskussa ja oletusarvoisesti sähköä ei silloin ole missään kohteessa niin silti on saatu aikaan voimakasta kipinöintiä kun on startin yläpuolella olevaa kaasutinta remontoitu. Uutena startin takana on useimmissa malleissa kumisuojat virrallisissa navoissa mutta vanhemmiten ne ovat murentuneet tai unohtuneet pois. Silloin on näkyvissä johtimen pää jossa on akun koko potentiaali.

Joitakin vuosia sitten olin todistamassa kun moottoripyörä käynnistää itse itsensä vaikka omistajallaan oli virta-avain taskussa. Onneksi pyörä oli keskituella ja käydä ronksotteli omia aikojaan. Vaihdekin oli päällä. Virta-avaimella ei virtaa saanut pois eikä pyörä sammunut vasta kun bensahana oli suljettu.
Tilanne toki rauhoittui mutta virrat olivat edelleenkin päällä ja ennen kuin akun miinuskaapeli ehdittiin irrottamaan oli johtonippu jo sulanut pilalle.

Tapahtui Länkipohjan Öljymäen Nesteellä kovalla vesisateella noin viisi vuotta vanhaan pyörään. Kyseessä oli kaukoitäpyörä tunnettua laatumerkkiä. Matka keskeytyi.
Myöhemmin tiedustellessani mikä oli vikana niin syy oli, korjaamon mukaan, huonosti tehdyn lisävarusteen johtimien rosvoliitinkytkennässä. Samainen korjaamo oli  tehnyt asennustyönkin.
Otsikko: Vs: Kausisäilytyspolttoaine
Kirjoitti: Olavi - Syyskuu 23, 2016, 12:08:40 ip
Tässä asiassa on harvinaisen selvä lopputulema. Miinuskenkä irti akusta. Akun irroittaminen helpottaa myös huoltolatausta, jos niin haluaa. Ovatpahan sitten jossain hyllyssä rivissä eikä tarvi vetää kaapeleilta mopolta toiselle.