Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: 615pela1 - Syyskuu 11, 2016, 13:18:59 ip

Otsikko: sliparit pikku brevaan
Kirjoitti: 615pela1 - Syyskuu 11, 2016, 13:18:59 ip
Onkohan kukaan täällä värkännyt slipareita pikkubrevaan? Melko tukkoiset nuo vakiovaimentajat ja ois mukava saada vähän mölinää tuuteista. Tiedän että sopivia slipareita löytyy, mutta lähinnä mietin saisko nuita yleisimpiä ns tarvikeslipareita sävellettyä paikoilleen? Niitä kun löytyy käytettynä edullisestikkin.
Otsikko: Vs: sliparit pikku brevaan
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 11, 2016, 18:56:28 ip
Enpä tiedä muiden tekemisistä 750 Brevan pakoputkien suhteen.
Mutta mahdollista on laittaa tarvikevaimentimet merkistä riippumatta.
Kannattaa ottaa huomioon seuraavat asia omantunnon venymäkyvyn mukaan:
a) Onko tarvikevaimenninpari kyseiseen malliin tarkoitettu ja e-hyväksytty?
b) Jos laittaa satunnaisen "hyvä-äänisen" vaimenninparin niin onko melu silti sallitulla tasolla?
c) Kun on laitettu, yleensä virtaavampi, vaimenninpari kykeneekö moottorinohjaus hoitamaan hommansa muuttuneessa ympäristössä.
d) Mitä tehdään mahdollisille lambda-takaisinkytkennälle.

Toimenpiteteet kussakin tapauksessa:
a) Ei toimenpiteitä sillä vaimenninvalmistaja on hoitanut vaatimusasiat kuntoon eikä tienvarsitarkastuksessa lähde rekisterikilpi.
b) Vrt. a-kohta. Jos melutaso on kyllin matala tuskin joutuu tarkastukseen vaikka e-merkintä puuttuisikin. Katsastukseen määräys kuitenkin vaihdattaa alkuperäiset putket takaisin. Voi toki mittauttaa tarvikkeet katsastuksessa sillä riskillä että kilpi jää saamatta.
c) Väljempi äänenvaimennus saattaa aiheuttaa että sytytys ja erityisesti ruiskutus ei ole uuden vaimennuksen kannalta toiminnaltaan enää kykenevä seuraamaan ilman säätämistä tyydyttävällä tavalla. Brevassa on kotitoiminkin säädettävissä oleva moottorinohjausjärjestelmä. Tarvitaan läppäri, pari ilmaisohjelmaa, liitäntäjohdot sekä harjoitusta aiheesta.
d) Lambda takaisinkytkentäjärjestelmä ohitetaan tai ohjelmallisesti sammutetaan. Päästöt eivät ole välttämättä enää pykälien mukaiset jos pyörästä on poistettu katalysaattorit ja lambda-takaisinkytkentäjärjestelmä.
Otsikko: Vs: sliparit pikku brevaan
Kirjoitti: GuzGuz - Syyskuu 11, 2016, 21:33:55 ip
Onko kukaan oikeasti joutunut mittauksiin DB tasoista?
Taitaa olla tuo tienpäällä jos pysäytetään lähinnä puhallus ja hyvää päivää toivotus.
Otsikko: Vs: sliparit pikku brevaan
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 11, 2016, 21:59:58 ip
Mulle kun paljon sattuu niin olenpa saanut olla eri mieltä parikin kertaa konstaapelin kanssa kyykkypyörän melupäästöistä. Onneksi vain niistä niin ei paljastunut isommat viritykset. Tosin aikaa on jo kulunut tapauksista.

Moottoripyora.Orgin puolella on käyty aiheesta eli slipareista, niiden osista ja asennuksesta sekä poliisin epäluuloisuudesta kyykkypyöriä kohtaan painokasta keskustelua. Ei tosin ihan viime aikoina.

Tuskin nähin meidän papattimiin saati viattoman näköisen Brevan putkiin kovin innokkaankaan konstan mielenkiinto riittää mutta kerroin tuossa edellä puitteet aiheesta. Kukin tehköön miten parhaaksi näkee...

Lähinnä tuo säätöpuoli tulee eteen.
Otsikko: Vs: sliparit pikku brevaan
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 11, 2016, 22:13:30 ip
Kannattaa selata esim ameriikan foorumeilta kokemuksia. Ovat laittaneet moniinkin pikkulohkoihin pelkästään putkia. Ilman säätöä siis. Niiden mukaan pikkulohko käy valmiiksi suht rikkaalla, joten putkien vaihto ei pelkästään vie laihalle. Ainakaan vaarallisessa määrin.
Otsikko: Vs: sliparit pikku brevaan
Kirjoitti: 615pela1 - Syyskuu 12, 2016, 20:15:43 ip
Vähän turhamaista hommaahan se tuommoista mopoa on putkivirittää. Äänet on kuitenkin iso osa fiilistä. Kerran olen brevasta huoltojen yhteydessä toisen vaimentimen irti käyttänyt ja pitihän sitä käyttää kun lapsetti äänet kuulla. Hyvä papatus eikä käynnissä tai toiminnassa eroa ollut noin pienellä käytöllä. Eli ainakin noin pienen aikaa pysyi ruiskut ym matkassa..
Otsikko: Vs: sliparit pikku brevaan
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 12, 2016, 20:52:40 ip
Kyllä putket pitää olla! Akkutyökalulta kuulostavat mopot ovat sieluttomia. Liian kova mökä on toki tyhmää.
Otsikko: Vs: sliparit pikku brevaan
Kirjoitti: Breeze - Syyskuu 12, 2016, 21:04:46 ip
Onko kukaan oikeasti joutunut mittauksiin DB tasoista?
Taitaa olla tuo tienpäällä jos pysäytetään lähinnä puhallus ja hyvää päivää toivotus.

Kysyin viime kesänä aiheesta poliisilta.
Toinen poliisi oli Mikkelin piiristä ja toinen Savonlinnan.
Vähän aikaa katsovat toisiaan ja Mikkelin mies muisteli, että Mikkelin laitoksella saattas olla laite, jolla voi ehkä mitata ääniä.
Joten Mikkeli-Savonlinna alueella ei sitten vissiin mitata ääniä kuin konstaapelin erehtymättömällä korvakuulolla... ;D
Otsikko: Vs: sliparit pikku brevaan
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 12, 2016, 21:30:22 ip
Tienvarren melumittaus on oikein tehtynä työläs homma ja virhemarginaali helposti melkoinen. Koska homma on hankala niin ei sitä mielellään kukaan tee.

Jos melumittaushommaa tehtäisiin valtatien levikkeellä niin alueella ei saa olla muuta melua samaan aikaan. Esimerkiksi tieltä kuuluva rengasmelu pilaisi tienvarsimittauksen tuloksen. Myös puustoa tai seiniä tai muita rakenteita ei saa olla lähellä josta ääni voi heijastua. Mittausproseduuri on hyvin yksityiskohtainen. Melumittauksen tuloksesta vähennetään mittauksen jälkeen "virhemarginaali" ja lisäksi muutama dB(A). Muistaakseni. Homma on siis turhauttavaa ja on mahdollisuus "oikeusmurhaan" jos mittaaja on ammattitaidoton eikä noudata mittausohjetta.

Siksi meluosastolta tulee karsituksi vain ne pyörät joissa pakoputkissa ei ole vaadittua "noise killeriä" paikoillaan, e-merkintä puuttuu tai melu on yleensä ottaen jo infernaalista tasoa.
Tosin joissakin pyörissä on sallittava kovakin melu jos ensirekisteröintivuosi on viisikymmentäluvun loppua ennen. Näitä pyöriä on yllättävän paljon liikenteessä eikä niihin aikoihin vielä ihmeemmin vaimentimia vaadittu.

Tässä asiasta on kirjallisesti keskustelu perässä: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1185.0
Otsikko: Vs: sliparit pikku brevaan
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 12, 2016, 22:04:32 ip
Tienvarsimittaus on ihan höpön höpöä. Jos on yhtään liikennettä lähimaastossa, mittausta ei voi pitää mitenkään pitävänä todisteena.
Otsikko: Vs: sliparit pikku brevaan
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 12, 2016, 22:34:26 ip
Tienvarsimittaus jää tekemättä helposti myös siksi että mittauskierroslukua ei tiedetä. Se kun on maksimitehon kierrosluvusta puolet ja mittaus aloitetaan silloin kun kierrokset ovat "puolessa" ja kaasukahvasta päästetään irti eli mitataan laskevalla kierrosluvulla.

Jos mittauskierrolukua ei tiedetä tai sitä varten ei ole mittaria käytettävissä ei mittausta voi suorittaa. Pyörän kierroslukumittari ei ole kalibroitu mittaväline.
Otsikko: Vs: sliparit pikku brevaan
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 12, 2016, 22:40:28 ip
Mittauskierrokset on Jackalissakin kerrottu runkotarrassa, mutta mittari on jäänyt tehtaalle..
Otsikko: Vs: sliparit pikku brevaan
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 12, 2016, 22:41:05 ip
Niin. Palatakseni pikku-Brevan tarvikepakoputkiasiaan niin hankkisin asiallisen näköiset eli äänenvaimentimet jotka ovat pyörän tyylin mukaiset ja niissä mielellään on e-merkintä. Jos pyörässä on lambda-takaisinkytkentä ottaisin lambdat irti ja tulppaisin aukot sokeilla tulpilla. Löytyy esim. Biltemasta. Samaan syssyyn ohjelmallisesti suljettaisiin lambdatoiminto. Lambda-anturit hyllyyn myöhempää käyttöä odottamaan.....

Kun kokoonpano on edellä mainittu pääsee varsin helposti muokkaamaan moottorinohjausta. Tässäkin pikkumoottorissa on potentiaalia. Ilmansuodatin on vakiona tarpeeksi virtaava. Eli sillä suunnalla ei ahdista.

Juutuupissa on näytteitä: https://www.youtube.com/watch?v=4b89gXRAHG0
Otsikko: Vs: sliparit pikku brevaan
Kirjoitti: Olavi - Syyskuu 17, 2016, 21:11:19 ip
Samaa olen miettinyt omaan pikku Brevaan. Biltemassa ja Motonetissä on erilaisia vaihtoehtoja, jälkimmäisessä enemmänkin. Bilteman hiilikuituputki voisi olla ulkonäkönsä puolesta aika hyvä vaihtoehto Brevaan. Toki vähän arvokas. Sisuskalujen vaihtomahdollisuus taitaa olla viesti siitä, että turhat rojut saa pois. Liikenneturvallisuuden näkökulmasta taitaa olla mopojen äänet niitä luokassa "pieniä murheita" tässä maailmassa. Vähän tuon moottorinohjauksen uudelleensäätö mietityttää. Sitä sitten pohtimaan, jos ja kun ongelmia esiintyy :-\.
Otsikko: Vs: sliparit pikku brevaan
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 17, 2016, 21:37:17 ip
Lainaus
Vähän tuon moottorinohjauksen uudelleensäätö mietityttää.
Asiaan pitää toki perehtyä jos itse tekee tai viedä firmaan joka osaa homman.
Pelkkä lambdan poiskytkentä ei vaadi kuin moottorinohjaustiedoston kopioinnin tietokoneelle, muokkausohjelmalla laittamalla ruksin kohtaan -lambda off-
ja näin muutetun tiedoston kopioiminen pyörän moottorinohjausyksikköön jolloin alkuperäinen moottorinohjaustiedosto tuhoutuu pyörän yksiköstä ja siitä eteenpäin mennään muutetulla tiedostolla. Samalla kerralla voi toki tehdä muitakin muutoksia.
Lopputulemana tietokoneelle jää pyörän alkuperäinen tiedosto ja muutettu tiedosto jonka kopio on siis pyörän moottorinohjauspoksissa. Kaikki on siis hyvässä järjestyksessä ja tallessa jos haluaa palata takaisin alkuperäiseen.
Otsikko: Vs: sliparit pikku brevaan
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 17, 2016, 23:35:19 ip
Helpoimmalla pääset, kun asennat putket ja käyt jollain pajalla tehopenkissä ottamassa pari tehonmittausvetoa. Ei maksa montaa kymppiä.  Sen liuskan kanssa päätät, mistä päin karttaa pitää säätää ja minne päin.
Otsikko: Vs: sliparit pikku brevaan
Kirjoitti: Olavi - Syyskuu 18, 2016, 11:12:32 ap
TunturiTT:n viimeisin esitys taitaisi olla omalla kohdalla järkevin tapa toimia tässä asiassa. Thanks.
Muuten, myös Stormilla näyttää olevan kuvastossa monenlaista putkea, hintahaarukassa 39 -89 eroa per kipale. 
On muuten tulossa kaunis ajelupäivä tänään ainakin Keski-Suomessa. ;D
Otsikko: Vs: sliparit pikku brevaan
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 18, 2016, 13:15:58 ip
Totta turiset, itse katselen keliä ikkunan läpi ja pakerran remontin keskellä..
Otsikko: Vs: sliparit pikku brevaan
Kirjoitti: Olavi - Syyskuu 21, 2016, 21:01:33 ip
Muutaman yön yli nukkuneena tässä aiheessa päätin ottaa aikalisän. Pitää olla selkeämpi kokonaisnäkemys mitä on pyörälle tekemässä. Ihan nyt vain putkien vaihto alkoi tuntua valjulta. Joitain ajatuksia alkaa jo olla. Pikku Brevasta olen yrittänyt löytää netistä esimerkkejä onnistuneista customoinneista, vaan huonoilla tuloksilla. Pitää varmaan jatkaa etsimistä.

Takaritsin ja pleksin ruuvailin irti viikonloppuna. Pyörän muotokieli selkeytyi. Lisäideoita alkoi syntyä jatkosta, vähempi näyttäisi olevan parempi.  Paketti alkaa olla jossain määrin kasassa päässäni.  Pitäisi varmaan laittaa idea testattavaksi tänne palstalle kunnon "ristituleen".
Otsikko: Vs: sliparit pikku brevaan
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 22, 2016, 00:48:23 ap
Taitaa olla niin että pikku-Breva ei kerää riittävästi mielenkiintoa vaikka onkin perus-Guzzeista yksi yleisimmistä. Se kertoo suunnittelun onnistumisesta käyttötarkoitukseensa. Myöskään isompi Breva ei ole kauheasti herättänyt mielenkiintoa rakentelu-segmentissä.
Toisaalta: 750 Breva noudattaa erinomaista Tonti-rungon periaatetta joka on yksi merkittävimmistä rakentelukohteista alallaan.
Eiköhän siitä löydy aihetta persoonalliseen tuotokseen.

PS: itse koitan välttää katsomasta mitä muut ovat tehneet tai mikä on "trendi" vaan tehdä omasta päästä....
Otsikko: Vs: sliparit pikku brevaan
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 22, 2016, 07:41:00 ap
Pikku-Brevassa voisi varmaan keventää sitä peräpäätä. Muokkaamalla kilpitelinelokarihässäkkää pienemmäksi.
Otsikko: Vs: sliparit pikku brevaan
Kirjoitti: Olavi - Syyskuu 23, 2016, 08:11:48 ap
Molemmat edelliset kannanotot menevät hyvin yhteen omien ajatusten kanssa, joista yhteenvetona:
Lähtökohdat: Erilaiset rakentelun tyylisuunnat perustuvat aikakautensa pyörämalleihin ja ovat olleet luontevia tyylisuuntansa rakenteluaihioita. 2000 luvun pyörästä olisi hölmöä yrittää vääntää väkisten jotain sellaista, jossa sen ominaispiirteet muuttuisivat oleellisesti (esim. 60-70 luvun cafe racer). Brevassa on vahvasti muotoiltu tankki olisi asia johon ei pidä koskea, vaan hyödyntää se. Ajoasentoa ei pidä myöskään  muuttaa. Satula on vaan vähän tylsä ja se pitäisi laittaa jotenkin samaan henkeen kuin tankin muotokieli. Pyörä pitää olla palautettavissa alkuperäiseksi, noin 1-2 päivän askartelulla.

Muutosajatuksia: Vähennettäisiin vakio-osia, mm: tosiaan se takasisälokari pois, joitain muita muoviosia, keskiseisontatuki, etulokasuoja ehkä. Samalla menee vilkut ja jarruvalot uusiksi ja integroiduiksi (sellaisia näyttää oleva) ja niiden kiinnitys takamatkustajan kauhukahvaan, joka on pyörän hienoja yksityiskohtia. Rekisterikilpi ja satulan osittainen intergraatio voisi olla harkinnassa (aika haaste toteuttaa). Kilvelle tarvisi jokatapauksessa uuden paikan. Renkaat uusiksi sitten kun on aika vaihtaa, eturenkaan koko voisi kasvaa, jos sopii ideaan. Niin ne sliparit, muoto ja malli selviää ajassaan.  Lopputuloksen työnimi voisi olla "sporttinen pystynaku"
Otsikko: Vs: sliparit pikku brevaan
Kirjoitti: Olavi - Lokakuu 09, 2016, 20:24:25 ip
Pikku Brevan osalta alkoi tekemisen idea hahmottua lisää, kun talviteloille laittaessa oli penkki irti. Pyörän muutos lähtee satulasta. Alkuperäinen ehjä satula pitää pysyä koskemattomana. Kiitos näiden sivujen, löytyi kohtuuhinnalla työstettävä aihio, jota odotellessa voi jatkaa valmistelua muuten. Penkki kuoritaan päällisistä ja toppauksista. Pelkkä alustalevy kiinnitysmekanismeineen hyödynnetään. Kokonaan nollasta rakentaminen olisi liian työlästä ja penkin kiinnitys/vaihto säilyy ohjekirjan mukaisena. Idea toteutuksesta on aika valmis pääkopassa muotoa ja materiaalia myöten. Muotokieli on synkronissa tankin kanssa ja sporttisuutta mukana. Aika näyttää miten tuon kanssa onnistuu :P.
Otsikko: Vs: sliparit pikku brevaan
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 09, 2016, 20:34:56 ip
Vaikea hyvästä lähtökohdasta on huonoa tehdä....
Muutaman rakennetun pikku-Brevan olen kuvissa nähnyt. Kaikki ovat onnistuneet mutta eri lailla ja eri tasoisesti.
Otsikko: Vs: sliparit pikku brevaan
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 09, 2016, 21:28:51 ip
Tuleeko pyörästä muutoksen jälkeen yksi vai kaksipaikkainen.
Otsikko: Vs: sliparit pikku brevaan
Kirjoitti: Olavi - Lokakuu 10, 2016, 19:08:47 ip
Projekti etenee kuskin ja muotoilun ehdoilla eli monopenkki on todennäköinen ratkaisu. Alkuperäinen penkki on sitten varalla.