Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: TunturiTT - Syyskuu 01, 2016, 12:06:38 ip

Otsikko: Vesiruiskutus
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 01, 2016, 12:06:38 ip
Boschilta:

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/bosch-lisasi-vetta-bensiiniin-vahentaa-polttoaineen-kulutusta/74MThTTN?ref=iltalehti:76bd&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_campaign=AlmaInternal (http://www.kauppalehti.fi/uutiset/bosch-lisasi-vetta-bensiiniin-vahentaa-polttoaineen-kulutusta/74MThTTN?ref=iltalehti:76bd&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_campaign=AlmaInternal)

Mitään uutta tämä ei kyllä mielestäni ole. Järjestelmää on käytetty jo sota-ajoista asti. Lentokoneiden moottoreissa toisen maailmansodan aikaan oli laajalti käytössä.
Myös yksityisihmiset ovat kokeilleet menestyksellä vesiruiskutusta. Toimisi myös korkeapuristeisen moottorin apuna. Nykyisellä tietotekniikan aikakaudella veden annostelun ohjailu onnistuisi hieman asiaan perehtyneeltä. Kuka kokeilee ekana Guzziin?  ;)
Otsikko: Vs: Vesiruiskutus
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 01, 2016, 14:00:39 ip
Kokeiltu jo. Tarve normiajossa erittäin vähäinen eikä isoa hyötyäkään ole. Rata-ajossa tai oikein kuormittavassa käytössä siitä voisi olla merkittävää hyötyä. Lisäksi pitää palotilan puhtaana. Jos laittaisi jonkin digitaaliohjaimen säätämään niin että vettä tulisi seoksen sekaan sumuna ihan ohuelti jo pienelläkin kuormituksella ja siitä kuormituksen kasvaessa enemmän tietenkin vastaavasti lisää vettä.

Itsellä oli oli vain lasinpesimen pumppu ja kiinteä suutin imukanavassa ja liipaisu kaasukahvan asennon mukaan eli silloin kun kuormitusta on. Mitään suurta tehon lisäystä en huomannut.

Vesi pitäisi saada palotilaan vetenä sillä sen höyrystyminen lisää sylinterin keskipainetta ja siten tehoa. Itsellä oli siis väärin koko homma sillä höyrystymistä tapahtui jo ennen imuventtiiliä eikä vaikutus ollut enää merkittävä. Eipä vakuuta tuo Boschin hommakaan.

Toisin on lentomoottoreissa joissa on alhainen puristussuhde. Niissä ison kuormituksen aikana nostettiin sylinteripainetta merkittävästi mutta vain hetkellisesti.
Otsikko: Vs: Vesiruiskutus
Kirjoitti: Breeze - Syyskuu 01, 2016, 14:48:59 ip
Aikoinana iloisella 90-luvulla ja oisko tämä tapaus ollut vielä alkupuolella Motoparkissa oli hyvin suosittuja katuautoille ja rätkille kiihdytyspäiviä.

Erään kerran viereisessä ruudussa oli välikoppa Escortti (OHC, turbo, kaasarit). Siinä ei ollut ollenkaan vasta muotiin tullutta välijäähdytintä.
Siihen oli rakennettu vesi/metanoliruiskusysteemi.
Turbon ilmapuoli oli täysin avoin, eli kompressoripyörä näkyi.
Semmoinen ohuehko sininen putki oli asetettu siihen turbon suuaukolle ja kun paineet nousi yli 1,5? baarin ylipainetta, niin systeemi käynnistin ajovalopesurin pumpun,
joka alkoi kunnon paineella suihkuttamaan vesi/metanolia (muistaakseni fiftyfifty-seos) suoraan turbon imupuolelle ja se ehkä alensi lämpötiloja tai jotain.

Auto tuli ekalta kunnon vedolta. Kuski sammutti auton ja jotain siinä ropattiin ja eikun uudestaan radalle, mutta eipä lähtenyt Escortti käyntiin.
Pojat ihmetteli ja pähkäili, että ajamalla paikalle. On bensaa, kipinä tulee, puristuksiakin tuntuu olevan.
Joku keksi irroittaa tulpat ja vika löytyi. Kaikki tulpat oli sulanut niin, että sivuelektrodia ei enää tunnistanut.
kai se oli jotenkin toiminut takaisin tullessa, mutta kipinää ei enää ollut käynnistysvaiheessa.

Pojat arveli, että taitaa palotila käydä hiukka kuumana ja jättivät sen metanolin pois sieltä säiliöstä ja tulpat ei enää sulaneet.
Escortti kulki jotain 13,?aikoja, joten aika rivakka oli siihen aikaan, kun Lehtimäki? oli vissiin ainoa, joka ajoi alle 10 sekunnin nelosturbolla.
Ei enää muista ja näköjään Google ei paljoa auta.

Se oli sitä aikaa, kun ei netistä kysytty neuvoa ja ei ollut säädettäviä ruiskuja.
Otsikko: Vs: Vesiruiskutus
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 01, 2016, 14:54:09 ip
Metanoli ja etanoli on siitä käteviä polttoaineita että niitä voi lantrata vedellä. Ajattelin jälkimmäistä hieman harrastaa viikonvaihteessa.
Vaikka metanolia voi lantrata lähtee sillä näkö ja kohta henkikin.....
Otsikko: Vs: Vesiruiskutus
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 01, 2016, 14:57:48 ip
Tuota vesi/metanoliseosta tutkivat iloiset saksalaiset sota-aikaan. Heidän tutkimuksistaan löytyy myös sopivat seossuhteet. Siellä matskua syöstiin ahdetun lentokonemoottorin nieluun, jotta saatiin enemmän voimaa irti. Siitä nimittäin saattaa olla iloa perä kanaa vastapuolen kanssa lennettäessä.
Ahtimen ja kunnon rutistuksen kanssa tuosta voisi olla iloa. Toki tenun käyttö polttoaineena vähentää tuon tarvetta, mutta silti. Pelkän puristuksen noston kanssakin toiminee. Saattaa helpottaa nakutusintoa kuormituksessa.

Mitä tulee tuohon tulpan toimimattomuuteen; rakentelin joskus nuorena Tunturista ja Soliferista triken. Sillä ajellessa erään kerran veljen kanssa kaksi päällä, alkoi yllättäen kiertämään ja kulkemaan. Huomattavasti paremmin kuin aiemmin. jonkin aikaa ajeltiin ja lyötiin laite parkkiin. Kone kävi kyllä ja aika hyvillä kierroksilla. Huomattiin, että tulpanjohdon ja tulpan välillä on parikymmentä senttiä ilmaa välissä ja kone silti käy!! Kuuma kone kyllä oli.
Sammuttuaan ei enää käynyt ilman johtoa. Sammuttuaan purettiin kansi pois. Palotila oli pinnoittunut jollain, joka näytti lähinnä paistinpannun teflonpinnoitetta. Näin myöhemmin ajateltuna, lähti siis käymään puristuksella tai jollain ihmeen konstilla HCCI-periaatteen mukaisesti. Voimaa nimittäin oli. Kansi oli äärimmäisen matalaksi sorvattu. Jännä juttu historiasta.
Otsikko: Vs: Vesiruiskutus
Kirjoitti: Summu - Syyskuu 01, 2016, 16:20:06 ip
Metanoli ja etanoli on siitä käteviä polttoaineita että niitä voi lantrata vedellä. Ajattelin jälkimmäistä hieman harrastaa viikonvaihteessa.
Vaikka metanolia voi lantrata lähtee sillä näkö ja kohta henkikin.....

Ensiapu on toki etanoli ja hoito sairaalassa jatkuu samassa hengessä (spiritus fortis).
Otsikko: Vs: Vesiruiskutus
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 01, 2016, 17:19:07 ip
Juu. On se hyvä että vieläkin väkiviinasta on jossain vaivassa apu. Ennenaikaan reseptiä haettiin sian ihottuman hoitoon...
Otsikko: Vs: Vesiruiskutus
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 01, 2016, 17:57:06 ip
Sitten ne ryhtyivät lisäämään denaturointiainetta, niin sialle tuli paha olo..
Otsikko: Vs: Vesiruiskutus
Kirjoitti: egon - Syyskuu 01, 2016, 19:21:00 ip
Tractor Puller -ukot käyttää vesiruiskuja, ainakin taannoin käyttivät. Yksi harrastaja puhui haastattelussa, että vettä syötetään imuilmaan saman verran kuin polttoainetta pyttyihin. Nehän on dieseleitä, joten sehän ei vielä tarkoita sitä, että benziinikoneille kävisi sama salaatti.

Niin, tuosta eläinlääkärin suosikkireseptistä sen verran, että eikö fortusta määrätty sialle siksi, että se alkaisi kulkea neliveto päällä? Siis se, jolla on lakki päässä.   
Otsikko: Vs: Vesiruiskutus
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 01, 2016, 21:33:52 ip
Kyllä vain. Taitaa mennä suht saman verran vettä, dieseliä ja hyvä satsi moottoriöljyäkin.
Otsikko: Vs: Vesiruiskutus
Kirjoitti: Vierailija - Syyskuu 01, 2016, 23:59:45 ip
Saksalaisten MW 50 sekoituksessa oli 50% metanolia, 49.5% vettä ja 0.5% suojaöljyä. Pääasiallinen hyöty tuli nakutuksenestosta, jonka ansiosta voitiin käyttää suurempaa ahtopainetta. Vaikutus oli huomattava: merenpinnan tasolla 1600 hv moottori tuotti 2000 hv - mutta vain 10 minuuttia kerrallaan. Ylempänä ohuemmassa ilmassa ahdin ei ahtanut niin hyvin, 6000 metrissä hyöty oli vain 4%. (Wikipedia)
Otsikko: Vs: Vesiruiskutus
Kirjoitti: Pekka - Syyskuu 03, 2016, 14:34:16 ip
Poistin kommenttini koskien MW50 järjestelmää. Siitä löytyy uskottavaa tietoa esimerkiksi Hannu Valtosen kirjasta Messerschmitt Bf 109
ja Saksan sotatalous.
Bosch oli mukana kuvioissa jo silloin.
Eli jos tuohon Boschin "keksinnön" tankkiin kaataisi Kossua, Kai se talvellakin toimisi.
Otsikko: Vs: Vesiruiskutus
Kirjoitti: Vierailija - Syyskuu 03, 2016, 17:38:24 ip
Kyllä se metanoli tehoakin antaa - olihan se aikoinaan formuloidenkin polttoaineena. Pelkkä vesi ei niinkään.
Otsikko: Vs: Vesiruiskutus
Kirjoitti: Summu - Syyskuu 03, 2016, 18:16:28 ip
Kyllä se metanoli tehoakin antaa - olihan se aikoinaan formuloidenkin polttoaineena. Pelkkä vesi ei niinkään.

Tässä MW50-yhteydessä metanolin energiasisältö on merkityksetön.
Otsikko: Vs: Vesiruiskutus
Kirjoitti: Vierailija - Syyskuu 03, 2016, 19:14:05 ip
Kyllä se metanoli tehoakin antaa - olihan se aikoinaan formuloidenkin polttoaineena. Pelkkä vesi ei niinkään.

Tässä MW50-yhteydessä metanolin energiasisältö on merkityksetön.

Vaikea ottaa täsmällistä kantaa, kun minulla ei ole asiasta kokemusta.  ???

Mutta kun 50-luvulla formulat ajoivat jokseenkin pelkällä alkoholilla ja nykyisin monet ajavat 85% alkoholilla, vaikea uskoa, että sen enegiasisältö olisi merkityksetön. Veden tehtävä taas oli jäähdyttää seosta, niin että korkeampi ahtopaine ja/tai puristussuhde oli mahdollinen.
Otsikko: Vs: Vesiruiskutus
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 03, 2016, 19:30:22 ip
Taisi sittemmin korvaantua kaksivaihteisilla Ahtiala, jotta nousukiito voitiin suorittaa kevyemmillä ahdoilla ja korkealla käytettiin sitten kovempaa painetta. Korkeapuristeisilla ilmaan nousu oli haastavaa, kun tehon annostelu ilman nakutusta oli vaikeaa.
Otsikko: Vs: Vesiruiskutus
Kirjoitti: Summu - Syyskuu 03, 2016, 19:56:12 ip
Kyllä se metanoli tehoakin antaa - olihan se aikoinaan formuloidenkin polttoaineena. Pelkkä vesi ei niinkään.

Tässä MW50-yhteydessä metanolin energiasisältö on merkityksetön.

Vaikea ottaa täsmällistä kantaa, kun minulla ei ole asiasta kokemusta.  ???

Mutta kun 50-luvulla formulat ajoivat jokseenkin pelkällä alkoholilla ja nykyisin monet ajavat 85% alkoholilla, vaikea uskoa, että sen enegiasisältö olisi merkityksetön. Veden tehtävä taas oli jäähdyttää seosta, niin että korkeampi ahtopaine ja/tai puristussuhde oli mahdollinen.


Niin, kirjoitin kyllä että MW50-sekoituksen energiasisältö on merkityksetön. Formulat vedit esiin ihan itse, enkä tiedä onko MW50 ollut käytössä formuloissa. Ehkä, ehkä ei. MW50:ä oli sakujen koneissa n. 10 minuutin käyttöä varten eli kohtuullisen vähän, kun taas bensiiniä oli mukana tuntien tarpeisiin. Sitä käytettiin, kuten fakipedia kirjoittaa: primarily for its anti-detonant effect, allowing the use of increased boost pressures. Secondary effects were cooling of the engine and charge cooling.

Otsikko: Vs: Vesiruiskutus
Kirjoitti: Vierailija - Syyskuu 03, 2016, 21:49:37 ip
Kyllä se metanoli tehoakin antaa - olihan se aikoinaan formuloidenkin polttoaineena. Pelkkä vesi ei niinkään.

Tässä MW50-yhteydessä metanolin energiasisältö on merkityksetön.

Vaikea ottaa täsmällistä kantaa, kun minulla ei ole asiasta kokemusta.  ???

Mutta kun 50-luvulla formulat ajoivat jokseenkin pelkällä alkoholilla ja nykyisin monet ajavat 85% alkoholilla, vaikea uskoa, että sen enegiasisältö olisi merkityksetön. Veden tehtävä taas oli jäähdyttää seosta, niin että korkeampi ahtopaine ja/tai puristussuhde oli mahdollinen.

Niin, kirjoitin kyllä että MW50-sekoituksen energiasisältö on merkityksetön. Formulat vedit esiin ihan itse, enkä tiedä onko MW50 ollut käytössä formuloissa. Ehkä, ehkä ei. MW50:ä oli sakujen koneissa n. 10 minuutin käyttöä varten eli kohtuullisen vähän, kun taas bensiiniä oli mukana tuntien tarpeisiin. Sitä käytettiin, kuten fakipedia kirjoittaa: primarily for its anti-detonant effect, allowing the use of increased boost pressures. Secondary effects were cooling of the engine and charge cooling.

Kirjoitit: "metanolin energiasisältö on merkityksetön". Formuloissa nimenomaan ei ollut vesiruiskutusta, vaan ajettiin jokseenkin pelkällä alkoholilla niin että kyllä metanolissa energiaakin on. Toki esim. Alfa Tipo 159 käytti sitä samaa alkoholia myös jäähdyttämään moottoria, mutta sillä samalla seoksella saatiin 420 hv - oli energiaa.
Otsikko: Vs: Vesiruiskutus
Kirjoitti: Summu - Syyskuu 03, 2016, 22:27:20 ip
Olis ihan hitsin siistii, jos ihmiset lukisivat ja ennen kaikkea ymmärtäisivät lukemansa ennen kommentointia. En varmaan kirjoittanut tarpeeksi hitaasti. En jatka keskustelua aiheesta, mutta pakostikin tulee mieleen yksi viimeaikainen tv-mainos, jossa dialogi alkaa seuraavasti:

- Mitä sun hiuksille on tapahtunut?
- Ei se ole mikään salaisuus.

  

Tuossahan ei ole mitään järkeä ja miten tämä liittyy aiheeseen, voi jokainen miettiä itse.
Otsikko: Vs: Vesiruiskutus
Kirjoitti: Aapo - Syyskuu 04, 2016, 18:42:21 ip
Tällä kertaa pisteet Summulle.
Otsikko: Vs: Vesiruiskutus
Kirjoitti: Vierailija - Syyskuu 12, 2016, 23:55:58 ip
Asia näyttää olevan edelleen ajankohtainen:

http://www.motorcycledaily.com/2016/09/bosch-water-injection-system-improves-ice-performance-with-video/

BMW lupaa 5% lisää tehoa pelkällä vedellä. MW 50 nosti tehoa 1600 hv:sta 2000 hv:aan eli 25% - voisi ajatella, että se 20% tuli metanolista?
Otsikko: Vs: Vesiruiskutus
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 16, 2016, 12:07:01 ip
Vesi/metanoli-ruiskutus suihkuturbiiniin. Ja liittyy mopoiluun  ;)


https://www.youtube.com/watch?v=J51piuinMQc