Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: MattiS - Elokuu 26, 2016, 16:35:09 ip

Otsikko: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: MattiS - Elokuu 26, 2016, 16:35:09 ip
Kun minulla oli kesäkuun alussa juuri hankitussa 40000 ajetussa Calissa hajonnut asentoanturi, oli ensimmäinen epäilys sivutuen kytkin, joten liitin sen johdot yhteen. Nyt tämä pätkivä muistini on aiheuttanut kaksi kertaa liikkeellelähdön sivujalka alhaalla. Laitoin siis kytkimen takaisin paikoilleen. Ongelma on sen nykyinen toiminta: se estää käynnistämisen vaihde päällä, eli bensapumppu ei hurahda, kun laittaa virran päälle, eikä starttimoottori lähde päälle, vapaalla kaikki toimii, mutta jos laitan käynnistyksen jälkeen vaihteen päälle jalan ollessa alhaalla, kone ei sammu. Eli näin toimiessaan kytkin on täysin hyödytön. Mikä voisi aiheuttaa kyseisen toimintahäiriön? Muistikuvani on, että, kun takaisinasennuksen jälkeen kokeilin vapaalta vaihteelle jalka alhaalla, moottori sammui. Huomasin vikatoiminnon, kun muutama ajelu kytkimen takaisinasennuksen jälkeen lähivalolanka oli sulanut poikki ja vaihtaakseni polttimon siirsin pyörän talliin vanhaan tapaani sivujalka alhaalla.
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 26, 2016, 17:40:54 ip
Sen verran selvitystä olisi hyvä että mikä malli ja miltä vuodelta? Saisi paremmin selviteltyä oikeasta kytkentäkaaviosta mikä vaivaa: joissain malleissa sivutuen kytkimen piirissä on diodi, toisissa on kaksi vaihtorelettä jota sivujalka ohjaa. Onko moottorinohjaus 15M vai 15RC tai jokin muu?

Suosittelen muutenkin tutustumaan pyörän kytkentäkaavioon. Niitä on muunmuassa täällä: http://guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: MattiS - Elokuu 26, 2016, 18:39:19 ip
2011 California Vintage
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 26, 2016, 18:44:51 ip
Vaikuttaakos tuossa kytkimen veto sisään myös? Eli pitääkö olla kytkin pohjassa kun starttaa?
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 26, 2016, 19:05:44 ip
Tuota TTT:n arvelemaa seikkaa koitin etsiä kytkentäkaaviosta. Kytkinkahvakytkintä en löytänyt. Mutta aina en löydäkään mutta vika ei välttämättä ole piirustuksessa.

Valitettavasti löysin vain 2008-mallisen Vintagen kaavion. Siitä löytyy numerolla 62 "suojadiodi". Sen toimivuuden tarkastaisin ensin. Toimiiko vapaavalo normaalisti? Sitten releen 23 toiminnan. Ilmeisesti se kuitenkin toimii normaalisti jos startatessa valot sammuvat käynnistysmoottorin käynnin ajan.
On siellä myös diodi 52 joka kuuluu käyntipiiriin ja on yhteydessä tappokatkaisimeen. Nyt pitää lähteä rouvan kanssa saunomaan joten jäi hiukan kesken pähkäilyni.

Katselin tätä kuvaa: http://guzzitek.org/schemas_electriques/gb/1100/1100California_Vintage_2008.gif

Jätän asian kuitenkin oikeille sähkömiehille arvioitavaksi.
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: MattiS - Elokuu 26, 2016, 20:10:14 ip
Kytkin ei vaikuta mitään. Käynnistyy , kun vapaavalo palaa, ei käynnisty, jos vaihde päällä, mutta sivutuki alhaalla. Virta päällä, kun vaihtaa vapaalle, hörähtää bensapumppu samalla. Eli kaikki toimii niin kuin pitää, kunnes vaihtaa koneen käydessä sivutuki alhaalla vapaalta vaihteen päälle, moottori ei sammu, vaan tomii kuin turvakytkintä ei olisi.
Valot sammuvat startatessa. Ainoa ongelma on, että moottorin käydessä ei huomioi, onko sivutuen turvakytkin kiinni vai auki.
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: Camn - Elokuu 26, 2016, 20:23:42 ip
Tuolla edellä mainitussa tarinassa on niitä sähkökuvia:
Kone saa käydä, jos joko: sivujalka on ylhäällä (35) tai vaihde on vapaalla (14).
Jos kumpikaan ehto ei täyty, moottori sammuu.
Lainaus
estää käynnistämisen vaihde päällä, eli bensapumppu ei hurahda, kun laittaa virran päälle, eikä starttimoottori lähde päälle, vapaalla kaikki toimii
Tämä kaikki johtuu mielestäni pelkästään vaihteiston kytkimestä ”vaihde vapaalla”.  Kun vaihde on vapaalla, sivujalka saa olla miten hyvänsä – moottori starttaa ja käy.
Lainaus
jos laitan käynnistyksen jälkeen vaihteen päälle jalan ollessa alhaalla, kone ei sammu
”Vaihde vapaalla” -kytkin siis toimii  -  sivujalan kytkin ei, se kertoo koko ajan "saa käydä".

Vaikuttaa siltä, että sivujalan kytkin on oikosulussa (kärki ei avaudu) tai sivujalan johdot ovat edelleen yhdessä?
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: MattiS - Elokuu 26, 2016, 20:29:29 ip
Ei voi olla oikosulussa, koska ei käynnisty vaihde päällä jalan ollessa alhaalla, mutta käynnistyy vaihde päällä jalka ylhäällä.
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 26, 2016, 21:04:21 ip
Olen pessyt itseni ja eukon selän.
Takaisin pähkäilyssä mukana. Noniin, logiikkajärkeilijät, mitä vaikuttaa noiden kahden mainitsemani diodin vioittuminen. Kaksi tuskin yhtäaikaa mutta entäs jos yksi on rikki. Käykö niin että vapaavalo palaa tai jos ei palakaan niin ECU kuitenkin luulee että vapaalla ollaan?
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: Camn - Elokuu 26, 2016, 21:19:34 ip
"Kone saa käydä, jos joko: sivujalka on ylhäällä (35) tai vaihde on vapaalla (14)"

Lainaus
ei käynnisty vaihde päällä jalan ollessa alhaalla
vaihde päällä = ei saa käynnistyä tai käydä, ellei sivujalka ole ylhäällä.
jalka alhaalla = ei saa käynnistyä tai käydä.
=> Kaik o hyväst, ei käynnisty tai käy (sivujalka ei kerro olevansa "ylhäällä", sen kytkimen kärki on auki)
Lainaus
käynnistyy vaihde päällä jalka ylhäällä
vaihde päällä = ei saa käynnistyä tai käydä, ellei sivujalka ole ylhäällä.
jalka ylhäällä = saa käynnistyä ja käydä (sivujalan kytkimen pitää kertoa ”jalka ylhäällä” = johdot yhdessä/kärki kiinni).
Sähkökaavion mukaan ymmärrän niin, että Calit saavat startata ja käynnistyä vaihde päällä, jos sivujalka on ylhäällä.
Monista muista malleista poiketen Caleissa ei ole sähkökytkintä vasemman käden kytkinvivussa.  Starttaa ja käynnistyy vaikka kytkin on ylhäällä + vaihde päällä sillä edellytyksellä, että sivujalka on ylhäällä.
=> Kaik o hyväst.
Lainaus
jos laitan käynnistyksen jälkeen vaihteen päälle jalan ollessa alhaalla, kone ei sammu
Tämä on kumma juttu: vaihde päällä + jalka alhaalla = kone käy.  Tuossa ylempänä aikaisemmin = vaihde päällä + jalka alhaalla = ei käynnisty. Kun jalka on alhaalla, sen kytkimen kärkien pitää avautua.

Kytkin epäkunnossa? Kärjet eivät aina avaudu?
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 26, 2016, 21:19:47 ip
Sehän vuotaa jostain virran takaperin. Eli joku kytkentä menee sekaisin.
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 26, 2016, 21:46:58 ip
Lainaus
Sehän vuotaa jostain virran takaperin.
Sillä juuri noita diodeita tyrkytin. Itsellä logiikka perjantaihtoona on sitä luokkaa että ymmärtää mennä maata ennen kuin nukahtaa.
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: MattiS - Elokuu 26, 2016, 21:58:46 ip
Onko mitenkään mahdollista, että lähivalopolttimon kärähtäminen olisi aiheuttanut jotain, koska olen lähes varma, että ennen sen kärähtämistä moottori kyllä sammui, jos laittoi vaihteen päälle moottorin käydessä jalka alhaalla. Sen jälkeen, kun laitoin sen turvakytkimen takaisin, kokeilin pyörän seisoessa keskijalalla myös vaihteen päällelaiton koneen käydessä ja silloin sivujalan alaslasku kyllä sammutti moottorin. En ehtinyt ajaa ennen lähivalon kärähtämistä kuin yhden lenkin, joten en varmaankaan kokeillut siinä välissä toimintaa.
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: Pekka - Elokuu 27, 2016, 10:48:23 ap
Etsisin vikaa ensisijaisesti vaihteen vapaa-asennon ja sivujalan kytkimistä ja niiden johdoista/liittimistä.
Noiden toiminnassa voi olla jotain epämääräisyyttä moottorin käydessä ja täristessä. Samoin niissä mahdollisesti
oleva kosteus voi päästää lävitseen sen verran virtaa, ettei jo vetäneenä oleva rele avaudu.
Jos noista ei vika löydy, kokeilisin vaihtaa ne releet 50 ja 51. Niissä oleva kosteus voi tehdä saman, jo vetänyt rele ei irtoa sopivassa tilanteessa.
Diodeja en jaksanut miettiä ihan loppuun saakka. 62 ilmeisesti varmistaa moottorin sammumisen kun
käytetään tappokatkaisinta ja 51 varmistaa että startti ei jää missään tilanteessa päälle starttauksen päätyttyä.
Lisää sitten Mandellossa tai sen jälkeen.

Pekka
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 27, 2016, 11:45:39 ap
Lainaus
kokeilisin vaihtaa ne releet 50 ja 51.
Tarkoitit, Pekka, varmaan releitä 50 ja 52?
51 on diodi joka estää virran kulun vikasuuntaan.

Järjestelmässä on pääosin kahta reletyyppiä: vaihto- ja kytkentäreleitä.
Vaihtoreleessä on yksi kanta enemmän käytössä: 87A.
Vaihtorele ja kytkentärele sopii samaan relekantaan mutta silloin jää toimintoja puuttumaan.
Releitä ei siis voi vaihtaa keskenään ihan noin vain vaikka olisivat päällepäin aivan samannäköisiä.
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: MattiS - Elokuu 27, 2016, 19:38:20 ip
Vaihdoin nuo molemmat releet, mutta ei mitään vaikutusta. Turvakytkin toimii edelleen oikein käynnistäessä, mutta moottorin käydessä on yksi hailea, onko sivujalka ylhäälä vai alhaalla, ei sammu vaihde päällä, niinkuin pitäisi.
Minulla kaikki nuo releet ovat ovat tuota tyyppiä, jossa on yksi kanta enemmän, eli ei tarvitse miettiä, minkä laittaa mihinkin. 50 ja 52 olivat niitä Motonetin releitä, joita silloin keväällä tällä palstalla ehdotettiin.
Mikä on paras tapa puhdistaa noita releitä ja relekantaa?
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 27, 2016, 20:55:28 ip
Ei viisikantaisuus tee releestä vaihto- tai kytkentärelettä. Jos kytkentäreleessä on viisi kantaa on silloin 87 ja 87A:ssa virta yhtä aikaa kun vaihtoreleessä on joko tai. Sisäisessä kytkennässä on se ero. Yleensä releen kyljessä on releen sisäisen rakenteen kaavio. Siitä voi koittaa tehdä päätelmä mikä tyyppi on kyseessä.

Lisättäköön vielä että jos kytkentäjalkarimassa, johon rele painetaan, on neljässä aukossa liitin mutta keskellä ei, on se kytkentäreleelle tarkoitettu jalka. Jos jalassa on viisi liitintä on kyse yleensä vaihtoreleen paikasta. Mutta ei välttämättä. On muutama vuosi aikaa siitä kun Vintagea remontoin ja silloin laitoin uudet liittimet suureen osaan rimasta ja myös uudet releet. Blogikirjoituksessani saattaa olla joitakin vihjeitä aiheesta.
http://www.motomatti.fi/2014/02/kuvia-eraasta-prosessista.html
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: Camn - Elokuu 27, 2016, 23:11:25 ip
Lainaus
Ei viisikantaisuus tee releestä vaihto- tai kytkentärelettä
Älkääs nyt kuulkaas, ei saa keikuttaa venettä... Tämä oli sen toisen ketjun linkki: http://www.motonet.fi/fi/tuote/481969/Mikrorele-12V20A-5n-vaihtovastus
 (http://www.motonet.fi/fi/tuote/481969/Mikrorele-12V20A-5n-vaihtovastus)
ja releet on ostettu sen mukaan. Käypäsiä.
Lainaus
Mikä on paras tapa puhdistaa noita releitä ja relekantaa?
Kun releet on jo vaihdettu reilu kuukausi sitten uusiin ja ne ovat olleet kiinni ja toimineet tähän asti, mielestäni ei ole todennäköistä, että niissä olisi vikaa. Oliko tuo aikaisempi vaihe (sivujalan kytkin) nyt jo varmistettu?  Että se toimii aina? Yleismittari vaikka piippaamaan, johdot irti jalkakytkimestä ja mittari kytkimen liittimiin. Muuttuuko tila joka kerta kun jalkakytkintä painaa (tai liikuttaa jalkaa niin, että kytkin toimii)? Joka kertaa pitää kytkimien kärkien liikkua = mittarin äänimerkin tulla ja mennä.  Johdotuksen ja releiden toimintaa itse pyörän puolella voi kokeilla irrottamalla johdot sivujalan kytkimestä.  Johdot erillään = "jalka alhaalla" (ei saa käydä vaihde päällä). Johdot kiinni toisissaan =  "jalka ylhäällä" (saa käydä vaihde päällä).
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 27, 2016, 23:17:20 ip
Tässähän oli kokeiltu releitä eri kantoihin, eli kärkien hitsaantuminen on poissuljettu?
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 28, 2016, 11:47:19 ap
Aihetta aikanaan "opiskelleena" kun tein erääseen laitteeseen modernimpia releohjattuja sähköjä sain liikkeestä vääränlaisia releitä. Viisikantaisia jotka oli laitettu hyllyssä otsikon alle "vaihtorele". Kyllä toimi järjestelmä erikoisesti ja suorastaan käsittämättömästi. Tuollainen kahdella identtisellä lähtönavalla varustettu rele antoi aina molempiin lähtöihin virran kun se veti. Muulloin ei lähtönapoihin tullut jännitettä. Vaihtoreleessähän on aina jommassa kummassa navassa virta päällä oli se vetänyt tai vetämättä. Oli usko omaan osamiseen lujilla ennenkuin asia selvisi.

En siis ottanut kantaa siihen etteikö releet ole hankittu oikein ja kunnollisesta liikkeestä mutta jos alan autotarvikeliikkeessä oli laitettu osat vääriin lokeroihin niin kuinka asiaa tuntematon voi sen havaita muuta kuin että kytkentä toimii väärin.

Vielä yksi ilmiö vaihtoreleessä: kumpi napa on kytketty silloin kun rele ei vedä. On ihan yleisesi olemassa vaihto/kääntörele jossa napajärjestys (87A/87) on vastakkainen.

Näissä asioissa ovat sekoilleet tunnetutkin liikkeet. Esimerkiksi IKH. Jos Tampereen IKH:sta aikoo ostaa releen niin pitää olla asiantuntija eikä luottaa hyllynreunateksteihin.
Samaa ongelmaa ilmenee myös Motonetissa. Olen reklamoinut molempiin liikkeisiin mutta asiaan ei ole tullut muutosta koska heillä "ei ole ammattitaitoa kyseiseen asiaan". Tämän sanoi IKH:n asiakaspalvelun päällikkö. Jos Motonetista haluaa oikean osan on se pyydettävä tiskiltä auton rekisterinumerolla. Itsevalintahyllyllä on siinä suhteessa viidakon lait.
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 28, 2016, 12:32:42 ip
Joskus asennettiin veljen autoon lisävalot. Releellä kunnolla kytkentä omista valoista. Kun ensimmäistä kertaa laitettiin valot päälle, omista umpioista sammui toinen ja syttyi toinen. Kun kytkin pitkät valot vaihtuivat ristiin.. Katsottiin kytkentä ja nen kertaan ja oli oikein. Lopulta joku ehdotti, että käyttää releen kelalle suoraan akulta sähköä. Eli ikään kuin herättää releen. Sitten vain piuhat takaisin kiinni ja kaikki toimi kuin elokuvassa. Sen jälkeen aina olen herättänyt hyllystä otetun releen.
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 28, 2016, 13:15:05 ip
Joskus asennettiin veljen autoon lisävalot. Releellä kunnolla kytkentä omista valoista. Kun ensimmäistä kertaa laitettiin valot päälle, omista umpioista sammui toinen ja syttyi toinen. Kun kytkin pitkät valot vaihtuivat ristiin.. Katsottiin kytkentä ja nen kertaan ja oli oikein. Lopulta joku ehdotti, että käyttää releen kelalle suoraan akulta sähköä. Eli ikään kuin herättää releen. Sitten vain piuhat takaisin kiinni ja kaikki toimi kuin elokuvassa. Sen jälkeen aina olen herättänyt hyllystä otetun releen.

Tämä täytyykin laittaa korvan taa. En ole ennen kuullut että releitä herätellään. Mutta jos sillä on vaikutusta niin ei ainakaan voi virhettä tulla vaikka sen tekeekin.
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: MattiS - Elokuu 28, 2016, 14:44:10 ip
Nyt olen entistä enemmän ymmälläni. Irrotin turvakytkimen, pidin johdot erillään, kaikki toimi niinkuin pitääkin. ei käynnisty vaihde päällä ja moottori smmuu, kun laittaa vaihteen päälle.
Laitoin johdot takaisin kytkimeen ja kokeilin samaa kytkin auki, edelleen kaikki toimi juuri oikein. Samoin, kun painoin kytkimen pohjaan, se toimi, niinkuin pitäisikin.
Eli vika oli kytkimessä, mutta vain moottorin käydessä, ei startatessa, vika katosi, kun irrotin kytkimen ja liitin sen takaisin???? En nyt ehdi testata, millaisia jännitteitä on moottorin käydessä / ennen käynnistystä, testaan ehkä illalla, mutta voisiko olla, että kytkimeen mennyt lika on päästänyt moottorin käydessä virran läpi, mutta ei ennen starttia?
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 28, 2016, 14:51:47 ip
Jokin heräsi tai sammui, kun käytti katkaisijan irti.
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: Camn - Elokuu 28, 2016, 20:54:41 ip
Lainaus
vika oli kytkimessä
Se sitten vaihtoon? Entäpä säätö, painaako sivujalka kytkintä yhtä paljon kuin oma sormi kokeiltaessa? Tismalleen samat kytkimet (vaihde vapaalla/14 ja sivujalka ylhäällä/35) antavat maan starttireleelle/23 ja releelle "saa käydä"/52. Toiminnot ovat sähkökuvan mukaan käsitykseni mukaan "käsi kädessä".
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: I.H. - Elokuu 30, 2016, 15:18:08 ip
Liittyykö tuo Motonetin mikrorele 48-1969 sivujalan toimintaan ja miten ?
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: Camn - Elokuu 30, 2016, 22:09:03 ip
Lainaus
Liittyykö tuo Motonetin mikrorele 48-1969 sivujalan toimintaan ja miten
Lainaus
Tismalleen samat kytkimet (vaihde vapaalla/14 ja sivujalka ylhäällä/35) antavat maan starttireleelle/23 ja releelle "saa käydä"/52

Mainittua reletyyppiä voi käyttää molemmissa paikoissa, starttireleenä se on välttämätön.
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: MattiS - Elokuu 31, 2016, 23:41:50 ip
Lääkärin määräyksestä en saa ajaa moottoripyörällä kuukauteen - kahteen  :( , joten testit kytkimen toiminnan suhteen ajossa jäävät ehkä ensi kevääseen. Autotallitestejä teen varmaan vielä viikon parin kuluttua, jos vaikka tulisi jotain tolkkua asiaan.
Kiitos taas vastauksista ja elän yhä toivossa, että tuon kytkimen epäloogisen toiminnan syy selviää.
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 31, 2016, 23:59:00 ip
Oikea asenne.
Moni olisi ihan tyytyväinen jos vika katoaa vaikka ei tiedä miksi ja mikä ongelman aiheutti. Joskus menee yöunet kun jotain tuommoista miettii.

Paranemista tai ainakin ennalleen tulemista!

Tosin multakin tohtori kielsi pyörällä ajamisen taannoin mutta en ole uskonut. Ajanut vaan. Jopa polkupyörällä. Mun vaiva eikä lääkärin huoli.
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: MattiS - Syyskuu 01, 2016, 09:46:48 ap
Niin, mulla lääkäri 4-5 vuotta sitten kielsi kaiken sellaisen, missä pää voisi retkahtaa, kuten esim. laskettelun. Mietin sitten vuoden-pari harrastusvaihtoehtoja ja päädyin vihdoin aloittamaan moottoripyöräilyn, jota olen haikaillut 60-luvun mopoajoista asti.
Nyt sitten avarrettiin vähän tuota putkea, missä nuo piuhat kulkevat aivoista muualle ja parin kk:n luutumisajan jälkeen saan sitten ajaa oikein lääkärin luvalla. :)
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: Camn - Syyskuu 01, 2016, 09:55:23 ap
Lainaus
testit kytkimen toiminnan suhteen
Voimia tervehtymiselle. Jos sivujalan kytkin ei ole kallis, vaihtaisin sen uuteen ja katsoisin sen säädön tarkasti kohdalleen (miten sivujalka siihen osuu).
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: MattiS - Lokakuu 01, 2016, 13:08:09 ip
No niin, tarina jatkuu.
Sain viimein tällä viikolla uuden katkaisijan sivujalkaan. Edellisten viestien jälkeen olen testannut tuota toimintaa ilman katkaisijaa pelkkien johtojen kanssa ja se on toiminut kuin junan vessa.

       Johtojen päät irti:
- käynnistyy, jos vapaavalo palaa
- sammuu, kun laittaa vaihteen päälle
- ei käynnisty, jos vapaavalo ei pala

       Johdot yhdistettynä:
- käynnistyy riippumatta vapaavalosta
- pysyy käynnissä riippumatta vaihteesta eli vapaavalosta

Tänään asensin uuden katkaisijan paikoilleen ja testasin sitä ennen kuin kiinnitin sen runkoon ja kaikki näytti hyvältä. Saatuani sen paikoilleen ja säädettyäni sen pultin, joka painaa katkaisijan sisään jalan ollessa ylhäällä, laitoin virran päälle, ei bensapumpun ääntä, vaikka jalka yhäällä. Vaihde oli päällä, oletin muistavani väärin, eli tätä ei saa käyntiin vaihde päällä edes jalan ollessa ylhäällä? Vaihde vapaalle, bensapumppu hörähti ja kone käyntiin, sama jalka alhaalla, kone käyntiin ja vaihde päälle, kone käy edelleen, eli nyt toimii todella omituisesti.
    Jalka alhaalla:
-käynnistyy, jos vapaavalo palaa
-ei sammu, kun laittaa vaihteen päälle
-ei käynnisty, kun vaihde päällä

     Jalka ylhäällä:
- käynnistyy, jos vapaavalo palaa
- ei sammu, kun laittaa vaihteen päälle
- ei käynnisty, kun vaihde päällä.
- ei sammu, kun laskee jalan alas vaihde päällä

Eli nyt moottori ei käynnisty vaihde päällä riippumatta sivujalan asennosta ja jakaa käymistä riippumatta vapaavalosta ja jalan asennosta. Jatkan testejä uudelleen, kun saan hodettua pari muuta velvollisuutta ja saan poistettua kaiken sen vulganoituvan teipin, minkä kieputin sen kumihaitarin molempiin päihin.
Vihaan sähköä!!

Kävin irrottamassa katkaisijan runkokiinnityksestä ja kokeilin uudelleen. Moottori sammui joka kerta, kun vaihtoi pois vapaalta, riippumatta jalan asennosta, kääntelin sitä katkaisijaa kädessäni vaihde ja virta päällä, se saakelin besapumppu hörähteli aina, kun taivutin johtoa, eli taitaa ollakin vika asentajataidoissa eikä sähkössä. alkaisinkohan vihata itseäni.




Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 01, 2016, 15:39:43 ip
Vihaa mieluimmin sitä sähköä.
Yhtälösi on varsin monimutkainen toistaiseksi.
Katsotaan mitä sieltä johtimista löytyy....
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: MattiS - Lokakuu 01, 2016, 16:22:05 ip
Nyt toimii oikein.  ;D
Irroitettuani vulkanoituvan teipin työnsin varovasti sitä kumin reunaa nähdäkseni, mikä tilanne oli ja sieltä paljastui juuri se, mitä oletin, eli olin jossain vaiheessa laittaessani sitä haitarikumia vetänyt johdoista, jolloin liittimet olivat luistaneet ja ottivat nyt todennäköisesti johtimien asennosta riippuen kiinni suoraan toisiinsa, katkaisijan liittimeen tai ei mihinkään.
Kiristin liittimiä,työnsin ne paikoilleen, laitoin suojakumin paikoilleen koskematta johtoihin ja kokeilin toimintaa, kaikki ok. Laitoin vulk. teipin uudelleen ja katkaisijan paikoilleen.

    Jalka alhaalla:
- käynnistyy jos vapaavalo palaa
- sammuu, kun laittaa vaihteen päälle
- ei käynnisty vaihde päällä

   Jalka ylhäällä
- Käynnistyy vapaavalon palaessa
- käynnistyy vaihde päällä
- ei sammu, kun laittaa vaihteen päälle
- sammuu, kun vaihde päällä laskee jalan alas

Tuo nyt ilmennyt moka voisi selittää myös alkuperäisen ongelman, eli kaikki toimi oikein, kun moottori ei käynyt, mutta moottorin käydessä oli kuin katkaisija olisi ollut koko ajan sisäänpainettuna. Joko tärinä tai suurempi jännite aiheutti oikosulun ennen katkaisijaa.?? Tai sitten se vanha katkaisija päästi jommasta kummasta syystä virran läpi kosteuden ja/tai lian takia.??
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 01, 2016, 16:38:04 ip
Lainaus
Tuo nyt ilmennyt moka voisi selittää myös alkuperäisen ongelman, eli kaikki toimi oikein, kun moottori ei käynyt, mutta moottorin käydessä oli kuin katkaisija olisi ollut koko ajan sisäänpainettuna. Joko tärinä tai suurempi jännite aiheutti oikosulun ennen katkaisijaa.?? Tai sitten se vanha katkaisija päästi jommasta kummasta syystä virran läpi kosteuden ja/tai lian takia.??

Pulkkista lainatakseni: Olet asian ytimessä. Kyseinen kytkin on melko karkea laite eikä sovellu likaisiin ja kosteisiin paikkoihin. Asia joka on useamman harrastajan toimesta todettu.
Toisaalta sen saa toimimaan kunhan pitää sen puhtaudesta huolen. Lika kerää kosteutta ja kosteus tekee temppuja. Perinteisessä Guzzimallissa, kuten Vintage, on on osatkin perinteisiä ja niillä perinteinen huolenpito. Pyörässä on myös muita vastaavia huolta pidettäviä osia joiden puhtaus ja voitelu on toiminnalle tärkeää. Kyseiset osat, ja niitä on monta, eivät kuulu huolto-ohjelman piiriin. Jos omistaja ei sitä tee niin kyseisten kohteiden tarkastus ja huolto on pyydettävä erikseen.

Omien satunnaistarkastusteni tuloksena kesän kokoontumisajoista bongasin kaksi vaihteistovikaista Guzzia. Asiasta huomautin pyörien omistajille. Vain toinen suuttui.
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: Camn - Lokakuu 01, 2016, 22:00:39 ip
Lainaus
Nyt toimii oikein
Onnittelut sinnikkäästä hyvästä työstä.
Lainaus
Vain toinen suuttui
???
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: TimoEv - Lokakuu 02, 2016, 10:22:25 ap
Satuin joskus tavallaan vahingossa huomaamaan sivujaan kytkimen haitarikumin olleen rikki. Kumi roskikseen ja kutistesukkaa + vulkanoivaa teippiä. Tuo pelasti ihan varmana monelta murheelta jossain Sauvon ja Sinetän välisellä metsätaipaleella.

Kuten MM sanoi, kuuluu mielestäni jokaisen omistajan itse tehtäviin tarkistuksiin; Ei vie juuri aikaa, eikä ns. käy järjen päälle.
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 02, 2016, 11:21:20 ap
Lainaus
Vain toinen suuttui
Molemmat Californiat olivat laitettu keskiseisontatuelle. Ensin keskustelin aiheesta toisen pyörän omistajan kanssa ja pyysin laittamaan ykkösvaihteen päälle. sen jälkeen pyöräytin takapyörästä ja tekemäni havainnon johdosta kerroin että sysäyksenvaimennin vaihteistossa on rikki. Seurasi keskustelu siitä voiko pyörällä enää ajaa. Kerroin että voi mutta mielellään hieman varovaisemmin ja vika kannattaa korjata lähiaikoina. Jos vika on tullut hiljattain niin ehkä se ei ole aiheuttanut vielä isompaa ongelmaa. Kaveri ole tyytyväinen saamaansa tietoon.

Myöhemmin toisella paikkakunnalla oli California keskituella ja lähestymistapani oli toinen. Omistajaa ei näkynyt mutta uteliaisuuttani naksautin ykkösen päälle ja pyöräytin takapyörää todeten että sysäyksenvaimennin on rikki. Palautin vaihteen vapaalle. Pyörän omistajakin saapui myöhemmin paikalle ja kerroin että vaihteiston sisäpuolinen sysäyksenvaimennin on rikki. Sain kuulla että mitä v***ua minulle kuuluu mitä vikoja hänen pyörässään on ja p*****ko minä tiedän hänen pyörästään. Nostin kädet ylös ja totesin että kovaa ajoa vaan!
Jos kyseiset herrat ovat tällä keskustelufoorumilla niin varmaan tunnistavat itsensä edellä olevasta.

Noin 20 - 30% 5-vaihteisia vaihteistoja on sysäyksenvaimennin rikki. Kohtuullisen yleinen vika ja tarkalle kuljettajalle se ilmenee selkeänä nykäyksenä erityisesti isolla vaihteella kun siirrytään moottorijarrutuksesta vetoon tai vedosta moottorijarrutukseen.

Itse kun olen pyörien loppukäyttäjä niin liki kaikissa omistamissani vaihteistoissa on ollut tämä vika. Vain Centauron laatikko on vialta välttynyt. Kyse on siis nimenomaan 5-vaihteisista isolohkon vaihteistoista. Pikkulohkoisessa sysäyksenvaimennin on kytkinlevyn yhteydessä. CARC-malleissa on kahta käytäntöä: joko vaihteistossa tai kytkimen yhteydessä. 1400-malleissa sysäyksenvaimennin on kytkimessä.
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 02, 2016, 12:36:25 ip
Osin kyllä ymmärrän kaverin suuttumisen. En minäkään varsin pidä siitä, että joku tuntematon tulee sorkkimaan pyytämättä kalustoani. Saati että besserwisseröi siitä päin naamaa.
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: millegt - Lokakuu 02, 2016, 12:54:23 ip
miten se sysäyken vaimentaja nyt sitten tutkittiinkaan ?
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: Pekka - Lokakuu 02, 2016, 13:05:20 ip
joku tuntematon tulee sorkkimaan pyytämättä kalustoani.
Näin kehotti esimieheni aikoinaan toimimaan... lisää töitä korjaamolle ::)

En ole tuntemattomille kertonut heidän ajopeliensä vioista tai puutteista tien päällä, ellei nyt sitten ole jäänyt sivujalka alas ajoon lähtiessä tms.
Enkä mennyt kosketusetäisyydelle. Mandellossa sivuvaunurakennelmia katsellessa huomasin; aika monen rungossa on murtumia sivuvaunun
kiinnikkeiden lähellä. Likkö omistajat huomanneet, tai ei muuten ole haitannut käyttöä, vielä.
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: MattiS - Lokakuu 02, 2016, 14:28:07 ip
Minulla on ollut mp vain 3 vuotta / 30000 km ja siitä ensimmäiset 2,5 vuotta / 23000 km hihnavetoinen, eli en tiedä, millainen nykäys Guzzilla on normaali. Olen olettanut sen viiveen, mikä isolta pienelle vaihtaessa tulee, johtuvan tuosta kardaanista.
Kun pyöritin takapyörää ykkösellä, on vapaa liike renkaan ulkokehältä mitattuna 5 cm. Pyörä on 2011 California Vintage, eli 5 vaihteinen loota ja perävälitys tarkoitettu kai vapaanopeuksisille moottoriteille, mittarissa nyt noin 47000 km. Onko välys normaali? Mistä pystyy päättelemään, onko sysäyksenvaimennin hajalla?
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 02, 2016, 20:21:19 ip
Lainaus
miten se sysäyksen vaimentaja nyt sitten tutkittiinkaan ?
Ykkösellä takapyörän "tyhjästä" liikeradasta. Jos liike renkaan ulkokehältä mitaten on yli 10 cm on jossain liikaa klappia. Useimmiten juuri sysäyksenvaimentimessa. Vaimennin ei kuitenkaan päästä pyörimään vapaana vaan sen liukupinnat kohtaavat reilun neljänneskierroksen jälkeen eli ajaminen onnistuu. Perusvälys tulee taas vaihteiston kytkentähampaiden työvälyksestä. Se on tarpeellinen vaihteiden kytkeytymiseksi synkronoimattomassa vaihteistossa. Sieltä se välys tulee. Ehjässä kardaanissa ei juurikaan ole välystä.

Kiertovälystä syntyy myös kun kardaanin takapään uraholkki ja sen vastakappaleet kuluvat. Tyhjää liikettä voi aiheuttaa myös perän ja takanavan väliset urat ja takanavassa oleva sysäyksenvaimennin. Toisaalta sille käy yleensä huollon puutteessa päinvastoin. Se jumittuu.
Kardaanin nivel voi olla myös välyksen lähde mutta silloin kuuluu siltä seudulta kolinaa ja mahdollisesti löytyy irto-osia kumipalkeen sisältä.
Perävaihteen hajoaminenkin tekee välyksen mutta sen kyllä huomaa.

Lainaus
Osin kyllä ymmärrän kaverin suuttumisen. En minäkään varsin pidä siitä, että joku tuntematon tulee sorkkimaan pyytämättä kalustoani. Saati että besserwisseröi siitä päin naamaa.
Niin, ymmärsin sen jälkeenpäin. Tarkoitukseni oli kuitenkin hyvä ja tulihan se sille kaverille kuitenkin selväksi että vikaa on jos ei ole ihan tyhmä. Saartoi säästää pitkän sentin tai jopa satasia jos ymmärsi viedä korjattavaksi tai laittoi myyntiin.

Tuossa on kuva kapineesta: http://www.motomatti.fi/2015/11/purkupyora-varavaihteisto-on-valmis.html
Tässä toinen versio: http://www.motomatti.fi/2015/12/varavaihteiston-erikoisuuksia.html
Takanapa: http://www.motomatti.fi/2012/02/californian-takanapa.html
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: Ikkala - Lokakuu 02, 2016, 20:43:59 ip
Eikös tuo "perinteinen" jousimalli korvattu lautasjousilla jo -94 kun tuli 1100 moottori? En ole nähnyt\kuullut että niissä olisi vikoja ollut.
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 02, 2016, 21:06:30 ip
Eikös tuo "perinteinen" jousimalli korvattu lautasjousilla jo -94 kun tuli 1100 moottori? En ole nähnyt\kuullut että niissä olisi vikoja ollut.
Pahus kun ei ole kuvaa. Oli sellaiset lautasen puolikkaat laatikon pohjalla. Korvattiin SD:ltä tulleella kierrejousella. Rakenne on muutoin sama.
Centauro on -96 ja siinä on kierrejousi.
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 02, 2016, 21:21:17 ip
Siis olikos näissä jossain lautasjousia tuon vieterin tilalla?
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: Ikkala - Lokakuu 02, 2016, 21:29:14 ip
No mä luulen että 94 ja eteenpäin. Ainakin mun 95 laatikossa ei ole vieteriä vaan lautaset. Dinsen kuvissa ne varmaan näkyy. Sporttisemmista en tiedä mutta calit on näin.
Otsikko: Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 02, 2016, 22:05:07 ip
Juu, muistelen että puhetta bellevilleistä oli taannoin.