Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: joino@luukku.com - Elokuu 22, 2016, 10:45:23 ap
-
Pikkubreva aj. n. 24000km vm 2005. Käynnistettäessä kävi vähän epätasaisesti ja ajossa syttyi hetkeksi EFI valo palamaan. Käännyin äkkiä takaisin ettei joudu työntöhommiin. Pyörä Askolassa. Sielläpäin vähemmän Guzzi huoltoja. Osaako näillä vähäisillä tiedoilla joku Guzziviisaampi kertoa mikä kaveriani vaivaa.
-
Aika hankalaa on noilla tiedoilla.
Mutta aina voi arvailla ja kysellä lisää.
EFI-valon syttyminen koittaa kertoa yleisvaroituksena että vikaa voi lähteä etsimään sen suunnalta. Helpointa olisi kytkeä pyörä tietokoneeseen ja katsoa vikalogit läpi. Sieltä löytyisi yksityiskohtaisempaa tietoa aiheesta. Kts. GuzziDiag-ketju tällä samalla Foorumilla.
Vika voi myös yksinkertainen: ECUn maadoitus tai muu sen virransaannin este. Sulakkeet, releet ja liitokset irrotellen ja liittäen niin säkällä voi joissain niissäkin olla häiriö. Onhan akkujännite tarpeeksi korkea?
Onko käynnistäessä tai muulloin kuulunut poksahdusta imupuolelta? Ovatko läppärungot vielä kiinni kumikurkuissa? Ns. backfire-ilmiö saattaa pompauttaa toisen läppärungon irti kiinnityksestään.
Pakoputken ilmavuoto voi myös sekoittaa moottorinohjauksen.
Tarkempia tietoja odotellessa ei voi kertoa kuin näin yleisesti.
-
Pakoputken ilmavuoto voi myös sekoittaa moottorinohjauksen.
Onko -05 pikkulohkossa lambdavetoinen ruisku? Jos ei ole, niin ecua ei juuri pakopuoli kiinnosta.
-
Lambdaohjaus tuossa on, eikä ecu saa nyt seosta kohdalleen. Irroita ensimmäisenä perinteiseen tapaan sytytystulpat ja kerro miltä ne näyttävät. Se, että kävi epätasaisesti jo käynnistettäessä (jolloin lambda ei ole vielä seosta ohjaamassa) viittaisi mekaaniseen ongelmaan. Tulpanhattu löysällä, läppien välitanko, vuoto imu-kumiliittimessä yms.