Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Elokuu 19, 2016, 13:10:20 ip

Otsikko: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 19, 2016, 13:10:20 ip
Ei sentään Euroopassa, vielä.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/harley-davidson-karahti-paastomaaraysten-rikkomisesta--maksaa-miljoonasakot/PwMF9qDz?ref=iltalehti:406d&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_campaign=AlmaInternal&_ga=1.106942405.750278681.1469448260

Amerikanmeininki on erilaista ja tuotevastuu myös.
Toistaiseksi EU- ja ETA-alueella on jälkiasennusosien valmistajat testauttaneet viritysosat niin että ainakin näennäisesti pyörä täyttää niillä alkuperäiset normit kun ne on laitettu siihen malliin johon ne on tarkoitettu.

Koskeeko tuo juttu sitten meikäläisiä H-D:n omistajia jää nähtäväksi.
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 19, 2016, 15:26:38 ip
Tuo viripaketti olikin tässä kesällä Kopterissa esittelyssä.  Paketti maksaa muutaman tonnin ja sisältää yhtä ja toista. Ei oikein voi mitenkään verrata muiden valmistajien viriputkiin tms. Lähimmäksi tullee esim Yamahan kit-osasarja, jolla pyörästä tehdään kilpuri.
Mutta senhän tietää, että kyseessä tulee olemaan eaimerkkitapaus, jota käytetään vielä muitakin vastaan.
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: Ikkala - Elokuu 19, 2016, 16:50:46 ip
Eiköhän tuo päätös koske kuitenkin vain "Screamin' Eagle Pro Super Tuner" eli SEPST. Power commanderin jne kaltainen palikka, harrikan tekemä vaan. (Parempiakin on siis tarjolla ;D.)

Seuraavaksi ne varmaan käy Dynojetin kimppuun ja kaikki power commanderit yms kielletään.

http://www.reuters.com/article/us-usa-harley-davidson-lawsuit-idUSKCN10T1JP
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 19, 2016, 17:51:55 ip
Kylän pojaat liimailevat Dynojetin tarrat kyykyn katteeseen: isolla lukee että Power Commander. Jollain konstaapelilla saattaa olla jokin kerta käsitys kikkareesta ja voi tulla käynti katsastuksessa ellei peräti päästömittauksessa.

Olen kavereita informoinut että ehkä ei kannattaisi niitä tarroja viljellä mutta vissiin ego ei anna lupaa niitä irrottaa.
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 19, 2016, 19:02:11 ip
Niin se oli vaan tuo. Ymmärsin että kyseessä olisi Screamin' Eagle pro stage IV. Siihen kuuluu kannet, männät, läppärungon, nokat jne. Hintaa n. 3500€
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: Ikkala - Elokuu 19, 2016, 21:40:46 ip
Veikkaan että tämä on vasta alkusoittoa kaikenlaiseen moottorinohjaukseen liittyvään roplauskieltoon. Vanhan mallin ulkoiset boxit on toki helpompi huomata mutta jännä nähdä miten näitä nykyisiä kirjoittavia yritetään valvoa.

Kylän pojaat liimailevat Dynojetin tarrat kyykyn katteeseen: isolla lukee että Power Commander.

Minä kerran eräältä kysyin että onko viritetty ja vastaus oli että" siinä on nyt Power Commander!". Jatkokysymyksen esitin että sääditkö itse vai penkissä. Ihmetteli että mitä säätöä se nyt muka kaipaa... No, kukin tavallaan. Nollakarttakin toimii kun vaan tarrat saa mukana.
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 19, 2016, 21:50:24 ip
Tätäkin asiaa olen jo katsastuskonttorilta kysynyt että miten saa selville onko ajoneuvoon kirjoitettu uudet asetukset moottorinohjaukseen. Insinööri sanoi että heillä ei ole valmiuksia siihen mutta lähettävät maahantuojan pajalle katsottavaksi.
No, löytyykö mitään? Vastaan että ei löydy. Kyse on "Pukki Kaalimaan Vartijana"-syndroomasta. Jos on maahantuojan/valmistajan tai muun "arvostetun toimijan" laittamat asetukset niin lopputulemana ajoneuvo on "puhdas".
Niin kauan kuin viranomaisella ei ole kykyä/halua todistaa muuta niin on vaikea kärähtää.
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: Camn - Elokuu 19, 2016, 22:15:18 ip
Lainaus
Nollakarttakin toimii kun vaan tarrat saa mukana
;D
Annoin muinoin nuorelle herralle, kun hän oli vielä pieni herra, ja päästeli mopolla (pevikka) dynojet tarroja.  Oltiin että "dynojetin suuttimet". Hyvin sai mopoporukassa respektiä.

Lainaus
lähettävät maahantuojan pajalle katsottavaksi
Kuten tiedämme, samassakin pyörämallissa voi olla monia eri tehtaan karttaversioita.  Nimet ja numerot ovat luonnollisesti aina oikein.  Pitää olla halua ja osaamista, jos bittitason eroja etsitään.
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 19, 2016, 22:22:25 ip
Lainaus
Pitää olla halua ja osaamista jos bittitason eroja etsitään.
Heksalukujen luku pitää silloin käydä kuin "vettä vain" kuten kappalainen vaati katekismuksesta rippileirillä. Tai sitten pitää olla tulkkiohjelmia joilla saa avatuksi "kartat" oikein ja lisäksi tietoa siitä onko kartat ne mitkä pitää eli vertailukartta joka on "se oikea". Ja niitä voi olla kymmeniä tai satoja mallisarjan sisällä. Hankalaa on se. Maksaja on tietysti ajoneuvon omistaja. Sehän on selvää. Vaikka olisi kaikki kohdallaan.
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 19, 2016, 22:24:06 ip
Mun Kiinan skootteri ei oikein vastannut tavallisiin viritysrupeamiin. Hommasin sitten kasan tarroja ja totesin toimivan parhaiten. Sovelsin samaa myös ratapihan, kun näin ensi alkuun ajetaan vakiohkolla koneella.
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 19, 2016, 22:35:06 ip
Aika moni Commanderin karttoja mulkkaava nimeää karttatiedoston jollain tägillä tai kokoonpanon nimellä. Jos samaa metodia käyttää boksin karttoja muokatessa, ei tarvita Sherlockia tunnistamaan muokattu kartta. Tämäkin toki vaatii jo tarkastavalta instanssilta niin huikeat resurssit, ettei ole kovin todennäköistä piakkoin.
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: Camn - Elokuu 19, 2016, 22:45:21 ip
Lainaus
tietoa siitä onko kartat ne mitkä pitää eli vertailukartta
Voisin kuvitella että jos vaikka jossain kartassa numerojen "määrä" on sama, mutta ne ovat eri soluissa, on tiedoston bittikoko sama. Ehkä joku atk osaaja sanoo onko näin? Työlääksi menee, jos pitää kymmeniä karttoja verrata...  Jos tuollaiseksi menisi, tulee oikeasti eteen se LeMans Cafe Racerin etsiminen... kaasuttimen karttoja sitten vaan tutkimaan...  Toisaalta alun perinkin laillisesti katiton peli (liekö "Euro1" sitten) ei ainakaan päästöjen puolesta tule helposti ongelmaksi.

Lainaus
Jos samaa metodia käyttää boksin karttoja muokatessa, ei tarvita Sherlockia
Tuohon juuri viittasin aiemmin, että nimet ja numerot sopii olla oikein.
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 19, 2016, 22:50:54 ip
Jos ajoneuvon oman boksin karttoja muokatessa on niin oikoinen että menee nimeämään tekosensa niin oma on vikansa. Toisaalta voi sinne laittaa "terveisiä" inssille jos siitä saa tyydytystä.

Erillinen muokkain on tietysti selkeä juttu ja erinomaisen vaikea kiistää vaikka olisikin oikein säädettynä päästöiltäänkin parempi kuin alunperin.

Jep. Olet oikeassa siinä että resursseja, laitteita ja oppia tarvitaan että joka konttorilla olisi edes yksi asiantuntija. Nyt ei ole. Menee ainakin muutama vuosi (Paljonko kestää inssiksi nykyään?) että tietäjiä tulee. Anteeksi vaan, jos lukijoissa on katsureita tai korkeasti oppineita insinöörejä, mutta nykyisiä katsastajia arvostan kovin vähän. Fiksummat on vissiin rahahommissa.

Poliiseja teknisten asioiden puitteissa arvostan vielä vähemmän mutta heillä on yksi etu: epäilys riittää. Katsastajan pitää tulla omillaan toimeen hyvin pitkälti. Kummalla on kehittymismahdollisuuksia tehtävässään?
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 19, 2016, 22:52:48 ip
Ehkäpä moottoripyöriin vielä esitetään samaa ecua joka peliin. Niinhän on jo kilpasarjoissa.
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 19, 2016, 23:01:13 ip
Tuo voi olla ratkaisu. Toki silti on "karttoja" lukematon määrä: alueelliset erot, mallien ja moottorityyppien erot sekä eri ajoneuvoluokat. Homma on tietysti selkeä jos laite tehdään niin että siihen kajoaminen joko "tappaa" sen tai siitä jää selkeä jälki. Tai koko laitteeseen ei ole minkäänlaista liittymää. Silloin homma on klaari.

Toisaalta krakkerit ovat tehneet sellaista mikä on julistettu mahdottomaksi. Vaikka säätämisen hyöty olisi mitätön niin joku sen kumminkin tekee koska se on tehtävissä.
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 19, 2016, 23:11:49 ip
Sellaiseen uni-boksiin olisi tietenkin rakennettu viranomaisportti, jolla sisältöön kajoamista valvottaisiin. Sitä kautta rassaajakin varmaan sisään luikertelisi.
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: ALi - Elokuu 20, 2016, 08:32:38 ap
Uskoisin, että päästöjä enemmän halutaan valvoa moottoritehoja, kun kuristusten poistaminen tai virittely johtaa korttivaatimustenkin muuttumiseen.
Siirreltävällä dynolla saadaan nopeasti arvio täsmääkö rekisteritiedot pyörän kanssa ja samalla siinä tekee melumittauksenkin, jota moni on toivonut.
Päästöistä puhuminen taitaa olla vain savuverho esittää asia monimutkaisena - rahaa kun liikkuisi mukavasti tällaisessa tietotekniikkahankkeessa.
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: egon - Elokuu 20, 2016, 11:38:38 ap
Minusta päästörajojen kanssa askartelevat eri organisaatiot kuin liikenneturvallisuuden parissa toimivat tahot. Moottoripyörien saastevaikutus on liikenteen koko volyymistä ihan marginaalijuttu. Kysymys on syvästi periaatteellinen, ei käytännöllinen. Tuskin löytyy tahoa, joka alkaa panostaa isoja rahoja pienen joukon valvontaan. En yritäkään laskea, kumpi on isompi saastuttaja, moottoripyörät vai ruohonleikkurit, mutta valistunut arvaukseni on, että nurmikkotöissä poltetaan vuosittain enemmän bensiiniä kuin moottoripyörillä.

 
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 20, 2016, 12:19:42 ip
Lainaus
nurmikkotöissä poltetaan vuosittain enemmän bensiiniä kuin moottoripyörillä
Pitänee paikkansa. Mitään tilastoa aiheesta ei tietääkseni silti ole.
Lisäksi pienkoneet ovat useinkin varustettu vanhahtavalla tekniikalla ja kierto on hidasta kun ne vanhahtavat laitteet kestävät. Eräs motoristituttu on kierrättänyt samaa ruohonleikkurin moottoria useammassakin rungossa. Nyt on kuulemma Klippon valualumiinirunko niin ei lahoa niin äkkiä.

Näissä polttomoottoritoimisissa kotitalouskoneissa käy polttoaineena tavallinen bensiinikin mutta vaihtoehtona on vähäpäästöisempi pienkonebensa. Sen pitäisi vanhemmassakin koneessa palaa puhtaasti. Ainakin minulle on niin yritetty väittää. Jotkin veteraanipyörillä ajavatkin sitä käyttävät.

Omakotialueella on joka talossa oma nurmikko ja tietenkin oma ruohonleikkuri. Niillä sitten sunnuntai-aamuisin päristellään vaikka useampaa taloa kohti riittäisi yksikin leikkuri.
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: Pekka - Elokuu 20, 2016, 13:25:12 ip
Oma arvaukseni on, että päästöjä jossain vaiheessa aletaan valvomaan suunnilleen samalla
tavalla kuin nopeuksiakin. Tienvarressa on mittari, minkä mittaustuloksen perusteella sakotetaan tai
ajoneuvo pitää toimittaa tarkempiin tutkimuksiin. Ja artisti maksaa joka tapauksessa.

Mitä tulee karttojen kaivelemiseen ajoneuvoista, sitä voisi ehkä hieman peilata nykytilanteeseen,
kun edes valmistajatehtaan testeri ei suoraan näytä onko ajoneuvosta esimerkiksi poistettu nopeudenrajoitin.
Rajoitinta testattaessa näyttää toimivalta, tiepäällä kulkee niin kovaa kuin kuski polkee.
Tarkoittaa että tässä ollaan ihan perinteisessä rosvo ja poliisi tilanteessa, rosmot on aina hieman edellä.

Toisaalta kehittyneemmät autojen ohjainlaitteet keräävät tehtaalle dataa, moottorin suoritusarvoja, vikatapahtumia ja kuskin ajokäyttäytymistä jne. Siitä datasta, moottorin suoritusarvoista, näkyy
kyllä helposti ainakin isommat muutokset. Osaa tuosta datasta pääsee tarkastelemaan sillä
korjaamon testerilläkin, vianhakuun liittyen. Isompi viritys näkyy niissäkin. Moottori esimerkiksi kerää kierroksia
liian nopeasti. Varmaan osaavat karttojen muokkaajat ottavat senkin huomioon.

Itellä normaali vanha omakotitontti, ja leikkuri. Kesän nurmikon leikkaukset hoituu kyllä hyvin
yhdellä moottoripyörän tankillisella. Tai pyörästä riippuen, useammankin kesän. Ja kun kaikki
kalusto on vanhaa, ei saastuttavuudessakaan isoa eroa ole. 
Vähäiset ajokilometrit sekä vähäinen käyttö taitavat vähentää saasteita eniten.
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: GuzGuz - Elokuu 20, 2016, 14:36:00 ip
Jos ajatellaan päästöjä, niin paljon menee taivaalle periaatteessa moottoripyörissä/ mopoissa, hyötysuhde ei ole hyvä.
Taajaan asutuissa varsinkin aasian maissa on paljon pieniä pyöriä savuttamassa ilmakehää.
Mutta kokonaisuutena mitä ilmaan haitta-aineita mekin pyöräilyssä levitetään on kaikkiaan jotain 0,0024% kaikesta ilmaan päästetystä arvion jostain luin.
Aika marginaalista varmaan vaikka jokapihan ruohoa leikkaaviin verraten?
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: egon - Elokuu 20, 2016, 16:20:48 ip
Minä en usko, että pakokaasujen puhtautta aletaan mittaamaan tienpäällä. Yksinkertaisesti siitä syystä, ettei haaviin saada juuri ketään. Sakotuksessakin pitää olla panostus/hyöty jotenkin kohdallaan. Pakokaasupuuhassa saattaa alkaa pian tulla pää vetävän käteen. Piireissä liikahti huhu, että esim. Toyota on luopumassa diesel-henkilöautojen valmistuksesta, koska puhtaan pakokaasun tekeminen ei ole enää hyvää bisnestä.
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: TimoEv - Elokuu 20, 2016, 19:13:33 ip
Luin jostain, että Kiinassa on suuri määrä suljettuja hiilkaivoksia. Näihin on paikalliset asukkaat murtautuneet ja louhivat laittomasti niistä hiiltä omaan käyttöön, kun  muutakaan lämmönlähdettä ei ole. Samalla avoin kaivos saa happea ja niissä palaa hiilipaloja, jotka aiheuttavat - tietenkin - päästöjä. Hallitsemattomia, analysoimattomia yms. eli ei edes tiedetä mitä ja paljonko.
No, tuossa artikkelissa arvioitiin esim. niiden CO2 päästöjen olevan monikertaisia verrattuna USA:n autoliikenteen aiheuttamiin po. päästöihin.
Kysymys ja viiden pisteen vihje: Kumpaa päästölähdettä mitataan, tarkkaillaan ja vaaditaan vähennettäväksi? Vihje on, että asia ei liity Aasiaan...
Meillä vaaditaan esim. mp:ä kiellettäväksi päästöjen takia, mutta Finnairin joutuessa palaamaan lähdön jälkeen jonkin häiriön / vian takia kentälle, niin mitäs tehdään sille kerosiinille? "Kone joutui dumppaamaan polttoaineen". Eli päästämään sen Suomenlahteen. Määrä voi olla kymmeniä tonneja...Eikä asiasta sen enempää.

Mikä se sitten milloinkin on kamalaa ja vaarallista. Moottoripyörät ovat tappovehkeitä, mutta viinaa ja Morapuukkoja myydään joka pitäjässä ja kirkonkylässä...
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 20, 2016, 19:17:05 ip
Eikä niiden käyttöön tarvita puukonajokorttia tai viinanjuontikoetta.
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: Pekka - Elokuu 20, 2016, 19:52:42 ip
Ei kannata nuolaista vielä. Eikös Ruotsissa tarvita jo kortti jos aikoo moottorisahalla sahata?
Ja mitä tulee ajonaikaisiin saastemittauksiin, viimeisin tapaus taisi lähteä juuri niistä.
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: ALi - Elokuu 23, 2016, 12:00:06 ip
Näissä päästöasioissa eniten ärsyttää puheiden ja tekojen välinen suuri ristiriitaisuus. Ja/tai ainakin se, että koko päästövähennys on luovutettu yksinoikeudella ajoneuvovalmistajien massatuotannon ja tuotto-odotusten armoille (=ei koske Suomea, emme kiinnosta). Täällä autokannan uusiutuminen vie helposti sen 20 vuotta ja enemmänkin, joten polttoainemuutokset ovat/olisivat nopein, tehokkain ja kansantaloudellisestikin järkevin tie muutokseen.
Olen siirtynyt uusiutuvaan kotimaiseen E85 polttoaineeseen autossani jo vuosia sitten ja Nevadalla ajanut viime syksyn osaseos kokeilujen jälkeen 100% sella tämän vuoden alusta saakka lukemattomia tankillisia. Katsastukset ovat (auto) ja olisivat (mp) silti peikko, juuri tuon moottorinohjaukseen puuttumisen takia, vaikka päästöt tutkitusti pienenvät jopa 80 prosenttia. Ajossahan eroa ei huomaa muussa, kuin parantuneessa alakierrosväännossä, joka on pelkkää plussaa ja mukavuutta. Miinuksena on litramääräisen kulutuksen kasvu (+30%), joka on kiusa pieni pa-säiliöisessä Nevadassa.
Tällainen oikea ympäristöasia voisi olla suuren mielenkiinnon ja kaupallisen toimeliaisuuden alue, jollei käytäntö (virkamiehet ja "asiantuntijat") olisi pelkkää epäluuloisuutta ja pykälien kyttäämistä. Suomessahan etanoli valmistetaan jätteistä ( https://youtu.be/fgIenHbEv10 ) ja viimeviikkoina on huoltoasemalla tankatessa pistoolin varressa pyörinyt selvä omenaviinin tuoksu...
p.s. Mainittakoon ettei auto, eikä Guzzi ole E85 käyttöön vaatineet vakio tehdastekoiseen mitään osien vaihtoja.
Autossa sen omissa johtoliittimissä (plug and play) boxit ruiskulle ja sytytysennakolle, Guzzissa pelkkä ohjelma"päivitys" tietokoneella.
Ei ihan "vartin homma", mutta 30-60 min riittää, jos kumman tahansa (auto/mp) on tehnyt aikaisemminkin.
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: Vierailija - Elokuu 23, 2016, 17:59:13 ip
Näissä päästöasioissa eniten ärsyttää puheiden ja tekojen välinen suuri ristiriitaisuus. Ja/tai ainakin se, että koko päästövähennys on luovutettu yksinoikeudella ajoneuvovalmistajien massatuotannon ja tuotto-odotusten armoille (=ei koske Suomea, emme kiinnosta). Täällä autokannan uusiutuminen vie helposti sen 20 vuotta ja enemmänkin, joten polttoainemuutokset ovat/olisivat nopein, tehokkain ja kansantaloudellisestikin järkevin tie muutokseen.
<snip>

Ajatus on toki hieno, mutta läheskään kaikki autot eivät siedä enempää kuin sen 10% alkoholia (sama koskee moottoripyöriä).
Kuinka kansantaloudellisesti edullista olisi vaihtaa nämä ajoneuvot tai niiden polttoainejärjestelmät, en osaa sanoa. Tämä kuitenkin lienee syynä, että EU ei enää kannata alkoholin osuuden lisäämistä.

Ja melkoinen haloo oli jo siitä, miten tuhoisaa oli tuo 10 prosenttia.
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: Passo Stelvio - Elokuu 23, 2016, 18:58:47 ip
Just tulin ulkoa ruohonleikkuusta. Neljän litran kannuun jäi vielä, siinä kesän ruohonleikkurin kulutus. Pienkone bensaa käytän.
On tässä joka naapurissa leikkuri. Jos en väärin muista jossain valtioissa kokeiltiin yhteis omistusta, ei tainnut onnistua.
Onhan meillä jokaisella Guzzi. Vois olla vaan muutama mitä lainattaisi tarpeen mukaan ja mailma pelastuisi.
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: ALi - Elokuu 23, 2016, 21:02:49 ip
Ajatus on toki hieno, mutta läheskään kaikki autot eivät siedä enempää kuin sen 10% alkoholia (sama koskee moottoripyöriä).
Ei muutoksitta eli ilman teollisen valmistajan hyväksyntää ja sehän viranomaisellekin (Trafi) näyttää olevan se ylin auktoriteetti. Polttoainejärjestelmän materiaalien puolesta kyllä sietävät (lähes)kaikki 2000-luvun puolella valmistetut ajoneuvot, joihin E10 sallitaan ja on myös yrittäjiä, jotka muutoksia tekevät (linkki (http://www.bsr-tuning.fi/tuotteet/t1991/), linkki (http://erikoismoottori.fi/index.html)). Keskustelua ja kokemuksia aiheesta esim. Audifoorumilla -> linkki (http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=91685&page=8). Vastaavanlaisia viestiketjuja löytyy myös Saab, Volvo, Renault, VW ym merkkien keskustelufoorumeilta.
Harrastajien ja osaajien syy erittäin matalaan profiiliin tässä asiassa on pelko lisäveroista ja kalliista tyyppihyväksyntä katsastuksista.
Teknistä estettä ei laajojen ja ympärivuotisten käyttökokemusten perusteella kuitenkaan ole millään autoilla ilmennyt.
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 23, 2016, 21:10:08 ip
Lainaus
Ja melkoinen haloo oli jo siitä, miten tuhoisaa oli tuo 10 prosenttia.
Paljon oli porua mutta mites kävi? Ei oikein mitenkään.

ALi jo kerkesi kirjoittamaan sen mitä minunkin piti sanomani. Minä ja pari tuttavaani ovat ajelleet pääasiassa etanolilla (RE85) moottoripyörillä. Toistaiseksi ei ole ilmennyt mitään erikoista ongelmaa. Erityisesti korkeapuristeinen nelisylinterinen japaninmoottori oikein tuntuu tykkäävän kyseisestä aineesta. Haittana tuo noin 30% pienempi energiatiheys. Toisaalta aineen hintakin on saman verran halvempi.
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: Vierailija - Elokuu 23, 2016, 21:40:43 ip
No, meikäläisen pyörän käyttöohjessa todetaan kohteliaasti: "Vervenden Sie keinen Kraftstoff mit  mehr als 10% Äthanol". Ei innosta kokeiluihin - eikä siihen ole ilmennyt mitään syytäkään.  :)
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 23, 2016, 23:34:45 ip
Lainaus
Ja melkoinen haloo oli jo siitä, miten tuhoisaa oli tuo 10 prosenttia.
Paljon oli porua mutta mites kävi? Ei oikein mitenkään.

Autopuolella kyllä. Jonkinverran liuenneita bensaletkuja ja leikanneita bensapumppuja. Ovat tainneet laimentaa seosta sittemmin. Se kymmenen prosenttia on vain se maksimi, mitä seoksessa voi olla tenua.
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: ALi - Elokuu 24, 2016, 08:47:05 ap
Jonkinverran liuenneita bensaletkuja ja leikanneita bensapumppuja.
Joko ei ole ollut E10 kelvollisia tai joissain yksittäisissä tapauksissa, joissa vanhan pa-järjestelmän seinämiin on vuosien saatossa kertynyt ohut lima/möhnä bensiinistä. Kun tankataan raakaa E85:ttä tuo möhnä liukenee ja voi tukkia suodattimen tai pumpun. Siksi vanhoissa autoissa olisi ajeltava alkuun pari tankillista 30-50% seoksella ja vaihtaa uusi bensasuodatin ennen 100 % E85 siirtymistä. Samalla vaihdetaan öljyt ja siirrytään käyttämään täyssynteettisiä (SN luokiteltuja) öljyjä. Itse pa-järjestelmän materiaalit kestävät E85:n. Iriduim sytytystulpat parantavat kylmä-/lämpenemiskäyntiä ja kestävät pidempään.
Sekä eri foorumeilla, että jo omassa tuttavapiirissäkin on niin paljon etanoliautoilijoita, että useiden vuosien käyttökokemukset olisivat tuoneet esille, jos E85 ei soveltuisi E10 hyväksytyissä autoissa pienin ja edullisin (ECU) muutoksin käytettäväksi tai jos siitä aiheutuisi pelottelukampanjoiden väittämiä materiaalivaurioita (alumiinit sulaa, tiivisteet eivät kestä jne jne - höpöhöpöä). Valmistajan ilmoittama max.10% johtuu pääosin juuri ECUn säätövarasta ja -arvoista, joiden muutosta tarvitaan E30-E85:lle.
Ruotsissa on etanolia käytetty Suomea laajemmin ja pidempään, mutta siellä tehtiin juuri se mitä täälläkin pelätään eli polttoaineveroa nostettiin tuntuvasti käytön yleistyttyä.
Rönsyilee kauas päästömääräyksistä, mutta E85 keskustelua löytyy lisää mm. -> http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5512.msg45014#msg45014
( ECU = Engine Control Unit eli moottorin ohjausyksikkö)
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 26, 2016, 11:55:45 ap
Palatakseni alkuperäiseen viestiin: http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/4325/Harley-Davidsonin-p%C3%A4%C3%A4st%C3%B6huijausten-hinta-12-miljoonaa-dollaria-Harley-Davidson.htm?ref=newest

Tässä selvisi ainakin se että jos viripalikassa tai sen pakkauksessa lukee että "Only for race track use" tai "Not for higway use" ei USA:ssa vapauta vastuusta jos asiakas on poikennut ohjeesta.

Vastaavia merkintöjä meillä täällä Euroopassakin viljellään mutta vastuu taitaa olla toisinpäin eli kuluttajalla.

Joka tapauksessa asia on nyt H-D:llä kunnossa: selvisivät pikkurahalla ja lupasivat olla kilttejä.
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 26, 2016, 12:34:27 ip
Tuo ameriikan tuotevastuumeininki on ihan ihme juttu. Vastuu on aina valmistajalla.
Otsikko: Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 26, 2016, 12:50:36 ip
Koska vastuu on aina muualla voi amerikkalainen kuluttaja pöljäillä ihan rauhassa ja vaatia korvaukset pöljyydestään.