Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Elokuu 17, 2016, 12:57:31 ip
-
Aiemmin oli jossain keskustelussa päätelmä että pelkästään ilmajäähdytteisellä moottorilla ei voi saavuttaa Euro4-päästötasoa. Bemarilla ovat kuitenkin vanhaa bokseria elvyttäneet sille tasolle: http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/4272/BMWlt%C3%A4-tulossa-4-eri-R-nineT-mallia-vuodelle-2017-BMW.htm?ref=newest
Guzzilla vastaavia ovat V7 II ja V9-mallit. Mitään tehoihmeitä nämä koneet eivät tietenkään ole mutta kokemukseni mukaan ihan ajettavia.
1400-koneissa on öljyjäähdytys mutta itse moottori ei sitä kovinkaan kaipaa meidän oloissamme. Kyseisestä moottorista on molemmat versiot: Euro3 ja Euro4. Jälkimmäisessä moottorissa lienee jäähdytys paremmin säädelty.
-
Pystyy pystyy, siitä lähtien kun erilaisia uusia päästönormeja on julkaistu, on myös valitettu ettei pysty.
Sitten on kuitenkin pystytty, oli kysymys otto tai dieselmoottorista. Toki jotkut joskus vähän oikaisset, mutta
valitus asiassa on liittynyt päättäjien päätösten muokkaamiseen ja vesittämiseen.
-
Kyllä ne saavutettavissa ovat. Todennäköisesti vaan tehon kustannuksella.
-
Ilmiselvästi tehon tai rahan kustannuksella.
-
Joo. Vaatinee aika kovia tietämyskoneita laskemaan virtaussimilaatioita, ennen kuin uusia palotilatyyppejä kannattaa protoilla.
-
BTW tuli eilen Tourenfahrer September 2016 -lehti, vertailussa California ja Harley-Davidson Road King. Lopputulos: ratkaisematon, erilaiset pelit, toisessa toisia hyviä puolia, toisessa toisia. Ainoa miinus Californiassa vaikea vaikionopeussäädin, Harleyssä helppo. Californiassa paremmat jarrut, parempi suorituskyky. :)
-
Hyvä kun moottoripyörissä on päästy vertailulinjalle "huonompi vakionopeussäädin".
Vakionopeutta pyörällä?
Joo, mitähän moisella varusteella tekisi.
Joku pitkä taival tasaista ja suoraa, ok, mutta kierrokset kuulee ja näkee ihan tarpeeksi vakionopeutta ajaakseen.
Hyvää pyöräähän ilmeisesti moni valmistaja tekee, jos pärjäävät jopa Guzzille.
-
Ainoa miinus Californiassa vaikea vaikionopeussäädin, Harleyssä helppo. Californiassa paremmat jarrut, parempi suorituskyky.
Nämä ovat tiedossa olevia seikkoja. Vakionopeussäädin on helppo laittaa hyväksi.
http://www.motomatti.fi/2016/08/california-1400-vakionopeussaatimen.html
Toki säädin on toiminnaltaan niin yksinkertainen että siitä on enää paha tinkiä. Kaasukahva ja nopeus siihen lukemaan kuin haluaa etenemisen jatkuvan ja tuikkaus säätimen napikasta niin kaasukahvasta voi hellittää. Säätö menee päältä pois kun koskee jarruun, kytkimeen tai napikkaan. Kaasukahva kiertyy tyhjäkäyntiasentoon.
Jos ajaa kovempaa kuin 120 km/h vauhtia ja haluaa nykäisemättömän katkaisun säätimen toiminnalle pitää kääntää kaasukahva siihen nopeuteen jota ajetaan ja sitten hipaisu kytkinkahvasta niin moottorijarrutusta ei ilmene eikä matkustajan kypärä kopsahda kuskin pottaan.
Tänään juuri ajoin 350 km moottoritietä ja parikymmentä km pikkutietä. Keskinopeus oli 118 km/h. Suurin osa matkasta oli vakionopeussäätimen komennossa. Ei pakota vammautunut oikea ranne. Hyvin tyytyväinen olen. Yksinkertaisuudessaan sen toiminta ei vaadi ihmeenpää harjautumista tai ajattelua.
-
Kerrottakoon että pyörää ostaessa en ajatellut koko vakionopeussäädintä. Muut asiat olivat etusijalla. Erityisesti edullinen hankintahinta ja ulkonäkö jota olen varovasti parannellut. Mutta se on makuasia.
Taisi ensimmäinen tuhat kilometriä etten edes koskenut koko vakionopeusnappulaan.
Mutta nyt kun se on niin tykkään kovasti kun pitää edetä moottoritiellä. Mutkatiellä toiminto on turha tai sillä ajaminen pitää tehdä tiukimman mutkan nopeudella.
Olen tehnyt aiemmin pyöriini rannevian vuoksi palauttamattomia kaasukahvoja. Ts. kaasun kun vääntää päälle pysyy se siinä ja lähtee kääntämällä pois. Silloin ei ranne rasitu ja voi moikkailla oikealla kädellä. http://www.motomatti.fi/2015/04/saaksjarvi-trike-pakko-ohjattujen.html
1400 Calissa on kohtuu kevyt kaasukahva mutta yhdessä asennossa pitäminen aiheuttaa kipua ranteessa. Aktiivinen kahvan kääntely ei rasita niin paljoa rannetta.
-
Harrikassa nuppi on toisessa kahvassa, vasemmassa ja valittua nopeutta on mahdollista säätää ylös ja alas. Guzzissa täytyy aloittaa alusta, jos haluaa muuttaa nopeutta (näin tulkitsin testiä). Ei ole iso juttu, sanoi Tourenfahrer.
Mulla on kaasukahvassa Kaoko, jolla saa lukittua kahvan haluttuun asentoon, joskus tulee käytettyä. Floridassa oli ruuvi, joka toimi samalla tavalla.
-
Pikkulohkoon itse säädin kaasun juuri tuolla ruuvilla niin, ettei se palaudu itsestään. Vaatisi varmaan itselle ajotapojen muuttamista, että käyttäisin kahva vakkarina. En varsinaisesti purista kahvaa, mutta pidän siitä kyllä molemmin käsin kiinni.
-
Guzzissa täytyy aloittaa alusta, jos haluaa muuttaa nopeutta
Jos haluaa nopeampaa vauhtia niin kaasukahvasta kierto ja kaksi nopeaa painallusta napista. Ei sen kummempaa. Mitään nykäystä ei ilmene.
Jos hitaammalle niin itse teen seuraavasti: kaasukahva siihen asentoon kuin on vallitseva vauhti, hipaisu kytkinkahvasta, kaasua pienemmälle ja painallus napista niin nopeus on jatkossa se. Melko helppo oppia.
Toki pitää vakionopeussäädin laittaa valmiuteen ennen käyttöä. Se vaatii pitkän painamisen. Samoin pois kytkeminen. Kun järjestelmä on valmiudessa vilkkuu toiminnon merkkivalo. Kun valo palaa jatkuvasti niin nopeus on valittu. Kun pyörän sammuttaa katkeaa valmiustila eli uudelleen lähdettäessä pitää järjestelmä kytkeä päälle. Se ei vaadi juuri huomiota ja painike on hyvin peukalon ulottuvilla. Varsinkin muutostyön jälkeen.
Jos ajaa liian isolla vaihteella liian hiljaa ei vakionopeussäädintä ole syytä käyttää eikä se kytkeydy alle 30 km/h vauhdissa. Järjestelmä jarruttaa moottorilla alamäessä joten joissain olosuhteissa saattaa säädetty vauhti ylittyä. Ylämäessä järjestelmä lisää moottorin tehoa niin että asetettu vauhti pysyy. Se tuntuu käytännössä kiihdytykseltä vaikka vauhti ei kasva. Tarkkuus on kuutosvaihteella +- 2 km/h. Pienemmillä vaihteilla tarkempi.
Vakionopeussäädin toimii hyvin Veloce-asetuksella ja Turismo-asetuksella. Pioggialla en ole edes koittanut. Velocella reagointi on terävämpää.
-
Kyllä ne saavutettavissa ovat. Todennäköisesti vaan tehon kustannuksella.
Onkohan noissa niin paljon tehoa, että siitä tarvitsisi tinkiä :o
-
Senhän näkisi jos saisi jotenkin laskettua, paljonko jäähdytyskapasiteetista todella käytetään. Jos varaa on, niin tehoa ei välttämättä tarvitse pudottaa.
-
Tarkoitin että teho ei joissain malleissa ole nykyään sen suurempi kuin -70-luvullakaan vastaavissa. Eli tehosta ei siinä mielessä ole tarvinnut tinkiä. Toisaalta moottori on pysynyt entisellään paitsi V9-mallistossa jossa moottoriin on tullut muutoksia. Digitaalisen moottorinohjauksen laittaminen ei juurikaan ole tehoja lisännyt missään mallissa. Sen sijaan kuutiotilavuudet ovat kasvaneet hillitysti. Ilmeisesti myös jatkavat kasvamistaan....
-
Se tilavuuden kasvu kertoo vaan sen saman; teho laskee. Isommasta tilavuudesta otetaan sama teho kuin vanhasta pienemmästä ja päästöt saadaan paremmin hallintaan. Ja toki tässä on sekin, että kuutiot ovat muotia. Japanilaisilla on parilitraisia twinejä, joita ei olisi 70-luvun tekniikalla olut taloudellista edes tehdä. Saati miten pitkään sellaisen omistajaa olisi katsottu.
-
:o http://www.insella.it/news/eicma-2016-novita-aprilia-e-moto-guzzi-137225 (http://www.insella.it/news/eicma-2016-novita-aprilia-e-moto-guzzi-137225)
"Uusi 90 asteen Moto Guzzi V2 twin…malliin Le Mans" :P
Laittaa sitten viestiä tulemaan sieltä 95v juhlilta että onko mitä osviittaa...
-
Linkin kuvasta päätellen on runko, ainakin osittain, valua, todennäköisimmin alumiinia. Takatuennan tukivarsi, joka on "valmiiksi" mutkalla viittaa CARC-rakenteeseen tai vastaavaan nivelistöön.
Huomiota kiinnittää jo vuosia sitten esitellyt vinoneliön muotoiset rivoitetut jäähdyttimet tankin etuosan sivuilla. Keula on usd monilla säädöillä mutta niinhän aina protoissa on mutta tuotantoon tuleekin sitten muuta.
Oliskohan nyt jo äänenvaimennin vaihteiston alla/takapuolella niin että mitään pönttöjä ei ole takapyörän vasemmalla sivulla kun kerran takaosa on muutoin saatu ilmavaksi? Liekö moottori V14-pohjainen (laturin sijainnista päätellen) vai kehitysversio V9-mallista?
-
Siis tuo kuvan mopohan on muutaman vuoden takainen näyttelyproto..
-
Vai niin. Enpähän ole ennen nähnyt.
Mutta muutoksia siinä on jo merkittävästi verrattuna nykyisiin putkirunkomalleihin. Ihan toteutettavan näköisiä.
-
Öljynjäähdytykselle olisi varsin elegantti tuo "heat sink", mikä tuohon tankin viereen on laitettu.
-
Siitä on vaan jo aikaa, kun tuo oli Eicmassa, kuvat ovat Gruppon kuvagalleriassa. En kauheasti jaksa itsekään uskoa tuohon mutta kiva on aina spekuloida...
Jäi pyörimään mielessä se saksalaisen Guzzistin mielipide, että jos ajatellaan katusportin myyntiä, on Guzzilla nimenomaan nimeä ja perinnettä joka vetoaa (ostokykyisiin?) kansalaisiin eri tavalla kuin Aprilia, joka profiloituu ratakanuunaksi. Kun Piaggio kuitenkin tähtää kannattavuuteen, voi mietityttää tehdä uusi LeMans kun RSV4 ostajat ovat niitä nuoria, joilla on yleensä vähemmän pätäkkää laittaa tällaiseen turhanpäiväisyyteen. 50 täyttäneet sen sijaan, jotka ovat nuoruudessaan sportilla ajaneet...
Kaikki ylipäätään sillä edellytyksellä että Guzzilla tehdään muutakin kun nykyistä kolmea mallisarjaa (Cali, V7, V9).
-
Uusi 2017 mallin RnineT on näköjään tilattavissa jo nyt (8/2016), kun heillä mallivuosi vaihtuu. Tekniset tiedot -paperi on päivätty jo 11/2015. Vesi-/öljy -jäähdytteinen EU4 peli, OBD merkkivalo mittaristossa. ”Täyttää uusien moottorinohjausjärjestelmän karttojen sekä aktiivihiilisuodattimella varustetun polttoainetankin ilmanvaihdon ansiosta EU4 määräykset. Äänenvaimennus täyttää uudet ECE R41-04 määräykset. 4V doch, venttiilien säätö puolipallo -shimmeillä.”
RnineT EU4:1170ccm/110hv/116Nm (vesi-/öljyjäähdytteinen).
Griso EU3: 1151ccm/106hv/107Nm (ilmajäähdytteinen).
V11 EU2: 1064ccm/91hv/94Nm (ilmajäähdytteinen 2V).
Vaatiiko EU4 -päästötaso myös sitä jo pitkään USA:ssa käytössä ollutta bensatankin ilmausjärjestelmää? Sen kuvan olen saanut että siellä useimmat riipivät kaikki nuo vehkeet heti kohta irti? Onkos EU4 V9 mallissa sellaiset hilppeet myös?
-
Vaikka tuo maahantuojan myyntipiste samalla kylällä on niin en ole vielä päässyt syynämään V9:ä sillä silmällä. Pitääkin käydä mutta reiluun viikkoon ei ole aikaa. Pitää mennä viikonlopuksi kokoontumiseen ja viikoksi mökille.
Toisaalla ihmetellään toisenmerkkistä työntötankomoottoria joka täyttää normit ja tuottaa tarpeeksi tehoja että käyttäjätkin ovat tyytyväisiä.
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=12160.0
Kuvia puretusta koneesta: https://www.facebook.com/hdtampere/photos/a.898674150277467.1073741835.359907087487512/898674160277466/?type=3&theater
-
Vaatiiko EU4 -päästötaso myös sitä jo pitkään USA:ssa käytössä ollutta bensatankin ilmausjärjestelmää? Sen kuvan olen saanut että siellä useimmat riipivät kaikki nuo vehkeet heti kohta irti? Onkos EU4 V9 mallissa sellaiset hilppeet myös?
Joku evap-systeemi? Vai pakokaasujen ilmaus? Ekaa en osaa pyörään soveltaa, mutta jäljempi on käytössä esim Yammun PAIR-systeeminä. Sen poisto vaatii vähän kalibrointia ruiskupuolelle.
-
Mihinkä muuten huoltamoilta katosi tankkauksen yhteydessä kaasut imevä systeemi? Joillakin huoltoasemilla sellaiset tötteröt oli pistoolin putken ympärillä vaan en ole nähnyt enää aikoihin. Kun lähihuoltis-Shellille tuli uudet mittarit niin ei enää ollut kaasunkeräilyä. Melkomoinen höyry kesähelteellä tankista tunkee ulos kun tankkaa.
Olikohan jonkin säädöksen ylitulkintaa vai "ympäristöteko" jolla houkutellaan vihreämpiä henkilöitä polttomoottorien ystäviksi.
-
Kaasupuolella tuo on toteutettu kaksinkertaisella letkulla. Letkun kerrosten välistä imetään vuotanut kaasu pois. Miksei sama toimisi bensallakin.
-
Ei ole kukaan uudesta LeMansista raportoinut Mandellosta. Tänään on juhlat päättyneet ja huomenna tulee itku pitkästä ilosta. No, kun eivät tunnusta, jatketaan linkkilinjalla:http://www.gpone.com/en/2016091032252/motogp/moto-guzzi-considers-a-return-to-racing.html?refresh_ce (http://www.gpone.com/en/2016091032252/motogp/moto-guzzi-considers-a-return-to-racing.html?refresh_ce)
Davide Zanolini, marketing and communication director for the Piaggio group 10.09.2016/Misano:
“- - this brand, right now, is experiencing a second youth. In the next five years leading up to our centenary, we have many important projects planned, with one eye on the younger audience that is returning to our brand. As we celebrate 95 years, - - Moto Guzzi also boasts an extremely significant racing history, an extraordinary legacy that is pushing us to consider a return to racing. Aprilia Racing is at the pinnacle of technological research within the Piaggio Group and there is nothing preventing us from transferring, as already occurs with the production bikes, this technology also to the Moto Guzzi brand with a view to racing- - we definitely don't want to exclude this exciting possibility - - never say never. Of course it's difficult to go straight into MotoGP; at the moment all doors are open, even the world of reliability trials.”
-
Parasta tuossa mahdollisessa uudessa Le Mansissa on se, että ei ainakaan protokuvan perusteella tarvi mennä ostamaan. Mutta johan niihin onkin mennyt rahaa ihan riittävästi. Lemppareihin.
-
Vaatiiko EU4 -päästötaso myös sitä jo pitkään USA:ssa käytössä ollutta bensatankin ilmausjärjestelmää? Sen kuvan olen saanut että siellä useimmat riipivät kaikki nuo vehkeet heti kohta irti? Onkos EU4 V9 mallissa sellaiset hilppeet myös?
Kyllä tuon V9:n vaihdelaatikon alle on ympätty joku (aktiivihiili?) purkki, johon tankista johtaa pari jykevää letkua.
Ohje/huoltokirjassa ei hänestä ole mitään mainintaa, joten ilmeisesti on suunniteltu toimivan ikuisesti.
-
Ei noita evap-kannuja tavata autopuolellakaan vaihtaa/huoltaa. Kun venttiilit hajoaa tai purkki halkeaa tms, niin silloin. Ei juuri muuten.
-
Kyllä tuon V9:n vaihdelaatikon alle on ympätty joku (aktiivihiili?) purkki, johon tankista johtaa pari jykevää letkua.
Ohje/huoltokirjassa ei hänestä ole mitään mainintaa, joten ilmeisesti on suunniteltu toimivan ikuisesti.
Luin jostain EU-säädöksestä kohdan jossa mainitaan että uuden Euro4-pyörän on läpäistävä katsastuksessa mitattava päästömittaus aina 30.000 km lukemaan saakka. Sen jälkeen vaatimukset eivät ole niin kovat. Lakikohtaa asiasta en juuri nyt löytänyt joten en pysty lukemaani välittömästi todistamaan kuinka paljon päästöt saavat vähetä .
Tässä lakikohta jossa määritellään Euro 4, 5, 6 ja 7 päästöt meluineen: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=CELEX%3A52010PC0542
Asia on enimmäkseen siellä loppupuolella.
Euro-hyväksyntöjen max-voimassaolo käytön mukaan EurLex:
Ajoneuvojen valmistajan on annettava lausunto, että 22 artiklan 2
kohdan mukaisesti valmistetut ajoneuvot pystyvät kestämään
suunniteltua tavanomaista käyttöä vähintään jäljempänä vahvistetun matkan, viiden vuoden kuluessa ensirekisteröinnistä.
Matkan on oltava 1,5-kertainen verrattuna liitteessä VII vahvistettuun matkaan suorassa suhteessa kyseiseen ajoneuvoluokkaan ja
siihen päästörajaan (eli Euro-rajaan), jonka mukaan ajoneuvo on
määrä tyyppihyväksyä; vaadittava matka ei kuitenkaan saa olla
suurempi kuin 60 000 km missään ajoneuvoluokassa.
Asia on liitteessä VII ja määritelty 20.000 km pituiseksi L3e-luokalle ja kerroin siis 1,5 joten lukema on 30.000 km.
Löytyy tästä sivulta 71: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32013R0168&from=FI
Ottaa aina hiukan aikaa löytää ja lukea nämä direktiivit vaikka on tullut jo yli parikymmentä vuotta näiden kanssa tuherreltua. Mutta on ollut toisinaan mukava saada huomata että vaikuttaminen on vaikuttanut varsinkin näihin pykäliin ja sitä myöden vapauttanut moottoripyöriä koskevaa lainsäädäntöä Suomessakin.
Noihin pönttöihin ei Suomen lainsäädäntö tällä hetkellä pure. Jos olisi omassa niin ottaisin pois ja laittaisin vakuumipussiin ja hyllylle odottamaan mahdollista tarvetta.
-
Jep. Suora letku tai putki tilalle.
-
Miksi se pitäisi ottaa pois eli minkälaista haittaa tuo suodattaminen ajokilleni aiheuttaa??
-
Ei aiheuta mitään haittaa. Kyllä ne siellä kuuluu olla vaan ei niitä täällä vaadita kuin vasta katsastuksessa jos sielläkään.
Ajan mittaan vanhenevat ja saattavat tukkeutua tai muutoin särkyä.
Jos ja kun Suomessa moottoripyörien järjestelmällinen katsastus alkaa niin saattaa olla ainakin alku melko sekavaa hommaa eikä kaikenlaisten kippojen olemassaolo katsastuksessa välttämättä tule esille. Mutta se on vain minun ennustukseni.
Vanhemmissa pyörissä nuo letkut ovat olleet suoraan ulkoilmaan jos on ollut ollenkaan.
-
Yksi mahdollinen, turha vikakohde vähemmän. Vanhemmiten aiheuttaa nykimistä ja muuta jekkua.
-
Mitä tuo järjestelmä tarkkaan ottaen tekee? Olen ymmärtänyt että ilma joutuu lopuksi imukanaviin, joissa se voi juuri aiheuttaa seoksen laihenemista - tai jotain?
-
Tarkoitus on napata haihtuva bensa talteen ja poltella huurut. Vähentää kokonaispäästöjä.
-
Uusi 90 asteen Moto Guzzi V2 twin…malliin Le Mans
Jaa niin, kestäähän se... http://www.inmoto.it/news/news/2016/09/10-453575/moto_guzzi_torer_a_correre_entro_cinque_anni_? (http://www.inmoto.it/news/news/2016/09/10-453575/moto_guzzi_torer_a_correre_entro_cinque_anni_?)
Googlekääntäjällä englanniksi:
"The 2021 will be a very important year for us - said Zanolini - We still have five years to show all the work we are doing with the Moto Guzzi brand . The Euro 4 approval arrival was " an excuse " to renew and innovate, designing and building something new, Moto Guzzi might return to competition . Nothing like MotoGP, where we are already very busy with the Aprilia brand ". Zanolini confirmed that Moto Guzzi, without denying its past, builds bikes suitable for young people. "The Moto Guzzi bikes are no longer considered for mature users but also to young people and we are working a lot for them. In the next five years, in fact, we will present several models designed to appeal to new riders." Moto Guzzi will begin to reveal interesting new products in 2017, but in 2018 will come something particularly suited to the European market ". We must renew the Stelvio and we will. We will not see it at EICMA 2016, most likely, this model will arrive at EICMA 2017. The goal is to have in a new Stelvio in the market in 2018 ".
-
LeCa:n 16.9 tehtaalla nappaama kuva... siellä ne ovat... tallessa.
Täällä muinoin esillä: https://get.google.com/albumarchive/104893390810531292770/album/AF1QipPalanspoKI0vWLtSKhAUTrbtAN29WJmQRMzg-4 (https://get.google.com/albumarchive/104893390810531292770/album/AF1QipPalanspoKI0vWLtSKhAUTrbtAN29WJmQRMzg-4)
-
V7-III valepuvussa, koeajolla: http://www.motociclismo.it/foto-scoop-la-nuova-moto-guzzi-v7-2017-66269 (http://www.motociclismo.it/foto-scoop-la-nuova-moto-guzzi-v7-2017-66269)
-
Audace Carbon Cruiser & EU4 kilkkeet. Nyt vaikuttaa että on kallistusvaraakin (tapit, sivujalka siinä ehkä ekana raapii).
http://www.morebikes.co.uk/intermot-show-moto-guzzis-2017-audace-carbon-cruiser-launched (http://www.morebikes.co.uk/intermot-show-moto-guzzis-2017-audace-carbon-cruiser-launched)/
http://www.motorcycle.com/manufacturer/moto-guzzi/2017-moto-guzzi-audace-carbon-preview.html (http://www.motorcycle.com/manufacturer/moto-guzzi/2017-moto-guzzi-audace-carbon-preview.html)
-
On kyllä hyvän näköinen peli.
(http://www.motorcycle.com/blog/wp-content/uploads/2016/10/100416-2017-Moto-Guzzi-Audace-Carbon_34dxx-633x502.jpg)
-
Kun katsoo tuota Audacen vasenta sivukuvaa ja suurentaa sen niin vasemman sylinterin etualakulmassa näkyy Euro4 komponentteja lohkon etuosan kyljessä. En ole tutkinut mitä mahtavat tehdä ja miten toimivat mutta Euro3 -mallistossa niitä ei ole.
-
Äkkiä katsottuna jonkinmoinen ilmankierrätys(pumppu) pakokanavaan. Tuoltahan lähtee metalliputki yläviistoon ja pakoputken yläpuolella vastaavan oloinen menee kanavaa kohti.
-
Tuolta linkin tekstistä: "The bike also gets a secondary air system and a specific catalytic converter to meet Euro4 rules. 71 kW (96bhp) @ 6500rpm , 121 Nm (12.3kgm) @ 3000rpm." Siis pakoputkessa kierrätystä ja uusi katti tarkemmalla lambdasäädöllä? Ei ne tehot taida pudota EU4 myötä... Esim. RSV4 näyttää olevan täynnä jos vaikka mitä kiikkua ja liikkua, kierrosaikojen luvataan putoavan sekunnilla... http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?311947-2017-RSV4-Updates-Discussion&p=4155924#post4155924 (http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?311947-2017-RSV4-Updates-Discussion&p=4155924#post4155924)
-
121 Nm (12.3kgm) @ 3000rpm.
Euro3 -mallista kerrottiin hieman erilailla: 120 Nm @ 2750 rpm.
Ero lienee merkityksetön mutta on oletettava että Euro4 -malli on pirteämpi kunhan kierrokset nousevat 3000 ja yli.
Kokemuksesta voin kertoa että alle kolmentuhannen kierroksen alueella ei vääntö aiheuta aluksi muuta kuin vapinaa. Mutta yli kolmentuhannen meno on pirteää.
Siinä suhteessa moottori on käytökseltään entisenlainen kuten edeltävät pienemmät mallit jotka toimivat parhaiten yli 3000 kierroksen.
-
Se, että teho ei tipu euro4:ään siirryttäessä, kertoo että koneessa on nyt säädöillä tapettu paljon reserviä. Mutta niin pitää ollakin, jos 1400cc:stä otetaan noin maltillisia lukuja ulos.