Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: gringo - Elokuu 11, 2016, 22:32:29 ip
-
Tämä liittyy nyt autoon, mutta miksei myös vesijäähdytteisiin moottoripyöriinkin. Nyt on niin, että Rover vuotaa jäähdytinnesteet tonttiin syylärin kumiletkusta. Siitä kohtaa missä isompi letku haaraantuu ylös paisuntasäiliöön pienempänä letkuna. Pienen pieni reikä, mutta paineen kasvaessa ihan miehekäs suihku. Kysymys kuuluukin, voiko tuollaisen reijän jotenkin paikata tyyliin polkupyörän/ moottoripyörän sisäkumin? Yksi ratkaisu olisi tietysti löytää t-pala, missä olisi letkuihin sopivat päät. Leikkaisi sitten vaan letkut erikseen ja klemmareilla t-palaan kiinni. Mutta yksinkertaisempaa olisi jotenkin paikata, kun ei alkuperäisosaa tähän hätään mistään saa, enkä vielä tiedä, mitä paikallisista puljuista löytyy. Mikään teippitsydeemi ei varmaankaan toimi, kun tuo neste tuntuu löytävänsä tien ulos mistä tahansa. Saattaa se tosin hillitä vuotoa niin, että vaimo mökille pääsee, mutta mielellään letkuhässäkän ottaisin irti ja tekisin työn kunnolla. Tai ainakin sellaisen pysyväisluonteisen tilapäisratkaisun.
-
Eikö tuo kuvailemasi korjaus toimisi? Siis letkun sisälle pätkä sopivaa putkea ja klemmarit molemmin puolin.
-
Joo, jos löytää nimenomaan t-kappaleen, joka liittää isot putket ja pienemmän paisuntasäiliöön menevän putken. Täytyy huomenna ottaa letku käteen ja mennä tutustumaan paikalliseen tarjontaan.
-
T-kappalekorjauskin varmaan toimii jos on tilaa sille.
Itse olen turvautunut sellaisten osien kohdalla joita ei kaupasta saa liikkeeseen nimeltä Korja-Kumi. Tekee kaikenlaista kumista. Myös tilaustöitä. Malli pitää olla matkassa että tulee samanlainen. Hinta on tapauskohtainen mutta kun kerran on muotit tehty niin niillä voi tehdä sen jälkeen lisäosia kohtuulliseen hintaan. http://www.korjakumi.fi/
Sivulla 15 on malliksi joitakin heidän letkuistaan: https://asiakas.kotisivukone.com/files/korjakumi.kotisivukone.com/tiedostot/107_Letkutuotteet.pdf
-
Ei Biltemassa tai Motonetissa satu olemaan sopivia silikoniputkiaihioita?
-
Korjasin kerran Asconasta tuollaisen vuodon. Otin tarkat mitat ja lompsin paikalliseen vesiputkiliikkeeseen. Siellä hyvä putkimies teki kuparista T-kappaleen parissa minuutissa. Ei ollut kallis ja toimi katkeraan loppuun saakka.
-
Pitää pistää mieleen. Motonetin sivuilta en sopivaa osaa löytänyt, biltemasta en edes katsonut. Maanantaina menen emämaahan ja käyn kys. puljut läpi. Letku on aikas pitkä joten alkuperäisosa varmaan maksaa paljon. Täällä kun on tuo kinkkinen verotussysteemikin. Ei viitsi tupla-alveja maksella. Hätäratkaisuna karhensin pinnat, pesin liuottimella ja liimasin pyörän paikan ja sitten vielä kumiliimaa ympärille pitkän matkaa. Sen kuivuttua sopivasti, rullasin vulkanoituvaa teippiä hullun kiilto silmissä ja vielä lämmitin teippihelvettiä jotta taatusti vulkanoituisi. Koeajon jälkeen ei vuotoa ilmennyt. Pääsee mamma mökille. Onneksi on sen verran lyhyt mökkimatka, ettei taida ehtiä jäähdytin liristä tyhjäksi asti vaikka vuotoa ilmenisikin. Nyt kun on rutiinia putkiston irrotuksesta, niin paikallisen putkivelhon puheille menen ensi viikolla. Taitaa olla aikas standardikamaa, en tosin ottanut mittoja. Ei kun letku kauniiseen käteen...
-
Tekemäsi korjaus varmaan kestänee siinä missä uusi letkukin.
-
joo, korjaukseni kyllä kestää, mutta korjaamon setä sitten sanoi, että järjestelmä olisi pitänyt ilmata. Nesteet roiskui pihalle jostain hukkaputkesta. Mikä lie putki sekin, pitäiskö läiskäistä siihenkin paikkasatsi ja jos vielä paikkarasiankin vyöttäisi vulkanoivalla teipillä...
Täytyy varmaankin tekeytyä norjalaiseksi. Må icke tildekkes.
-
Varmaankin olisi pitänyt ilmata, minkälainen prosessi se sitten ko. autossa onkin.
Jossain jäähdytysjärjestelmän korkeimmilla kohdilla voisi olla ilmausruuvi tai hana, mistä
järjestelmään sen tyhjentyessä päässeen ilman voi laskea pois kunhan vuodot on paikattu ja
uutta nestettä lisätty.
Muuten ne ilmakuplat siellä nesteen lämmitessä kovasti laajenevat ja paine työntää nesteet pihalle.
Pahimmillaan vesipumppuun jää ilmakupla pyörimään ja nesteen kierto lakkaa kokonaan.
Korjausoppaasta tutkimaan ilmausmenetelmää tai kahlaamaan netin foorumeita.
-
Mun edellisessä kiesissä ilmaus olo oma hommansa. Olisi pitänyt olla jatkokaulus syylärinkorkin alle ja kauluksesta letku imusarjan taakse putkiyhteeseen. Erikoistyökalu siis. Itse tein ilmauksen laittamalla tuohon nippaan letkun ja pienen suppilon. Täytin sitten järjestelmän syylärin kautta normaalisti, korkki kiinni ja letkusta yläkautta loput. Sitten vaan ylhäältä letku takaisin nippaansa. Voi toimia muissakin merkeissä, etsii vain sen korkeimman letkuliitännän. Todennäköisesti joku imusarjan tai läppärungon lämmityskierto on ylinnä. Sitä kautta se ilmaantuukin.
-
Korjaamon setä ilmasi. Ei tosin ollut minkäänlaista kokemusta tästä automerkistä. Sanoi olleen kinkkinen juttu. Laskusta päätellen hyvinkin. Toimenpiteen jälkeen auto käyttäytynyt jokseenkin omituisesti. Tyhjäkäyntikierrokset kylmänä tosi alhaiset, sammuilee ellei anna kaasua. Lämmettyä toimii normaalisti. Neste pysynyt sisällä, mutta jokin pieni röpötys on kuultavissa tyhjäkäyntiäänessä. Ehkä johtuu siitä, että kun kierrokset tosi alhaiset, niin täristää esim. pakoputkea aavistuksenomaisesti runkoon. Onkohan mitään sellaista keinoa, minkä tällainen mistään mitään tietämätön voisi toteuttaa, että näkisi kiertääkö syylärin neste läpi koko piirin? Ehkei nuo kierrosongelmat liity mitenkään noihin syylärimurheisiin, mutta voisiko niillä olla jokin yhteys? Öljyt ja vedet eivät kuitenkaan ole sekaisin. Auto ei ole kiehunut, ja jos lämpötilamittariin on uskominen, niin lämmöt ovat olleet normaalit. Tietenkin flekti lyö päälle, jos rupeaa liiaksi kone kuumenemaan.
Jälleen kerran tulin siihen johtopäätökseen ettei minun tulisi puuttua mihinkään, mikä jollain tavalla liittyy koneisiin. No, oppirahat on maksettava. Olisin varmaan jo valmistunut vaikka harmittomaksi muinaisuigurialaisen kurkkulaulannan tohtoriksi Harvardista, jos olisin kohdistanut rahani toisin. Voisin yrittää jodlata tuon auton kuntoon.
Paikalliset mekaanikot hierovat käsiään. Poikani aloitti juuri mekaniikon opinnot paikallisessa yrkesgymnasiumissa. Valmistuisipa nopeutetussa aikataulussa! Toivottavasti hänen perimässään on enemmän tuota "heikompaa astiaa".
-
Haiskahtaa siltä, ettei vielä ilmaantunut kokonaan. Ecun lämpötila-anturi ei saa johdonmukaista infoa ja ecu sekoilee. Tai sitten remontin tiimellyksessä on jäänyt jokin letku, johto tms irralleen.
-
Usein näissä ilmaongelmissa kavaltaa että lämmittimestä ei oikein tule lämmintä. Sekin on osa jäähdytysvesikiertoa.
-
Tuo mainitsemani lämpötila-anturiongelma on boschin vehkeissä (ennen cam-väyliä) liki klassikkovika. Jos alkaa sekoilla, niin anturin liitin silmän alle ja/tai anturi vaihtoon. Myös ilmavaiva löytyy monesti samasta paikasta. Tiedä sitten miten britit, mutta arvaus voi vaikka osua.
-
Vaimolla kävi niin että auto sammui kesken kaiken, eikä meinannut millään lähteä käyntiin. Itse tein koelenkin ja kaikki toimi ihan hyvin. Sain vinkin paikallisesta firmasta, jolla olisi know-howta eikä ihan riistohintojakaan. Vien auton huomenissa sinne. Hyvää tässä kaikessa on se, että paikkaukseni onnistui, enkä tottavie olisi varmaan osannut tuota ilmaustoimenpidettä, jos paikallinen pikahuoltokaan ei osannut hommaa tehdä. Olivat kyllä aika hälläväliä-kavereita. Tunsin itseni huijatuksi ennen kuin sisälle asti pääsin. Sanoivat että syylari on kaputt. Saattaa ollakin, mutta mistään ei ainakaan vuoda. Ennen kuin uuden syylarin tilaan, niin annan toisen firman tehdä diagnoosin. Tuo ecu-jutska tuntuu jotenkin järkeenkäyvältä. Jos auton töpselin päähän laittaa, niin kaipa jonkinlaista vikakoodia pukkaa.
-
Ei välttämättä, mutta lukuja osaava tulkitsija kyllä löytää epänormaalin tai ristiriitaisen anturitiedon datasta.