Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: NorgeGTL - Elokuu 09, 2016, 16:37:22 ip

Otsikko: Stelvion takajarrupalat kuluu!
Kirjoitti: NorgeGTL - Elokuu 09, 2016, 16:37:22 ip
Tietenkin ne kuluu mutta 4300 km ajetuista paloista oli mäntienpuoleinen ihan loppu. Sama kävi edellisille paloille. Kaikki osat liikkuu hyvin eli jumeja ei ole. Palat on TRW:n orgaaniset. Jarrulevykään ei ole mitenkään rupinen. Paloilla oli ajettu kahdella eri vanteella ja nyt laitoin uudet niin alkuun reilu 10 tkm uudemmalla valuvanteella ja uudemmalla levyllä. Pitää seurata ja ottaa varapalat mukaan reisuun.
Otsikko: Vs: Stelvion takajarrupalat kuluu!
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 09, 2016, 17:13:42 ip
Lainaus
4300 km ajetuista paloista oli mäntienpuoleinen ihan loppu. Sama kävi edellisille paloille. Kaikki osat liikkuu hyvin eli jumeja ei ole.
Jotain karheutta kumminkin on vaikka ei heti huomaa. Jos kuluu vain mäntien puoleinen niin ei ne liu'ut kuitenkaan toimi tositilanteessa. Ensiapuna auttaa tietysti taajaan palojen vaihtaminen keskenään.

Kyseeseen voi tulla myös että jarrumännät eivät palauta kunnolla. Aikanaan Quotassa oli samaa ongelmaa mutta korjaussarja ja liukutappien voitelu sai satulan pelaamaan. Silloin toinen pala kului huimaa vauhtia vaikka toinen ei. Jarru laahasi hieman mutta se selvisi vasta käsin pyörittelemällä.

Harvinaisempana vikana voi ajatella että takapyörän keskitys ei ole kohdallaan vaan liikaa vasemmalla. Syytä siihen en kuitenkaan osaa selittää.
Otsikko: Vs: Stelvion takajarrupalat kuluu!
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 09, 2016, 18:09:44 ip
Lähinnä joku koneistusvirhe jossai välissä voisi tulla kyseeseen. Mutta veikkaan kuitenkin liukujen kevyttä jumittamista. Liukusatulat on muutenkin mennyttä aikaa. Se on vaan kustannuskysymys, että lähes yksinomaan käytetään takana. Joku voisi toki miettiä satula olevan kevyempi, kun roikkuu jousittamattomana massana. Mutta taitaa syy kuitenkin olla taloustieteellinen.
Otsikko: Vs: Stelvion takajarrupalat kuluu!
Kirjoitti: Passo Stelvio - Elokuu 16, 2016, 13:21:58 ip
Moi
Näyttää sitten olevan pikemminkin tyyppivika. Mullakin kuluu toispuolesti.
Otsikko: Vs: Stelvion takajarrupalat kuluu!
Kirjoitti: NorgeGTL - Elokuu 16, 2016, 15:19:13 ip
Muttei kai kuitenkaan näin nopeasti?
Otsikko: Vs: Stelvion takajarrupalat kuluu!
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 16, 2016, 16:33:23 ip
En laittaisi tyyppiviaksi. Se sama jarrusatula on muissakin Guzzi-malleissa eikä mitään yleistä ennenaikaista kulumaa ole ollut havaittavissa.
Kyse lienee enemmänkin siitä missä olosuhteissa satula toimii ja miten sitä käytetään. Joutuuko se esimerkiksi sateella olemaan erityisen märässä paikassa tai kertyykö siihen ja sen ympäristöön likaa erityisen helposti. Onko pesutarvetta usein ja onko pesun yhteydessä/jälkeen herkistelty palojen lukitustapit, jarrrupalat ja se "pellinpala" niiden päällä. Palojen ympäristöön kertyy ja kovettuu helposti likaa joka sitten heikentää palojen liikettä.

Isompana vikana voi esiintyä liukutappien jumitusta tai jopa jarrumäntien huonoa palautumista jarrutuksen jälkeen.
Sitten voi olla toiminnallinen ongelma: palauttaako poljinsylinterin mäntä tarpeeksi? Eli pääseekö jarrupaine pois jarrutusten välillä. Jos jarruneste jää edes hieman paineelliseksi niin jarrun palautus voi olla heikkoa. Palautuuhan poljinsylinterin mäntä jarrutuksen jälkeen aina uloimpaan asentoonsa ja jarruvipuun jää lyhyt löysä liike. Palautumattomuutta aiheuttaa myös liian suuri jarrunestemäärä jarrunestesäiliössä vaikka poljinmäntä palauttaisikin koko matkansa.
Onhan jarruneste vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti ja käytetty oikeaa jarrunestetyyppiä? Jarrunesteitä kun ei sovi sekoitella ihan miten vain.
Otsikko: Vs: Stelvion takajarrupalat kuluu!
Kirjoitti: NorgeGTL - Elokuu 16, 2016, 22:17:43 ip
Kaiken pitäisi olla ok ja onhan noita samanlaisia ollut itsellänikin kolmessa pyörässä, Pemarissa, Norgessa ja Quotassa. Niissä vaan ei ollut mitään vastaavaa. Yksi ajatus on ja se selviää seuraavan parin kuukauden aikana.
Otsikko: Vs: Stelvion takajarrupalat kuluu!
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 16, 2016, 22:43:48 ip
Tämäkin jarrusatula lienee samaa sarjaa muidenkin Brembon nykypolitiikan myötä: varaosia ei saa vaan koko satula vaihdetaan. Toisaalta hyvin selkeää. Satuloiden rakennekin puoltaa tätä menettelytapaa. Ei mitään tiivisteitä jarrumäntien päissä ulkoista likaantumista vastaan.

Itsellä ovat kylläkin toimineet moitteettomasti kun olen kerran vuodessa nypännyt satulat irti, jarrupalat irti ja puhdistanut satulat perusteellisesti harjaamalla ja paineilmalla. Jarrumäntiä en ole ulos pullauttanut mutta katsonut missä kunnossa niiden ulkopinta on. Mukavaa talviajan näpertelyä.
Tässä kuvia kunnollisista varaosilla korjattavista jarrusatuloista: http://www.motomatti.fi/2014/01/saaksjarvi-trike-jarrusatuloiden-ja.html
Mainittakoon että kyse on yli 25 vuotta vanhoista satuloista.
Otsikko: Vs: Stelvion takajarrupalat kuluu!
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 16, 2016, 22:48:03 ip
Kustannuksena ei ole mikään kummoinen, kun sorvaa/sorvauttaa rosterisen männän. Ei tarvitse sen koommin huolehtia männän kunnosta.
Otsikko: Vs: Stelvion takajarrupalat kuluu!
Kirjoitti: NorgeGTL - Elokuu 16, 2016, 23:26:28 ip
Katsokaa kun Stelviossani on käytössä kahdet vanteet, joista alkuperäisillä pinnapyörillä on karkeat gummit ja joilla ajetaan niin paljon soralla kuin mahdollista. Sitten on valupyörät joilla on tavan katuendurorenkaat ja joilla ajetaan käytännössä aina pikitiellä. Molemmilla kerroilla kun palat on kuluneet tarpeettoman nopeasti on alla ollut viimeksi pinnavanteet eli kuraa ja roinaa on riittänyt. Valupyörien jäljiltä palat ovat olleet kai ok kun en ole niihin kiinnittänyt huomiota. Kuitenkin  satula irroitetaan aina renkaita vaihdettaessa ja arvioidaan optisesti. Nyt uudet palat saavat kyytiä parissa kuukaudessa reilut 10 tkm ja alla on pikitierenkaat. Ja varsinkaan jos palat kuluvat normaalisti niin vika on jotenkin pinnapyörien levyssä. Kuluttaako sitten runsas soratieajo eli pöly ja kura vai onko sitten kuitenkin levyssä jotakin joka syö.

Ensi sunnuntaina alkavassa testissä selviää jotakin ja parhaassa tapauksessa voidaan poissulkea valupyörät kulumisen aiheuttajana. Olikohan tuota palaa off-road-versiona? Vastaan itse eli ainakin Stormilta saa EBC:nä, ja halvalla, 21€.
Otsikko: Vs: Stelvion takajarrupalat kuluu!
Kirjoitti: NorgeGTL - Tammikuu 25, 2017, 16:22:08 ip
No niin eli 8 tkm pikitiellä ajetut palat eivät ole olleet moksiskaan. Sen sijaan taas Aprilian takapalat melkein loppu 5,5 tkm:n jälkeen. Kuraa on riittänyt. Edelliset palat oli jotkut EBC:n offroad palat ja kestivät 15 tkm. Toiset on luotuja kestämään...