Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Markus Akseli - Elokuu 05, 2016, 10:59:19 ap

Otsikko: Perän säätö
Kirjoitti: Markus Akseli - Elokuu 05, 2016, 10:59:19 ap
Meneillään siis T3 perän uusien hammaspyörien säätö ja sen opettelu. Pinion akselin laakereiden välys on nyt OK, mutta hammaskosketuksen säätö on totaalisen hukassa. Olen perehtynyt netistä löytyviin mallikuvatuksiin liittyen mihin suuntaan pitää säätää missäkin tilanteessa, mutta ainakin näyttää ettei kosketuskuvio ole ollenkaan sen muotoinen kuin esimerkeissä. SImmejä on nippu sekä purku ja kasaus sujuu parin harjoittelun jälkeen varsin nopeasti.

Liitteenä kuva tilanteesta.

Olisiko teillä vinkkiä miten pääsisi enemmän tontilleen säädön kanssa, jotta pääsisi etenemään oppikirjavinkkien avulla? :) Minkälainen säätöalue yleensä tarvitaan pinionin ja lautaspyörän säädössä? +-0,5mm? +-1mm? Lautaspyörän ison laakerin alumiinilaipan ohjaus on n.1,5mm eli sen perusteella voisi luulla, että tuota värkkiä ei ole suunniteltu ainakaan paljoa yli +-0,8mm säädölle. Minkäverran eli hammaspyöräparien välillä on ollut ero simminippujen paksuuksissa? Kaikki käytännön vinkit on tervetulleita.

Otsikko: Vs: Perän säätö
Kirjoitti: egon - Elokuu 05, 2016, 14:05:55 ip
Perän säätö on kymmenesosamillien kanssa pelaamista. Jos en väärin muista niin lautaspyörän shimmaukseen löytyy levynpaksuuksia kymmenesosamillin välein. Jonkin kirjan mukaan hampaan kylkivälystä pitäisi jäädä 0.1...0.15 mm kun perä on oikein shimmattu. Nuo koskee tietenkin uusia rataspareja, vanhoihin on ehtinyt tulla enempi väljää hiukan siitä riippuen mitä perä on palvelusvuosiensa aikaan kokenut.
Millen perän shimmasin joskus ehkä 200 k sitten ja siihen löytyi aika hyvä banaanin muotoinen kosketuspiste pelkästään pinionin asentoa rukkaamalla. Lautaspyörälle ei tarvinnut vaihtaa shimmejä. Kuvasta päätellen pinioni käy kärjellään lautaspyörää vasten, joten eka arvaukseni on, että pinioni on liikaa ulkona, hammasvälys suuri ja siitä syystä pinionin kärki käy edellä.
Otsikko: Vs: Perän säätö
Kirjoitti: Markus Akseli - Elokuu 05, 2016, 14:44:07 ip
Kiitos vinkistä! Hammasvälystä tosin ei tainnut ainakaan sormipelissä tuntua kovinkaan paljoa, mutta voi olla että muistan väärin kun meni eilen aika myöhään tuota askarrellessa.

Hammasvälyksen asennustoleranssi onkin Guzzin korjaamomanuskasta tuttua asiaa. Minulta löytyy muistaakseni 0,1 / 0,15 / 0,2 / 0,5  ja ~1,5 simmejä pinioniin ja 0,8mm ja 1,6mm välillä simmejä lautaspyörään. Säätöalueella tarkoitin, että miten isoa hajontaa pinioni ja lautaspyörä simmimäärässä eri hammaspyöräpari yksilöiden välillä on ollut? Tähän varmaan osaa vastata joku joka näitä on kasannut reilummin.
Otsikko: Vs: Perän säätö
Kirjoitti: Pekka - Elokuu 06, 2016, 01:04:53 ap
Jos on saman valmistajan tekemistä osista kysymys, vanhoilla säädöillä voi päästä hyvinkin lähelle.
Muuten pinionit voivat olla aika lailla erilaisia, varsinkin jos vielä välityssuhde vaihdetaan samalla,
=> säätölevyn paksuudessa eroa "monta milliä".
Kosketuskuviosta saa tolkkua vasta sitten kun hammaspyöräparin asema on hyvin lähellä
oikeaa. Jos ollaan vielä kaukana tavoitteesta, kuva voi johtaa harhaan. Silloin kun kuva on
oikein, myös hammasvälyksen pitäisi olla kohdallaan. Kannattaa se mitata varmuuden vuoksi.
Kymmenesosamillin ero pinionin asemassa vie helposti kuvan hampaan kärjestä toiseen jos se oikea
kohta on siinä välissä.
Kosketuskuvion tarkastamiseen on virallinenkin väri, laakeriväri, kosketusväri mitä nimeä
kukin käyttää, sillä pääsee parhaaseen tulokseen. Kauppanimi voi olla vaikkapa Russian Blue,
(Goolesta tuolla tulee kissoja) joskus sitä olen Tapio Päkki Oy:ltä ostanut.
Aika lailla saman asian ajaa kuparitahna, kuva löytyy silläkin.
Jos lähtötilanne on ihan hukassa, laita pinioni laakereineen koteloineen reikäänsä tosi paksun
säätölevyn kanssa, ilman kotelon kiinnitysmuttereita.
Sitten lautaspyörä akseleineen neulalaakeriin pinionin päälle. Kantta ei tässä vielä tarvita. Aseta pinioni koteloineen sellaiseen kohtaan mikä näyttää/tuntuu pyöritellessä parhaalta. Hammasvälyksestäkään ei
välitetä vielä mitään.
Pinionin laakeripesän laipan ja perän kotelon välinen rako verrattuna testisäätölevyn paksuuteen,
kertoo millä hehtaarilla oikea säätölevy on.
Sitten voi aloittaa säätämisen.

Otsikko: Vs: Perän säätö
Kirjoitti: kvlm - Elokuu 06, 2016, 11:00:04 ap
Korjausmanuaalissa on ohjeet -itsellä meni kosketus kohdalleen samoilla shimmeillä kuin vanhakin. Kosketusta hakiessa pitää isoa lautaspyörää vetää ulospäin ,-minne se pyrkii ajossakin. Ulosvetäjän pitää siis päästä myös pyörimään mukana.

-KG-
Otsikko: Vs: Perän säätö
Kirjoitti: Markus Akseli - Elokuu 07, 2016, 12:24:20 ip
Paljon kiitoksia vinkeistä!

Perä on nyt kasassa ja uskon että pääsin hommasta riittävän jyvälle.

Pinionia sai työntää n.2mm sisälle että säätöalue alkoi löytyä. Tuli 2,8mm nippu shimmejä lopulta pinionin ja laakerin väliin.

Vaikka en aluksi huomannut(osannut katsoa), niin ilman sitä hubin kantta näkee karkeasti ihan riittävän hyvin miten pinioni sijoittuu lautaspyörän hampaaseen nähden. Sen kun olisi ymmärtänyt tarkistaa heti alkuun niin olisi säästynyt aika monelta purulta ja kasaukselta :)
Otsikko: Vs: Perän säätö
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 07, 2016, 21:30:22 ip
Hiukan kyselen perusasioita: olihan pinionakselin laakeripesä sovittamisen aikana ainakin kahdella mutterilla kiristetty perän koteloon ilman O-rengasta? Sekä pinioniakselin mutteri riittävässä momentissa?
En halua mestaroida mutta olen sen verran montaa "säätöä" saanut korjata tai vaihtaa kaikki sisäkalut uusiksi.
Tuo lautaspyörän "ulosveto" on välttämätön silloin kun värillä tarkistetaan kosketuskohtaa.
Kiertovälys silloin kun hammaspyörien keskinäinen asento on kohdallaan voi tuntua isolle kun pinioniakselin päästä pyörittää kuivia rattaita. Jos kiertovälystä ei tunnu niin välys on liian pieni tai lautaspyörä ei ole tarpeeksi ulkona. On huomioitava lautaspyörän shimmin molemmin puolin olevan paperitiivisteen paksuudet kiristettynä. Jne.
Otsikko: Vs: Perän säätö
Kirjoitti: Pekka - Elokuu 07, 2016, 21:58:28 ip
Vaikka en aluksi huomannut(osannut katsoa), niin ilman sitä hubin kantta näkee karkeasti ihan riittävän hyvin miten pinioni sijoittuu lautaspyörän hampaaseen nähden. Sen kun olisi ymmärtänyt tarkistaa heti alkuun niin olisi säästynyt aika monelta purulta ja kasaukselta :)

Säätäjällä oli, ainakin toivottavasti korjausohje käytössä?

Silloin kun joku korjaus alkaa ahdistaa, kannattaa pitää taukoa ja antaa aivosolujen
makustella ongelmaa taustalla. Seuraavana päivänä saattaa ratkaisu olla valmiina.
Otsikko: Vs: Perän säätö
Kirjoitti: Markus Akseli - Elokuu 07, 2016, 23:26:50 ip
Hiukan kyselen perusasioita: olihan pinionakselin laakeripesä sovittamisen aikana ainakin kahdella mutterilla kiristetty perän koteloon ilman O-rengasta? Sekä pinioniakselin mutteri riittävässä momentissa?
En halua mestaroida mutta olen sen verran montaa "säätöä" saanut korjata tai vaihtaa kaikki sisäkalut uusiksi.
Tuo lautaspyörän "ulosveto" on välttämätön silloin kun värillä tarkistetaan kosketuskohtaa.
Kiertovälys silloin kun hammaspyörien keskinäinen asento on kohdallaan voi tuntua isolle kun pinioniakselin päästä pyörittää kuivia rattaita. Jos kiertovälystä ei tunnu niin välys on liian pieni tai lautaspyörä ei ole tarpeeksi ulkona. On huomioitava lautaspyörän shimmin molemmin puolin olevan paperitiivisteen paksuudet kiristettynä. Jne.

Kiitos huomioista. Hieno työkalu :)

Pinion akselin laakeripesä oli neljällä normaalia lyhyemmällä pultilla kiinni, ilman o-rengasta. Heivasin ne pinnapultit pois kun olivat rajussa kunnossa ja korvasin ruostumattomilla kuusiokolopulteilla. Pinion akselin mutteri oli rannemittarin mukaan n. 70 - 80Nm kiristysmomentissa. Kosketusta tarkastellessa kotelo oli hubi alaspäin pöydällä, ei sen kummempaa ulosvetoa. Käsittääkseni kuormittamattomana tai pienellä kuormituksella kontaktin on oltava hiukan eri kohdissa hampaan säteittäistä pintaa ja kuormitettuna nämä sitten kohdistuvat. Kuperalla puolella hammasta kontakti oli hiukan lähempänä sisähalkaisijaa kuin koveralla puolella. Värinä oli käytössä punainen tussi. Isoja shimmejä oli hiukan rajoitetusti hyllyssä niin hienosäädöksi korvasin ulomman paperitiivisteen Hylomar M:llä.

Meinaan purkaa ensi talvena perän uudestaan ja katsoa mitä sille kuuluu. Varmaan muutaman sata kilometriä ehdin saada mittariin tässä kesällä jos vehkeen ylipäänsä ehdin saada enää ajoon. Jospa niistä hammaspyöristä sitten jotain kiilloittumista näkyy jo todellisella kuormitusalueella?
Otsikko: Vs: Perän säätö
Kirjoitti: Pekka - Elokuu 07, 2016, 23:38:00 ip
Suosittelen että vedät sitä lautaspyörää ulospäin muullakin kuin maan vetovoimalla.
Hanki tai valmista siihen se ulosvedin. Kerro sitten miten hammaskosketukselle ja
hammasvälykselle kävi.