Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: topi - Elokuu 02, 2016, 14:13:20 ip
-
Piti taas hieman parannella guzzin tekniikkaa. Eipä mennyt ihan putkeen tälläkään kertaa. Hommasin PHF 36 kaasarit ja imusarjat tiivisteineen ja luulin, että
systeemi sopii pyöreäsylinteriseen SP 1000 vm.-83. Ei käynyt hyvin tyhjäkäyntiä eikä oikein ottanut kierroksiakaan ja paukkui putkessa ja pipercross mallisissa ilmafilttereissä. Muuten kaasarit kyllä sopi hyvin myös sylinterin kannen kanavaa oli joku jo aiemmin avartanut. Vaatii varmaan suuttimien kokeilua. Nyt: start 70, idle 50, main 130, näillä ei siis toimi. Onko kellään vinkkiä tai tietoa mitä nyt kannattaisi kokeilla ? Vaihdoin takaisin PHBH 30 ja toimii iha hyvin. Tahtois kuitenkin jotain lisää...
-
Jos et vielä ole tutustunut Dellorton manuaaleihin.
http://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/dellorto_manual.pdf
Tuolta sivulta niitä löytyy lisääkin.
Tommoset kaasuttimet on 850 LeMansissa. Niistä löytyy paria vaihtoehtoa alkuperäisenä.
Main 140, idle 60, luisti 603, neula K5 / 2. lovessa ja neulasuutin 265AB. (LM 1-2)
Main 115, idle 50, luisti 603, neula K18 / 3. lovessa ja neulasuutin 265AB. (LM 3)
Myös luisti, neula ja neulasuutin pitäisi olla sopivat.
Paukkuuko molemmat puolet vai vain toinen?
edit.
Löytyy näköjään noita variaatioita Guzzin kaasuttimien säätöosista enemmänkin, aina kun avaa uuden manuaalin.
http://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/dellorto_specifications.pdf
-
Sehän tuli nopeesti. Lähdenpä noista liikkelle. Tuo taulukko oli mielenkiintoinen - kiitokset - meinasi jo usko hiipua. Paukuttaa ja niiskuttaa enempi oikea puoli, varmaan ilmavuotoa kun olin hötkyillyt tiivisteiden kanssa.
Saksalainen nettiliike myy tuota PHF 36 heidän omilla virityksillä juuri SP 1000:een käypänä. Nämä speksit on vissiinkin liikesalaisuuksia.
-
Onko sytytyspuoli katsottu olevan kunnossa? Jotenkin vaan särähti korvaan Sp ja oikean puolen paukuttelu. Ekun vihreä Sp paukutti juuri oikealta puolelta, kun Piranhan sytytys kenkkuili.
-
Pyörässä oli Lemansin kärjellinen jakajasysteemi, jossa oli usean asteen heitto johtuen kuluneisuudesta. Joskus kone lähti käyntiin tuolla ja useammin ei. Vaihdoin sen uuteen DMC2 sytytysjärjestelmään jonka kytkin suoraan kampiaksen päähän. Erinomainen systeemi, ehkä liiankin hieno kun en oikein ole perillä tietokoneella tehtävistä modauksista tuohon DMC laiteeseen. Sain sen kuitenkin asennettua ja toimii. Saksankielinen asennusohje tuotti hankaluuksia.
Ryhdyin jo hommaamaan uuteen kaasariin suuttimia. Neulasuutin 265AB oli loppunut ja arvelin, että 264AB saattaisi olla melkein saman, joten tilasin sen. PHF:ssä on kiinni nyt 268 AB (tai R) ja neulana K18. Nämä kokeilut on mielenkiintoisia.
-
Minkälaiset luistit ovat? Numero löytyy luistin pohjasta.
264AB, numero on suuttimen halkaisija, 2,64mm.
-
Luistin pohjassa on numero 60/3.
-
Nyt toimii näillä suuttimilla: main 155, idle 100, neula k 18 (3.), neulasuutin 264AB. Starttaaminen kylmästä vaatii tosin useita yrityksiä, vaikuttaako kaasarien balanssi tuohon ?
-
Kaasarien keskinäinen balanssi on perusedellytys hyvälle käynnille ja moottorin käyttöominaisuuksille. Kaasutinten synkronointi ei ole kummoinenkaan homma. Aika lähelle totuutta pääsee ilman painemittareitakin. Mutta mittareilla homma on paljon nopeampi.
Jos kylmäkäynnistys ei tahdo onnistua niin onko rikastuspiiri kunnossa? Sillä on omat suuttimensa (koko?) ja liukumännät joita ryypynvivulla säädellään.
Myös kiihdytyspumpuilla voi suorittaa käynnistysrikastuksen: muutama kääntö luistit ylös asti niin huikkaa on jo kohtuullisen paljon. Toki liioitellen saa tulpat kastumaan.
Itse säädän kaasuttimet siten että käynnistys aloitetaan vetämällä ryyppy täysille ennen starttinapin painamista. Kun startti on pyöräyttänyt kaksi kierrosta ja kone käy niin ryyppy "väliasentoon" käymään tyhjäkäyntiä. Kaasukahvaan ei tarvitse eikä pidä koskea. Kun käynti on tasaantunut voi ryypyn kääntää pois kokonaan.
-
Nyt toimii näillä suuttimilla: main 155, idle 100, neula k 18 (3.), neulasuutin 264AB. Starttaaminen kylmästä vaatii tosin useita yrityksiä, vaikuttaako kaasarien balanssi tuohon ?
Joutokäyntisuutin vaikuttaa järkyttävän suurelta. Jos on vielä käynnistysongelma niin lieneekö
kaasuttimissa joku vika joutokäyntipiirissä?
-
Kaasarit on uudet ja kunnossa. Vika löytyikin ryyppyvaijerista. Poistin sen kokonaan ja laitoin tilalle käsiryyppyvivut. Nyt käynnistyy niinkuin pitääkin ja jää tyhjäkäynnille hetken ryyppykäynnin jälkeen. Vaijerit oli vissiin jotenkin vialliset - pitkät tai lyhyet.
Nyt sitten uusia biltemalaisia vilkkuja virittelemään, ovat todella kirkkaat vaikkakin pienet. Johdotukseen pitää tehdä vastus muutoin ei ledit vilkuta, saas nähdä miten tässä käy...
-
Vastusta kaivataan. Itse en jaksanut lähteä etsimään sopivaa vastusta vaan laitoin 5W polttimot sarjaan ledvilkkujen kanssa. Siellä penkin alla vilkkuvat....
-
Eikös Biltemasta saa ne vastuksetkin?
-
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Sisustus/Sahko-ja-Valaistus/Vastus-suuntavaloledeille-2000021125/
Vastuksen tarve oli itsellä kun en hankkinut uutta vilkkurelettä. Sellaisiakin releitä on jotka pystyvät vilkuttamaan ilman lisäkikkareita.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/481900/Vilkkurele-LED-vilkut-12V-30W-2-nap-L
Ei tartte kikkailla.
-
Eikös Biltemasta saa sopivan releenkin? Ainakin minä sain. Ei maksanut maltaita.
-
Vastusta kaivataan. Itse en jaksanut lähteä etsimään sopivaa vastusta vaan laitoin 5W polttimot sarjaan ledvilkkujen kanssa. Siellä penkin alla vilkkuvat....
Kai sentään rinnan..?