Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: kap0 - Elokuu 02, 2016, 14:06:26 ip
-
Onko niin, että Nevadassa pitäisi pyrkiä pitämään kierrokset siinä 3500 kieppeillä?
-
Kierrosluvun pitäminen jollakin kierrosluvulla ei ole erityisen relevanttia. Ajaa niillä kierroksilla joilla moottori vetää hyvin kunhan isommilla vaihteilla välttää vedätystä pienillä kierroksilla. Pikkulohkoinen Guzzi tykkää erityisesti isoista kierroksista. Kiihdytyksissä voi huoletta kääntää kaasua punarajalle asti ja vaihtaa vasta sitten. Mutta todellisuudessa sellaista kierrättämistä ei tarvita saadakseen maksimikiihtyvyyden koska kaksiventtiilikoneessa moottorin luontainen hengitys on yläkierroksilla jo hieman puutteellista ja paras vääntömomenttikin on alemmilla kierroksilla.
Joka tapauksessa ykkösvaihteella ajo tapahtuu yleensä paljon alemmilla kierroksilla liikkeellelähdössä ja kaupunkiajossa. Kunhan ei isoilla vaihteilla aja niin että voimansiirto klonksuu tai moottori täristää.
-
Itse ajelen pikku-Brevalla ja kyllä kierrokset pyörii
pääosin 3500-6000+ välillä, ja usein lähellä punaistakin.
Alle 2500 ei tunnu ollenkaan hyvältä.
Ruuhkassa pirteät kierrokset helpottaa kiihdytyksiä ja
moottorijarrutusta.
Taitaa konekin pysyä paremmin lämpöisenä.
-
Taitaa konekin pysyä paremmin lämpöisenä.
Ja puhtaampana.
-
Minäkin opin tänä kesänä ajamaan Nevadaa kierroksilla. Kierroslukumittaria ei ole, mutta korvaan olen luottanut ja ajaminen on ihan toista.
-
Ainoa tilanne on saada digitaalisesti ohjattu moottori ylikierroksille on tehdä huippukierroksilta raju moottorijarrutus. Moottori ei silloin käy mutta pyörii pyörää eteenpäin vievän massan voimasta.
Ennenaikaan oli monessa kokoontumisajossa käyttää moottoria paikollaan huudattamalla. Nykyään siitäkin on hohto pois kun kierroslukurajoitin puuttuu hommaan ennen kuin vaurion synty on lähelläkään.
Ennenaikaan rajoitteina oli kärkisytytys jonka kapasiteetti ei välttämättä riitä kovin suurilla kierroksilla sekä niin kutsuttu "venttiilien sekoaminen" joka pilaa täytöksen sylinterissä. Ts. venttiilikoneisto ei pysy mukana korkeilla kierroksilla. Mutta kun sattui sellainen kone jossa oli neliventtiilikannet ja elektroninen sytytys ilman rajoitinta saattoivat kierrokset käydä niin kovina että jopa kiertokanki tai muu moottorin osa katkesi lopulta sen kuormituksen siedon ylittyessä.
-
Opel Kadett C:ssä venttiilikoneisto riitti 7400 kierrokseen. Sitten alkoi sakata. 7200 oli vielä tönärikoneelle "turvallista".
-
C:n 1200S-koneesta katkesivat alkuperäismännät kun poruutti liikaa. Taisi olla sama vika työntötanko-Asconassakin. Iloista kilkettä oli se.
-
Sai aika kauan kyllä huudattaa että katkesi. Ei mikään varsinainen tyyppivika.
-
Itse ajelen pikku-Brevalla ja kyllä kierrokset pyörii
pääosin 3500-6000+ välillä, ja usein lähellä punaistakin.
Alle 2500 ei tunnu ollenkaan hyvältä.
Ruuhkassa pirteät kierrokset helpottaa kiihdytyksiä ja
moottorijarrutusta.
Taitaa konekin pysyä paremmin lämpöisenä.
Ja ilmeisesti kardaani ei rasitu niin pahasti?
-
Moottori ja voimansiirto tykkää tasaisesta menosta. Tänään meni, pihassa ollessani, ohi tuoreehko Nevada neljänkympin alueella hiljalleen. Mutta miksi isolla vaihteella ylämäkeen? Tiedän, putputus on silloin miehekkäämpää.
-
Minusta Nevadan ääni muuttu kierroksilla paremmaksi. Minun kuuloni mukaan kun on sellaista kiivasta kurnutusta siellä 4000-5000 rpm alueella.