Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Mara - Heinäkuu 30, 2016, 14:22:38 ip
-
(http://i11.aijaa.com/t/00032/14221911.t.jpg) (http://aijaa.com/DjvdRc)
Vähän tyhjäkäynnissä vielä ongelmaa. Pitäisi kaasarit säätää vielä, mutta en tiedä edes kumpi on seos ja kumpi ilmaruuvi?
Onko tohon jotain perusasetusta jos väännän ruuvit kiinni ja siitä lähden sitten pytty kerrallaan säätämään.
Kaasarit on puhdistettu, venttiilit säädetty ja kurkun kumit vaihdettu, että luulisin että kaasarien säätö nyt vähän pielessä. Pelittää hyvin kun antaa kierroksia.
-
Sylinteriä lähinnä oleva on seosruuvi. Varsinaista ilmaruuvia ei ole. Se taaempi joutokäyntiruuvi
on rajoitin, millä säädetään kuinka alas luisti pääsee laskeutumaan. Se määrää pääsääntöisesti
joutokäynnin kierrosluvun. Olisi hyvä merkata muistiin ainakin seosruuvien asento ennen purkamista.
Ainakin jos toiminta on ollut ok. siinä hyvä aloituskohta. Jos ei ole tiedossa, kierrä seosruuvi varovasti
täysin pohjaan ja vaikkapa 1,5 kierrosta auki. Kiinni pohjaan kiertämisessä ei saa käyttää voimaa.
Ruuvin jouseen ja kierteeseen kannattaa laitta vaseliinia kiinnijuuttumisen ehkäisemiseksi.
Joutokäyntiruuvit sellaiseen asentoon että luistit ovat hieman (1mm) avautuneina.
Säädä kaasuvaijerit siten että luistit lähtevät nousemaan saman aikaisesti. Kun kaasun sulkee nopeasti
molemmissa kaasuttimissa luisti kilahtaa joutokäyntiruuvia vasten samanaikaisesti, kuuluu siis vain
yksi kilahdus. Varmista että ryyppyjen vaijereissa on pieni (2mm)välys ja että ryyppyluistit
myös sulkeutuvat.
Näillä koneen pitäisi käydä jo jotenkuten.
Sitten tarvitset alipainemittarit tms. millä teet hienosäädön. Molempien mittareiden pitää näyttää
mahdollisimman samaa lukemaa joutokäynnillä sekä silloin kun kaasua avataan.
Kun luistit ovat synkassa, ja on löytynyt sopiva joutokäynti, voit säätää seosruuvit. Olen säätänyt
alkuun siten että, ensin toinen ruuvi kokonaan kiinni, ja toisesta hakenut sellaisen asennon että moottori
käy sillä yhdellä sylinterillä mahdollisimman lujaa tai tekee mahdollisimman monta kierrosta ennen sammumistaan. Ruuvin asento muistiin, toiselle puolelle sama juttu ja se toisen puolen seosruuvikin
muistissa olleeseen kohtaan. Ajossa olen sitten tehnyt seokseen hienosäätöä tarvittaessa.
Jos venttiilit on tarkoitus säätää, se kannattaa tehdä ennen kaasuttimien säätöä.
Myös etusivun Guzzi-infon tekniikkaosassa on ohjeita yleisimpiin säätötoimenpiteisiin
-
Kiitos!
-
Sylinteriä lähinnä oleva on seosruuvi. Varsinaista ilmaruuvia ei ole. Se taaempi joutokäyntiruuvi
on rajoitin, millä säädetään kuinka alas luisti pääsee laskeutumaan. Se määrää pääsääntöisesti
joutokäynnin kierrosluvun. Olisi hyvä merkata muistiin ainakin seosruuvien asento ennen purkamista.
Ainakin jos toiminta on ollut ok. siinä hyvä aloituskohta. Jos ei ole tiedossa, kierrä seosruuvi varovasti
täysin pohjaan ja vaikkapa 1,5 kierrosta auki. Kiinni pohjaan kiertämisessä ei saa käyttää voimaa.
Ruuvin jouseen ja kierteeseen kannattaa laitta vaseliinia kiinnijuuttumisen ehkäisemiseksi.
Joutokäyntiruuvit sellaiseen asentoon että luistit ovat hieman (1mm) avautuneina.
Säädä kaasuvaijerit siten että luistit lähtevät nousemaan saman aikaisesti. Kun kaasun sulkee nopeasti
molemmissa kaasuttimissa luisti kilahtaa joutokäyntiruuvia vasten samanaikaisesti, kuuluu siis vain
yksi kilahdus. Varmista että ryyppyjen vaijereissa on pieni (2mm)välys ja että ryyppyluistit
myös sulkeutuvat.
Näillä koneen pitäisi käydä jo jotenkuten.
Sitten tarvitset alipainemittarit tms. millä teet hienosäädön. Molempien mittareiden pitää näyttää
mahdollisimman samaa lukemaa joutokäynnillä sekä silloin kun kaasua avataan.
Kun luistit ovat synkassa, ja on löytynyt sopiva joutokäynti, voit säätää seosruuvit. Olen säätänyt
alkuun siten että, ensin toinen ruuvi kokonaan kiinni, ja toisesta hakenut sellaisen asennon että moottori
käy sillä yhdellä sylinterillä mahdollisimman lujaa tai tekee mahdollisimman monta kierrosta ennen sammumistaan. Ruuvin asento muistiin, toiselle puolelle sama juttu ja se toisen puolen seosruuvikin
muistissa olleeseen kohtaan. Ajossa olen sitten tehnyt seokseen hienosäätöä tarvittaessa.
Jos venttiilit on tarkoitus säätää, se kannattaa tehdä ennen kaasuttimien säätöä.
Myös etusivun Guzzi-infon tekniikkaosassa on ohjeita yleisimpiin säätötoimenpiteisiin
-
Onko täällä joku muukin nimimerkillä "canam"?
Minä en ainakaan ole tuota lainausta laittanut.
jokke
-
Tuota minäkin hetki sitten ihmettelin että pelkkä lainaus. Nyt ihmetyttää vielä lisää.
Ei tietenkään ole tavatonta että kaappauksia tehdään mutta tällä foorumilla taitaa olla eka kerta...
Jos epäilyttää niin voinet muuttaa tai paremminkin vaihtaa oman kirjautumisen toiselle nimelle.
Ehkä odotamme ylläpidon ohjeita miten toimia jos on käynyt jotenkin väärin?
-
Tuota minäkin hetki sitten ihmettelin että pelkkä lainaus. Nyt ihmetyttää vielä lisää.
Ei tietenkään ole tavatonta että kaappauksia tehdään mutta tällä foorumilla taitaa olla eka kerta...
Jos epäilyttää niin voinet muuttaa tai paremminkin vaihtaa oman kirjautumisen toiselle nimelle.
Ehkä odotamme ylläpidon ohjeita miten toimia jos on käynyt jotenkin väärin?
-
Lainauksen tekeminen tapahtuu hyvinkin helposti. Olisiko kuitenkin kyse tahattomasta omasta vahingosta? Kosketusnäyttöpuhelimilla tai tableteilla se voi tapahtua helpostikin.
Ei ole koskaan tullut eteen tällä palstalla identiteetivarkausta! En huolestuisi vielä, ellei tulee epäilyttäviä tapauksia lisää?
T. Kimmo
-
Ei taida olla intressilistan kärjessä häiriköidä moottoripyöräpalstoja. Olihan niitä botti hyökkäyksiä silloin joskus.
-
Tahaton omamuka ei voi olla, tällä kertaa.
Puhelimella ja tabletilla en ole käynyt tällä sivustolla.
Tablettia ei ole meillä käytetty kuukauteen.
Tämänkään koneen äärellä en ollut noihin aikoihin; tulin 1930 jälkeen.
jokke
-
Kattellaan ja seurataan tilannetta!
T. Kimmo