Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Peejii - Heinäkuu 29, 2016, 00:23:58 ap
-
2008 mallinen Norge ja vikana polttoainemittarissa seuraavat oireet : Täyteen tankatessa neula nousee vain johonkin 1/4 ja 1/2 osan väliin eikä ylemmäksi ja varotusvalo alkaa palamaan n. 200km ajon jälkeen. Tyyppivikako? Edellinen omistaja sanoi että olisi ollut lähes udesta lähtien.
-
Kaksi konstia: korjata kyseinen vika tai ottaa kannullinen bensaa sivulaukkuun ja katsoa kuinka monta kilometriä tankillisella pääsee.
Onko polttoaineen määrän mittausanturi kunnossa?
Se löytyy tankin sisältä samasta kokonaisuudesta missä on paineensäädin, pumppu ja suodatin.
-
Onko norjalaisessa ihan koho?
-
Pyörä on juuri hankittu ja tuli yllätyksenä kyseinen vika.
Ei tietoa onko mittausanturi kunnossa , tankin sisällä. Minkä hintaisia osat mahdolliseen korjaukseen voivat olla?
-
Katsoin vain yhden myyjän hinnastoa. Anturi myydään yhdessä pumpun, paineensäätimen ja suodattimen kanssa kiinnityslaippoineen. Hinta noi 550€. "Paketin" vaihto edellyttää tankin tyhjennyksen, irrotuksen, vanhan pumppusysteemin poiston ja uuden asennuksen. Eli ei kovin iso homma. Joillakin on ollut hankaluuksia saada polttoaineletkun pikaliitin auki sekä ongelmia "paketin" pujotuksesta tankista pois ja tankkiin. Mitään isompaa ongelmaa ei edellämainituissa toimissa ole kunhan noudattaa ohjeita.
Käytettyjäkin on kaupan: http://www.tlm.nl/webshop/en/used-fuelpump-breva-1200sport-us-05107230-moto-guzzi
Kyseessä kolaripyöräpurkaamo Hollannissa.
-
Tietääkseni Norgessa on samanlainen anturi kuin Caleissa. Tai siis miksi ei olisi...
Anturi on lämpötilariippuvainen vastus, jonka läpi kulkee pieni virta. Jos mittauspiirissä on pienikin huono kontaksi ( = ylimenovastusta ), niin sitten mittari näyttää väärin.
Ennenkuin juosta kipittää anturikauppaan, niin voisi olla paikallaan tarkistaa tankin sähköliittimen kunto ja tietenkin muidenkin ao. virtapiiriin liittyvien liittimien yms. kunto. Piirin virta on sen verran pieni, että pienikin korroosio tms. aiheuttaa jopa vekkuleita ilmiöitä.
Ja tarkistus on kuitenkin halvempi ratkaisu, kuin uusia koko pumppukapine - jos vika edes on siellä... hmmm...
-
Kahta mallia, vanhempi http://www.stein-dinse.biz/images/product_images/popup_images/05107230.jpg, uudempi http://www.harpermoto.com/parts-by-motorcycle/2010-2020-moto-guzzis/norge-1200-ie-8v-2010-2013/internal-fuel-pump-en-norge-1200-ie-8v-2010-2013.html
Käyvät käsittääkseni ristiin. Uudempi ainakin näyttelee välillä mitä sattuu, en lähtisi vaihtamaan pelkän bensamittarin näyttämän takia, uusi voi hetken toimi oikein ja sitten taas...
-
Mulla oli tuo "pötkömallinen" anturi -05 1100 Brevassa. Sittemmin vaihtanut omistajaa. Toimii tietääkseni vieläkin. Omituisuutensa siinäkin: kun tankkaa täyteen menee aikaa kunnes mittari alkaa näyttämään "täyttä". Sen jälkeen mittari näyttää täyttä pitkän aikaa kunnes on matkaa tehty puolitoistasataa kilometriä jolloin viisari liikahtaa kerrasta yhden viivanvälin. Siitä eteenpäin viivanväli on aika tarkkaan 50 kilometriä eli vajaa kolme litraa. Tällä kohtaa on näyttämä melko todellinen ja matkaa seuraavaan tankkaukseen voi arvioida varsin luotettavasti.
Kun on menossa viimeinen viivanväli vaipuu viisari yhtääkkiä näyttämään nollaa jolloin syttyy polttoaineen vähyyden merkkivalo ja trippimittari käynnistyy näyttämään "varatankilla" kertyviä kilometrejä. Valon syttymisen jälkeen pääsee vielä liki 100 km ajotavasta ja moottorin lämpötilasta riippuen.
Vastaavan mittaritestin olen tehnyt joka pyörälleni varakanisteri mukana. Niin selviää todellinen tankin ja mittarin "suorituskyky". Esimerkiksi 1400 Californiassa on huomattavasti epätarkempi mittari. Kun tankkaa täyteen niin pitää ajaa reilut 100 km kunnes ensimmäinen palkki näytössä "sammuu". Seuraavat sammumiset tapahtuvat sitten hyvin ripeään tahtiin.
Tankillisella pääsee noin 300 km mutta jos luottaa mittariin niin tankkaamaan pitää mennä jo 150 km ajosuoritteen jälkeen. Siinäkin on automaattinen trippi siitä alkaen kun varoitusvalo syttyy.
Polttoaineen läikkyminen tankissa aiheuttaa virhettä siihen suuntaan että tankki on mittarin mukaan täydempi kuin mitä polttoainemäärä edellyttää.
Tämä ei kyseiseen vikaan auta mutta kunhan kirjoitin havaintojani aiheesta.
-
Omassa 06 mallin Brevassa toimii hiukan samaan malliin kuin Matin ex-pyörässä. Mittari lähtee laskeutumaan hitaasti ja trippi saattaa näyttää reilusti yli 200 km lukemia kun polttoainemittari on puolimatkassa. Trippimittarin näyttäessä runsasta 300 km, syttyy merkkivalo ja sen jälkeen menovesi riittää ainakin 50 km, pitemmälle ei ole tainnut olla koskaan tarvetta venyttää viimeisiä litroja. Edellä mainituista syistä on tullut tavaksi arvioida tankkaustarve trippimittarin näyttämän perusteella. Varsinkin napapiirin pohjoispuolella on paikoitellen harvahko huoltoasemaverkosto, jolloin bensamittarin näytön perusteella ei kannata suunnitella taukoja. Totta kai toimiva ja tarkka mittari olisi mukava varuste, mutta ilmankin on jotenkin tultu toimeen, itseasiassa ilman minkäänlaista mittariakin pitkät vuodet.
-
Matti: ...kun tankkaa täyteen menee aikaa...
Tämä ilmeisesti johtuu siitä, että anturipötikkä on sen verran lyhyt, että se on kokonaan bensan sisällä kunnes on matkaa tehty n. 8 litran edestä. Sen jälkeen anturi ryhtyy "mittaamaan", sillä osa pötköstä ylettyy pinnan yli. Tällöin lämpötila alkaa tavallaan vaikuttamaan pötköön.
Voisi olla mielenkiintoista selvittää a) kuinka pitkä pötkö tarvitaan aivan pohjasta tankin yläosaan ja b) minkälainen lämpötilariippuvuuskäyrä pitäisi olla. Tämä on sitten yhteydessä tarkkuuteen.
-
Jep. Ei se anturipötikkä riitä mitaltaan bensan pintaan kun tankki on täynnä eikä yllä alaskaan bensiiniin asti kun tankki on tyhjähkö. Olisihan se täydellistä jos anturi tietäisi koko ajan missä pinta on ja polttoainetaso olisi loiskesuojattu ettei loiskeet anna positiivista signaalia. Silti korjauskertoimia tarvitaan koska tankki ei ole kuution muotoinen jossa polttoaineen määrän muutos olisi lineaarinen vaan tankki on hyvinkin epämääräisen muotoinen jossa suurin keskitilavuus on reilun puolen tankillisen kohdalla. Sillä hetkellä mittarikin näyttää juuri oikein. Siinä on toki korjauskertoimella tekemistä että näytöstä saataisiin riittävän lineaarinen. Bensamittari 1100 Brevass yllättääkin heti puolen tankin jälkeen "syöksymällä" näyttämään liki tyhjää ja varoitusvalo syttyy.
Se että mittari ei heti tankkauksen jälkeen näytä täyttä tankkia vaikka olisi tankattu "korkkia myöden" johtuu mittarin sisäisestä hidastimesta. Kun on vähän aikaa odoteltu niin mittari alkaa näyttämään oikein "täyttä tankkia" mutta saman hidastuksen ja tankin tyhjenemisen loiske aiheuttaa sen että 150 km jälkeenkin mittari näyttää "täyttä" vaikka totuus on toinen. Se kuitenkin pitää paikkansa että 1100 Brevan mittari on keskimäärin hyvä sillä alun hitauden jälkeen voi bensan riittävyyden arvioida "viivanväleistä" eli yksi väli on noin 50 km sen jälkeen kun mittari tankkauksen jälkeen suostuu näyttämään muutakin kuin "täyttä". 1100 Brevan suoritus on noin 400 km per tankillinen. Lämpötila ja ajotapa vaikuttaa asiaan. Kylmällä säällä reipas vaihteleva mutkatieajo yllättäen säästää polttoainetta koska moottorin lämpötila on vaihtelevasta ajotavasta johtuen suurempi. Brevan kone käy tyypillisesti liian kylmänä. Pääsääntöisesti tasaisessa ajossa noin 70 astetta 20 asteen ulkolämpötilassa joka ei ole riittävä lämpötila öljylle.
-
Teknisesti on ihan mahdollista, eikä edes kamalan kallista, tehdä tuohon käyttöön mittarikapine, joka näyttää vaikka 2l tarkkuudella ( +/- 1l )bensan määrän. Siihen ei vaikuta tankin muoto ja loiskuminenkin saadaan vaimennettua mittausviiveellä. Siihen tarvittais vain asiaan halukas Luigi Macaroni ja vähän yksinkertaisia kokeiluvekottimia.
Pötkö tehtäisiin niin pitkäksi, että se on 1-2mm pohjasta => 1 cm kanteen. Sitten mitataan vastusarvo kaatamalla litra kerrallaan ainetta tankkiin ja kalibroimalla näyttö. Sen jälkeen vehjes siirretään sarjatuotantoon.
Jos tehdään vaikka sellainen, että tolppa näyttää Täynnä - 3/4 - 2/4 - 1/4 - TANKKAA ( tässä vielä jäljellä esim. 3l ) tai erillinen led-rivi, niin edelleen menee yksinkertaisemmaksi. Tärkeää on tässäkin anturipötikän riittävä pituus. Sähköteknisesti tuo juttu on suht. helppo ratkaista. Mekaanisesti saattaa olla hankalaa saada pitkä pötikkä asennetuksi ( Guzzin ) tankin pikkuruisesta pumppuaukosta ehjänä ;) . Jos vielä hifisteltäisiin siten, että tankin alareunassa olisi erillinen yhde mittauspötikälle, niin sehän olisikin sitten kuin Ameriikassa...
-
ECU:lla on tarkka tieto suuttimien läpi lasketusta polttoainemäärästä. Miksi ei käytetä sitä?
Pitää vain kertoa ECU:lle paljonko tankkasit.
Ainakin ajotietokoneet toimivat käsittääkseni näin.
Jos tankissa on koho+vipumallinen anturi voi sen liikealue olla rajoittunut samalla tavalla
kun sen pötikän, ei mahdu tankkiin riittävän pitkää vipua? Toisaalta jos koho ottaa tankin kylkeen kiinni
ennen aikojaan, voisi vipua yrittää säätää paremman muotoiseksi.
-
ECU:lla on tarkka tieto suuttimien läpi lasketusta polttoainemäärästä. Miksi ei käytetä sitä?
Kyllä Ecu tietää.
Monissa malleissa ECU kertoo käyttäjälleen ajonaikaisen hetkellisen kulutuksen ja keskikulutuksen sataa km kohti. Eli suuttimien aukioloaika per ajettu metri. Teoriassa. Lieköhän näytteenottotaajuus hieman harvempaa mutta heti liikkeelle lähdettyä alkaa kulutusmittari näyttämään lukemia. Kylmällä koneella jopa 500 litraa per sata kilometriä. Hetken ajon jälkeen alkaa lukemat olla jo siedettäviä kun rikastukset menevät pois päältä eli suuttimien aukioloaika lyhenee jyrkästi.
Joillakin pyörämerkeillä on kulutusmittarissa toiminto joka kertoo paljonko ajokilometrejä/maileja on jäljellä sen hetkisen ajotavan eli kulutuksen mukaan kunnes tankki on tyhjä. Sekin on vain laskelma eikä kerro todellista jäljellä olevaa ajomatkaa ennakolta. Voi loppumatkasta olla vaikka ylämäki tai liikenne seisoo. Todellinen ajomatka on ajettu ja mitattu matka. Valitettavasti silloin tiedetään vasta jälkeenpäin kuinka pitkälle tankillisella pääsee.
-
Voi loppumatkasta olla vaikka ylämäki tai liikenne seisoo. Todellinen ajomatka on ajettu ja mitattu matka. Valitettavasti silloin tiedetään vasta jälkeenpäin kuinka pitkälle tankillisella pääsee.
Näinhän se menee polttoainemittarin tai tripin kanssakin. Vasta polttoaineen loputtua selviää
kuinka pitkälle se riitti.
-
Vasta polttoaineen loputtua selviää kuinka pitkälle se riitti.
Siksi teenkin jo mainitsemani testin ajamalla varabensapääläri mukana kunnes meno loppuu. Kahdella eri tavalla: taajama-ajoa kiihdytyksineen ja mateluineen joka kuluttaa enemmän polttoainetta ja toinen koe tavallisessa matka-ajossa. Näin saan tietää ääripäät oman kulloisenkin ajotapani kulutuksella sekä tankin todellisen tilavuuden. Minä siis tiedän varsin kapealla toleranssilla mihin asti tankillinen riittää kulloinkin. Siihen arvioon apunsa antaa kulutusmittari ja tankatessa nollattu trippimittari. Ei ole tarvinnut polttoaineen puutteen vuoksi matkalle jäädä.
-
ECU:lla on tarkka tieto suuttimien läpi lasketusta polttoainemäärästä. Miksi ei käytetä sitä?
Kyllä Ecu tietää.
Monissa malleissa ECU kertoo käyttäjälleen ajonaikaisen hetkellisen kulutuksen ja keskikulutuksen sataa km kohti. Eli suuttimien aukioloaika per ajettu metri. Teoriassa. Lieköhän näytteenottotaajuus hieman harvempaa mutta heti liikkeelle lähdettyä alkaa kulutusmittari näyttämään lukemia. Kylmällä koneella jopa 500 litraa per sata kilometriä. Hetken ajon jälkeen alkaa lukemat olla jo siedettäviä kun rikastukset menevät pois päältä eli suuttimien aukioloaika lyhenee jyrkästi.
Joillakin pyörämerkeillä on kulutusmittarissa toiminto joka kertoo paljonko ajokilometrejä/maileja on jäljellä sen hetkisen ajotavan eli kulutuksen mukaan kunnes tankki on tyhjä. Sekin on vain laskelma eikä kerro todellista jäljellä olevaa ajomatkaa ennakolta. Voi loppumatkasta olla vaikka ylämäki tai liikenne seisoo. Todellinen ajomatka on ajettu ja mitattu matka. Valitettavasti silloin tiedetään vasta jälkeenpäin kuinka pitkälle tankillisella pääsee.
Tämän kanssa on moni sen saksalaisen matkaenduron hankkinut joutunut pettymään. Range on näyttänyt vielä pariakin sataa ja menovesi on loppunut. Kalibrointikaan ei aina ole auttanut.
-
Olisko kerrottu ajotietokoneelle väärä polttoainemäärä tankatessa? Luottavatko tässä polttoainemittariin mikä
kuitenkin näyttää omiaan?
-
Tietääkseni mittaussysteemille ei kerrota ulkopuolelta mitään vaan mennään mittarin antaman tiedon mukaan. Kun mittari näyttää täyttä on tankki täynnä ja päinvastoin. Mutta siitä tiedosta ei järjestelmä välitä vaan vasta kun polttoaineen vähyydestä kertova valo syttyy. Silloin on melko varma tieto siitä mitä tankissa on mutta loppumatka mennään edelleenkin tämän mittaritiedon varassa.
Tuo "varatankkivalo" on ainakin 1400 Californiassa hieman epätarkka. Se syttyy tasaisessa moottoritieajossa kun polttoaineen pinta on sillä tasolla kun valon pitää syttyä. Kun siitä lähtee kaupunkiliikenteeseen tai mutkatielle niin varatankkivalo sammuu ja polttoainetta vaikuttaakin olevan enemmän. Asian tila ei ole näin kovin pitkään. Johtuu mittaustiedon vaimennuksesta ja siitä että moottoritiellä polttoaine ei läikkynyt tankissa niin kuin siirryttäessä aktiivisempaan ajoon. Läikkymisen anturi tulkitsee lisääntyneenä polttoaineen määränä.
Asia on hämmentänyt joitakin ja aiheesta on keskusteltu. Eräs henkilö piti asiaa vikana joka pitäisi korjata. Lohdutin häntä että tankissa oleva polttoaine ei lisäänny vaan loppuu kyllä ihan asiallisesti kun ajoa jatkaa. Merkkivalon tehtävänähän on ilmoittaa polttoaineen vähyydestä hyvissä ajoin. Jopa yli 100 km ennen kuin polttoaine todellisuudessa loppuu. Se ohjaa tankkauspaikalle ja jos se on kaukana vaikuttanee myös ajotapaan. Todennäköisesti rauhoittavasti, jos kuljettaja tietää vähänkin tekniikasta. Vaikka 1400 Californian kanssa ajotapa ei kauheasti kulutukseen vaikuta jos ajetaan vallitsevien rajoitusten mukaan kotimaassa.
-
Menee jo vähän ohi otsikon. Vintagessa vain "varatankin" merkkivalo, ei bensamittaria. Merkkivalo yhdessä trippimittarin käytön eli nollauksen kanssa tankkauksen yhteydessä pelittää mainiosti. Merkkivalo syttyy pääsääntöisesti 220 +/- 5 km ja syttymisen jälkeen on ajokilometrejä jäljellä reilusti yli 100. Mielestäni "parivaljakko" antaa riittävän turvan polttoaineen riittävyyden varmistamiseksi seuraavaa tankkausta ajatellen. Liekö Norgessa vastaavaa merkkikkivaloa?
Mosa
-
Sama Titaniumissa, toimii .
-
Norgessa on vastaavanlainen mittaristo kuin 850 - 1100 - 1200 Brevoissa. Viisarinäyttö ja lopussa merkkivalo lisäksi varmentamassa asiaa. 1100 Brevassa, josta itseltä kokemusta vuosikymmenen ajalta, järjestelmä on riittävän hyvä varmistamaan katkoton matka.
-
Menee jo vähän ohi otsikon. Vintagessa vain "varatankin" merkkivalo, ei bensamittaria. Merkkivalo yhdessä trippimittarin käytön eli nollauksen kanssa tankkauksen yhteydessä pelittää mainiosti. Merkkivalo syttyy pääsääntöisesti 220 +/- 5 km ja syttymisen jälkeen on ajokilometrejä jäljellä reilusti yli 100. Mielestäni "parivaljakko" antaa riittävän turvan polttoaineen riittävyyden varmistamiseksi seuraavaa tankkausta ajatellen. Liekö Norgessa vastaavaa merkkikkivaloa?
Mosa
Tällainen on myös Jackalissa. Sillä valolla tosiaan saa ajella rauhallisella tavalla satkun. Välillä horii vähän pumppu ilmaa viimeisillä litroilla.
-
Nyt tänään on sitten selvinnyt rmheinon korjaamolla lisää Norgen pottoainemittarin viasta. Mittailivat anturin ohmit ja ne poikkesivat ohjearvoista sen verran ,että päätettiin tilata uusi polttoaine määrän anturi . (bensavalon palaessa ohjearvo 230ohm oli 203ohm )
250-300 ohm 0 litraa,100 ohm 11,25 l ,10-20 ohm 22.5l nämä löytyy : http://www.manualslib.com/manual/944462/Moto-Guzzi-Norge-1200.html?page=60#manual
Sen saa erikseen tilattua Rmheinon kautta ja hinta on jotain 65 €.
Ei siis tarvitse tilata kaikkia tankin sisuskaluja jotka olisi maksaneet n.500€. Bensaletkun liittimen pitäsi huollon mukaan lähteä parhaiten
auki kun ottaa tankin sähköliitoksen ensin auki ja sitten käynnistää ja antaa käydä bensat letkuista pois jolloin myös paine letkusta poistuu. Sitten vasta avataan letkuliitin
painamalla sitä tankkia kohti ja painetaan liittimen lukitusta jolloin voi liitoksen nypätä auki. Täytyy testata kun anturi saapuu joskus syyskuussa - nythän elokuussa on tehtaalla lomat. Kiitos kaikille osanotosta -toivottavasti tästäkin on hyötyä muille.