Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Työkalupalsta => Aiheen aloitti: Hajakenttä - Heinäkuu 15, 2016, 16:16:30 ip
-
Mistä löytäisin hyvän työkalun vaihdelaatikon öljyn siistiin täyttöön. Se tarkastus ja lisäys reikä kun on niin pahasti laatikon kyljessä. Korjaamolla on se ruisku, jolla asia käy hienosti, mutta oma korjaamo mahtuu työkalupakkiin, tai pitäisi mahtua. Olen yrittänyt opetella tekemään vähitellen kaikki huollot itse, ainakin ne mitkä voi.
-
Itse olen käyttänyt sitä bilteman käsipumppua. Numero on 20-718
-
Mulla on myös pumppu ja isoja injektioruuttia. Myös mutkalla varustettu suppilo on kokoelmissa.
Mutta silti laitan useimmin öljyn suoraan pullosta koska vaihteistoöljypullot on varustettu "pillillä" jolla homma hoituu helposti. Kun sellaisen pullon saa käsiinsä niin ei kannata heittää pois.
-
Mulla oli niin Guzzin öljynlisäystä varten tuunattu suppilo. Tavallinen suppilo, jossa 30 letku ja siinä täyttöaukkoon sopiva kärki. Öljynlisäys onnistuu pyörä sivutuella.
-
Apteekin ns. sikatruutta on hyvä annostelia. Ainakin 100 ml ( 1 desilitra) injektioruiskuja löytyy joka kylältä. Pitää vaan varautua apteekkarin tiukkoihin kysymyksiin käyttötarkoituksesta. Niissä on hyvä jatkokärkikappale vakiona. Annostelutarkkuus on luonnollisesti luokkaa riittävä.
-
Biltemasta löytyy myös vastaava. Taitaa olla keulaöljyruutta? On ollut mulla myös ratapyörän kylmäkäynnistysrikastimena..
-
Sitten kun truuttaa lisää vielä esim. 6mm/30 cm kumiletkun, ei taida Guzzissakaan löytyä sellaista reikää ettei tällä osasi neste löytää maaliinsa. Tuota injektioruiskua käytin jarruremontin loppusuoralla käänteisesti imemiseen. Ruiskun mekanismin tarkkuus pitää hienosti alipaineen. Letku ilmausnippaan, alipainetta truuttaan, niin jo humahti jarrunesteet livakasti sisään jarrun painallusten saattelemana. Joku voi olla toista mieltä, menikö tämä nyt oikein ;D
-
Aina on oikein kun homma onnistuu. Täällä ei jaeta tyylipisteitä, kai....
Itse olen tyhjännyt ensin jarrunestesäiliön ja tuupannut nesteen ilmausruuvista sisään. Pyrkii vuotamaan kierteen kautta mutta teflonteippi auttaa siihen.
Taannoin ilmailin ABS-jarrullisen pyörän jarruja. Yritin aika pitkään mutta ei hommasta tullut valmista. Ei pumppausmetodilla, ei ruuttaamalla eikä niillä muillakaan konsteilla. Sitten nöyrryin ja hain lähistön Puuilosta laitteen jolle olen naureskellut: paineilmatoiminen jarrunesteimuri. Arvatkaa alkoiko homma sujua? Ei.
Tässä vaiheessa sitä on jo varsin nöyrä eli jo kärsi ottaa korjaamokirjan esille ja lukea sieltä: Normaali jarrujen ilmaus. Kolme sanaa, tosin englanniksi. Patti otsassa alkoi paisua. Kerhokaveri, vanha Aulis, tuli paikalle ja aloitti keittämään kahvia sillä katsoi tilanteen sitä vaativan. Juotiin kahvia vaiti kunnes Aulis sanoi että koititko ilmata virta päällä. En ollut. Ei ollut edes tullut sellaista ajatusta. Viisi minuuttia kahvittelun loputtua jarrut oli ilmattu.
Sähköinen jarrulaite vaatii sähköiset aikeet. Sitten kahviteltiin lisää.
Onneksi homma onnistui. Olisi saattanut vaatia baarikierroksen pidemmän kaavan mukaan jos olisi jäänyt vaiheeseen. Se taas olisi ollut pois projektirahoituksesta. Harmittaa sitten jälkeenkinpäin ja vaatii baarikierroksen, jne.....
-
Tuolleen alipaineella ne nesteet linjallakin laitetaan. Tosin ei tietenkään käsiruutalla. Ensin alipaine järjestelmään ja toisesta päästä liemet sisään.
-
Tuolleen alipaineella ne nesteet linjallakin laitetaan. Tosin ei tietenkään käsiruutalla. Ensin alipaine järjestelmään ja toisesta päästä liemet sisään.
Samasta päästä.
-
Sekä että ;) Riippuu nesteestä, mitä laitellaan. Jarrut varmaan kätevimmin samasta.
-
Ollut mukana noita täyttölaitteita autotehtaalle hankkimassa. Samasta täyttöaukosta ne tyhjiöidään ja sen jälkeen täytetään. Tuskinpa mp-tehtaat sitä kovin eri tavalla tekevät.
Siis jarrunesteet, jäähdytysnesteet ja ilmastointi. Moottori- ja vaihteistoöljyt menevät ilman tyhjiöintiä.
-
Jep, niin muistelin. Itse olen ollut raskaan kaluston linjojen kimpussa. Paksummat liemet niissä ajetaan eri päästä. Paksu voitelurasva taas pumpataan myös ilman vakuumia. Jos on iso vesitila, on myös suuri paisuntasäiliö ja sitä ei voi kovin kovalle alipaineelle altistaa. Se tehdään joissain traktorimalleissa takaperoisesti.
Mielenkiinnosta olisi ihan mukava nähdä tuollainen jarrujärjestelmän täyttölaite. Saadaanko sillä yläkautta koko järjestelmä kuplattomaksi?
-
Jep, niin muistelin. Itse olen ollut raskaan kaluston linjojen kimpussa. Paksummat liemet niissä ajetaan eri päästä. Paksu voitelurasva taas pumpataan myös ilman vakuumia. Jos on iso vesitila, on myös suuri paisuntasäiliö ja sitä ei voi kovin kovalle alipaineelle altistaa. Se tehdään joissain traktorimalleissa takaperoisesti.
Mielenkiinnosta olisi ihan mukava nähdä tuollainen jarrujärjestelmän täyttölaite. Saadaanko sillä yläkautta koko järjestelmä kuplattomaksi?
Eipä tullut traktorien litkujen täyttöön tutustuttua, vaikka Valtran tehtailla muutaman kerran tullut käytyä. Otapa yhteyttä kontakteihisi autotehtaalla, saattaa tutustuminen järjestyä. Kyllä ne täytöt onnistuu kuplattomasti yläkautta.
-
Tuollaisella olen joskus yrittänyt ilmata Calin intgraalijarruja, huonolla menestyksellä, voi olla että vika on ollut käyttäjässä .
-
Etujarrun kanssa ei ollut ongelmia. Integraalijarrujen kanssa asia ei oikein alkanut etenemään. Ei vaan liemi kulkenut oikein mihinkään. Alipaineella ja aloitus lähimmästä ilmausruuvista, edeten kauimmaista kohden, alkoi homma sujua.
-
Jos ne hankalaksi ryhtyy, niin saa kyllä menemään aikaa. Ekun SP:n kanssa joskus taisteltiin pitkään, kun ei ollut ruuttaa.
-
Vanha toimiva konsti on ilmata lopuksi tankin alla olevasta liittimestä. On korkein kohta järjestelmässä, ja sinne se ilma kertyy. Vaikka kuinka pruutalla lykkää, ei kaikki ilma sieltä poistu.
Nimim. kahden integraalijarrullisen omistaja.