Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Harri Niemi - Heinäkuu 12, 2016, 19:13:29 ip
-
Stelvion toinen sumuvalo meni oikosulkuun - johtosarja hiertynyt ja otti kiinni valon runkoon - ja poltti 30A sulakkeen jonka takana on myös varsinaiset ajovalot. Tämän seurauksena myös lataus loppui ja akku tyhjeni ajossa. Minusta aika outoa se, että lataus loppui !!!
-
Sähköistä perillä olevat varmasti vastaavat tarkemmin. Kun itse olen paneutunut vähäisellä ymmärrykselläni lataukseen viime viikkoina, tulee ensimmäisenä mieleen että se johdin, joka vie latausvirran akun plus -navalle, on yleensä sulakkeella suojattu. Jos tuo sulake palaa, katkeaa yhteys akun ja laturin välillä. Oman pihan pyörissä tuo sulake on juuri 30A.
-
Noin minäkin sen ymmärtäisin.
Ensin johtosarja kuntoon ja sulake paikoilleen ja koittamaan.
Johtosarjan korjaus onkin sitten oma juttunsa.
Johdot lienevät suojasukassa joka aiheuttaa omat kuvionsa uusien, korvaavien, johtimien pujottelussa.
Olisi hyvä jos löytyisi alkuperäisen värisiä.
Itse olen hieman oikonut ja kaksivärisen johtimen tapauksessa, esimerkiksi vihreä/punainen syntyy joko perusväriltään vihreästä tai punaisesta johtimesta johon asianmukaisen värisellä maalikynällä vedetään raita. Ei tarvitse sitten myöhemmin ihmetellä vääränvärisiä johtimia.
-
Jos suojasukka ei ole kovin pitkä, saa johdon pujotettua sopivan jäykällä rautalankakoukulla.
-
Johtimien merkintään on tällainen kätevä peli:
http://www.tsp.fi/tuotteet/tuoteryhma/merkintanauhakasetti-pmd/action/list/
En tiedä kuka näitä yksinkappalein myy. Rulla riittänee pyörään "loppuiäksi". Itse olen tuota käyttänyt työmailla paljon.
Helppo tuota on säilyttää ja käyttää.
Tietenkin se perinteinen keltainen numeroteippi, jossa musta numero ajaa saman asian. Niitähän myydään mm. Etolan koukusta.
Johdinten merkintä irroitettaessa / kasattaessa on sikälikin tärkeää, ettei jarrupolkimesta töötti mölise... :P
-
Stelvion toinen sumuvalo meni oikosulkuun - johtosarja hiertynyt ja otti kiinni valon runkoon - ja poltti 30A sulakkeen jonka takana on myös varsinaiset ajovalot. Tämän seurauksena myös lataus loppui ja akku tyhjeni ajossa. Minusta aika outoa se, että lataus loppui !!!
Stelviossa on juurikin tuollainen kukkanen sähkösuunnittelussa, suosittelen kaikkia Stelvioiden omistajia asentamaan erilliset 5A sulakkeet kummallekkin sumuvalolle. Sama 30 A sulake syöttää sumuvaloja ja laturin magnetointia.
Maailmalta on saatavilla valmiita sulakkeita liittimineen:
https://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=75471 (https://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=75471)
-
Päädyin juuri samaan ratkaisuun, että lisään 5A sulakkeen sumuvalojen johtoihin. Joka estää ainakin vastaavan vahingon. Vesitiivis minilattasulakerasia olisi ratkaisu jonka toteutan. Lisäksi katson vielä onko sumuvalon sisällä johdinliittimen suojaamiseksi jotain tehtävissä. Kiitokset neuvoista.
-
Vulkanoituva teippi, kutistesukka, kangasteippi, tavallinenkin teippi sekä heilumisen estäminen ovat myös käytännöllisiä metodeja suojata johtimia.
Itse pyörittelen kangasteippiä (mutta ei sitä erkkaria jota jääkiekkovermeissä käytetään) vaaravyöhykkeessä olevien kohtien suojaamiseen. Aloitus tehdään pyöräyttämällä teippiä itsensä päälle, lopetuksen voi varmistaa pienellä nippusiteellä tai liimasukalla niin ei myöhemmin repsota.
Mutta toiminto oli oikein: oikosulun sattuessa järjestelmä suojasi itsensä polttamalla sulakkeen.
Eikö latauksen loppuminen näkynyt minkäänlaisena ilmoituksena mittaristossa?
Jännitteen katoaminen on todennäköisesti jättänyt yhden tai useampia vikailmoituksia vikalogeihin. Ainakin pysyvät vikailmoitukset sieltä kannattaisi poistaa ettei huollossa ala huoltomies ihmettelemään. Tai sitten huoltoon viedessä ainakin kertoo että näin on käynyt mutta asia on jo korjattu.
-
Huollossa (Make) laitoikin jo vulkanointiteippiä liittimen ympärille; ensiapuna. Mutta tämä on silti haasteellinen kohde, sillä lämpötilat on aika korkeat kotelon sisällä johtuen pienestä tilasta ja 55W lampusta. Joten tätä pitää tarkkailla säännöllisesti. Lisäsulakkeet laitan jokatapauksessa.
Niin ja sepäs se, mitään ilmoitusta ei tullut mittaristoon, että lataus ei toimi. Sumuvalot oli päällä ja havaitsin vain mittaristosta niiden kadonneen. Totesin vaan matkalla, että sulake meni ajovaloista syystä tai toisesta. Tämän jälkeen ajoin noin 80km ja pysähdyksen jälkeen ei enää jaksanut startata.
Se, että onko tämä sähkösuunnittelu kukkanen, voisin sanoa, että ei ainakaan ruusun arvoinen. Mutta tässä voi silti olla kyseessä jokin kompromissi monien tekijöiden summana, yhdistetynä sumuvalojen olevan lisävaruste ja ne on kytketty helpoimalla tavalla.
Muuten pyörä on toiminut hienosti ja nautin ajosta todella paljon, voin ajaa pitkiä matkoja väsymättä !
-
mitään ilmoitusta ei tullut mittaristoon, että lataus ei toimi.
En Stelvion mittaristoa tunne mutta kai sielläkin on ajotietokoneella oma muistinsa kuten esimerkiksi 1100 Brevassa? Esimerkiksi edes jännitemittari. Toisaalta, jos ei osaa mitään vikaa epäillä vaikka valot katoavatkin niin ei sitten varmaan tule mietittyä jännitemittaustakaan.
Mutta omatoiminen vikalogien katselu ja nollaus onnistuu kätevästi kotona omalla läppärillä ja GuzziDiagilla.
Melkoisen matkan kuitenkin pääsit akun varauksen voimin. Olen yllättynyt.
-
Mun mielestä tuo on aika vähän. Veljen suht nykyaikaisella diedelautolla ajettiin kolmisensataa kilsaa ilman latausta. Sitten turvajärjestelmä puuttui peliin. Autossa on kuitenkin korkeapainepumppu, ilmastointi, xenonit, sähköohjattu vaihteisto ja sähköinen ohjaustehostin. Suht pieni ja silloin kymmenvuotias akku hoiteli homman.
-
No niin mulle ilmeni samoja ongelmia.Nyt kun vaihteet alkaa pelaamaan ja huohotus toimii niin nyt ilmeni lataus ongelmia.Eli sunnuntaina kun lähdin liikkeelle niin alkoi lataamaan eli latausvalo sammui normaalisti niin hetken ajettua latausvalo syttyi.Kurvasin kotiin tutkin johtoja ja kaikki ok.Laitoin käyntiin latausvalo ei sammunut vaikka annoin kierroksia.Irroitin johdon säätimeltä joka menee akulle ja laitoin takaisin niin alkoi lataamaan ja toimi ihan ok.Ajelin pari tuntia eikä mitään ongelmia.Tänään kun lähdin niin käynnistin latausvalo paloi annoin kierroksia se sammui ja vaikutti että lataa ja kaikki ok.Mutta muutama kilsa pysähdyin ja jatkoin matkaa niin eipäs taas ladannut.Pääsin kotiin irroitin taas akulle menevän johdon laitoin takaisin niin taas latas.Sammutus ja uudelleen käynnistys ja ei lataa.Tutkin lataus säätimen perin pohjin johdot ja kaikki ok ja nyt se ei lataa ollenkaan.Lämpeneekö diodit ja lakkaa toimimasta vai onko vika laturissa.Teki joskus viikko takaperin saman jutun ja kun pyörä oli hetken paikallaan niin taas toimi.Mistä kannattaa lähteä hakemaan vikaa.Latausjärjestelmä Bosch onneksi.Teki muuten aikaisemmin sellaista että kylmänä vaatii n.5000r ennenkuin alkaa lataamaan mutta lämpimänä riittää 3000r.
-
Se, että onko tämä sähkösuunnittelu kukkanen, voisin sanoa, että ei ainakaan ruusun arvoinen. Mutta tässä voi silti olla kyseessä jokin kompromissi monien tekijöiden summana, yhdistetynä sumuvalojen olevan lisävaruste ja ne on kytketty helpoimalla tavalla.
Kompromissi on tehty siinä että laturin aktivointi ja vertailujännite on otettu valoreleeltä. Eli kun ECU on sitä mieltä että kone käy se aktivoi light logic releen jonka perästä löytyy laturin ohjaus sekä ajovalot ja sumuvalot oman releensä kautta. Laturi tulee siis mukaan peliin kun kone on saatu käymään. ECU taas saa sähköä eri reittiä joten 30A sulakkeen tai valoreleen vikaantuminen sammuttaa valot ja laturin mutta matka jatkuu kunnes sähkö loppuu. Tuo ongelma tulee esiin Stelvioissa joissa on herkästi rikkoutuvat sumuvalot jotka polttavat sulakkeen. En tiedä onko systeemi sama muissa samalla koneella oleviissa pyörissa, voi hyvinkin olla.
Erillisillä sulakkeilla vikaherkille valoille toimintavarmuus paranee huomattavasti.
-
Omastani poistin nuo sumuvalot tarpeettomina rumisteina heti pyörän hankkimisen jälkeen ja tein poskirautoihin korkeammalle uudet kiinnikkeet ja niihin xenonipitkät, joilla on syyspimeillä käyttöäkin. Johdotukset tietty ihan uusiksi. Sumuvalojen piuhat ja katkaisijan hyödynsin huomiovaloihin, jotka tein taas alkuperäisistä vilkuista, jotka tulivat sitten peileihin. Jostakin kun löytäisi paremmat vilkkupeilit kun kanssaliikennöitsijöiden liikkeistä päätellen ne eivät näy kunnolla. Vilkut on toki tieliikenteeseen hyväksytty mutta silti.
-
v65tt.
Mittaile millaista vaihtovirtaa tulee laturilta tasasuuntaajalle. Pitäisi olla, muistaakseni noin 70 volttia per johdin. (tai ainakin kaikista saman verran) Jos jostain ei tule on syytä epäillä vikaa johtimessa, johtimen laturin pään liittimessä (usein näkee sulaneita liittimiä) tai todennäköisesti katkenneessa/maadottuneessa kenttäkäämissä. Keltaisten johtimien järjestyksellä ei ole merkitystä.
Jos taasen on niin että johtimista tulee vaihtojännitettä kunnolla ja saman verran joka johtimesta niin katso paljonko on latausjännite. Jos ei nouse yli 13,5 voltin tasajannitettä on vika joko tasasuuntaajassa mutta voi olla myös jännitteensäätimessä. Säätimen uusiminen on helppoa: vaihtaa vain liittimeen uuden. Niitä oli myös saman ikäluokan autoissa eli "vanhan liiton" autosähkötarvikeliikkeestä voi vielä löytää.
Korjaamokäsikirjassa on tarkempia ohjeita laturin toiminnan mittaamiseksi.
Sivusta 115 alkaen: http://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/V35V50V65Atelier_041983(GB).pdf
-
Tuon vanhanmallin säätimen voi saada elvytettyäkin. Pesee sen huolella joka puolelta, tutkii että kaikki juotokset ovat ehjiä ja käy kaikki diodit yleismittarilla läpi, molemmin päin. Diodit ainakin omassa kokeilussa heräsivät tuolla tavoin. Tämä konsti on joskus kaivettu joltain ulkomaanfoorumilta.
-
Kiitti vinkeistä motomatti.
Nyt kun löin käyntiin niin latausvalo sammuu.Mittasin että kun johto on akussa kiinni niin näyttää tyhjäkäynnillä 12,8-13v kierroksilla 3000 13,7v ja johto irti niin säätimestä tulee tyhjäkäynnillä 15v ja kierroksilla jopa 17v.Eli kai se lataa.Mulla oli akku yön latauksessa niin voisko se olla akkuvirta niin vähissä ettei se lähtenyt lataamaan.Heitin 10 km lenkin eikä mitään ongelmma.Täytyy varmaan käydä vielä särkäsalmen sillalla testailemassa.Johtoja tarkistettu niin että riittää.
-
Vanhanliiton autotarvikeliikkeen :o tarjonnasta, olisiko sopiva?
http://www.motonet.fi/fi/tuote/113003/jannitteensaadin-bosch-erillin
Tässä vanhassa säikeessä korjattiin Bosch- latausjärjestelmää
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=318.0
-
Tänään 150km ei mitään ongelmia latauksen kanssa.Olisiko vaan ollut liittimissä huonoa kontaktia.Vaihteet toimi kylmänä loistavasti kaikki mutta jostain kumman syystä kun lämpenee niin takertelee ei niin pahasti kuin aiemmin mutta kuitenkin.Ja lisää murheita.Öljyä takavanteessa.Luultavasti perästä.Huohotin reikä tukossa.Öljyt ulos ja huomenna kauppaan hakemaan uutta.Ei kai stefa pääse pullahtamaan ulos.Eli kun sain huohotin reiän auki niin pysyykö uudet öljyt sisällä.On muuten tosi hauska laite ajella.Jos kuiva paino on alunperin 162kg ja olen sitä vielä keventänyt niin melkosen kevyt käsitellä.Toisena pyöränä mulla on Yamaha 1100 maxim painaa 270kg.Ero on kuin yö ja päivä.
-
Perän öljyvuoto voi tosiaan johtua rikkinäisestä huohottimesta. Se pitäisi päästää painetta ulos mutta ei sisään. On vanhemmiten syöpynyt ja saattaa vuotaa (voi päästä vettä perään) tai olla tukossa.
Kokeile vaihtamalla huohotin ja peräöljy. Sekaan Molykote A-dispersiota tai vastaavaa. Peräöljysuositus on melko jäykkää kamaa 85W-140. Laita sitä kuitenkin ja ihan tavallista mineraalia.
http://pds.mobil.com/Finland-Finnish/Lubes/PDS/GLXXFICVLMOMobilube_HD_80W-90_85W-140.aspx
Jos perä vuotaa niin kahden tiivisteen vuodon havaitsee ulospäin. Pienen vetopyörän akselin tiiviste päästää öljyn kardaanitunneliin.
Palataan asiaan kunhan paikallistat vuodon.
-
No niin. Lisäsulakkeet on asennettu molempiin sumuvaloihin. Tämän lisäksi suojasin liittimiä valojen sisällä niin paljon kuin pystyin; pari kerrosta kutistesukkaa naarasliittimen päälle ja lisäksi joustavasta muoviletkusta sukka suojaamaan molempia yhdessä. Laitoin pyörän käyntiin ja tarkistin, että valot toimii ja siinä samalla tein mielenkiintoisen havainnon. Sumuvalon ja sen kiinnike värähtelee sivuttain erittäin voimakkaasti noin 3400 kierroksen kohdalla ja seuraavaksi vähän alle 7000 kierrosta tosin pienemmällä amplitudilla. Eli kyseessä on siis valon rungon painon ja sen kiinnikkeen yhteinen ominaistaajuus. Joten tästä löytyy syy miksi valon sisällä olevat johdot/liittimet joutuvat koetuksella, hankautuvat lopulta johtimeen tai liittimen runkoon asti ja ottaen kosketusta runkoon. Tälle ei ole paljon tehtävissä. Ratkaisu voisi olla, uusi jäykempi valojen kiinnike tai luopua niistä kokonaan tai vaihtaa kevyempää led-huomiovaloon.
-
Riippuu toki siitä, miten tiukka reikä läpiviennissä on, mutta olisiko se kohta josta johdot menevät valaisimeen, mahdollista täyttää esim silikonilla? Rajoittaisi sen johdon liikkeen lampun sisällä.
-
Ratkaisu voisi olla, uusi jäykempi valojen kiinnike tai luopua niistä kokonaan tai vaihtaa kevyempää led-huomiovaloon.
Omat sumarit alkaa olla kanssa finaalissa, pitäisi varmaan päivittää ne.
Onkos kenelläkään kokemuksia markkinoilla olevista tarvikesumareista? Mitään rimpulaa ei viitsisi nykyisten samanlaisten tilalle laittaa.
Keväällä tuli myös asennettua lisärele niin että alkupään Stelvioiden idioottimaiset kaukovalot toimivat oikein. Alunperinhän valot on tehty niin että "lyhyiden" lanka palaa kokoajan molemmissa umpioissa ja pitkille vaihettaessa sytytetään lisäksi "pitkä" lanka toisessa umpiossa. Mistään ei vaan tunnu löytyvän kunnolista H4 liitintä, nyt paikalla olevat Motonetin mallit on aika avoimet rimpulat.
-
Tästä Stelvion latausongelmasta sumuvalojen takia on maailmalla kirjoitettu paljon ks. esim.
http://www.guzzitech.com/forums/threads/bad-problem-with-guzzi-stelvio-ntx-aux-lamps.9924/
Minulla ongelma ilmeni viime kesänä n. 800 km ajetussa pyörässä, ilmeisesti yhtenä pienimmillä kilometereillä. Minulla lisävalojen polttimoiden johtojen suojasukat olivat palaneet puhki tiukkojen taitteiden kohdalta ja johdoista oli tapahtunut läpilyöntiä valaisimien runkoon. Lisävalojen syöttökaapelien eriste oli myös usesta kohdista poikki, eli se vaikuttaa olevan kovin jäykkää muovia tai ei aikakaan kestä valaisimen sisällä olevia lämpötiloja.
Tämä korjattiin takuuseen ilmeisesti jonkinlaisilla lisäeristeillä ja silikonimassaa tms. käyttäen. En ole vielä avannut lisävaloja uudelleen enkä myöskään käyttänyt niitä, koska sumuvaloista ei juurikaan ole ajossa hyötyä. Pyörän havaittavuutta ne voivat tietenkin hiukan parantaa.
Stelvio NTX:n lisävalojen kaapelien eristeet ovat ilmeisesti huonolaatuisia eivätkä tule kestämään Stelvion suojaraudoissa esiintyvää tärinää ja korkeita lämpötiloja. Sumuvalot ovat itse asiassa Hellan autokäyttöön tekemiä sumuvaloja (Hella Micro DE), ja niiden rakenne on hyvin ahdas. Kaapelien asennus valaisimien takaosan kumitutin sisään ei onnistu ilman ettei eristettä joutusi taittamaan jyrkille mutkille ja johdot joutuu sullomaan valaisimien sisään näkemättä millaiselle sykkyrälle ne asettuvat. Johdot tulevat väistämättä jyrkille mutkille ja lähelle jännitteellisiä osia ja valaisimen runkoa. Tämä tarkoittaa, että ajovalojen pimentymistä sekä lataushäriöitä tapahtuu ennemmin tai myöhemmin (lähes) kaikissa Stelvio NTX malleissa.
Em. amerikkalaisen nettisivuston mukaan tehdas tai Guzzin USA:n maahantuoja ei ole tehnyt mitään tämän ongelman poistamiseksi takuun aikana tapahtuvaa sulakkeiden vaihtoa lukuunottamatta. Suomessa Stelvio NTX on myyty sen verran vähän, ettei kiinnostusta taida olla senkään vertaa. Tällaiseen vikaan pitäisi saada tehtaalta korjaus, jolla poistetaan vian aiheuttaja eikä pelkästään välitön oire, koska vika uusiutuu hyvin helposti käytettäessä alkuperäisiä materiaaleja ja asennustapaa. Korjausta tehtaan taholta ei taida olla odotettavissa, koska Stelvio on poistunut) malli.
Sumuvalojen paikka Stelviossa on lisävaloille aika hankala, kun pakokäyrät menevät hyvin läheltä valaisimia ja lämpötilat nousevat tämänkin takia korkeiksi.
-
Pidän kuitenkin pahimpana tekijänä olevan voimakas värähtely ( eri asia kuin tärinä ). Niille joille heräsi kiinnostusta asiaa kohtaan, niin seuraavassa on aika hyvä määritelmä.
" Ominaistaajuudet eli resonanssitaajuudet ovat rakenteille tai värähtelyjärjestelmille ominaisia taajuuksia, joilla rakenne (värähtelyjärjestelmä) tai sen osat pyrkivät värähtelemään poikkeutettaessa niitä tasapainotilastaan tai annettaessa rakenteelle heräte sopivalla taajuudella. " (lainaus)
Itse jo aloin miettimään minkälaisen jäykemmän kiinnikkeen tekisin sumuvalolle :-)
-
Ratkaisuja on itse asiassa kaksi: tehdä jäykkä tuenta tai tehdä hyvin joustava tuenta. Ensin mainitulla värinä pysyy muun rakenteen tasolla mutta jälkimmäinen, oikein tehtynä, voi poistaa koko resonaation.
-
´12 Stelviossani oli molemmat sumuvalojen kiinnikkeet poikki kun pyörä tuli minulle 16 tkm ajettuna. Romukoppaan lensivät he siis. Uudemmissa malleissa oli näjemmä vahvistettu kiinnikerautoja ja olivat nyt ympinaiset eikä koristerei´illä varustettu kuten vanhat. Sumuvalot eivät ole huomiovalot ja jos huomiovaloja halajaa niin olisiko niille paremmat paikat kuitenkin ylempänä jo tyylisyistä. Itse tein siis huomiovalot vakiovilkuista eivät ole millään lailla hyväksyttyjä mutta kanssaliikkujien reaktioista päätellen ne näkyy kun eivät ole vilkutelleetkaan. Hyvät vilkulliset peilit edelleen haussa.
-
Kovin paljon näkee vastaan tulevan pyöriä joissa kaikki valot keulalla palaa. Monet juurikin ns. seikkailupyöriä. Eilen yksi Stelviokin jossa kolme valonlähdettä yhtä aikaa kirkkaalla päivänvalolla.
En ymmärrä.
Omassa arkiajopyörässä pidän päällä nykyisin päiväajovaloja joita on kuusi kappaletta yhdessä valaisimessa. Olen koettanut ajaa myös lyhyillä ajovaloilla mutta kaverit sanoivat että päiväajovalot näkyvät paremmin kuin lyhyiden halogeeni. Siksi päiväajovaloilla. Tosin ajovalon kuuppa kuumiaa kovasti mutta toistaiseksi ei havaittavissa mitään poikkeuksellista.
-
Lyhyetkin valot pitää olla tietty suunnattu oikein ja tulloinhan sen epäsymmetrisen osan pitäisi hieman jopa häikäistäkin eli näkyä hyvin. Nykypyörissä on aika useissa symmetrisiäkin lähivaloja, jotta ne käyvät sekä vasemman- ja oikeanpuoleisiin liikenteisiin valoja vaihtamatta = valmistaja säästää. Näiden lähivalojen näkymisessä voi olla kirkkaalla kelillä vaikeuksia. Ainakin Pegasossani on tämmöinen valo ja ettei olisi vaan Stelviossakin?
-
Symmetrisethän ne taitaa Stelviossa olla. Lähinnä sumuvaloja on tullut väärinkäytettyä kotinurkissa ajellessa. Peuroja näkee ehkä jokatoisella kerralla kun palailee iltahämärissä eikä ylimääräisestä "ojavalosta" ainakaan haittaa ole.
-
"ojavalosta" ainakaan haittaa ole.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ojavalo
-
Eipä ole tuommoista ennemmin vastaan tullut :)
-
Ojavaloa käytettiin siihen aikaan kun epäsymmetrisiä valoja ei vielä laajemmalti ollut. Purettuna olen joskus nähnyt ja muistuttaa kovin rasiaporaa. Sumuvalon näyttämä on niin lyhyt, vaikkakin leveä, että käsittääkseni normaaleilla ajonopeuksilla ehtii juuri nähdä mihin hetken kuluttua törmää. Suomen oloissa hyvistä sumuvaloista on joskus hyötyä rankassa lumisateessa. Koristevaloina parhaimmillaan. Sumuvaloista on pimeässä juuri se haitta, että etuala korostuu ja kauemmas ei näe. Sama vika voi ilmetä kun hyvä lähivalo palaa yhdessä erityisesti huonon kaukovalon kanssa.