Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Heinäkuu 10, 2016, 22:52:52 ip
-
http://www.motomatti.fi/2016/07/california-1400-mokilta-kotiin.html
Pientä alkukankeutta mutta muuten meni hyvin.
-
Itsellä myös varsin mukava ajoviikonloppu. Lauantaina Naantaliin, josta Rymättylään päiväkäynnille saaristoralliin, josta Askaisten, Taivassalon, Kustavin ja Uudenkaupungin kautta kotiin. Seuraavana aamuna Dragsfjärdin kirkonkylän kautta Taalintehtaalle, jossa oli Baltic Jazz-tapahtuma. Liian paljon vilinää makuuni. Gospel Ridersin tyyppi tarjosi motoristiraamattua. Kieltäydyttyäni kohteliaasti jatkoin matkaani Västanfjärdin kautta Kemiöön, mistä pikkuteitä kokkilan kautta Salon liepeille ja sieltä vanhaa ykköstietä kotiin. Muutama pikkutiepätkä oli luvattoman huonossa kunnossa. Parissa mutkassa meinasi käydä kylmät, kun jotenkin itseluottamus ja luottamus välineeseen ja tien kuntoon pisti puntin tutisemaan ja jäykisti hartiat. Tilannenopeus oli varsin maltillinen, mutta yhtäkkiä vaan rupesi kylmäämään. Hienot mutkatiefiilikset vaihtuivat huh huh-olipalähellämennäpitkäksi-tuntemukseen. Ja vielä kahdesti. En ollut varmaankaan saanut vielä koottua itseäni. Olisi pitänyt kaiketi hetken hengähtää. Olen paljon harjoitellut painonsiirtoa ja vastaohjausta ja mielestäni olen varsin sinut pyöräni kanssa, mutta tiedostan myös että nöyrä pitää olla. Rataharjoittelu olisi poikaa. Mutta jotenkin kynnys on suuri, kun koskaan ennen en ole radalla käynyt. Ihmeellisiä kynnyksiä sitä itselleen rakentaakin.
Tämä V11 on kyllä mitä mainioin väline mitä tulee mutkaisiin osuuksiin tai moottoripyöränopeuksiin. Varmaan joku sillä pystyy nämä kaksi yhdistämäänkin, pyörän ominaisuudet tuskin loppuvat kesken, mutta se joku ei ainakaan ole minä.
Retki oli kuitenkin hieno ja mukava tässä yhtenä palana analysoida tilanteita ja yrittää ottaa opikseen.
-
Erikoinen ajoreissu äsken.
Pesun tarpeessa pyörä kun ötökkääkin etupleksi puolillaan.
Katselin että onhan ukkoskuuroinen päivä ja taatusti onnistuu sateeseen kerrankin tahallaan ajo pehmittämään liimaantuneimmatkin tahrat.
Sadevarusteet päälle ja mutkateille.
Miten onnistuinkin sitten ajamaan niin että kun synkkää pilveä joka puolella, niin kohdalle ei sadetta osunut..
Kunhan pyörä jäähtyy, niin letku käteen ja sadetettava sitten itse, ei pääse helpolla..
-
itseluottamus ja luottamus välineeseen - rataharjoittelu olisi poikaa
Muutaman kerran olen V11 Guzzilla käynyt radalla, joka toinen kerta treeni päättynyt ”ratkaisemattomaan”. Mutta tuostakin vähästä tuon mielihyvällä esille omana mielipiteenäni, että juuri tuosta on kysymys: itseluottamus ja luottamus välineeseen ovat niitä asioita, jotka paranevat. Ensimmäinen kerta sattui Saksassa korkean tason olosuhteissa, hyvän opettajan perässä ajellessa. Tämä ajeli hissukseen yhdellä kädellä ja katseli taakse melkein suurimman osan ajasta. Minä muiden mukana perässä kauhusta kankeana että ajaako se – taivas varjele – noin kovaan tuohon mutkaan. Kunnia ei antanut periksi olla pysymättä jonossa (ohjaaja körötteli edelleen yhdellä kädellä, yhdellä vaihteella mentiin jarruttamatta...). Kun huomasi, että hyvänen aika sentään, tätähän voi kallistaa paljon enemmän kuin on uskaltanut ja että meno on silti vakaata, alkoi hiljaa tulla itseluottamusta. Tuollaisen kokemuksen jälkeen, kun on taas tutulla mutkatiellä, ymmärtää että onhan tässä vielä pelivaraa, jos on tarvis. Voi väistää kuoppaa, tiellä olevaa muovipussia, voi tehdä ennen mutkaa napakan jarrutuksen tms, ilman että sydän hyppää kurkkuun. Siltikään painonsiirrosta en tiedä mitään, vastaohjaus on toivottavasti selkäytimessä.
kynnys on suuri, kun koskaan ennen en ole radalla käynyt
Minua lykästi kun sattui höveli porukka eka kerralla, joka järjesti asiat ja pääsin maksua vastaan mukaan. Mutta ne pari kertaa täällä Suomessa jotka olen radalle yrittänyt, on ollut mukavaa ja kannustavaa porukkaa ympärillä. Nythän asiasta perillä olevat tahot, nimimerkit Pekka ja FOT ovat ilmaisseet ystävällisesti varovaisen myöntyväisyytensä Guzzistien opastamiseen tässä asiassa. Ja miten lie se RM Heinon juttu Guzzirallin aikaan?
mitä tulee mutkaisiin osuuksiin tai moottoripyöränopeuksiin
Rosso Corsa varmasti menestyy molemmissa, vaikka V11 ei vähäisen kokemukseni ja käsitykseni mukaan ole aikakautensa helpoimmin mutkaan taittuva peli ja vaativissa olosuhteissa runko on enemmän ratakäyttöön tehtyihin pyöriin nähden "kuminauhaa".
-
Varsin mukavaa on ollu tosiaan ajella, vajaan kolmen viikon aikana 8000 km. Lappia, Ruottia ja Norjaa pääasiassa. Kotona käyty välillä tankkaamassa puhtaita renttuja kyytiin. Sateita yritetty väistellä mutta huonolla menestyksellä. Mukava matkata kun ei ole tarkkoja reittisuunnitelmia.
Niin joo, mun kaikki Guzzit on seisonnassa ;D
-
Maanataiksi lupasi ja olikin poutaa. Lähikulmat parin sadan kilometrin säteellä on koluttu moneen kertaan, joten LM 1:llä Savon kulmata suunta vaihteeksi Päijänteen itäpuolta alas käsin.
Tällä kertaa mukavimmat osuudet olivat Vierumäki Uusikylä reittiä 363/3137/3136 ja Iiiti Hudasjärvi reittiä 362/363/4164 - lienevät tuttuja pätkiä kulmien Guzzi-kuskeille.
Infoa: 4000+ r/min sopivalla vaihteella > 5,6l/100km, huohotus 10ml/500km (pääosin vettä).
Mikäli pinta kiinnostaa, niin www.reittikamu.fi
T,
Jukka
Ps. Nelikymppisessä kaunokaisessa hienointa elektroniikkaa edustanee 2-napainen kuumalanka vilkkurele ;)
-
Tuo FOT:n linkki on hyvä jos haluaa välttää sorateitä/ niille hakeutua.
Päijänteen itäpuolen se ihan rantaa hipova tie ainakin Judinsalon kohdalta on kanssa sopivasti mutkainen ja kivat maisemat.
-
Kaunis päivä - ja minä kantarelleja metsästämään. Reppu puolillaan istuksin sitten vanhan Turuntien pysäkillä Espoon Kolmperässä. Pysäkille pysähtyi "joku" autollaan ja touhusi takapoksissa jotain. Huomasi minut ja kysyi, josko kyyti kelpaisi. No, kelpasihan se... "Asun Tapiolassa, mutta Leppävaarakin tms. olisi hyvä..."
Puhelimme niitä-näitä, kunnes ohi puhalsi joku kyykky. "Tuo se on minunkin harrastus, mutta minulla on Moto Guzzi," totesi mies.
Niinpä niin! :o :o.
Siinä sitten kaksi gruppolaista rupatteli Il Falconesta, kun "...se painetaan meillä", kertoi Guzzi-veli.
Tällaista sattuu vain kerran elämässä!
-
Tässä on tullut ajeltua pyörällä tänä kesänä Jyväskylän suunnalla, +/- 50 - 100 km säteellä Palokasta pikku Brevalla ja nyt sitten Cali 3:lla. Tänään käytiin Kuusan Keiteleen kanavalla kahveeella. Lopuksi pyörähdyttiin cityssä haistelemassa Suomi-Pop festareiden tunnelmissa.
On kyllä aika upeeta ajaa Guzzilla näillä kylillä ;D.
Guzzeja ei ole paljon tullut vastaan tai sitten mennyt tunnistamatta ohi.. Viikko sitten Kuokkalan sillan kupessa ohitin Calilla keltaisen V7 Stonen vasemmalle kääntymässä valoissa ja moikkasin hätäisesti ohittaessa. Molemmilla Mammat kyydissä ja yhtä yllättyneinä molemmat kuskit, onhan meitä muitakin Guzzisteja.... Tänään samoilla kulmilla vastakkaisesta suunnassa valoissa olevan Horeemiehen ilme ja katse oli tulkittavissa, "mikä vtun peli tuolla jyskyttää". Harvassa meitä on näillä huudeilla.
Vastaan tulevat motoristit tervehtii pääsääntöisesti. Pari poikkeusta näyttää olevan: nuoret endurokollit ja joku osa horeekuskeista. Hyvät reitit alkaa olla koluttuja Jyväskylän seuduilla. Ajatuksena on tehdä loppukaudesta yhteeveto parhaista reiteistä. Tällä viikolla oltiin mökillä Punkaharjulla ja tuli Brevalla ajettua harjureitillä - Kerimäellä - Savonlinnassa. On muuten Savossa kiharateitä ja reikiä teissä.
Etelä-Savossa saa kyllä treenata tien reikien väistöjä ja kaarreajoa ihan urakalla :D..
-
Taisin nähdä teidät ajelulla Vihtavuoressa! Jyväskylään päin menossa.
-
Joo aivan kiva päivä eilen ajella muullakin kuin Guzzilla. Siis tuo pienempi ehkä olis kannattanut ottaa. No kyllä se varmaan paranee ensi viikkoon
mennessä kun pitäisi reissuun lähteä tuonne etelä eurooppaan. :D
-
Auts! Tuo vaatii jo Buranaa ja Basimysiiä. :o
-
Crossipyöräilyssä on puolensa...
Minkähän takia ajavat aikas haarniskoituina ;)
Pikaista paranemista, onneksi ei mennyt luita rikki.
Kuulin just että Päijänneajosta tehdään MM osakilpailu.
Ihan hyvää huomiota saadaan kansainvälisesti ja pyöräilykulttuuria edistetään, meillähän on pitkät perinteet ja loistavaa menestystä maastopyöräilyssäkin.
-
Crossipyöräilyssä on puolensa...
Minkähän takia ajavat aikas haarniskoituina ;)
Pikaista paranemista, onneksi ei mennyt luita rikki.
Kuulin just että Päijänneajosta tehdään MM osakilpailu.
Ihan hyvää huomiota saadaan kansainvälisesti ja pyöräilykulttuuria edistetään, meillähän on pitkät perinteet ja loistavaa menestystä maastopyöräilyssäkin.
Joo ei ollut normi ajohousuista apua lahkeen suu rullaantu ylös, vaikka vauhtiaei ollut kuin reilut 40-50, mutta sattui pienellä kylätiellä
lonkottaan vastaan 4 lehmää, siitä lievä paniikki jarrutus niin altahan se läksi.
-
Ajoin eilen tuon Motomatin "mökiltäpaluureitin" osan Padasjoki-Tre joiltain osin. Tuttuja teitä,
oli parhaat pätkät nelinumeroisista teistä huonossa kunnossa. Onhan se hyvää harjoitusta kun joutuu
varmuuden vuoksi ajamaan mutkat tapeilta siltä varalta, että sieltä tulee vastaan tilanne, ettei pystykään väistämään sitä pohjatonta reikää tai pattia. Ei siksi ettei häntäluu kestäisi, vaan patista mahdollisesti
alkava woblaus ei yritä heittää kuskia pois kyydistä niin helposti.
Lisäksi jatkuva pompotus ja tärinä vaikeuttaa havaintojen tekoa tienpinnasta ja ympäristöstä kun
katse ei pysy hetkeäkään tarkentuneena mihinkään. Ei ainakaan näin vanhoilla silmillä. Silmälasit
taitavat vielä lisätä tärinän vaikutusta.
Olisi tietysti voinut ajaa hitaasti tai valita suoremman ja nopeamman reitin.
-
Samoista asioista valittivat kerhokaveritkin kyseisillä tieosuuksilla. Ilmeisesti 1400 Californiassa on hyvä jousitus kun en kokenut että tie olisi ollut kovin huono halkeamia lukuun ottamatta. Mutta nuo "rotkot" pääsi suurimmalta osalta väistelemään ja mitään isoja töyssyjä en havainnut. Ei jousituksen pohjaamista eikä minkäänlaisia viitteitä siitä että pyörä veisi kuskia. Ajonopeus reitillä vaihteli viidestäkympistä sataan kymmeneen. Jälkimmäinen nopeus on kyllä hieman liikaa ajatellen metsän isoja eläimiä. Vaan ajossa sekin asia saattaa unohtua.
-
Ajonopeus reitillä vaihteli viidestäkympistä sataan kymmeneen. Jälkimmäinen nopeus on kyllä hieman liikaa ajatellen metsän isoja eläimiä. Vaan ajossa sekin asia saattaa unohtua.
Kerran kysyin silmäpuolelta hepulta tuosta näkemisestä. Hän totesi että, mitä ei näe sitä ei tarvitse
pelätäkään.
Ero ajomukavuudessa tullee siitä, kun ajossa ollut laite painaa noin puolet siitä mitä Cali 1400.
Jousituksen juoruja katsoessa näkyy; aika pohjalla on käyty. Jousitus oli siis sopivan "löysä".
Olen tottunut siihen että "rotko" on siinä heti tien reunan ulkopuolella, vähäsen ikävää
kun niitä alkaa esiintyä keskellä ajokaistaa :o
-
Tiestö alkaa olemaan meillä huonossa pidossa.
En kyllä oikein vielä ole routavaurioista tai muuten monttukasta löytänyt pätkää joka ei ajokelpoinen olisi.
Pahin likipiti tilanne tuli toistaiseksi nyt kaudella Jaalan suunnalla kun ilmeisesti traktorin kyydistä pudonnut puukapula oli sopivasti valo/ varjo paikassa railossa poikittain enkä nähnyt riittävän ajoissa.
5-8 tai jotain senttiä kun etupyörä siirtyi yllättäen oikealle vasemmalle mutkassa niin ei kaukana ollut ojaanajo, mutta pysyttiin tiellä onneksi.
Sitten taas tänäänkin kun laskettelin mutkateitä Piikiön suunassa, niin railot ei pahemmin haitanneet, pitää virkeänä väistellä.
Vähän kantikkaat renkaat vaikuttaa myös, uudethan ei juuri uria noteeraa.
-
On se tällainen radalla hangattukin rengas aika mielenkiintoinen ajettava. Viimeisen ratailun jälkeen etunen on luirunnut, vaikka on oikeat paineet. En vielä hanki uutta, kun keskellä on kuviota vähintään tarpeeksi ja rataseikkailua ei ole näillä näkymin tälle kesälle tulossa.
-
Juu, nelinumeroiset tiet alkaa olla aika kaputt. Niitä on tullut koluttua muiden muassa. Tiestö rapistuu vääjäämättä.
Tänään oli kuitenkin mukavan aurinkoinen aamu ja 2 vkon loma alkoi. Aamulenkkinä tehtiin "Korpilahden kierros". Osin vanhaa 4-tietä yms. pikkuteitä menomatka kiemurrellen. Tosi ensin pieni sivumutka Suomen pääjänteeltään toiseksi pisimmälle, Kärkistensalmen sillalle. Siellä on ollut joskus sillankupeessa oiva kahvilaravinteli. Nyt ei ollut kauppa auki. Paikka oli kuin neutronipommin jäljiltä, lennossa oli lähdetty. Ovessa oli ulosottoviraston paperit ja Svetlanan gsm numero. Ei taira vastata Svetlana. Silta on kuitenkin vierailun arvoinen.
No Korpilahden Satamakapteeni palveli tuoreen kahvin ja munkin kera. Paluumatkalla sitten Jyväskylässä Taulumäen kirkon tietämillä tultiin liikennevaloissa toisen mopon taakse valoihin. Iso oli pyörässä takakummi ja pakoputket sellaiset mallia "tuutti". Ei vielä sytyttänyt, sorry. Seuraavissa valoissa oltiin edelleen peräkkäin, mutta sen verran limikkäin, että tunnistettiin toistemme Guzzit ja tervehdittiin. Se oli sellainen uudempi Guzzi, mattamusta Audace, jos nyt oikein tunnistin. Eipä ole aikaisemmin tullut nähtyä livenä. Ensi kerralla sitten, vaikka jutulle.
-
Tänne foorumille voisi perustaa semmoisen "kuka ajoi guzzilla missäkin"-ketjun, niin voisi mahdollisesti jopa saada uusia tuttuja sitäkin kautta.
Itsekin kävin kokeilemassa Grisolla, miten ajo onnistuu nopeusrajoitusten mukaan, ja onnistuihan se. Kuopion satamassa vastaan ajoi hieno puna-musta nevada, kenenkä lie?
Jani
-
Hyvä oli ajosää eilenkin. Ajelin Nevadalla Raisiosta Kauhajoelle ja takaisin. 10 tuntia reissussa ja mittariin 560 kilometriä. Ihan riittävä päiväannos meikäläiselle (käynee köyhän miehen rautaperseajoksi). Kauhajoella on kaikenlaisille konemiehille sopiva tutustumiskohde nimittäin Isojoen Konehallin päätoimipaikka Aronkylässä (asemanseutu). Varsinainen "tosimiesten Tiimari", jossa esillä liikkeen koko valikoima.
Reitin osiot valtatie 9 (Turku-Aura), kantatie 41 (Aura-Huittinen) ja valtatie 12 (Huittinen-Sastamala) ovat hieman puuduttavia, toki hyväkuntoisia teitä. Kantatie 44 (Pohjanmaantie) Sastamalasta Kankaanpään ja Honkajoen kautta Kauhajoelle on maisemiltaan vaihteleva loivasti mutkitteleva tie, minusta ihan mukava ajelureitti (nopeusrajoitukset 80/100). Sastamalan ja Kankaanpään välinen osuus oli hyvässä kunnossa. Paljon uutta sileää asfalttia. Myös Honkajoelle saakka tie oli hyvässä kunnossa, mutta Kauhajoen rajalta alkaen päällyste oli melko kuoppaista, toki ihan ajettavassa kunnossa. Tällä viimeisellä osuudella oli kylttejä, joiden mukaan tieosuus peruskunnostetaan kesän 2016 kuluessa ja tienvarsiojien perkaus oli jo käynnissä. Tuo loppuosuuskin on kyllä ajamisen arvoinen sen vuoksi, että sen varrella sijaitsee valtakunnallisesti maisemallisesti arvokaaksi noteerattu Hyypänjokilaakso (hieno jokilaaksoon sijoittuva viljelys- ja asutusmaisema).
Takaisin tullessa puhalsi puuskittainen tuuli etuviistosta noin 45 asteen kulmassa ajosuuntaan nähden. Muutaman vuoden Guzzi-kokemukseni mukaan ehkä ajon kannalta hankalin tuulen suunta. Pleksi ei juurikaan anna suojaa ja puuskat riepottavat kuskia aika arvaamattomasti.
Pyöriä oli liikkeellä melko runsaasti, muita Guzzeja en reissullani bongannut.
-
Lisäyksenä se, että tuo Isojoen Konehalli tunnetaan nykyään paremmin lyhenteestä IKH. Firma aloitti 1960-luvulla naapurikunnassa Isojoella erilaisten traktoritarvikkeiden myynnin. Ilmoitteli alkuaikoinaan lähinnä Maaseudun Tulevaisuudessa ja Koneviestissä.
-
Nostalgiakierros lähiseudulla. Kokkolasta tietä 13 ja 7430 Teerijärvelle. Ja pihalla kun seisoi Åforsin "Kalle" niin päätin käydä jutustelemassa.... " ooot vanhentunut " oli taas tyypillinen tervehdys ja oikein käsipäivää lyötiin. Aikanaa jopa Moto Guzzeja myynyt persoona oli vielä voimissaan ja tallissa 650 BSA. Vasta 90 v kertoi olevansa ja haaveili vielä XJ1200 ccm Cometin sivuvaunulla ( voi kuulemma ajaa hel... kovaa ). Taisi pyörähtää tunti helteessä.. ja sieltä Kaustiselle ja kilsa pari Ullavaan päin ja vasemmalle kohti Seljesin lomakylää tosi pientä ja mutkaista asvattitietä pitkin, ( Pohjanmaan Punkaharju ) jossa monet rallit on pidetty. Jatkoin Alavetelin kautta Kokkolaan ja kotiin. Kuvat facebookissa.
Mr
-
Ehkäpä kuitenkin Side- Biken FJ -1200 Comete.
Muut ominaisuudet Kalle muisti oikein. Kun on ollut, ei tartte enää haaveilla.
-
Lähinnä kuitenkin minun kirjoitusvirhe :D. Ei ollut Kallen muisti huonontunut.... muisti senkin että tavattiin viimeksi 3 v sitten MP-näyttelyssä.
Näyttää olevan yksi FJ jopa myynnissä .
Mr
-
Seljesin lenksua tulee ajettua viikottain, viimeksi eilen, kun on yksi harvoista mutkille vedetyistä pätkistä Kokkolan seudulla. Alavetelin päässä suoraan 13-tien yli tietä 748 Kruunupyyhyn. Lisää mutkia vaikka tie on leveämpi ja pinta menossa huonoksi. Kruunupyyn jälkeen pätkä 8-tietä ja vasemmalle tielle 7497 kohti Öjaa. Kivaa mutkaa Öja-marketin kulmalle saakka. Siitä rauhallisempaa purinaa saarilenkin viimeisten siltojen yli kotiin Kokkolaan. Hyvin kävi kone, ruiskurunkojen säätö onnistui :)
-
Miten olisi mukava päästä aina jonkun paikallisen vetämänä ajamaan hänelle tuttu paikallinen A -luokan mutkatie eri puolilla Suomea... Ei siis ongelmaa 5AM ecu/stepper motor -Guzzin säädössä, kun toinen ilmaruuvi on oltava aina ihan kiinni (kirjottavat, asioista perillä olevat tahot, olen ymmärtänyt)?
-
Täällä paikalliset, hauskalla profiililla varustetut tiet ovat valitettavan huonossa kunnossa.
-
Taitavat olla kaikkialla huonossa kunnossa... Siksi olisi turvallista, jos tien tunteva paikallinen menee edellä. Näkee takaa tuleva kaukaa milloin tulee sellainen mutka että jarruvalo syttyy. Jos vaikka on pahoja kuoppia tai muita vaurioita mitä ei osaa ennakoida. Tiehän saattaa näyttää nopealta mutta sitten mutkassa onkin yllättävä aukko/kuoppia asfaltissa tai metsäautotien risteys mistä tulee keskelle mutkaa hiekkaa tai sahayrittäjän risteys, purua yllättäen keskellä mutkaa...
-
Pornaisten ja Nikkilän välillä oli yhtä paljon reikiä kuin päällystettä.
En luottaisi siihen edellä menijään. Jos kerran tuntee kaikki montut, osaa kiertää ne jarruttelematta.
-
Miten olisi mukava päästä aina jonkun paikallisen vetämänä ajamaan hänelle tuttu paikallinen A -luokan mutkatie eri puolilla Suomea... Ei siis ongelmaa 5AM ecu/stepper motor -Guzzin säädössä, kun toinen ilmaruuvi on oltava aina ihan kiinni (kirjottavat, asioista perillä olevat tahot, olen ymmärtänyt)?
Ei muuten, mutta tuntuu kiertyvän hiljakseen aukipäin se kiinni jätettykin. Huomaa kyllä heti tyhjäkäynnissä ja kaasun avauksessa, stepperi ei nähtävästi toimi silloin moiteetta. Nyt on taas jiirissä. Lisäksi on hyvä Guzzidiagin kanssa kalibroida TPS samalla.
-
Olipa varsin mukava ajelupäivä eilen Botniaringillä. Tuli kierrettyä rataa museo-SP:llä oikein huolella, eikä pitovaikeuksia esiintynyt. Luottamus ja kunnioitus "pappatuntsan evoluutiomalliin" kasvoi siinä määrin, että tuli äsken sovittua kaupat sisäänajetusta California EV:stä. Nyt ei meinaa uni tulla silmään uutta ostosta odotellessa.
-
Nyt oli varsin mukava ajelupäivä, Bellaan. Sai ajaa kutsilla, näki tuttuja ja matkaa tuli sopivasti, noin 600km. Vettäkään satanu kun viimmeiset viisi kilometriä. Oli muuten ensimmäinen kunnollinen ajorupeama vanhalle viimetalven 30v remppojen jälkeen. Eilen illalla jälkikiristin kannet niin nyt uskalsi taas päästää. Eikä mennyt talvi ja rempat hukkaan, vetoa on ihan toiseen malliin kun ennen.
Joku bellassa kyseli että kumpi parempi, Guzzi vai HD. Siitä en tiedä mutta kyllä kakkonen on mulle aina ykkönen. Siis kun pyöristä on puhe ;D
-
Hieno ajelupäivä... :) päivystyshommia koko viikko, tänään se alkeellisin Guzzi (1100 Stone) tulille ja baanalle... ihan törkeän hieno fiilis... oikeesti... :)
-
;D viikonloppu meni motukkahommissa. Jo torstaina suuntasimme "radan" eli sulkava-puumala reitin kautta kohti SR jammujen kokoontumista Sysmässä.. Sr porukka on tuttuja vuosien varrelta ja osa on hankkinut muitakin hienoja laitteita joten paikalla nähtiin mm. Rossocorsa!
Tämä se on elämää! tuli huudettua kypärän sisässä kun lopultakin pääsi ajamaan kunnollisella moottoripyörällä!
Hieman taustaa: onnistuin alkukesästä tulehduttamaan talon maalauksessa käden jänteet ja lihakset ja en ollut ennen tätä uskaltanut ajaa clipareilla olevia laitteita!
(kaverin pystyajoasentoisella matkahondalla kävin Kontioreissun ja oli siinä minut tuntevilla ihmettelemistä! sanoinkin että on erikoista olla tavallisella laitteella liikkeellä! )
Voitte varmasti arvata hymyilittikö saada mutkatielle alle Chezzi Briani huojuvan hondan jälkeen!
Tosin kyllä kontioreissullakin hymyilin; kun alkoi sataa vettä niin mitä tekee klassikkomotoristi surruutettuaan katetulla ja sivistyneella hondalla? Ihan tosi: hapuilin hetken aikaa että missä tässä on lasinpyyhkimien katkaisin! ;D
Koska se puumala sulkava väli on niiiiin makea ja alla oli Ghezzi niin takaisinkin tulin sitä reittiä! Mielettömän Upeaa!
(Lietveden kahvilassa muuten tapasin ensimmäisen ei italo motoristin joka tiesi heti mikä on Ghezzi!!)
-
Eilen illalla kotiin tullessa laitoin läppärin puhumaan Grison kanssa ja tein pienen muutoksen CO-säätöihin. Pudotin arvoa kolme yksikköä ihan vain kuunneltuani konetta ja persdynon ilmoituksena. Tänä aamuna Griso sai uudet renkaat, laitettiin alle Metzelerin uudet Roadtec 01:set.
Töiden jälkeen oli sitten aika vetää pieni tarkkailulenksu, ensin kaupunkiajoa ristiin rastiin, sitten pieni mutkatietesti. Hymyilyttää vieläkin, moottorijarru toimi loistavasti, moottori ei pyrkinyt kertaakaan vedolle ja kadunkulmassa sai kaasun avata ilman, että pyörä olisi rynnännyt rajusti. Maantiellä mylly kävi silkinpehmeästi tasakaasulla, mutta kapulaa kiertäessä kiihtyvyys oli ihastuttavan raju. Eli CO:n lasku paransi käynnin viemättä liian laihalle.
Ai niin, Metzelerit tuntuivat toimivilta. Täytyy ajaa vähän enemmän ennenkuin voin verrata Misukan Pilot Sportteihin, jotka oli alla ennen vaihtoa.
-
Råsså Cårsa uudessa kotimaassa. Kuva Bomarsundista, missä käytiin "hurja" oolannin sota. Ei se siis ollutkaan pelkästään laulu jota huudettiin kansakoulun laulukokeissa naama punaisena. Pyörässä jo uudet kilvet.
-
Oolannin sodassahan kävi oikeasti täsmälleen päinvastoin kuin mitä laulussa sanotaan. Melko murskana on fästinki. ;D
-
Eilen ajoin "uuden" LeMans III:n kotiin. 250km. taittui mukavasti ja ongelmitta.
-
Onnittelut, legendaarinen LM-III...
Monella gruppolaisella on varmaan kuva samasta paikasta (Bomarsund), oma Guzzi käväisi pari kesää sitten. Mukana reissulla oli myös yksi Busa - juteltiin siinä että jäi tuntuma että kun sillä vedättää ykkösen päästä päähän, tulee vastaan myös saaren toinen ranta. Mukavasti yllä puhutaan kahdesta eri tyyppisestä mutta tunneteusta "LeMansista" http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6170.0 (http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6170.0). LeMans III ja V11 LeMans Rosso Corsa. Uskaltaisin arvella, että edustavat tänä päivänä vaikeasti saatavia ja harrastajapiireissä himoittuja erikoismalleja.
-
Lauantaina pitkästä aikaa hieman kauniimpaa säätä täällä Turun seudulla. Aamusta mopon keula Raisiosta kohti Helsinkiä. Turku-Helsinki moottoritien liitymästä 20 kohti Sammattia, sieltä Karjalohjan kautta Pohjan ruukkikyliin Fiskarsiin ja Billnäsiin. Pohjasta länteen Salo-Tammisaari tielle, Perniöstä koukkaus Kemiöön ja sieltä kotiin. 8 tuntia reissussa ja 270 km. Tuli hyvä mieli etenkin noita Länsi-Uudenmaan mutkateitä ajellessa. Hienoa seutua. Kannattaa tutustua.
-
Sääennusteita katsellessa näyttää tuleva sunnuntai erinomaiselta ajelupäivältä tälle vuodenajalle. Lämpötila yltää yli 10 celsiuksen, mitätön tuuli ja aamupäivästä iltaan aurinkoista. Taitaa olla viimeisiä retkipäiviä tälle kaudelle Calilla vaimon kanssa. Pitää kyllä nyt nautiskella "koko rahalla" ja tehdä kunniakierros parhailla Jyväskylän seudun mutkateillä. Tämä on niitä asioita, joista ei tarvise kotona neuvotella ;D.
-
Huomenna vien ison Calin kerhon tallille talvisäilöön.
Talven aikana muokkaan sitä haluamaani suuntaan.
Enimmäkseen varustelua ja varustelun muokkausta.
California Adamant saa olla nättien päivien kulkuneuvo jos niitä vielä ilmenee.
Sitten suojaöljy päälle ja kylmän tallin perälle.
Talven aikana näpertelen T3 Californian kanssa, kolme vaihteistoa pitäisi kunnostaa ja yksi moottori.
Riittää ainakin syyskaudelle jotain nakerrusta.
-
Huomenna ajelen todennäköisesti ratapyörällä. En tosin radalla, vaan testejä vanhempieni mailla. Jonkin verran rassailua ensin. Suunnilleen koko lista, joka tuli ratatesteissä ilmi.
-
Huomenna taidan käydä Kauhajoella: http://www.kauhajokicarshow.fi/ Mukavia pikkuteitä pitkin. Jurvassakin voisi poiketa katsomassa onko ketään radalla.
-
Ei mennyt ihan niin kuin ajattelin. Ajamaan ei päässyt, remonttia jäi vielä huomisellekin. Täytyy kirjailla tuonne toiseen ketjuun yksityiskohdista.
-
Reilu 10C lämmintä, pilvetön taivas ja ruska parhaimmillaan. Kerrassaan mainio keli. Jää hyvät muistot, jos tästä nyt vaikka syksy tosissaan päälle pukkaa. "V11 are Guzzipals" -tyyliin liikkeelle. Kun oli yksityisalue käytettävissä, ensin lämmitettiin takarenkaat. Kaupungilla istuttiin alas ja kuultiin tarinoita Mandellon reissusta kahvikupin ääressä, lopuksi perinteinen pönötyskuva.
-
Onse humanteri toi Mika!
Valentino Rossikaan ei saa tuommoisia savuja aikaiseksi vaikka polttaisi koko kauden rengassatsinsa kerralla ja avotulella.
Oli hyvä ajopäivä tosiaan. Camnin ja Jarin lisäksi tapasin tien päällä Ruokojärvi seniorin ja juniorin. Siis kun guzziukoista puhutaan.
-
Laitoin ison Californian talvisäilöön kerhon pyörävarastoon jo lauantaina mutta se pitää pestä ennen lopullista taltiointia.
Siitä sain syyn lähteä Ylöjärvelle California Adamantilla koko päiväksi.
Aamusella oli melko viileää mutta lämpeni hyvää vauhtia ja tulikin ajeltua hieman pidempi mutka matkalla kerholle.
Iltapäivällä olikin jo T-paitasää ja oikein mukava oli peseskellä pyörää. Välillä piti haukata välipalaa että jaksaa. Pestessä pyörä oli pyöränostimen varassa puoli metriä maasta irti joten vanteidenkin pesu onnistui ilman isompia kyykkimisiä. Myöhäisen lounaan jälkeen oli vahauksen vuoro. Sen tein perusteellisesti eli purin osia irti että sai kaikki sivut ja kulmat vahattua. Kaikkea en jaksanut tai viitsinyt vielä jynssätä. Huomiseksi jäi pakoputket ja keula.
Pleksi oli saanut kiveniskemiä ja pari naarmua. Tietää hiontahommia. Kiveniskemät menivät piiloon vahalla mutta naarmut eivät. Mikä lie tehnyt.
Myös moottorin ja muutaman muun osan ns. ryppymaalipinta vaatisi myös jotain käsittelyä mutta en vielä tiedä että mitä.
Takaisin tallilta lähdin iltakuuden tietämillä ja taas tuli pieni kierros laskevan auringon valossa. Pispala ja Pyynikki olivat oikein edukseen. Vaakon Nakilla oli hiukan jonoa jo mutta pientä iltapalaa sain. Tälläkin kertaa vältin ostamasta Puunhalaajan Erikoista.
Tampereen Valtatiellä eräs autoilija ei katsonut peiliin tehdessään tarpeettoman kaistanvaihdon. Onneksi oli hereillä eikä vauhtiakaan kuin neljäkymppiä. Auto meni menojaan. Tuskin oli edes huomannut että oli kolari hilkulla.
Loppumatka meni normisti paitsi että "paikallisen" terassilta viittoiltiin poikkeamaan kun hain Arrältä kupin kahvia. Ei koskaan sunnuntaisin.
Nyt on tallissa tilaa. Kun lopetan ajokauden niin C. Adamant siirtyy kylmään varastoon ja juuri perushuollettu auto tulee talliin tekemään seuraa Centaurolle ja Hondalle. Voi tapahtua jo tällä viikolla. Jos on säät kohdallaan niin ehkä Siuron Koskibaariin tiistaina.
-
Tänään pari mp-retkiä, kaks eri m-pyörällä kun sää oli hyvä, aurinkoista ja 10 astetta.
Museo 750 pyörällä todetin muutama pikkuvikoja- saa korjata talven aikana : Stefat- , jarru- ja pieni polttoainevuoto- huolto olisi kiva tehdä ja akrylaatibensa tankiin. Traktori tuli yhtäkkiä pieneltä tila-tieltä päätielle
kun ajoin- katos kun trakt.kuljettaja ei viittinyt kääntää päänsä vasemmalle kun oli ehkä tärkeämpi katsoa oikealle ,kun auringonpaiste häiritsi oikealta suunnalta. Onneksi ajoin varovasti hiekkatiellä.
1300 cm3 vaatii 20 000 km,n huolto: öljyt, etustefat, moottorin säätö, muutama varaosa, Naville uus paristo (jos löytyy) ja uusi eturengas (ensimmäinen on kestänyt hyvin).
Moto Guzzi 1000 LeMans haluaa saada uuden akun (entinen akku seurasi GL 1000n uudelle omistajalle- ja siksikin Lynxilläkin ei ole akku talvikaudelle.(oli sama akku kaikille kolmelle ).
Paras mp-matka tänä kesänä oli kesäkuussa Spielberg,ille FI kilpailuun, Kimi ja Valtteria katsomassa - 9 varsin mukavia ajelupäiviä , ja teltat ja naiset olivat mukana matkalla. Leirintä-
alueeta Pink,in kuva torstaipäivä :
-
Katselin tuossa tulevaisuuden sääennusteet ja näyttää siltä, että aamulämmöt työmatkailijalle alkavat olla nollan seutuvilla. Taitaa alkaa talvilepo Guzzilla. Tai ehkä jos joutaa iltapäivällä kurvailemaan. Aamut alkaa olla taputeltu. Huomasin myös ratapyörää talliin viedessä, että Calin eturengas on aivan totaalisen loppu. Siinäkin mielessä, kylmät ajelut on ajeltu.
-
Aika "vaikea" tää kuvansiirto. Samalta reissulta: onko tuttu paikka ?
-
Neljää Moto-alkuista ulkoilutin, joista kolme pesin. LM IV, V75, V7 Special ja Moto M... Pesun jälkeen parinkymmenen kilsan lenkki ja jälkilämpö kuivaavat pestyä pyörää mukavasti.
Ilma oli ajankohtaan nähden erinomainen.
-
Ennustajaeukot oli sitten vaihteeeksi laatineet onnistuneet sääkartat ja luvattu aurinkoinen keli piti paikkansa myös keskisuomessa. Hitaasti alkoi lämpötila kohota ja yhdistetyltä aamiaslounaalta puolelta päivin lähdettiin mamman kanssa tienpäälle Cali III:lla. Reittivalinta piti sisällään paljon 60 km ja 80 km nopeuden teitä. Mm vanha 4-tien pohjaa tietty pätkä. On se ollut hurjaa aikanaan, kun noilla kapeilla kiemurateillä ajettiin ilman nopeusrajoituksia. Korpilahden satamassa käytiin kääntymässä. Muitakin motoristeja oli parkissa. Juttujen perusteella oli vähän kaikilla kauden päätösajot mielesssä. Lokakuun ensimmäinen viikonloppu on myös veneilijoillä se yhteisnostopäivä, myös näköjään Korpilahdessa. Talvi vaan pukkaa päälle oli laji mikä tahansa.
Iltapäivällä piti sitten tehdä vielä oma lenkki Aprilia rsv4:lla. Oma suosikkipätkä on välillä Tikkakoski Leppävesi, tie numero 638. Tie on poikkeuksellisen hyväkuntoinen, laajat loivat kaarteet, hyvä näkyvyys, isot pientareet ja vähäliikenteinen. Tähän meneessä pyörälle paras nopeahko pätkä, jonka olen keskisuomesta löytänyt. 4500 km ajettu Rsv4 tuli muuten 2 viikkoa sitten yhden vaihtokaupan tuloksena. 2 tunnin ajon jälkeen ei olisi malttanut lopettaa, vaan alkoi hämärä hiipiä. On sitten varsin nautittava ja nopea pyörä.
Pitää kuulemma tyhjätä autotalli pyöristä, että vaimon auto mahtuu talvella sinne. Kellarin "kerhohuone" saa sitten uuden talvikauden sisustuksen, Breva onkin jo siellä telakalla. Aprilian saa sinne vielä mahtumaan. Cali ei mahdu ovesta mitenkään, joten sille pitää tehdä tilaa autotallin päätyyn. Noin pari vuotta sitten, kun etsittiin uutta rivitaloasuntoa, olin tiukkana siitä, että lämmin talli pitää olla ja käynti sisäkautta. Ei muuten ole montaa rivaria, jossa talleja on. Aikaa ja hermoja koetteli, mutta löytyi sellainen kuitenkin. On nyt sitten talvella lämmin paikka missä rassata kalustoa
-
Iltapäivällä piti sitten tehdä vielä oma lenkki Aprilia rsv4:lla
Hoo - no nyt lähti :o. Tästä olisi kiva kuulla tarinaa vaikka osastolla "muut merkit".
varsin nautittava ja nopea pyörä
Mukavasti asettaa mielestäni Guzzia (jolla ajo tuntuu aina jollain tapaa kuitenkin "tutulta/omalta") vahvemmin omaan lokeroonsa. Tuttu ja turvallinen. Mitä ajattelet tankojen tärinästä... siinä on suuri ero... lämmin talli pitää olla ja käynti sisäkautta
Tuo on varmasti monen haave. Myös itse olen monesti miettinyt... miten olisi mukava talvisena viikonloppuna valua hissukseen sinne talliin... sisätiloja pitkin..."lämpimästä lämpimään".
-
Kerrostaloasujana mutta vain vuokralaisena on vuokrattuna autotalli johon mahtuu, koosta riippuen 2 - 3 moottoripyörää ja auto. Ahtaasti. Nyt vaikuttaa siltä että vain kaksi pyörää ja auto. Autotallin vuokra 45€/kk. Osa kalustosta kerhon pyörävarastossa yli 20 km päässä mutta suht edullisesti. Tilavuokra vain 10€ kuussa per pyörä. Trikeiltä enemmän.
Erikseen on pieni (25 m2) lämmin verstastila 3 km asunnolta maalle päin naapurikunnassa ja sen piharakennuksessa kylmää varasto- ja remonttitilaa 40 m2.
Lämmin sisätila on sellainen että siinä on normaalilevyiset käyntiovet ja kulku portaita myöden joten jos sinne mp:n haluaa sisälle on se tuotava ja vietävä osissa. Kuten viimeksi California Adamantin tapauksessa. Välittömät huoltotoimet on tehtävä kylmässä tilassa mikä ei ole kesällä mitenkään vastenmielistä. Talvella jos haluaa kylmään tilaan sisälle on tehtävä lumitöitä. Yhteensä tilavuokra on 300€/kk + sähköt.
Ajatuksissa on luopua lämpimästä tilasta ja siirtää kaikki tavarat kylmään tilaan ja myydä/lahjoittaa työkalut eteenpäin tarvitseville.
Isoissa hyllyissä on puolen tonnin verran Guzziosia. Osa kuranttia, osa vaatisi toimenpiteitä. Jotenkin on alkanut kyllästyttää remontinteko. Pitäisi keksiä jotain haastavampaa tekemistä.
-
Aamulla olikin sitten pakkasta, kun salille ajelin. Auton akkunat oli kunnon härmässä, piti ihan raappa kaivaa esiin. Alkaa kohta olla sisätilanlämmittimen aika. Pyörällä ajaessa ei olisi tarvinnut raapata laseja..
-
Pyörällä ajaessa ei olisi tarvinnut raapata laseja..
Montaa keinoa olen nähnyt siihen kuinka pidetään pakkasella visiiri läpinäkyvänä. Hengitys pyrkii jäätymään sisäpintaan ja vesi, räntä ja lumi sekä roiskeet ulkopintaan.
Pyörän satulan olen joutunut monesti raappaamaan sulaksi. Kerran Nilsiän poliisi pysäytti minut. Moitti siitä että renkaiden nastat olivat liian pitkät. Pistovoimaa liikaa. katukäytössä kun sallitaan moottoripyörässä vain vastaavat nastat kuin autoissakin. Kysyin konstalta perusteluja miksi en saisi ajaa alla olevilla nastoilla. Kertoi että asfaltti kuluu. Sattui vain olemaan soratie alla ja konstaapeli taisi itsekin tajuta sanomansa sisällön ja ärtyneesti käski ajamaan pois.
-
Crossikypärän kanssa on mielenkiintoisinta tuo lasien sulana pito. Risteyksissä hengitysilma jäädyttää lasit umpeen. Liian avoin ilmanvaihto samoin. Liian tiivis taas huurtaa ja jäätää ajaessa.. Itse ajoin crossipotalla ja crossilaseilla, kypärän ilmareiät puoliksi teipattuina ja jonkinlainen hengitysilmanohjain rakenneltuna vielä 15 asteen pakkasilla. Toimi kohtuu hyvin. Myös sellainen koko naaman visiirillä varustettu skootteripotta toimii, kun on hengitysilmanohjain. Eli ohjataan ilma jonnekin muualle, kuin lasille tai sen alapuolelle.
-
Henkilökohtainen mielipiteeni on että 15 astetta pakkasta on ihan ok ajolämpötilan puolesta. Siitä kireämpään päin alkaa olemaan hankalaa. Ei mahdotonta mutta hankalaa. Toki riippuu siitä missä ja miten ajetaan. Jossain spoorissa ajaen ei kylmä pääse herkästi vaikuttamaan mutta muutama sata kilometriä valtatiellä kyllä hieman "puuduttaa". Pikku pakkanen on parempi kuin pari astetta lämmintä.
Nytpä vetäisen hernekeiton helttaan ja lähden C.Adamantilla kohti kerhoa Ylöjärvelle jatkamaan eilen kesken jäänyttä Californian puleeraushommaa.
-
Itselläni oli tänne Jyväskylään muuton (alkuvuonna 2015) jonkin sortin identiteettikriisi harraste ja vapaa-aikarintamalla. Kun maalta muutti näin urbaaniin ympäristöön, muuttui entinen elämä Etelä-Savon haja-asutusalueelta ja omakotitalosta lähteneelle kertaheitolla. Taakse jäi metsästys-, veneily- ja sukellusharrastus. Sain onneksi hirvijahdin perusteet opetettua pojilleni ja heillä se jatkuu. Aluksi väännettiin nykyisen (uuden) vaimon kanssa siitä, että omakotitalo vain joku muu. Ei vaan oikein napannut lähiöt. Torjuntataisteluksi se sitten kääntyi ja lohtuna rivitalossa elämisestä sain tingattua sen autotallin ;D. Jotain kertoo myös se, että taloyhtiön kuudesta autotallista neljässä on moottoripyöriä. On Harrikkaa, Dugatia, Triumphia ja nyt sitten Moto Guzzia ja Apriliaa. Tämä taloyhtiön puitteissa voisi perustaa MC xxxxxkuja 5.
Viime talven aikana tuli pohdittua mitä nyt sitten jatkossa tekisi pelkän työn lisäksi. Vaihtoehtoina oli lentäminen ja moottoripyöräily, joista ei kummastakaan ollut juuri mitään kokemusta. Jotenkin sitten vaaka kallistui hieman maanläheisemmän harrastuksen pariin, myös asiaa vaimon kanssa pohdittaessa. Molemmissa voi sattua, mutta toisessa tippuu korkeammalta ja rahaa palaa liikaa. Entiset harrastukset olivat tarkoittaneet sitä, että oli poissa kotoa myös vapaa-aikana. Nyt on tältä osin aika yhteiset intressit ja esim. Cali on yhteinen vaimon kanssa. Kääntöpuolena on sitten se, että rouva puuttuu huolto-ohjelman toteuttamiseen :-\.
Sen verran näistä pyöristä on pakko sanoa, että Guzzit oli jotenkin vaan fiilispohjainen valinta Jyväskylän 2016 Mp-messujen jälkeen. Olihan ne uudet Guzzit aika eri juttu kaiken muun keskellä. Ei ne BMW:t, HD:t, Indianat, Victoryt tuntuneet mitenkään omalta. Ikinä ei ole ollut haaveena italialainen auto. Moottoripyörän suhteen oma suhtautuminen Italialaiseen tuotantoon on täysin eriasia, jostain kumman syystä.
Niin siitä Apriliasta. Se on vuosimallia 2015 RR ja minun tapauksessa tarpeellisiin (turva-) varusteisiin kuuluvat kaikki käsittääkseni samat ominaisuudet mitä löytyy vuoden 2016 malleista. On sutimisesto, keulimisen esto, 3 ajo-ja abs ohjelmaa. On tässä opiskelua talveksi ja haltuunottoa kesäksi 2017.
-
opiskelua talveksi ja haltuunottoa kesäksi
http://www.apriliaforum.com/forums/forumdisplay.php?69-2010-2016-RSV4-All-Variants
(http://www.apriliaforum.com/forums/forumdisplay.php?69-2010-2016-RSV4-All-Variants)
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?282399-Guzzidiag-for-RSV4&highlight=IAWdiag
(http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?282399-Guzzidiag-for-RSV4&highlight=IAWdiag)(Suomalainen "tomik" tässä aktiivinen, guzzidiag kehittäjiin kuuluva pauldaytona kirjoittelee myös ja globaalisti top vitoseen kuuluva Aprilia softantekijä, gabro. Race ecu asioissa tomik ymmärtääkseni osaa auttaa...)
PS.
Niin, ja onnittelut siitä että kyseessä on EU3 -pyörä (päästömääräykset). Niiden haluttavuus ja hinta saattaa (Aprilian kohdalla arvostus on kyllä aina ollut valitettavan huono) nousta...
-
Näyttää tästäkin päivästä tulevan hyvä ajelupäivä.
Siuroon vai Mustaanlahteen, siinäpä kysymys?
-
Tuota Rsv4:ää en olekaan päässyt kokeilemaan. Aiempi Mille on kyllä tuttu.
-
Kiitoksia noista linkeistä ecu-säätöjen pariin. Erikoinen yhteensattuma tuo guzzi-aprilia softan osalta. Tämä on näitä tulevan talven opiskeluaiheita. Nollasta, kun lähtee, niin tie on auki vain ylöspäin ;D. Vähän on hämärän peitossa mitä kautta tuo eu3-pyöräasia voi olla positiivinen seikka, euroissa?
Ei tosiaan ollut ihan tarkoitus alunperin hankkia tuollaista pyörää, mutta meni siinä reilun vuoden myynnissä ollut vanhempi amerikkalainen lujitemuovivene vihdoin lihoiksi. Säästyi siinä noin 1.500 euron huolto- ja talvisäilytyskulut ;D. Pyörässä on vielä 32 kk takuu jäljellä. Katsotaan nyt ainakin yksi kesä, tuleeko siitä pysyvämpi juttu. Viime kesänä RM Heinon järjestämä rataharjoituspäivä Alastarolla oli kyllä koukuttava kokemus. Jotenkin siitä jäi itämään, että radalle pitää päästä uudestaan. Sitä kohti.
Ajelut jäi tänään vähiin, mitä nyt taloyhtiön ruohonleikkurilla tuli päristeltyä
-
mitä kautta tuo eu3-pyöräasia voi olla positiivinen seikka
Täällä ja toisaalla kun olen seurannut "asioista tavallisesti perillä olevien lähteiden" keskustelua EU4 päästömääräyksistä, olen saanut sen käsityksen, että mitä tiukemmat määräykset, sitä mutkikkaampi laite (x kpl lambda-antureita, polttoainejärjestelmän huohotusjuttuja jne.). Itse olen ihan hyvilläni siitä että oma Guzzi on viimeisen katittoman vuoden peli, vaadittavat arvot saa säädettyä kohdalleen GuzziDiagilla vaikka minkälainen katsastus tulisi. Tätä taustaa vasten olen lukenut mielipiteitä siitä, että EU3 peli on monelle enemmän mieleen kuin EU4 peli (http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6375.30 (http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6375.30)).
radalle pitää päästä uudestaan
Tuolla pelillä, taivas varjele :P, tahtoo kuuntelemaan...
-
Noin vinkiksi: jos jollain kauppiaalla on hyllyssään euro3 pyörä niin on jo kiire saada se myytyä. Kyse on joka tapauksessa ylivuotinen pyörä ja kuluva vuosi on viimeinen laillinen mahdollisuus myydä se. Muutoin kauppias joutuu rekisteröimään sen omiin nimiinsä ja maksamaan siitä autoveron.
Jos siis törmää tuollaiseen peliin niin siinä kohtaa on ostajan markkinat.
Tähän seikkaan perustin myös keväällisen pyörän hankintani. Ylivuotinen ja euro3. Rasite kauppiaalle.
-
Vielä kun malttaa odottaa koeajokelien loppumiseen, niin päässee polkemaan hintoja mieleisekseen.
-
Joka päivä tulee uutta vastaan. Hieman vierailla vesille/epämukavuusvyöhykkeellä olen teknisissä asioissa, halu oppia vie kuitenkin pikkuhiljaa eteenpäin.
Hyvin hyvin varovaisesti pitänee aloittaa tuo ratapuoli. Kuhan nyt ensin oppisi edes ajotekniikan perusteita lisää. Motoparkki näyttäisi olevan lähin paikka, jossa on vapaita harjoitusaikoja radalle. Kaikesta huolimatta voi se kaskovakuutus olla paikallaan ja vähän muutkin vakuutukset kunnossa.
Äänet pyörässä on vaikuttavat. Äiree osaa jo korvakuulolta laittaa autotallin ovat aukeemaan, ennen kuin olen näköpiirissä pihassa.
Tuli syksyllä käytyä Tampereella Heinolla koeajamassa muutama kyykympi pyörä. Ducati ja toinen oli BMW. Ducati taisi olla supersport.
Jotenkin se ajo-asento ei ollutkaan hassumpi. Hyvin tasapainoinen ja ajaminen luontevaa niilläkin. En nyt ole paria tuntia pitempi lenkkejä ajellut, mutta kokemus on odotettua mukavampi.
Tällä vähällä kokemuksella viehättää kovasti pyörien erilaiset luonteet ja ajo-ominaisuudet käyttötarkoituksiensa mukaisesti kuitenkin kukin omalla tavallaan perusteltuna. Jotenkin vaan nappaa enemmän "sekä että" kuin "joko tai" asetelma ylipäätänsä. Siinä missä Cali on mukava ja leppoisa parisuhdepyörä minulle, niin Brevan ketteryys ja reippaasti kiertävä kone tuo ajoo ihan toisen leikkisämmän tunnelman. Alun ihmetyksen jälkeen on ihmeen hyvin sopeutunut Guzzien pieniin omalaatuisuuksiin ne hyväksyen, ne kuuluu pakettiin. RSV4 on tässä joukossa teknisesti eksaktisti toimiva kone, jossa on hyvä suorituskyky ja moderni ohjauselektroniikka.
-
Tarkista vakuutusyhtiöstäsi korvaako vakuutus lainkaan radalla tapahtunutta vahinkoa.
Joissain firmoissa ei suvaita lainkaan radalla poikkeamista. Toisilla maksetaan vain osittaiskorvauksia.
Myös siitä riippuu harjoitellaanko ohjatusti vai "vapaassa muodostelmassa".
-
Ei taida mikään firma korvata vapaita harjoituksia. Pitää olla vähintään eak-koulutus tms aiheena. Pesevät viimeistään kätensä termillä suljettu rata. Sellaista ei Suomessa ole..
-
varovaisesti pitänee aloittaa tuo ratapuoli
Tätä haluaisin myös itse harrastaa. On vaan tekniikka (ei kunnossa) ja laiskuus vaivanneet niin, että ei ole tänä vuonna onnistunut. Kun sinne radalle pitää hankkiutua ”vasiten” ja sään pitäisi olla kohdillaan. Sitten vielä pitäisi olla aikaa. Harrastus jää aina viimeiseksi nokkimisjärjestyksessä. Mutta kokemuksena ja ajotaidon kartuttajana, kuten on useasti monen suulla todettu, aivan lyömätön juttu. Lisäksi porukasta löytyy vaatimattomia ”jotain ehkä tietäisin” -miehiä (esim. Pekka, FOT, TT), jotka opastavat: :).
Motoparkki näyttäisi olevan lähin paikka
Siellä vaihtui kesällä omistus, uusi omistaja on mp -alan miehiä. Milloin lie Kymi Ring niin pitkällä että sinne pääsisi… mahtaa tulla hieno rata korkeuseroineen kaikkineen. http://www.mpmaailma.fi/uutinen/motoparkin-radalle-uusi-omistaja (http://www.mpmaailma.fi/uutinen/motoparkin-radalle-uusi-omistaja)
viehättää kovasti pyörien erilaiset luonteet ja ajo-ominaisuudet
Onneksi on monia gruppolaisia, joiden ”avulla” saa tällä tavalla nauttia "paperilla" laajemmasta kirjosta erilaisia pyöriä.
hyvin sopeutunut Guzzien pieniin omalaatuisuuksiin
Siinähän se… ”kyllä koira koiran tuntee”… :P
Ei taida mikään firma korvata vapaita harjoituksia
Omalla kohdalla Pohjola sanoi 8/2015 että liikennevakuutus on voimassa (Motopark) - siis henkilövahingot korvataan. Pyörän vauriot omasta pussista. Että aikamoista urheilua kaiken kaikkiaan, terveys ja lompakko koko ajan uhattuna...
-
Itsekin kysellyt muutamista vakuutusyhtiöistä. Sama laulu kaikilla. Kaskoista en tiedä, omat mopot on niin vanhoja, ettei ole osakaskoa kummempaa ollut.
Yleensäkin on oltava liikennevakuutus voimassa kun ajaa radalla. Korvaa sitten vastapuolen kolhut, jos jotain sattuu.
Siksi itsekin rakentelen tuota ratalaitetta, että saa sen puoleen rennommin ajaa. Ei mene se pääasiallinen ajopyörä telakalle kesken kauden jos jotain sattuu.
-
Eroa lienee siinä onko pyörä tarkoitettu maantieliikenteeseen ja sillä ajetaan satunnaisesti radallakin vai rekisteröimättömänä radalle. Eikös jälkimmäisessä tilanteessa vakuuttaminen ole hieman eri juttu?
Jos on moottoriurheilija ja osallistuu kilpailuihin niin silloin on taas eri vakuutuksesta kysymys?
-
Kilvettömän vakuuttaminen menee maastoliikennevakuutuksella. Eli ns. mönkijävakuutus otettava. Sitä en tiedä, tarviiko olla kilvissä jos otat liikennevakuutuksen? Sellainenhan pitää olla kilvettömällä autollakin, kun otetaan siirtokilvet.
Kilpailuhommissa pitää olla oma vakuutus. Vähintään kait lisenssin mukana tuleva. Henkilökohtainen mieleisellä kattavuudella siihen päälle. Niissä on myös eroja korvauspuolella. Kaikki yhtiöt eivät anna henkilökohtaista vakuutusta kilpailutoimintaan.
-
Oli sitten vieläkin yksi hieno ajelupäivä. Noin 100 km kiemurat tuli vielä heitettyä Aprilialla. Hygieniasyistä laitoin hieman tarinaa ja kuvaa rsv4sta tuonne palstalle "muut italialaiset pyörät". Pitänee illan aikana ottaa viimeinenkin pyörä ja vakuutukset lepotilaan :-\.
Onhan tuossa edessä pitkä talvi ihmetellä mitä kivaa on ensi kesänä edessä. Onko kellään käsitystä tuon moottoripöyrä.orgin järjestämistä koulutuksista? On ainakin sivuston mukaan tarjolla erilaista tasoryhmien mukaista ajo-oppia rataolosuhteissa.