Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: etotto - Heinäkuu 06, 2016, 22:04:18 ip

Otsikko: norgen takajarru
Kirjoitti: etotto - Heinäkuu 06, 2016, 22:04:18 ip
reilu 2tkm takana Norgella , pari pulmaa tullut esiin,se vakio tankin vesiletku , sen kanssa elää, kun jaksaa rassata auki, mut se toinen.

Ihmettelen mistä tulee takajarruun ilmaa .Tein vanhaan tyyliin ilmauksen pumpaamalla polkimesta ja ilma nipasta tuli kuplia ulos, jarru oli 500km ok , mutta pikku hiljaa poljin painuu syvempään. Missään ei näyttäisi olevan näkyviä vuotoja

Onko ainoa vaihtoehto painaa takaperin ilmanipasta jarruneste tyhjään säiliöön , ja kuinka se ABS:n lohkossa oleva letkun pätkä jonka päässä on ilma   nippa, liittykö se lohkon ilmaukseen ja missä vaiheessa sitä kannattaa aukoa.

onko mahdollista siinä lohkossa on jotain "sisäisiä"vuotoja ,kun etujarru toimii täysin normaalisti

PS. lueskelin jo integraali jarrujen ilmauksesta , mutta tässä on ymmärtääkseni normijarrut
Otsikko: Vs: norgen takajarru
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 06, 2016, 22:20:31 ip
Jos Norge on noin uusi (2000km) niin ei kun takuuhuoltoon!
Mutta jos on kuitenkin niin että pyörällä on ajettu enemmän, esimerkiksi vuosikymmen, niin voihan siellä olla jarrujen tiivisteet jo vaihtokunnossa.
Otsikko: Vs: norgen takajarru
Kirjoitti: etotto - Heinäkuu 07, 2016, 06:16:11 ap
Jos Norge on noin uusi (2000km) niin ei kun takuuhuoltoon!
Mutta jos on kuitenkin niin että pyörällä on ajettu enemmän, esimerkiksi vuosikymmen, niin voihan siellä olla jarrujen tiivisteet jo vaihtokunnossa.
En hoksannu mainita et on -07 ja ajettu jo 60tkm, mutta eikös ne yleensä vuotaessaan "itke" ulospäin ja nesteet katoa säiliöstä , tossa kun on kaikk ipaikat jarruissa kuivia
Otsikko: Vs: norgen takajarru
Kirjoitti: NorgeGTL - Heinäkuu 07, 2016, 08:52:04 ap
Norgesta kun on reilun 100 tkm:n kokemus niin Norgenkaan takajarrun nesteenvaihdossa ei ole mitään ongelmia jos ei päästä säiliötä tyhjäksi. Jos järjestelmään on päässyt ilmaa niin ABS-yksikön paikkeille on mahdollisuus jäädäsitä johonkin mutkaan tai kolukkaan ja ne voi olla joskus hankaliakin saada pois. Voi joutua käyttämään liittimiä auki sieltä täältä. Niin kuin MM mainitsi niin pääsylinterin kumitkin voivat antaa periksi mutta eikös silloin pitäisi jo  nestettä tihkua uloskin? 
Otsikko: Vs: norgen takajarru
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 07, 2016, 11:51:11 ap
Lainaus
pääsylinterin kumitkin voivat antaa periksi mutta eikös silloin pitäisi jo nestettä tihkua uloskin? 
Niin luulisi mutta kun on noita räplännyt niin jostain syystä jarrua palautettaessa pääsee tiivistyksen raosta imaisemaan ilmaa sisään mutta kun on paineetonta tai jarrua painetaan pitää tiiviste aivan hyvin. Eiköhän tästä ilmiöstä ollut joskus ajat sitten keskustelua kun jonkun mallin jarru generoi itseensä ilmaa.

Huomionarvoinen seikka: Se satulan alla vasemmalla akkutelineen päällä oleva letku ilmausruuveineen ei ole yhteydessä jarruihin.
Otsikko: Vs: norgen takajarru
Kirjoitti: etotto - Heinäkuu 07, 2016, 13:15:23 ip

Huomionarvoinen seikka: Se satulan alla vasemmalla akkutelineen päällä oleva letku ilmausruuveineen ei ole yhteydessä jarruihin.
[/quote]
mikä sen tarkoitus on ?, ei ole ennättänyt tutustua enempää tämän hienouksiin,
kun tähän asti on kaikki pelit saanut ajettua kesät huoltamatta ( ei tule niin hirveästi km:ä )
ja talvisäilöön vaan vaihtanu öljyt, ja jarrupalaa tarvittaessa
Otsikko: Vs: norgen takajarru
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 07, 2016, 13:18:01 ip
Lainaus
pääsylinterin kumitkin voivat antaa periksi mutta eikös silloin pitäisi jo nestettä tihkua uloskin? 
Eiköhän tästä ilmiöstä ollut joskus ajat sitten keskustelua kun jonkun mallin jarru generoi itseensä ilmaa.

Aprilian Millen takajarru. Se kerää ilmaa lyhyelläkin käytöllä, eikä vuoda ulos päin.
Otsikko: Vs: norgen takajarru
Kirjoitti: etotto - Heinäkuu 07, 2016, 14:07:59 ip

Aprilian Millen takajarru. Se kerää ilmaa lyhyelläkin käytöllä, eikä vuoda ulos päin.
[/quote]
Edellinen pyörä oli Tuono Factory -05 , ei siinä ollu mitään tommosia ongelmia,
mutta ei sillä takajarrulla kyllä mitään tehnykkään , kun oli niin tunnoton, aluks ei tapahdu mitään ja sitten "haukkaa" kiinni.
Otsikko: Vs: norgen takajarru
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 07, 2016, 15:01:05 ip
Lainaus
Huomionarvoinen seikka: Se satulan alla vasemmalla akkutelineen päällä oleva letku ilmausruuveineen ei ole yhteydessä jarruihin.
mikä sen tarkoitus on ?, ei ole ennättänyt tutustua enempää tämän hienouksiin,
kun tähän asti on kaikki pelit saanut ajettua kesät huoltamatta ( ei tule niin hirveästi km:ä )
ja talvisäilöön vaan vaihtanu öljyt, ja jarrupalaa tarvittaessa

Kyse on kytkimen ilmaus/nesteenvaihtoletkusta. Kytkimen työsylinteri on ikävässä paikassa vaihteiston takana ja siksi on asiaa helpotettu.

Noin yleensä ottaen jarrujen ja nestetoimisen kytkimen kannalta on ennaltaehkäisevää vaihtaa nesteet korjaamokäsikirjan ohjeiden mukaan ja siis riittävän usein. Silloin säästyy hyvin pitkään ylimääräisittä ongelmitta.

Hankkikaa tietokoneellenne oman pyörän korjaamokäsikirja, omistajan käsikirja sekä räjäytyskuvat. Kaikki ovat netistä ilmaiseksi saatavissa. Pelkästään omistajan käsikirjan lukeminen läpi ja sen ymmärtäminen vähentää luulemista.

Tässä kaupallisia räjäytyskuvia eri malleista ilmaiseksi ja samalla voi tehdä vaikka tilauksia: http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Search-for-model:::1_436.html

Epäkaupallisempia ovat seuraavat mutta tykkäävät pienestä lahjoituksesta: http://guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm

http://www.manualedereparatie.info/en/categorii/Moto-Guzzi.html

Nuo siis esimerkiksi. On paljon muitakin "palveluntarjoajia" sekä keskustelupalstoja joista tietoa voi hankkia. Yleensä sivistyskielillä kuten englanti, saksa ja ranska.

Nettipalveluna on myös kääntöohjelmia joilla voi selvittää hankalia sanoja tai lauseita kuten Googlen kääntäjä. https://www.google.fi/#q=k%C3%A4%C3%A4nt%C3%A4j%C3%A4
Otsikko: Vs: norgen takajarru
Kirjoitti: Camn - Heinäkuu 07, 2016, 15:54:11 ip
Lainaus
Tuono Factory -05 - -  ei sillä takajarrulla kyllä mitään tehnykkään

Vähän off topic. Tuono 2005 oli käsitykseni mukaan vielä Gen.1 sarjaa (Tuono 2006 alkaen Gen.2, RSV 2004 alkaen). Tuplatulppakannet ja sähköt ilman can -väylää, toimiva peli. Itse olen myös taistellut nuoren herran Gen.1 Apikan takajarrun kanssa. Millään ei vedä vertoja Guzzin V11 takajarrulle.  Mutta tekemällä kaikki temput paranee kyllä. http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?15500-Recurring-Clutch-and-Rear-Brake-Issues&p=675735&viewfull=1#post675735 (http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?15500-Recurring-Clutch-and-Rear-Brake-Issues&p=675735&viewfull=1#post675735)
Otsikko: Vs: norgen takajarru
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 07, 2016, 15:57:56 ip
Ainakin kaveripiirissä on otantaa (98?)99-03 malleista ja kaikkia on riivannut sama takajarrun itseilmaus. Ei sillä, että sitä Millessä mihinkään tarvisi; moottorijarru riittää takapäähän ajon aikana ja liikennevaloissa voi pitää paikallaan etujarrulla.