Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: v65 tt - Heinäkuu 06, 2016, 20:54:07 ip

Otsikko: Guzzin vaihdelaatikko
Kirjoitti: v65 tt - Heinäkuu 06, 2016, 20:54:07 ip
Olen hommannut v65 tt guzzin viime syksynä ja talvella rakentelin siitä cafe racerin.
Nyt on pieni ongelma laatikon kanssa.
Jos käy kolmosta ylempänä vaihteissa niin ei tahdo päästä enää kakkoselta ykköselle.
Itse asiassa kakkonen jää jotenkin jumiin ettei tahdo lähteä pois millään.
Kaupungissa kun ajelee vain ykköstä ja kakkosta käyttäen niin toimii huvin mutta heti kun käy kolmosen kautta niin ei tahdo päästä ykköselle.
Vaihdoin just uudet öljyt laatikkoon kytkin toimii.
Onko paha tekninen vika siirtäjässä vai mitä.
Apua.
Eli kyse on ns.pikkulohkosta vm.-85.
Otsikko: Vs: Guzzin vaihdelaatikko
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 06, 2016, 21:27:59 ip
Minkäslaiset konstit ja temput se vaatii että saa kakkoselta ykköselle?

Lähtökohtaisesti pitää ensimmäiseksi katsoa onko vaihteiston takana olevan ura-akselin ja siihen liittyvän vivun kiinnitys täysin välyksetön ja että vaihteisto palauttaa sen tarkasti vaaka-asentoon kun jalka ei enää ole polkimella.

Otsikko: Vs: Guzzin vaihdelaatikko
Kirjoitti: v65 tt - Heinäkuu 06, 2016, 22:09:35 ip
Siis välillä on niin että kakkosta ei saa pois ollenkaan vaikka mitä yrittäisi.
Toisinaan saa ykkösen päälle kun hiljentää vauhtia tyhjäkäynnille ja polkee pirusti alaspäin ilman kytkintä.
Ihan kuin kakkosen rattaat jäis kiinni toisiinsa eivätkä irtoa.
Ja tietty kun sammuttaa moottorin niin sit se vaihtuu kun heiluttaa pyörää eteen taakse.
Tuntuu oudolta kun käyttää vain ykköstä ja kakkosta niin toimii ok mut heti kun ajelet kovempaa esim kolmosella niin ei millään saa kakkosta pois.
Laatikko ääntelee hiukan vapaalla en tiedä tuleeko tuleeko jostain kytkimen painelaakerista vai laatikosta mut ei paha ääni.
Vitosella ääntää mutta muilla ei.
Vaihdoin eilen uudet laatikko öljyt stormilta olikohan se 70/90 nii ne katto et se on OK.
Tänään kaupungissa ei mitään ongelmaa taas mut heti kun ajo kolmosella niin ei valoissa millää kakkonen pois päältä.
Pyörä seissyt 5 vuotta ja otin nyt liikenteeseen ja kun päästin öljyt ulos laatikosta oli aika mustat ihan kuin moottoriöljyt.

Otsikko: Vs: Guzzin vaihdelaatikko
Kirjoitti: v65 tt - Heinäkuu 06, 2016, 22:12:47 ip
Vivusto on mielestäni OK molemmat on samassa asennossa eli vaakatasossa.
Otsikko: Vs: Guzzin vaihdelaatikko
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 06, 2016, 22:23:54 ip
Lisäkysymys: liikkuuko vaihdevipu ikään kuin tyhjää liikeratansa eikä vaihde vaihdu vai jääkö siihen kohtaan jumiin josta vaihteen vaihtuminen pitäisi poljinta painaen alkaa?
Otsikko: Vs: Guzzin vaihdelaatikko
Kirjoitti: v65 tt - Heinäkuu 06, 2016, 22:27:39 ip
Liikkuu itseasiassa niinkuin tyhjää eli kakkoselta pitäisi kait päästä vapaalle.
Nyt se poljin liikku alas mutta ei tapahdu mitään.
Otsikko: Vs: Guzzin vaihdelaatikko
Kirjoitti: v65 tt - Heinäkuu 06, 2016, 22:30:21 ip
Sinänsä outoa kun kaikki muut vaihtuu ihan hyvin paitsi ne välivapaat.
Otsikko: Vs: Guzzin vaihdelaatikko
Kirjoitti: v65 tt - Heinäkuu 06, 2016, 22:34:36 ip
Välillä muuten jos tulee esim.neloselta alaspäin niin se jää
jotenkin nalkkiin eli jumiin esim.kolmosen ja kakkosen väliin.
Ja kun runnoo niin aukee.
Otsikko: Vs: Guzzin vaihdelaatikko
Kirjoitti: v65 tt - Heinäkuu 06, 2016, 22:56:45 ip
Hyvin se kyllä lähtee kakkosellakin liikkeelle.
Mihin sitä ykköstä sit tarvitaan kun vääntöä on.
Otsikko: Vs: Guzzin vaihdelaatikko
Kirjoitti: Pekka - Heinäkuu 06, 2016, 23:00:12 ip
Taitaa olla laatikko remontin tarpeessa sisäkalujen puolesta. Liitekuvassa pyöritin minkä akselin päässä,
askin ulkopuolella on vaihdevivusto kiinni. Noilla nokilla se pyöräyttää vaihteen valitsinrumpua ja nokat siinä
kuluvat. Pikkulohkossa kulumisvaraa on hyvin vähän, menee rummun tapin kanssa ensin päittäin=> jumittaa
 ja myöhemmin ohi. Siksi poljin liikkuu vapaasti vaikka vaihde on päällä.
Voi yrittää säätää kuvan pyöritintä vaihteiston takakannen ruuvista. Ruuvi on vaihdevivun akselin vieressä, kuva ruuvista liitteenä, samoin keskitysjousi ja jousen ohjainholkki. Ruuvin päässä oleva epäkesko tulee keskitin-
jousen päiden väliin. Ruuvia pyörittämällä on tarkoitus säätää vaihteensiirtimen ja -vivuston liike yhtä
suureksi vapaa-asennoin molemmin puolin.
Jos vitosvaihde viheltää eikä vaihteistoon ole vielä tehty muutostyötä, saatavilla oli ainakin joskus muutossarja, missä vitoselle leveämmät hammaspyörät.
Otsikko: Vs: Guzzin vaihdelaatikko
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 07, 2016, 11:44:09 ap
Samat mietteet kuin Pekalla.
Tämä hieman huolestuttaa:
Lainaus
Pyörä seissyt 5 vuotta ja otin nyt liikenteeseen ja kun päästin öljyt ulos laatikosta oli aika mustat ihan kuin moottoriöljyt.
Saattaa siis olla että vaihderummun pyörittimen kärkien liukupinnat ovat ruostuneet tai muutoin tahmaantuneet niin että toiminta ei ole enää täsmällistä.

Että ongelman saa pois päiväjärjestyksestä pitäisi vaihteisto avata. Pikkulohkon suhteen homma on suht helppo. Samalla selviää kytkimen kunto.

Mutta jos em. ohjeilla toiminta paranee edes välttäväksi niin sen viitosvaihteen ratasparinkin vaihtamisen voi siirtää talvikaudeksi. Vaihteistolle voi suorittaa RVS-käsittelyn ja siten saada jatkoaikaa viitoselle eikä se ensiövedollekaan huonoa tee. Että aine vaikuttaisi se vaatii että viitosella ajettaisiin pidempiä matkoja suurella rasituksella.

Yleisluontoinen korjaamokirja: http://guzzitek.org/gb/ma_us_uk/V35V50V65Atelier_041983(GB).pdf
TT:hen en äkisti löytänyt korjaamokirjaa mutta NTX750-ohjeet pätevät hyvin pitkälle: http://guzzitek.org/gb/ma_us_uk/350750NevSPTargNTXXPA_At(GB).pdf

Itselläni oli muutaman vuoden ajan 650TT ja myös 750NTX. Niistä TT oli käteen sopivampi ja nopea maastossa vaikkakin kyseisellä takatuennalla ei kunnon takajousitusta saakaan aikaiseksi. Mutta toimii varmasti Café-käytössä. TT on myös koneeltaan pirteämpi kuin isompi NTX.
Otsikko: Vs: Guzzin vaihdelaatikko
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 07, 2016, 13:16:39 ip
Vai olisk oentisen omistajan jäljiltä seissyt viisi vuotta? Tällöin ehkä löytyi seisotuksenkin syy..
Otsikko: Vs: Guzzin vaihdelaatikko
Kirjoitti: v65 tt - Heinäkuu 07, 2016, 15:45:15 ip
Kiitti vinkeistä.
Säädin sitä vivuston säätöruuvia ja se tuli aika paljon tiftimmäx.
Oli aika löysällä.Harmi kun sataa niin ei viitsi lähteä testaamaan.
Jotenkin tuntuu että vaihdevipu liikkuisi paremmin.
Onko tietoa paljonko on eroa tt mallissa ja tavallisessa esim. takahaarukka ja etuhaarukka.
Etupumput ainakin oli tosi pitkät ja 21" etuvanne.
Laitoin yamahan etupumput jotka on 10cm lyhyemmät ja väliaikaisesti 17" etuvanteen.
On aika suorassa ja tosi kiva mutkissa.
Alkuperäinen vanne on pinnattavana ja siihen tulee 18" kehä sama kuin takana.
Onko v65 ssa yleensä ollut pinnavanteita.
Otsikko: Vs: Guzzin vaihdelaatikko
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 07, 2016, 15:49:12 ip
TT:ssä pinnavanteet. Samoin joissain Floridoissa. Takahaarukka on pikkulohkoissa aina sama. Poislukien tietenkin tehtaan omat erikoismallit Ippogrifo ja V65TT Baja.
Etuhaarukka on omansa, ehkä sama kuin NTX endurossa.
Otsikko: Vs: Guzzin vaihdelaatikko
Kirjoitti: v65 tt - Heinäkuu 07, 2016, 15:53:18 ip
Harmi kun joku on joskus sen vähän niinku raiskannut.
Olisin mieluummin tehnyt siitä alkuperäisen on aika eksoottisen näköinen peli.
Siitä puuttu niin paljon alkuperäistä osaa että aika mahdoton palauttaa.
Otsikko: Vs: Guzzin vaihdelaatikko
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 07, 2016, 15:55:50 ip
Alkuperäisenä Tutto Terreno on minunkin silmään erinomaisen näköinen! Toki jos siihen laittaisi muuten vakiona 17" vanteet molempiin päihin..
Otsikko: Vs: Guzzin vaihdelaatikko
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 07, 2016, 16:09:36 ip
Vika on todennäköisesti paikallistettu liitteenä olevaan osaan.
Se koostuu useammasta osasta mutta on koottu yhdeksi.
Sen sijainti on öljypinnan yläpuolella ja sikäli altis ruosteelle mikäli seisonta tapahtuu ulkolämpötilassa ja pitkään. Sen sisäosana toimiva liipaisinkärkinä toimiva levy voi olla ruosteessa tai muuten jumiintunut. Se voi elpyä hiljalleen kuntoon tai sitten ei. Silloin ainoa tapa on purkaa koko vaihteisto saada tilalle kunnostettu tai uusi osa.

Säätämäsi epäkeskoruuvi säätää vain jousen asentoa ja sen toiminnallinen liikemäärä on vain puoli kierrosta. Sen tiukkuus tai löysyys ei kerro mitään vaihteensiirron toiminnasta. Mutta jousen asennon muuttaminen vaikuttaa pyörittimen sisäosan liikerataan ja siten voi elvyttää sen toimintaa.

Off topic: alkaa kiinnostaa tämän TT:n historia. Olisiko sama kuin oli hetken minulla ja sitä ennen ex-tyttöystävälläni joka osti sen Vieremältä. Sittemmin omistus siirtyi minulle. Se meni minulta kaverilleni ja siltä myöhemmin toiselle kaverille joka teki siitä jonkinlaisen chopperin riisumalla osia pois ja laittamalla pitkän keulan. Sen jälkeisestä historiasta en paljoa tiedä kun sen että jonnekin Äänekosken tai Viitasaaren suuntaan meni sokealle kaverille jonka vaimo ajoi. Siitä eteenpäin en tiedä asiasta mitään. Enkä muista rekisterinumeroa.
Otsikko: Vs: Guzzin vaihdelaatikko
Kirjoitti: v65 tt - Heinäkuu 07, 2016, 16:14:12 ip
Hyvä että joku vika on muuten menee hermot.
Toivotaan että alkaa toimimaan.
Turussa pyörä on ollut viimeiset 5 vuotta kylmässä tallin perukoilla kai.
Otsikko: Vs: Guzzin vaihdelaatikko
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 07, 2016, 19:32:31 ip
Kunhan maltat etkä runno mitään väkisin niin zydeemi voi alkaa toimia ihan itsekseen.
Otsikko: Vs: Guzzin vaihdelaatikko
Kirjoitti: v65 tt - Heinäkuu 08, 2016, 19:36:25 ip
Taidat olla oikeassa.Tai sitten kuvittelen mutta tänää meni aika hyvin.jopa kakkone putos itestään vapaalle.
Otsikko: Vs: Guzzin vaihdelaatikko
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 08, 2016, 21:58:34 ip
Kaaduttujen pyörien vaihteistoja korjanneena on vikoja juurikin vaihteensiirrossa. Mukku kun tulee vasemmalle ja vaihdevipu osuu vauhdilla maahan, reunakiveen tai asfalttiin eli kohteeseen jotka eivät väistä niin on ollut vikoja vaihtajamekanismissa joko vivustossa, itse valitsimessa mutta murtunut vaihderumpukin on löytynyt. Hitsaamalla korjattiin.

Tyypillisimmät viat ovat kuitenkin ensiövedon, viitosvaihteen ja kakkosvaihteen ulinat. Vonkuna voi olla niin kovaa että tarvitaan korvatulpat. Väliaikaisratkaisuna RVS mutta heti kun on aikaa avata vaihteisto niin uutta osaa sisään joissa laakereiden vaihto näyttelee pääosaa. Jos ensiöveto valittaa vain hieman niin antaa sen valittaa sillä osavaihto on kallis. Kakkosen ja viitosen ratasparien vaihto ei niin kallista ole mutta maksaa rahaa nekin. Jos laittaisin vaihtokohteet tärkeysjärjestykseen niin vaihteistoremontissa uusitaan kytkinlevy, vaihteiston laakerit sekä viitosen rataspari. Ja peruskorjattuun looraan RVS-käsittely. Kaiken varalta. Sitten kovaa ajoa.
Otsikko: Vs: Guzzin vaihdelaatikko
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 09, 2016, 00:00:20 ap
Tuohan voisi jollain sopivan tarttuvalla öljyllä tai lisäaineella olla estettävissä. Jos siis arvaisi, että mopo tullee seisomaan pidempään.