Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Olavi - Kesäkuu 30, 2016, 19:58:29 ip
-
Noin pari kuukautta sitten ostin pikku Brevan. Pyörä on ollut kertakaikkiaan ilo ajella ja uusi harratus on vienyt mennessään, myös vaimo mukana kuvioissa. Tässä yhtenä iltana tuli sitten selailtua kaupan asiakirjoja ja joukossa oli myyntiliikkeen rekisteröintitodistus, tekninen osa. Erikoisehdoissa ja huomautukset kohdassa oli maininta: tehot alennettu 25 kW:iin Moto Italia Import Oy:n G973221100027-sarjan avulla. Olin pikkasen hämmästynyt, näinkö on? Mitä asiasta kaupan yhteydessä oli puhetta? Jotenkin muistista onnistuin kaivaa myyjän sanat "tällä saa ajaa A2 kortilla". Minun ajokortilla saa ajaa ihan mitä pyörää vaan.
Kysymys kuuluu, miten saan loput mulle kuuluvat hepat käyttöön. Kalkulaattorin mukaan niitä on nyt 33,5 eli 14,5 hp puuttuu. Onko muutos ohjelmallinen ja osaako valtuutettu huolto tehdä muutoksen?
-
Kannattaa ensinnä katsoa, aukeaako kaasuläppä kokonaan, vai onko sen tai kaasukahvan liikettä rajoitettu. Läpän pitää kääntyä noin 90 astetta.
-
http://www.proitalia.fi/411240569 (http://www.proitalia.fi/411240569)
Veikkaan että tuossa kaveri joka muutoksen on aikanaan tehnyt. Asia selvinnee yhdellä puhelinsoitolla.
-
Pyörä on vm. 2006, ruiskukone. Lienee kuitenkin totta mitä rekisteriotteessa lukee. Tällä vähällä ajokokemukselka ei oikein osaa sanoa, puuttuuko tehoa vai ei.
-
2006, ruiskukone
TT tarkoitti juuri niitä läppiä, jotka ruiskumalleissa imukanavissa liikkuvat. Meilläkin aikanaan rajoitettiin teho ihan pelkällä topparilla kaasuläppien liikkeeseen. Tuo näkynee ylhäältä, läpän akselin liikkumista seuraten kun kääntää kaasua laidasta laitaan. Kääntyykö sen n. 90 astetta? Tuollaisessa "primitiivisessä" tehonrajoituksessa muuttuu teho/paino -suhde varmaan niin, että kiihtyvyyden luulisi olevan selvästi laiskahkoa, terävyys puuttuu erityisesti korkeimmilla kierroksilla.
totta mitä rekisteriotteessa lukee
Rekisteriote ei muutu takaisin ennalleen, ellei mene varta vasten katsastamaan taas täystehoiseksi. Siitä kun on oma vaivansa ja pieni kulu, voisi olla mahdollisuuksien rajoissa että tehonrajoitus on poistettu mutta rekisteröinti on jäänyt väliin (onko vaikutusta myös vakuutuksen hintaan)?
-
veikkaan että on tehty jotain muuta kun rajotettu kaasuan kääntöä, meillä oli pojilla kans 25 kw:t ja niissä luki rekisteriotteesa kuinka monta astetta kaasu saa kääntyä koska oli niin rajoitettu, niitä kun ite tehtiin niin piti käydä dynottamassa, jos tossa mainitaan Moto italian sarjan numero otteessa niin on ehkä jotain muuta, Nurmi sen tosiaan varmaan heti osaa sanoa, eikö takasin palautukseen riitä että hakee Nurmelta paperin että kuristus poistettu ja käy konttorilla
-
Pitää ottaa huomioon, että vakuutustäti saattaa korjata rätkän vakuutuksen hintaa muutoskatsastuksen jälkeen...
-
Hei Olavi,
Brevasihan oli aikanaan meillä lasten käytössä. Ostaessani sen Moto-Italian pojat asensivat rajoittimen ja kävin papereiden kanssa katsastusasemalla ilmoittautumassa.
Käsitykseni mukaan seuraava omistaja kyllä purki rajoituksen. Ilmeisesti rekisterimuutos on silloin jäänyt tekemättä.
Jos rajoitin on paikallaan, on kaasun liike todella lyhyt. Ihan hyvin sillä silti pystyi ajamaan, moottorin luonne kun on niin leppoisa, ettei tehon puutetta (yksin ajaessa)
normaali liikenteessä juuri huomannut. Huippunopeus jäi jonnekin 140 tienoille kun kierrokset ei nousseet yli 5000 (muistaakseni).
Kaijus
-
Nyt asia selvisi Proitalian kautta. Kiitos neuvoista.
Tehorajoitus on edelleen tai taas paikallaan ja se on toteutettu mekaanisella "haittapalalla", joka estää kaasunkahvan täyden liikkeen. Se on suoraan näkösällä pyörän vasemmalla puolella kaasuvivuston rakenteessa. Haittapala on yhdellä ruuvilla kiinni ja ruuvin kanta tulpattu jollain massalla.
Nyt kaasukahva kääntyy vain noin 15 mm. Tuo haittapala on kyllä kotikonstein purettavissa tavalla tai toisella. Jos ruuvikannan peittävä massa lähtee pois, niin helpostikin. Ei viittisi ensimmäisenä rälläkkää soittaa. Kelpaakohan katsastuskonttorilla "oma meriselitys" muutoksesta. Jonkun dokumentin siitä haluavat luultavasti.
Hyvin on pyörä liikkunut tälläkin. Huiput ovat olleet noin 140 km/h. Kierrokset ovat muistini mukaa noin 3000/80, 4000/100, 5000/120, 6000/140, 5 vaihteella. Ehkä tässä ajon opettelussa on ollut paikallaankin "rajoitettu teho". Nyt kyllä lisätehot kelpaa ;D.
Tässä linkissä näkyy "lapamainen haittapala" keskellä kuvan yläosassa, ruskea massa, ruuvikannassa:
https://www.dropbox.com/s/zyvqsic6ksoaw1a/20160701_121403.jpg?dl=0
-
Seurannut keskustelua ja olin jo alussa varma että olisi rajoitin purettu..
Ja sitten osoittautui olevan edelleen "haittapalalla", hah.
Aikas kiva yllätys ne n 14hv lisää ajoon, sen taatusti huomaa.
Hienoa että näin.
-
Kun aikoinaan kävin Cagivan muutoskatsastamassa täysitehoiseksi, niin riitti kun sanoi, että rekisteröintitodistuksessa mainittu rajoitus on poistettu ja haluaa pyörän papereiden mukaan alkuperäiseksi, edes pyörää ei käyty pihalla katsomassa.
Katsuri tulosti uuden rekisteröintitodostuksen ja ero oli, että kuristusteksti puuttui ja kiloWattien kohdalla eri numerot.
Helppoa, nopeaa ja vaivatonta.
-
kas kas olin väärässä, näyttää kuitenkin tehdastekoselta, mahtaako käydä moneen malliin mutta varmaan viraton ilman valmistajan testitodistuksia tai sitten pitää käydä dynottamassa
nythän on itse asiassa niin että teho on 35 kW mutta lähtötehon pitää olla alle 70 kW, tätä selviteltiin työkaverin poikaa varten niin nuo 25 kW vehkeet jotka on tehty yli 70 kW pyöristä ei ole sallittuja uuden säännön kuskeille, mun mielestä aika outoa, paljon 90 luvun 600 cc kuristettuja pyöriä on nyt vailla ostaja ehdokkaita tai siten ne pitää katsastaa täysitehoisiksi
-
Tänään päätin töitten jälkeen selvittää miten muutos tehorajoituksen purkamisessa onnistuu. Teroitin taltan, jolla oli aikomus murentaa ruuvin täyttävä massa. Terävällä päällä sitten massan kimppuun, naps ja kops, oli taltan pää lytyssä. Kiinan meltorauta ei pystynyt jytäkkään massaan. Aikalisä.... hetken tuumailun jälkeen otin ison talttaruuvarin ja vasaran. Pieni kopsaus sivusuunnassa "haittapalaan", ja abropoo, se siirtyi kevyesti sivuun. Eli rajoitinta ei ole nyt varsinaisesti poistettu, mutta se ymmärsi väistyä hieman sivummalle. Tämähän sopii. Voihan olla että sitä on ennenkin "vähän liikuteltu". Pienellä siirrolla sen saa sitten takaisin paikalleen, hm..
Eikun tienpäälle testaamaan miltä noin 43 % tehonlisäys tuntuu. Kaasukahva liikkuu nyt noin 3,5 cm (ennen noin 1,5 cm). Nopeudesta riippumatta, noin 4-5000 rpm:n jälkeen alkoi tapahtua. Myös äänimaailma alkoi olla hieman toisenlainen. Haa, uusia ulottuvuuksia pikkurahalla...
Tässä on kuitenkin kyse vielä pienitehoisesta moottorista mp:ssä. Noin 35 vuotta autolla ilman isoja kolareita ajaneelle (+50v), se kyllä kulkee ihan riittävästi. Ei jää liikenteessä jalkoihin suomen teillä