Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Styry - Kesäkuu 29, 2016, 17:38:33 ip
-
Startti kävi remontissa. Kaikenlaista pikkuvikaa, ja penkissä pelasi loistavasti. Väsäsin sen kiinni pyörään, ja mitään uutta ei tapahtunut, kuin että startatessa solenoisi rätisi kuin jänisräikkä. Startti ei pyörinyt. Mitäs seuraavaksi ?????
-
Akku.
-
Hyvä idea, vaan oli apukaapelit kiinni traktorin akusta, joka oli käynissä...
-
Kytkentäkaavioni on Nevadan Annista, mutta lienee aika samanlainen startin osalta. Kun sitä katselen niin voisin kuvitella oireiden perusteella, että startin maadoitus ei ole kunnolla kiinni akun miinuksessa tai rungossa. Ei se voi ihan kokonaan irti olla, koska solenoidi vetää, mutta niin huonosti johtava, että solenoidin vetäessä sen käämin toiseenkin päähän tulee starttimoottorin käämin läpi plus, ja niinollen kummassakin käämin päässä on sama jännite ja solenoidi päästää, jolloin sen toiseen päähän jälleen tulee miinus, tosin vain heikosti, mutta riittävästi, että se vetää ja taas päästää heti koska sen miinuspäähän taas tulee starttimoottorin käämin läpi plus, ja näin jatkuu...
Täytyisi siis tarkistaa, mistä startti saa miinuksensa. Onko sille oma kuparipunos, vai onko se metallirungon pulttien kautta kytketty ja maalilla huonosti eristynyt vanhingossa. Annissa on solenoidin ja starttimoottorin välissä lyhyt paksu metallipunos, jossa litteä liitin solenoidin puoleisessa päässä, sekin voisi olla paksusti hapettunut. Pää-miinus kontaktinsa Annin startti näkyy saavan moottorin lohkon kautta kiinnityspintansa kautta.
Oliko startti koepenkissä solenoidin kanssa vai ilman? Siis menikö virta solenoidin läpi? Tarkoitan, että starttimoottorin käämeihin pitää olla kunnollinen kontakti sekä rungosta, että solenoidilta, siellä laitteen sisällä.
Penkissä, ilman kuormitusta, sähkömoottori kyllä pyörähtää iloisesti, vaikka jokin johdin olisi pahasti hapettunut. Samassa jodinyhteyden ketjussa ovat myös starttimoottorin hiilet, mutta silloin oireet olisivat niin, että solenoidi pysyy vetäneenä, mutta sähkömoottori ei pyöri.
-
No niin! Pyörä oli ennen minua seisonut 6 vuotta varastossa Italiassa, ja siellä milloin kylmässä ja kosteassa, milloin kuumassa, ja startti oli saanut kipeetä, josta johtuen oli rikkonut itsensä lisäksi akun. Ei kai tuo ihme liene, kun final driven laakereista saattoi viime kesän rempan yhteydessä lukea asennos missä pyörä oli seisonut. Öljytason yläpuoli oli ruosteinen. Siispä huomenna Kuressaareen akkukaupoille, ja mahdollisimman suurta peliin.
-
On itselläkin tullut tapauksia vastaan, että oma akku on ollut niin moro,ettei apuraha ole saanut läpi.
-
Volttimittari akunnapoihin kiinni kun painaa starttinappulaa niin ei tarvitse arvailla.
Jos jännite startatessa/solenoidin "rätistessä" putoaa alle 9.6V akku on purkautunut tai kaputt.
Sitten kun saa käyntiin, mittaa että latausjännite nousee jonnekin14-14,4V.
Ei kannata ostaa suurinta mahdollista akkua, pienempi toimii paremmin jos sähköä tarvitsee
vain moottorin käynnistämiseen. Akun antama käynnistysvirta ratkaisee, ei ampeeritunnit.
Turhaa pinolastia.
Pienempi akku latautuukin nopeammin ja pysyy siten paremmassa iskussa.
Minullakin on jo kolmatta kesää NTX:ssä kiinni 12Ah akku. Ei ole tullut
pulaa vielä sähköstä.
-
6v seissyt akku harvoin on kunnossa.
-
Akku ei toki ollut 6 vuotta vanha, vaan uusittu vuosi sitten. Startissa itsessään oli vika. Meni keväällä oikoseen käynnistäessä, ja rikkoi akun kaupantekijäisiksi. Kaikeksi onneksi oli tutun tuttu, nyt hyvinkin tuttu autosähkömies, oikein vanhanajan sellainen, joka rakensi startin kuntoon. Kun ei vielä illalla startannut paikalleen asennuksen jälkeen, tuli 40 kilsaa puhelinsoiton perästä tsekkaamaan pyörän, ja paikallisti vian parissa minuutissa. Sen saman starttirempan hintaan, joka oli osineen alle 50 egeä...
-
No ihmettelinkin.
Hyvä että vika paikallistettiin ja pyörä kuntoon.
Ymmärsinkö oikein että ympäristönä on Saarenmaa?
-
Ymmärsit aivan oikein. Ratas asub Kalma kulas.
-
Tuli viime kesänä pyörälltyä muutama päivä Calilla Saaremaalla, mielyttävissä merkeissä.
Ajattelin käydä toistekin, sopiiko ottaa yhteyttä jos ajot suuntautuu sinnepäin?
Tarkoituksena olisi lähteä Baltianmaihin taas kunhan on säät ja matkabudjetti suotuisammat.
On siellä ainakin yksi Guzzi siis..
-
Saatettiin olla viime kesänä Saarenmaalla samoihin aikoihin, ainakin siinä hotellissa "mikä se nyt olikaan" oli tallissa entuudestaan kolme guzzia kun Breva laitettiin sinne yöksi. Matkamiehiä en tavannut.
-
Laitoin yhteystiedot tonne matkailun osastoon Saaremaalle. Meilla on Kalmassa ainakin 2 Nevadaa, ja "kirkonkylassa" Orissaaressa liikkuu katettu tummanvihrea Guzzi, ettei sivistys niilta osin ole meilla hukassa...