Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: kalina - Kesäkuu 22, 2016, 07:51:09 ap

Otsikko: Jarrujen muutostyö.
Kirjoitti: kalina - Kesäkuu 22, 2016, 07:51:09 ap
Moi. Joitakin kilometrejä takana Calilla ja olen tullut siihen tulokseen että tämä jarrujärjestelmä ei sovellu minulle. Käsi on on äkkipaikassa kahvalla ja pelkästään sieltä ei oikein toivottua tulosta synny. Toisaalta esimerkiksi soralla tai kesken mutkaa tykkään hillitä takajarrulla.Kertokaapa mitä muutos perinteiseksi vaatii? Meneekö esim. Pääsylintereiden mitoitus uusiksi ym.
Otsikko: Vs: Jarrujen muutostyö.
Kirjoitti: GuzGuz - Kesäkuu 22, 2016, 08:11:20 ap
Eli haluat muuttaa integroidun systeemin niin että kahvasta jarruttaa molemmat etulevyt ja polkimesta vain takalevy?
Otsikko: Vs: Jarrujen muutostyö.
Kirjoitti: kalina - Kesäkuu 22, 2016, 08:19:30 ap
Juuri näin.
Otsikko: Vs: Jarrujen muutostyö.
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 22, 2016, 08:37:50 ap
Jos sulla on tuplalevyt edessä, niin hommaat vaan kahdelle satulalle riittävän pääsylinterin ja letkut. Omassa on juuri näin tehty. Lähtökohta tosin oli yksi etunen. Ostin kaksi satulaa ja purkaamolta sopivan pääsylinterin sekä siihen korjaussatsin.
Otsikko: Vs: Jarrujen muutostyö.
Kirjoitti: Ikkala - Kesäkuu 22, 2016, 08:58:53 ap
http://www.vintagebrake.com/mastercylinder.htm
Otsikko: Vs: Jarrujen muutostyö.
Kirjoitti: GuzGuz - Kesäkuu 22, 2016, 10:00:35 ap
Takana varmaankin pääsee helpolla, letku suoraan pääsylinteristä jarrulle.
Eli ohittaa paineenjakosäätimen ja muut hässäkät.
Otsikko: Vs: Jarrujen muutostyö.
Kirjoitti: GMies - Kesäkuu 22, 2016, 15:28:52 ip
Moi. Joitakin kilometrejä takana Calilla ja olen tullut siihen tulokseen että tämä jarrujärjestelmä ei sovellu minulle. Käsi on on äkkipaikassa kahvalla ja pelkästään sieltä ei oikein toivottua tulosta synny. Toisaalta esimerkiksi soralla tai kesken mutkaa tykkään hillitä takajarrulla.Kertokaapa mitä muutos perinteiseksi vaatii? Meneekö esim. Pääsylintereiden mitoitus uusiksi ym.
Poistat integraalijarrun käytöstä, eli  poistat tankin alla olevan  paineenjakajalta tulevan putken letkuineen päivineen etujarrulle saakka. Poistat jakajan sisäosat ja tulppaat etujarrulle  lähtevän putken liittimen.
Yhdistät edessä olevat caliberit letkulla toisiinsa siten, että liität uuden jarruletkun vasemman puolen caliberiin pois otetun letkun tilalle ja toinen pää yhdistetään oikean puolen caliberin ilmausruuvin tilalle.
Uudet nesteet, ilmaat  järjestelmän asiallisesti ja se on siinä.
Jos jarrukahva tuntuu liian herkältä, ( joka tosin on harvinaista?) voit vaihtaa pääsylinterin isompaan,  jolloin jarrupaine laskee ja saat puristaa enemmän voimaa käyttäen.

Takajarrun käsittely onkin sitten toinen juttu, nimittäin sillä ei kovin paljon vauhtia hiljennetä.
Otsikko: Vs: Jarrujen muutostyö.
Kirjoitti: kalina - Kesäkuu 22, 2016, 22:06:04 ip
Juu. Ei varmasti mekaanisesti niin vaikea suoritus mutta Ikkalan linkittämästä taulukosta saa hyvää tietoa tuosta mäntien pinta-alojen suhteesta. äkkiseltään katottuna saattaa mennä etujarru suht rivakaksi kun työsylinterien määrä pompsahtaa neljästä kahdeksaan ja näin ollen pinta-ala tuplaantuu.