Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: kalina - Kesäkuu 22, 2016, 07:51:09 ap
-
Moi. Joitakin kilometrejä takana Calilla ja olen tullut siihen tulokseen että tämä jarrujärjestelmä ei sovellu minulle. Käsi on on äkkipaikassa kahvalla ja pelkästään sieltä ei oikein toivottua tulosta synny. Toisaalta esimerkiksi soralla tai kesken mutkaa tykkään hillitä takajarrulla.Kertokaapa mitä muutos perinteiseksi vaatii? Meneekö esim. Pääsylintereiden mitoitus uusiksi ym.
-
Eli haluat muuttaa integroidun systeemin niin että kahvasta jarruttaa molemmat etulevyt ja polkimesta vain takalevy?
-
Juuri näin.
-
Jos sulla on tuplalevyt edessä, niin hommaat vaan kahdelle satulalle riittävän pääsylinterin ja letkut. Omassa on juuri näin tehty. Lähtökohta tosin oli yksi etunen. Ostin kaksi satulaa ja purkaamolta sopivan pääsylinterin sekä siihen korjaussatsin.
-
http://www.vintagebrake.com/mastercylinder.htm
-
Takana varmaankin pääsee helpolla, letku suoraan pääsylinteristä jarrulle.
Eli ohittaa paineenjakosäätimen ja muut hässäkät.
-
Moi. Joitakin kilometrejä takana Calilla ja olen tullut siihen tulokseen että tämä jarrujärjestelmä ei sovellu minulle. Käsi on on äkkipaikassa kahvalla ja pelkästään sieltä ei oikein toivottua tulosta synny. Toisaalta esimerkiksi soralla tai kesken mutkaa tykkään hillitä takajarrulla.Kertokaapa mitä muutos perinteiseksi vaatii? Meneekö esim. Pääsylintereiden mitoitus uusiksi ym.
Poistat integraalijarrun käytöstä, eli poistat tankin alla olevan paineenjakajalta tulevan putken letkuineen päivineen etujarrulle saakka. Poistat jakajan sisäosat ja tulppaat etujarrulle lähtevän putken liittimen.
Yhdistät edessä olevat caliberit letkulla toisiinsa siten, että liität uuden jarruletkun vasemman puolen caliberiin pois otetun letkun tilalle ja toinen pää yhdistetään oikean puolen caliberin ilmausruuvin tilalle.
Uudet nesteet, ilmaat järjestelmän asiallisesti ja se on siinä.
Jos jarrukahva tuntuu liian herkältä, ( joka tosin on harvinaista?) voit vaihtaa pääsylinterin isompaan, jolloin jarrupaine laskee ja saat puristaa enemmän voimaa käyttäen.
Takajarrun käsittely onkin sitten toinen juttu, nimittäin sillä ei kovin paljon vauhtia hiljennetä.
-
Juu. Ei varmasti mekaanisesti niin vaikea suoritus mutta Ikkalan linkittämästä taulukosta saa hyvää tietoa tuosta mäntien pinta-alojen suhteesta. äkkiseltään katottuna saattaa mennä etujarru suht rivakaksi kun työsylinterien määrä pompsahtaa neljästä kahdeksaan ja näin ollen pinta-ala tuplaantuu.