Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: GuzGuz - Kesäkuu 21, 2016, 21:31:43 ip
-
Aika ajoin on itselläni tilanteita joissa kaipaisi melusuodatusta.
Lähinnä pidemmillä reissuilla jos motareita tai muuten tylsän suoria pääteitä joutuu jurnuttamaan.
Olen kokeillut kaikki apteekista saatavat suotimet ja oikeastaan kaikki mitä vastaan on tullut, eikä ole sopinut korvilleni.
Parhaat olisi varmaankin viranomaistenkin käyttämät räätälöidyt, en nyt muista valmistajaa.
Mutta kyse on siitä että korvakäytävästä otetaan valumalli joka lähetetään Hollantiin ja sitten tulee yksilöllisesti sovitetut korvatulpat.
Niitä saa vielä useilla eri suodatuksilla.
Ainakin Lahden rautatieaseman vieressä on pulju joka toteuttaa valoksen.
Mutta hinta, n 250e ja kuukauden toimitusaika ei ole oikein napannut.
Mutta nyt löytyi toimiva ja ilmainen ratkaisu.
Viimeinen exäni kuunteli paljon laadukkailla nappikuulokkeilla musiikkia ja onnistui tietysti katkomaan niistä piuhoja, joita on erittäin vaikea korjata tuli todettua.
Mutta sellaisenaan ne wirtaa ilman totesin olevat erinomaisia melun estäjiä (myös toimivina tietysti).
Kunhan malli on tarpeeksi matala, niin ei paina korvaa kypärä päässä.
Oma kokemukseni on nyt Sennheiser CX 400 II mallista.
Näkyy ihan edullisissakin (n 10e) olevan ainakin vastaavaa matalaa rakennetta ja mukanahan tulee yleensä kolme eri paksuista silikoni (tai muu kumi) tiivistettä, joten sopinevat mitoiltaan useimmille korville.
Miten halpikset sitten suodattavat en osaa sanoa.
Pari päivää ja n 700km kokeilemani laatu "tulpat" ainakin toimii todella hyvin, jopa niin että rupesin muistelemaan että onhan mulla autossa iBod täynnä hyvää musiikkiakin..hmm.
Kas kun ei aiemmin tullut mieleen..
-
Käytän silikoni korvakittiä jota uimarit käyttävät, muotoutuu joka kerta korvakäytävän muotoon. Vaihtaa pitää aika usein koska likaisena eivät pysy kunnolla paikoillaan, saatavana apteekeista.
-
Alpine MotoSafe. Tällaisilla ollaan menty vuosikaudet. Nyt toinen setti kierrossa. Hyvää myös se, että mukana tulee yksi varatulppa kun/jos katoaa reissussa. Päästävät läpi puheääntä, joten myöskään ei tule paineen tunnetta korvaan kun ei ole mikään umpitulppa.
http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/varustetestit/133/MotoSafe-korvatulpilla-kuulo-suojaan-Kuulonsuojaus-Alpine-MotoSafe.htm
-
Käytän aina tulppia oli lyhyt tai pitkä matka. Ei pysty ajamaan ilman - nykyisellä nakulla kypärämelu on vähäisintä oman motoiluhistoriani aikana, mutta ilman tulppia en kyllä silti pysty ajamaan, enkä oikein ymmärrä miten joku pystyy.
Motosafetkin löytyy, paketissahan löytyy kahdet tulpat, joista toiset suodattavat voimakkaammin. Ehkä nuo on hieman mukavammat kuin perustulpat, mutta eivät oikein kohinoita suodata tarpeeksi.
Mutta paljon eristävämmät on 3M:n oranssit perustulpat ja niitä löytyykin iso tukkupakkaus tallista ;D Eli näillä mennään kun ei parempiakaan ole tullut vastaan...
-
Huomasin että kun melu hiljenee, niin nopeudet helposti nousevat.
Ja tulee ajettua kaikkiaan korkeammilla kierroksilla.
-
Täällä mennään kolmatta kesää GuzGuzin mainitsemilla Sennheisereillä, eikä toistaiseksi ole tarvetta vaihtaa muihin ratkaisuihin. Istuvat todella hyvin ja myös äänentoisto toimii mallikkaasti. Toki vaimentavat melua, vaikkei poppia kuuntelisikaan. Käytännössä ajaessa soittimen voluumi voi olla samalla tasolla, kuin vaikka olohuoneessa musiikkia kuunnellessa ilman kypärää ja ajamisen aiheuttamaa melua.
Toki kypärän istuvuuskin vaikuttaa, omat Nolanit tuntuvat passeleilta omaan kuuppaan, joten sekin varmasti vähän huminoita vaimentaa. Jännä, että varsinkin avokypärä istuu niin hyvin, että käytännössä nuo Sennheiserit toimivat jopa paremmin kuin umpikypärässä.
-
Toiselta palstalta osui silmiin tällainen kotimainen tuote, joka on tulossa lähiaikoina myyntiin:
https://www.indiegogo.com/projects/quieton-active-noise-cancelling-earplugs--2#/
Eli ilmeisesti pienet vastamelukorvatulpat kyseessä...tuollaiset täytyy hankkia, mikäli käyttäjäkokemukset ovat lupaavia...
-
Jezz.
Tilasin juuri Sennheiser CX 300II (yllättäen niitä saa vielä) jotta saa bluesitkin kypärään meluvaimennuksen ohella.
Pointi noissa kuulokkeissa on olla rakenteen niin matala ettei kypärä sitä paina.
JJ taisi tajuta pointini.
-
Perinteiset EARit toimivat vallan mainosti (softit ei niinkään). :)
-
Jezz.
Tilasin juuri Sennhaiser CX 300II (yllättäen niitä saa vielä) jotta saa bluesitkin kypärään meluvaimennuksen ohella.
Pointi noissa kuulokkeissa on että olla rakenteen niin matala ettei kypärä sitä paina.
JJ taisi tajuta pointini.
Jeps, itsellä juurikin ne pienimmät sovitinkumit napeissa kiinni, istuvat hyvin korvaan ja eivät tipahda pois, kun laittaa kypärän päähän.
Eihän nuo ihan halvimmat nappikuulokkeet ole, mutta ehkä sitä saa mitä tilaa. :)
-
Itsellä pari vuotta vanha avattava Nolan N104 avattava kypärä. Sen verran meluinen on, että korvatulppia on syytä käyttää. Aiemmin käytin EAR-tulppia, mutta viime aikoina olen käyttänyt MOLDEX-merkkisiä hieman muotoiltuja tulppia. Ovat helpompia asettaa paikoilleen kuin EAR-tulpat. Heinolta Espoosta olen niitä muun asioinnin yhteydessä ostanut. Minusta ovat toimivat ja hintansa väärtit tulpat.
-
Olen työnantajan maksamana saanut tälläiset, tehtaassa kun työskentelen: http://www.elacin.fi/tuotteet/kuulosuojaimet/item/elacin-ch . Toimivat mainiosti mp-käytössäkin ja kun ovat mittojen mukaan tehdyt, voi pitää korvissa tuntikausia ilman että alkaa painaa korvakäytävää tms.
-
No niin tilasinpa juuri MotoSafet. Tuo alkuperäinen vihje on myös kokeilemisen arvoinen; eiköhän niitä nappejakin kahden teinitytön taloudessa löydy. Ajoin vuosikymmeniä ilman tulppia ja sen huomaa; korvat vinkuu. Nyt olen viime vuodet käyttänyt kaikenlaista pussitavaraa mm. motonet. Eilen käytiin Hki-Hattulan Siltacafe-Hki. Tulomatkalla oli toinen tulppa huonosti, mutta porukalla ajaessa en viitsinyt pysähtyä. Jytinä oli kova. Päässä oli Davidan ohutkuorinen natovärinen tähtikypärä; se Moto Italian jäämistöstä huutokaupasta 20 eurolla ostettu. Tuli vielä tyylikäs musta-valko juliste tallin oven samaan kauppaan. Ihan hyvä potta mutta hyväksynnät menneiltä vuosikymmeniltä. Varmuuden vuoksi mukana on aina laillinenkin potta. Nahkasisustuksen käyttökelpoisuudesta helteellä voi olla kahta mieltä. Liimautuu kaljuun päähän tiiviisti
-
Mites kypäröissä nuo leima-asiat menee.
Jos on vaikka museorekisteröity pyörä, niin eikö saa ajaa tyyliin sopivalla museoikäisellä kypärällä?
Eipä sillä että niitä kukaan ratsaisi, mutta onko siis joku oikein laillisuus seikka päähineiden iässä.
Joskus kohottanut kulmakarvoja luettuani että 5v ikäinen kypärä on jo menettämässä iskunkestävyyttä.
Mihinkähän moinen väite perustuu muuhun kuin markkinointiin, ei lasikuitu, ei hiilikuitu taida miksikään muuttua, jotkut muovit toki kovenee ja haurastuvat iän myötä, mutta ei kai sentään noin nopeasti.
Jos ajattelee vaikka lasikuituisia veneitä, niin ei ne mitenkään hauraalta vaikuta "museoikäisenä", tullut todettua aikanaan niitäkin onnettomuuksia paikanneena laituriin tai karille ajettuja.
Veneen pitää oikeasti olla puuta, mutta ei ehkä kypärään parasta ainesta.
-
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista: "Tieliikennelain 89 §:ssä tarkoitettuja tyypiltään hyväksyttyjä suojakypäriä ovat E-säännön n:o 22/04 mukaisesti hyväksytyt suojakypärät ja standardin FMVSS 218 vaatimukset täyttävät suojakypärät".
ECE-hyväksymismerkintä kypärässä on iso E-kirjain ympyrän sisällä. Amerikkalaisen standardin (FMVSS 218) merkintä on isot DOT-kirjaimet.
Rikesakkolaki: "Tieliikennelain 89 §:n 1 momentissa tarkoitetun ajoneuvon kuljettajalle ja matkustajalle voidaan määrätä tyypiltään hyväksytyn suojakypärän käyttämättä jättämisestä ajon aikana 70 euron rikesakko".
Minulla oleva Davida Ninety 2 Helmet täyttää British Safety Standard Certification BS 6658 1985, mutta ei siis alussa mainittuja => "laiton". Löytyy Davidalta paksukuorisempikin malli, joka täyttää vaatimukset Suomessa.
-
EAReja tai vastaavia olen käyttänyt, silloin kun kate aiheuttaa pyörteitä ja melua.
Se kuinka avonainen kypärä on alaosastaan, vaikuttaa paljon korviin saakka
kulkeutuvaan meluun. Jos kypärä vielä rämisee ja viheltää ilmavirrassa, on syytä
valita parempi tuote. Visiirin kiinnityksessä on usein säätömahdollisuus, sitä kannattaa käyttää
jos tykkää ajaa visiiri suljettuna.
Käytännössä kaikki kypärät toimivat paremmin vapaassa ilmavirrassa, ainakin melun ja
tuuletuksen suhteen.
Kyllä kypärän kuntoa kannattaa tarkkailla, eikä se viiden vuoden vaihtoväli ole ihan tuulesta temmattu.
Käytössä kypärä tahtoo kolhiutua ja sisäpuolen pehmikkeet painuvat kasaan, kypärä ei enää
istu oikein, siksi melukin lisääntyy. Muovikuorisia heikentää myös auringon ultraviolettisäteily yms.
Toki tässä käyttökerrat ja käyttäjä vaikuttavat paljon kypärän kuntoon ja vaihtotarpeeseen.
Sama koskee muitakin ajovarusteita. Ompelulangat kuluvat käytössä, eivätkä pidä
vaatetta kasassa tosipaikan tullen.
-
Nyt on tullut hieman kokemusta kuulokkeista korvatulppina.
Tulppina toimivat aivan mainiosti, jotenkin 3/4 varmaan desibeleistä jää ulkopuolelle ja istuu todella hyvin nuo Sennheiserit.
Ei sitten kyllä kuule puhetta, pensapumpun hyrähdystä, eikä paljon muutakaan kun pyörän soinnut.
Pyörän äänet muuttui niin mielyttäviksi että mulla nousi nopeudet helposti ihan vaivihkaa, jopa sakkojen muodossa.
Tuo kuulokkeiden hyvän äänentoiston vaikutus..
Olen aina kuunnellut paljon musiikkia, mutta muuten kuin kuulokkeilla ja heti ensimmäinen huomio oli tiellä että kyllä musiikki vei huomiota ajamisesta.
Jotenkin kun soi pään sisäisessä avaruudessa hemmetin hyvää musiikkia potta päässä, niin huomasin ajavani välillä "automaattiohjauksella".
Eli rutiinilla ja huomiopiste oli muualla kuin tiessä ja liikkujissa.
Jopa vaarallista, mutta opetellaan nyt sitten uudenlaista, läsnä täytyy kuitenkin ajaessa olla.
Sinänsä ihan tarpeeksi musiikkia kuunnella Calin 3-5000 kierroksilla kehräystä nyt kun se ei ole melua.
Pyörä on sama, mutta ajonautinto kyllä lisääntyi.
Pyörien kattauksissa on tietysti eroja, omassani iso pleksi tuuliohjaimella ja mitään tuulensuhinoita ei tule kypärään vaikka sekin pykälää "liian" iso.
Mulla on kyllä päähäni timmi ns "sopiva" kypärä matkustajille ja täytyykin sillä kokeilla ilman tuulilasia olevan naapurikylän Calia, miten siinä toimii tulpat/ kuulokkeet.
-
Tällaisia olen käyttänyt musiikin kuunteluun,
https://www.decibullz.com/product/contour-custom-fit-earbuds/
Mutta koska moottoripyöräillessä ei tule kuunneltua musiikkia, tilasin itselleni tällaiset,
https://www.decibullz.com/product/custom-molded-earplugs/
Odottavat vielä muokkausta laatikossa, joten kokemuksia on vain noiden kuulokkeilla varustettujen sopivuudesta, joka on hyvä ja pitää ulkopuoliset melut loitolla.
-
Ostin joskus messuilta korvatulpat. ne olivat sellaiset, joissa on kaksi "kaulusta" ja varressa vaihdettava, värillinen "ääniloukku". Myyjä kehui niitä kyllikseen.
Kokeilin niitä kolme kertaa. Ne oli helppo työntää korvaan ja ottaa pois. Poisotossa tosin tarvittiin apuria ja kärkipihtejä, mutta helpostihan se kävi kuitenkin.
Apteekista sitten muutamalla eurolla korvasilikonipallukat, joista kahtia leikkaamalla sai aina yhden parin. Erittäin hyvä äänenvaimennus. Halpa, helppo ja näppärä. Kun likaantuivat, niin apteekista uusi satsi. Saatavana mm. Oslossa.
-
Uusi kokeilu; löysin omista varastoista Bilsomin perustulpat. En itse asiassa tiennyt, että minulla oli sellaiset. No, ratailutulpat olivat jo niin monta kertaa käytetyt, että päätin kokeilla tänään Kemorassa. No, tulipa hiljaista! Varmaan vaimentavimmat perustulpat, joita olen kokeillut. Lisäksi olivat mukavan kevyet. Varmaan sopivat arkiajoon, mutta en ihan täysin tykännyt ratailuhommassa, kun ovat mielestäni liian hiljaiset. Mutta näitä voisi ostaa purkillisen. Suosittelen.
-
Vahamöykyt on olleet tähän asti ainoat korviini sopivat. Kaikki mitä korvakäytävään työnnetään tuntuu hetken päästä kipeältä. Kun kaikkea mahdollista kokeilin, tulin siihen tulokseen, että umpikypärä ja kaulaliina vaimentavat riittävästi minun mittapuulla. Potta on tavallinen Arai Chaser ja kaulaliina tarvitaan, koska muuten melu (ja hyönteiset) tulee kaula-aukon kautta. Moottorin ääni ei Nevadasta tule juuri lainkaan ja kohina on kovassakin vauhdissa vielä haitta-alueen alarajalla. En ole melumittaria pottaan laittanut, mutta Arai on. Ehkä kaikki eivät voi hyväksyä niitä suhinoita, ja ehkä joillakin on korvien terveyden kannalta muita käsityksiä. Onhan rynnäkkökiväärin laukausmelukin USA:ssa vaaratonta, mutta Suomessa aiheuttaa yksikin pamaus jo sairaalareissun ja ylipainehappihoidon.
Sitten hiukan saivartelua:
3/4 varmaan desibeleistä jää ulkopuolelle
Melu tulpan ulkopuolella oli siis 3 osaa ja sisäpuolella korvassa 1 osa yhteensä neljästä. Tulppa siis vaimensi melun 0,75 kertaiseksi. Kun mainittiin desibelit, se takroittaa:
Ääniteho [dB] = 10xlog(0,75) = 9 dB, joka on siis sen tulpan vaimennus, tai oikeasti ei ole.
Saivartelua tämä on siksi, että lajitoveri varmaankin tarkoitti desibeleillä melua yleensä, eikä tuota kummallista dimenssiotonta dB mittayksikköä. Kun ihmisen yksilöllinen kokemus äänen vaimenemisesta on 1/4 alkuperäisestä, hän ilmaisee kokemuksen, joka on mahdoton mitata tarkasti ihmismielen syvyyksistä. Siksi on tiedeyhteisön kesken sovittu, että äänenpaineen kasvun/vaimenemisen kymmenkertaistuminen tuntuu kuulijasta aina yhtä suurelta. Siis kymmenestä sataan (mittayksikköön) on yhtä suuri muutos kuin sadasta tuhanteen. Koska äänen teho on verrannollinen äänen paineen neliöön, äänenpaineen kymmenkertaistuminen tarkoittaa äänen tehon satakertaistumista, siis 20 dB:n kasvua ja äänenpaineen satakertaistuminen, tehon kasvua 40 dB, tuhatkertaistuminen 60 dB jne... Ja jokainen noista kymmenkertaistumisista tuntuu (sovitusti) yhtä suurelta äänikokemukselta. Jos ääni lajitoverin mielestä siis ensin puoliintui jostain tuntemattomasta arvosta se vaimeni 20 dB ja sitten siitä puolikkaasta vielä kerran puoliintui 20 dB, yhteen neljännekseen alkuperäisestä, se vaimennus oli yhteensä 40 dB. Nämä desibelit ovat siitä käytännöllisiä, että niitä voi laskea suoraan yhteen. Esimerkin korvatulppien vaimennus oli siis aika hyvä ja ulkopuolisesta melusta tuli korvaan vain alle 1 % ja ulkopuolelle jäi 99 %.
Desibeliä ei pidä sekoittaa dBa lukemiin ja vastaaviin mittareiden näyttämiin. Ne pitää suhteuttaa referenssiarvoon 0 dBa, joka vastaa (sovitusti) suunnilleen hyttysen ääntä yhden metrin päästä.
Lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Desibeli
-
Kaikki mitä korvakäytävään työnnetään tuntuu hetken päästä kipeältä. Kun kaikkea mahdollista kokeilin, tulin siihen tulokseen, että umpikypärä ja kaulaliina vaimentavat riittävästi minun mittapuulla.
Sama täälä, minkäänlaisia korvatulppia ei vaan pysty pitämään. Hyvin kyllä pärjää ilmankin, kohinat ja suhinat saa pois muutenkin. Mulla ainakin tuntuu että tasapainokin alkaa heittää jos korvatulpat on hetken päässä.
-
3M tulpat on mun juttu, kun en ole muutenkaan ihan normikaveri niin nuo uppoaa mun daijuun sopivasti ja kypärän humina on ainoa mikä seuraa mukana... Määrätyillä kierroksilla Lafranconit tuottavat kiusallista sirinää ainakin mun korviin, sen vuoksi tulpat ovat must...
-
Tämä on jo vanha keskustelu, mutta aihe on aina ajankohtainen. Tekniikka etenee ja korvatulppia ja muita äänisuojaimia tulee markkinoille lisää.
Tärkein pään alueen suojain kuitenkin lienee kypärä. Minusta se poistaa tehokkaasti myös liiat äänet. On tietenkin erilaisia kypäriä. Myös kypärän oikea koko ja malli on tärkeä. Pahassa onnettomuudessa olleena ja siitä kypärän ansiosta henkiin jääneenä en suostu käyttämään muuta kuin täysin umpikypärää. Edes etuosan saranalla aukaistavaa en hyväksy, koska se sarana murtuu törmäyksessä, niin arvaan, en tiedä varmasti, enkä aio kokeilla.
Umpikypärän on oltava niin tiukka, että se uutena suorastaan kiristää. Parin päivän käytöllä se alkaa asettua sopivaksi. Kun poskipalat ovat oikein, siis ilman välystä kasvoihin, ei äänikään pääse alakautta sisään. Kun vielä tässä vaihtelevien säätilojen maassa on hyvin tärkeää suojata kaula ajoviimalta hyvällä kaulaliinalla, on tällä yhdistelmällä melkoinen ääntä vaimentava vaikutus. Moottoritiellä kypärän suhina on se petollinen kuulovaurion aiheuttaja. Pitää opetella kypärän ilma-aukkojen säätäminen, avaaminen ja sulkeminen, vasemmalla kädellä yhdellä liikkeellä. Niistä aukoista se suhina tulee, ja kovassa vauhdissa potta jäähtyy kyllä muutenkin. Minun kypärässä on 5 suhisevaa aukkoa. Ne kaikki sulkemalla suhina pienenee paljon vähemmäksi kuin puoleen ihmisen tekemänä arviona. Edellä olen selittänyt, mitä se merkitsee meluun määrällisesti.
Jotkut meistä eivät voi käyttää korvakäytävän sisään menevää tulppaa. Ei sittenkään, vaikka olisi muotoon valettu. Vierasesine korvassa ei vaan käy. Vahapallo on silloin hyvä. Sitä ei laiteta korvan sisään vaan korvakäytävän suulle. Kiinnipysyminen onkin sitten vaikeutena. Varsinkin jos em. tiukka ja sopiva kypärä puetaan ja vahan ulkosivu ottaa kankaaseen kiinni ja rullaa mällin pois paikoiltaan. Silloin vahaa on liikaa ja on tehtävä uusi rappaus pienemmällä vahamäärällä. Äänen vaimennukseen riittää yllättävän vähäinen vahamäärä.
Oltuani Ranskassa onnettomuudessa tapahtumia kuulusteli heti sairaalan tutkimuspöydällä santarmi, joka oli erittäin asiallinen ja ystävällinen vanhempi herrasmies. Kehui kovasti meidän suomalaisten ajovarusteita. Paljon panssareita, joissa ambulanssimiesten saksetkin särkyivät, ja paljon kirkkaita värejä. Hän löysi myös korvatulpparasian ja sitä heilutellen kysyi: "Kai tiedätte, monsieur, että mitään korvan sisään työnnettävää esinettä ei täällä saa käyttää?" Kerroin, etten tiennyt mutta käytän kyllä enimmäkseen sitä samassa kirkkaassa rasiassa olevaa vahapalloa, jos sitäkään, muuten kuin Saksan nopeilla teillä tuulen suhinan takia. Hän sanoi, että jos on niin kova melu, että kuuloa pitää suojata, on poistettava se melu, monsieur. En alkanut kinata.
Eri pyörissä on tietysti erilaiset äänet. Minun Nevadassa on niin kiltti ääni, että se ei ole se huolenaihe. Kypärän suhina on huolenaihe. Siihen voi vaikuttaa kypärän koon ja mallin valinnalla ja kaulaliinalla ja ilmareikien oikealla käytöllä. Jos on tarkoitus ajaa valvotulla radalla, on varmaan pakollistakin käyttää korvatulppia. Jos matkan varrella on tarkoitus ajaa moottoritietä täytyy rapata korvanreikiin ainakin jotain. Isommissa pyörissä on isompi ääni, mutta sopii kysyä, onko miehekäs ääni todella moottoripyöräilyn idea? Kyllä kaikki moottoriäänet saa hiljaisiksi, vaikka ei niitä kokonaan haluaisikaan poistaa.
Olen vanha ammattisotilas ja palvellut isojen pyssyjen kanssa edesmenneessä rannikkotykistössä ja myös ulvovien lentokoneiden kanssa ilmavoimissa. Omaan myös ammuntojen johtamisoikeuden, ja paljon olen sitäkin tehnyt. Kuulon suojaamista olen opettanut paljon tehtäviini liittyen muissakin yheyksissä. Omaa kuuloani on tarkkailtu mittauksilla mustasukkaisen tarkasti koko uran ajan. Virheettömästä kuulosta on dokumentitkin. Silti sain molempien korvien tinnituksen ihan toisella tavalla, ilman mitään ääniä, saunan lauteilla, jo ennen ensimmäistä moottoripyörääni. Siksi kuuloani tarkkaillaan edelleen eläkevaarina. Ja siksi pidän päiväkirjaa tinnituksen määrästä. Tinnitus ei mitenkään korreloi moottoripyöräilyyni, vaikka en läheskään aina pidä korvatulppia. Harkitsen kuulosuojauksen aina tilanteen mukaan ja pidän kittipurkin taskussa.
Kukapa suunnittelisi kypärän, johon sisältyy kuppisuojaimet kuulokkeineen? Vaikkapa sellainen pumpattava. Jossain kypärän takareunassa pieni kumipallukka, josta puristelemalla ilmapaine täyttää juuri sopivasti kuppisuojaimen reunapehmusteen. Ideaa saa käyttää vapaasti. ;)
Korvatulppia pitää käyttää, jos on melua! Se on selvä!