Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: NorgeGTL - Kesäkuu 19, 2016, 11:32:19 ap
-
Quota liikenteeseen juhannukseksi. Takaiskarin alapään nivellaakerissa on hieman väljää ja kuivuuttaan on kulahtanut näjemmä. Akkuperäisiä osia ei taida saada, joten etsiskelin laakerivirmoista tarpeita ja laakerin taisin löytääkin mutta siihen pitää sorvauttaa holkit notta 10 mm kiinnitysruuvi olisi käypä ja vaikka stefat molemminpuolin vielä. Kävin yhden tutun pajalla eilen illalla ja hänellä oli rossi- ja enska-pyörien iskareihin varaosia mutta ei sopivaa kokoa. Laitan läjään vanhoilla osilla mutta korjaan myöhemmin jahka saan osat. Aluksi epäilin kiiinnitysruuvin olleen väljän mutta ihan kaikkea muuta kun piti naputella ruuvia melko tolkusti ja kylvettää yön yli öljyssäkin..
Onko joku joutunut vastaavaan?
-
Itsellä oli muutaman vuoden tonninen Quota. Takajousitukseen piti kiinnittää huomiota koska tuli ajeltua kaikenmaailman kinttupolut ja soramontut. Välillä kävi aika syvälläkin pehmeikössä. Holkkeihin pääsi kosteutta joka ruostutti ne. Laitoin uudet jotka ostin silloiselta maahantuojalta ja aloin pitämään kyseisistä osista parempaa huolta. Vastaava mekanismi on Stelviossa ja muissa CARC-malleissa. Vaatii siis seurantaa ja ylläpitohuoltoa koska ovat suoraan takarenkaan rapasuihkussa.
Tarkoitat ilmeisesti progressiomekanismin laakeriholkkeja? Quotassa ne vaativat liki vuosittaista voiteluhuoltoa pysyäkseen kunnossa. Iskunvaimentimen alapään pusla yleensä toimii hyvin.
Stein Dinsen luettelossa on maininta hinnan kera että toimitus voi viivästyä. On siis saatavilla mutta heilläkin tilaustavaraa. Laakerin sisäholkki on kovaa terästä joten ihan mikä tahansa pusla ei siihen käy.
Mutta on täysin mahdollista tehdä/teettää laakerointi kunhan löytyy sopivat komponenttiaihiot.
Nurmijärvellä Norsa Oy tekee kyseisenlaisia koneistustöitä ja asennuksiakin.
-
Iskarin alapää kyseessä ja siellä oleva nivellaakeri, jota nimeä näyttää laakeriliikkeet käyttävän. Linkun muut neulalaakerit ja holkit ovat ok kun niitä on putsattu ja voideltu. En itse hoksannut osia SD:n enkä Wendellinkään kuvista. Oli vain iskari ja siihen kiinnitysruuvit ja mutterit.
-
Löytyykö tuolta: http://tuotteet.etra.fi/fi/g2763463/nivellaakerit
-
Muita paikkoja voisi olla SKS ja Festo.
-
26 millin ulkomitalla löytyy laakerikaupasta ja pitää vaan teettää 700 metrin päässä olevassa lähikoneistamossa, Akosteel Ky:ssä, holkit 10 millin pultille. Lisäksi vaikka 15x26x7 -stefat pitämään rasvat paikallaan. Eilen kasasin vanhalla laakerilla ja pitää palata syssymmällä asiaan kun on muutakin hommaa koneistamolle. Ellei sitten kukaan osta Quotaa pois. Toisaalta siitä voisi tehdä enempi katukäyttöön käypäisen kun tavallista katupyöräkin pitäisi olla.
-
Löytyi vanha ketju, mutta ei välttämättä vastausta ongelmaan. Quotan takajousen/vaimentimen puslassa/silmukassa on siis väljää. Ei ole kyllä mitään nivellaakeria vaan paksu metallipusla. Jousi/vaimennin on Sachs, kun alkueräinen lienee ollut Marzochi. Puslan ja vaimentimen silmukan välillä on vain sen verran kumia, että sallii pienen liikkeen. Pusla ei ole samanlainen kuin iskunvaimentimissa tai stereojousissa, joissa kumia on enemmän. Quotan pusla näyttää SD:n varaosaluettelon mukaan samanlaiselta kuin kuin muissakin monoperäisissä Guzzeissa.
Eikö muilla monoperäisillä ole ilmennyt vastaavaa ?. Metallipusla on kulunut soikeaksi n. neljännesmillin. Pultti on kovaa tavaraa eikä ole kulunut. Painoahan yhden puslan kannettavaksi tulee niin paljon, että eihän tuo voikaan ikuisesti kestää. Kirjaimellisesti heikoin lenkki. Quotan linkussa olevat laakerit on hyvässä kunnossa. Puhdistus ja rasvaus riittää.
Mikä korjaukseksi ? Ei kai tuon takia aina uutta tonnin vaimenninta vaihdeta ?. Tavallinen iskunvaimentimen kumipusla saattaisi löytyäkin, mutta ei taitaisi kestää. Sachsin varaosatarjontaa en ole löytänyt.
-
Vaativissa kumipusla-asioissa auttaa Korja-Kumi Tampereella. https://www.korjakumi.fi/
Sitä ennen pitänee sorvauttaa pusla.
Puslan kulumisesta.
Puslan ei pitäisi kulua lainkaan sillä se ei saa pyöriä kiinnityspulttinsa ympäri. Jos pyörii niin asennus on tehty väärin. Kiertoliikkeen ottaa vastaan kumi puslan ympärillä. Kiertoliike on varsin lyhyt.
-
Ettei sitten olisi asennettu normaalia kovempi pultti oikeanlaisen tilalle. Yleensä kyllä pultti ennemminkin kulunut, jos jotain kuluu. Paitsi muutamissa japsien iskareissa, kun on alumiininen pusla.
Onnistuisiko holkin kalvaminen/poraaminen ja pultin holkitus?
-
Kyllä sinä Matti tiedät tuon Quotan rakenteen. Puslan metalliholkkia ei puristeta kiinteästi pulttiin nähden, vaan iskarin silmukka on vapaasti alapäästä siinä alumiinipalikan hahlossa. Yläpäässä vastaava. Sen takia pusla varmaan kuluukin. Ulospäin näkyy kumia niin vähän että likaisena näytti että metallipusla on kiinteästi metallisilmukassa. Sellaisen millin rinkulan verran kumia jää näkyviin. Saattaa olla että pusla on jopa kahdessa osassa (kartio) ja kumia on näkymättömissä enemmän. En viitsi rikkoa ja katsoa ennen kuin tiedän mitä teen. Paikallaan puslaa tuskin voi porata tai muuten avartaa; lähtee varmaan kumistaan irti.
Pultit ovat uskoakseni alkuperäisiä. Yläpäähän on jouduttu laittamaan tehtaalla kannan alle 5 millin alumiiniprikka (näkyy varaosaluoettelossakin) kun on huomattu, että eipä näköjään löydy ihan pituudeltaan ja kierteen pituudeltaan sopivaa pulttia. Toinen löytyy SD:ltä , toista ei. Kävin pulttikaupassakin varmistamssa että ei välys uudellakaan miksikään muutu. Ostin kuitenkin vaivan palkaksi 10.8 pultit. Harrikoita sanoi myyjä roplaavansa, mutta ei sen viisaampaa ollut hänelläkään tarjota
Ongelma ei ole suuren suuri, vielä. Huomasin vaan että terävissä routakuopissa kuuluu takapuolen alta kolahdus. Rengasraudalla vääntämällä välys ilmeni (muutakin kuin kumin joustoa). Jos prätkillä olisi katsastus, korttiin tulisi merkintä: takajousitus; välys.