Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: TM - Kesäkuu 17, 2016, 12:54:03 ip
-
Huomasin, että Nevadan bensaletku vuotaa. Mikä on helpoin
tapa vaihtaa letku? Tankki irti?
-
Minkä ikäinen? Kaasareilla vai ruiskulla?
-
Kysymys saattaa antaa vastauksenkin: jos on kaasutinmalli niin hana on oikealla puolella tankkia taka-alareunassa. Kun kerran kuitenkin kysytään eli bensaletkun lähtöä tankin kupeesta ei ole löydetty niin taitaa olla ruiskumallista kysymys jossa on pumppu, suodatin ja paineensäädin tankin sisässä. Mutta miksi olisi tarve vaihtaa bensaletkua jo nyt? Toisaalta, onhan niitä hapertunut nopeamminkin.
Jos on kaasutinmallia niin letkujen vaihto on helppo: kaikki kolme vaihdetaan kerralla. Tarvitaan muutama klemmari. Alkuperäiset ovat kertakäyttöisiä.
Ruiskuversiossa on pikaliitin tankin alla ja siitä menee suuttimille letkut. Niissä on oma pikaliitintyyppinsä tankin päässä mutta letkut voi vaihtaa erikseen. Taas tarvitaan klemmareita.
Pikaliittimen saa parhaiten ehyenä irti ilman voimankäyttöä päästämällä ruiskutuspaineen ensin pois letkuista. Sitä on noin kolme baaria joten jos aukoo liitoksia niin bensaa lentää pitkälle.
Otetaan bensapumpun sähköliitin irti ja ja käynnistetään moottori ja annetaan käydä niin kauan kunnes moottori sammuu. Se ei kestä kovin kauan. Silloin paine on alentunut ja pikaliitin irtoaa helposti eikä mene rikki kuten väkisin irrotettaessa.
-
Kysymyksiin hieman tarkemmin, mistä on kyse. Malli, jos vaihtoehtona ruisku/kaasarit, vuosimalli jne. Ei tarvi niin paljoa arvailla.
-
Kysymyksiin hieman tarkemmin, mistä on kyse. Malli, jos vaihtoehtona ruisku/kaasarit, vuosimalli jne. Ei tarvi niin paljoa arvailla.
Menee taas ohi aiheesta:
Juurikin niin. Tiedot kehiin. Toisaalta on hyvä tarjota positiivista tietoa. Noin yleisesti vaikka olenkin kova tivaamaan mallisarjan nimeä ja ainakin vuosimallia.
Valitettavan usein käy kuitenkin niin että saan tiedustelun että mikä on vikana kun Guzzi tai, yhä yleisemmin, jokin muu merkki piiputtaa. Jotain hataraa tietoa on jopa japanilaisista mutta kun kysyn että onko kaasutin vai ruiskumalli niin asiaa ei tiedetä. Sitten pitää kysellä tarkemmin vuosimallia ja tyyppiä ja koittaa vähillä omilla tiedoilla sitten arvata valistuneesti että mistä vikaa kannattaa ensin etsiä.
Yksi trendi on kuitenkin tullut huomattua: enää ei tulla kysymään että onko ECU rikki. Vielä kymmenen vuotta sitten oli pyörän omistajan ensimmäinen vikadiagnoosi että ECU ei toimi kun pyörä ei käy. Siihen kun sanoo että ei se vika siellä ole vaan muualla niin suututaan. Mitäpä siihen sanomaan muuta kuin että osta sitten uusi ECU.
Ai niin: tämä vuodatus noin yleisesti eikä kohdistu millään tavalla kysyjään. Mutta tarkat tiedot tiskiin niin asia alkaa useimmiten selviämään. Ja korjaamokäsikirjan hankintaan. Vaikka tästä: http://guzzitek.org/gb/atelier_gb.htm
-
Hei vaan, ensiksi kiitokset kattavasta tiedosta ja toisekseen otan noviisin haalean vihreän piippalakkini kouraan ja pahoittelen, etten antanut tarkempaa mallia ;D kaasarimalli vm 2000 club.
-
Tuon letkutus pitäisi kyllä onnistua tankkia irrottamatta.
-
Pitikin juuri kysyä että löytyivätkö ne letkujen päät?
-
...kun sanoo että ei se vika siellä ole vaan muualla niin suututaan.
Joo, juuri näin. Takavuosina Suuren Ja Mahtavan valtion laiva tuli telakalle korjaukseen. Yksi aihe oli "Sat.navin korjaus. Kortti n:o 7 vaihdetaan. Laite esitetään toimintakuntoisena."
Sain tilauksen ja tilasin kortin Jenkkilästä, ja sitten vaihtamaan. Ajoin testin ensin ja tulos oli, että 7 oli ehjä, mutta n:o 5 rikki. Alkoi hirveä kalabaliikki ja perineukkulainen väittely, jonka tulos oli, että "...neuvostoliittolainen radioaseman päällikkö ei ole erehtynyt..." Pistin nappulat pakkiin ja ilmoitin, että korjatkaa sitten itse ja lähdin pois. Pääsin telakan portille, jolloin porttivahti pyysi odottamaan. Ja homma ratkesi itkuisen radistin läsnäollen siten, että ostivat molemmat kortit... En tiedä pääsikö kipinä Siperiaan radistiksi... Pelkäsi kyllä sitä itse...
Sen jälkeen ei telakka tilasi aina ensin testauksen ja sen jälkeen ( mahd. ) korjauksen.
-
Hyvä se on tankin irroituskin opetella Nevadassa ja muissa, aika ahdasta siellä on.
-
Jatkan vanhaa ketjua kun on tarve ekaa kertaa irroittaa oman "Nevada 750 2001" tankki koska vaihdan vaijerin.
Eli mitä kaikkea pitää irroittaa ja miten ja tarviiko siis hankkia jotain kertakäyttöosaa varuiksi ja saako niitä ihan yleisesti "rautakaupoista".
-
Minulla oli joskus Nevada 1999. Tankki lähtee hyvin irti, eikä siihen tarvitse mitään olla varalla - paitsi jos a) rikkoo vahingossa jotain tai b) irroittaa vaihtaakseen jotain. Siinähän on bensapaineen regulaattori tankin etupuolella. Ajatusta mukaan tähänkin työhön, niin sujuu kyllä.
Bensaletku regulaatoriin menee näppärästi paikalleen, kun hieman siliconisprayta suhauttaa. Tankin ilmaletkua ei kannata jättää puristuksiin.
Olen päättänyt, etten käytä vanhoja klemmareita. Uudet rosteriset eivät paljon maksa, mutta säästävät ainaskin kiroilulta. Näppärä on taipuvavartinen hylsytyökalu, jossa on hylsy kiinni, eikä putoa jonnekin koneen keskelle...
-
Tänks. Pitääkö tankki tyhjentää.?
-
Tankin tyhjääminen ennen irrotusta helpottaa huomattavasti hommaa.
Täysi tankki on painava ja slloin sattuu liikutellessa helpommin virheitä kuten kolhuja.
Kun tankki on irti niin suosittelen tekemään perusteellisen tarkistuksen tankin peittämään tilaan onko siellä johtosarja kunnossa ja liittimet puhtaat. Ohjausakselin tienoille syntyy helposti hiertymiä niin vaijereihin kuin johtimiin. Huohotusjärjestelmän letkut on tutkittava onko niissä murtumia. Jos on niin vaihtoon.
Samassa yhteydessä voi nämä nyt näkyvät kohdat pestä ja jopa vahata niin seuraavalla kerralla homma on siistimpi.
-
Miten tankki on paras tyhjentää. Imenkö pumpulla vai toisen kaasarin letkusta lorotan? Eikös se sieltä valu kun laittaa virrat päälle vai miten se han futaa?
-
Itse olen käyttänyt fysiikkaa apuna eli lappomenetelmää jonka kaikki lienevät oppineet koulussa kemian tai fysiikan oppitunneilla. Eli letku täyttöaukosta, sellainen min. sentin läpimittainen, pujotetaan tankin alimpaan kohtaan, imaistaan letkun päästä niin että letkusta juoksee menoliemi kanisteriin tai muuhun suljettavaan tyhjään ja puhtaaseen astiaan. Muutoin se kelpaa vain pesuaineeksi ja siihenkin huonosti. Mainittakoon että suuhun tai näpeille asti tuleva bensiini tai edes sen höyryt keuhkoihin ole yhtään terveellisiä. Mutta lyijyä ei enää ole että syöpäkuolema ei siksi ole heti välitön. Pitkähkö letku, tai marketin tarkoitukseen Intiassa/Kiinassa tuotettu käsipumppu, helpottaa keuhkoja.
Kyllä hanastakin voi valuttaa mutta ei välttämättä saa kovin nopeaan eikä aina kovin tyhjäksi. Sähköinen hana aukeaa kun virta laitetaan päälle. Mutta sitä ei saa tehdä ruiskuversiossa ilman pumpun sulakkeen irrotusta. Jos on "varatankki"-asento hanasta niin silloin saa tyhjemmäksi mutta sinne tankin toiselle puolelle voi vielä jäädä bensiiniä kun se ylärunkoputkikin jakaa tankin kahteen puoliskoon, osittain. Joka tapauksessa, tyhjennysmenetelmästä riippumatta, tankki kevenee ja käsittely kevenee. Joissakin tankeissa on tasausletku runkoputken ali. Sen kun irrottaa niin tankki tyhjenee hallitsemattomasti. Monikaan ei usko miten bensaa puolillaan oleva tankki käyttäytyy kun sitä heilutellaan. Huolimattomalta voi lähteä näpeistä ja tulee hintoihinsa. Rauhalliset liikkeet.
Uusien bensaletkujen hankinta.
Se onkin taitolaji nykyään sillä kaikkea "hyvää" on saatavilla. Kannattaa turvautua laatumerkkeihin ja niissäkin teksit soveltuvuudessa siihen letkun kylkeen präntättynä. Eikä siihen kiinanputkeen jota on halpamarketeissa. Perusasia on että letku on kudosvahvistettu että on pyöreänä kaarteissakin eli letkun mutkissa ei lyttäänny. Tähän asiaan vaikuttaa myös letkun pituus: pitkä letku saattaa jäädä jyrkälle mutkalle ja lyhyt ei yllä tai on liian sinkeällä eli ajan kanssa voi luistaa irti kiinnityksistään. Myös letkusiteet ovat erityisessä asemassa. Oikea koko on ilmoitettu letkusiteessä, maks. ja min. letkun ulkkoläpimitta. Eli ei kannata hankkia liian pitkiä tai lyhyitä ja mitan määrää se mitta jonka voi mitata kohdasta joka syntyy kun letku on pujotettu liitokseen. Työntömitta kertoo halkaisijan. Suosittelen klemmariksi ruostumatonta terästä. Hinta on hieman tyyriimpi mutta ulkonäkö ja toiminta aina hyvä. Mikäli on ylipäätään puhdas. Sitten myöhemmin kun sitä pitää aukoa. Jos on käytetty, alunperin, sellaisia "kertarutistettavia" niin menevät romukoppaan kertakäyttöisinä.
No, taas tuli enemmän kuin oli kysytty mutta arvelin asiasta oleva apua.
Niin, hyvät Kerholaiset, älkää laittako sähköpostiini tai yksityisviesteihin kysymyksiä sillä en ole innokas niihin vastaamaan. En ole kenenkään yksityinen henkilääkäri vaan hoitakaa asiat niin kuin tässä Foorumissa on tapana. Ikävätkin asia ihan yhteisesti. Täällä on jo nähty yhtä ja toista niin ei kannata jäädä omia juttuja hautomaan. Tämä ei tarkoita tämän ketjun alkuunpanijaa ta osallistujia vaan ihan yleisesti.
Vielä selitys: jos en vastaa sähköpostiviesteihin jotka minulle on osoitettu henkilökohtaisesti kuten on normaalia niin saisin kyllä niihin vastailla kaiket päivät. Vaikka täältä Hitsin Nevadanperästä mökiltä. Toki poikkeuksiakin on mutta jatkossa harvoin. Mahdollisesti joku huomasikin että puhelimeeni en vastaa lainkaan jos on vain numero tai "salainen".
-
Joo, tuo lappo toimii oikein hyvin.
Jos astia on "pienisuinen" - kuten guzzin tankki, ei tarvii välttämättä imaista - pahimmillaan keuhkoon saakka.
Fysiikan tunnilta opittua:
Letkun pää tankkiin ja toinen sinne, mihin haluaa bensat siirtää.
Sitten tiivistetään se aukko letkun ympäriltä niin, että jostain välistä pääsee puhaltamaan sinne tankkiin pienen ylipaineen. Ihan omat keuhkot riittää - ja kas, ylipaine saa lapon toimimaan!
Tiivistämiseen riittää yleensä oma koura - tai molemmat.
KL
-
Kun huollot ja korjaukset ajoittaa niin, että tankki on tyhjänpuoleinen, ei tarvitse erikseen tyhjennellä. Kaikkea ei voi tosin ennakoida. Joskus aikoinaan tankkasin Tampereen pohjoispuolella olevalla Nesteellä/Kesoililla Caliin parikymmentä litraa dieseliä. Huomasin kun aine vaahtosi tankin täyttyessä. Otin täyden tankin kainaloon ja tyhjensin sen korkin kautta aseman osoittamaan tynnyriin. Auton kanssa olisi ollut vähän työläämpää.
-
Joo, tuo lappo toimii oikein hyvin.
Se toimii niin hyvin että minä en jaksa enää hakea huoltoasemalta erikseen kanisteriin ruohonleikkurin bensaa. Otan vain lapolla ohuehkolla läpinäkyvällä letkulla Guzzista leikkurin tankin täyteen silloin kun se on tyhjä. Mopoiässä homma meni toisinpäin.