Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Olavi - Kesäkuu 03, 2016, 10:12:12 ap
-
Meillä ei mamma oikein viihdy Brevan takaritsillä ja pitäisi kuulemme katsoa mukavaa ja kohtuuhintaista matkapyörää.
Sehän sopii. Nyt olisi tarjolla MG California, matkamallia, vm. 1997, ajettu 50 tkm, huollettu itse (hyvin), yksi omistaja (kuollut), eli ei ole ensikäden tietoa pyörästä. Pyörän tiedoissa on 1100i. i tarkkoittaa yleensä ruiskua. Rekisteriotteella lisäksi tiedot "roomalainen ykkönen- KD/1064."
1. Onkohan tämän ikäinen California ruiskukoneella?
Pyörä seissyt 2 vuotta tallissa, käytetty kuulemma moottoria välillä.
2.Mitä pitäisi tehdä ennen koeajoa, muuta kuin tarkastaa nesteet.
3. Kaikki muukin huomioitava tieto otetaan vastaan kiitollisuudella.
-
1) Tuo i yleensä on tarkoitanut ruiskua ja tuon ikäisessä sellainen voi olla. Olihan niitä jo kahdeksankymmentäluvun lopulta asti. Asiahan on helppo tarkistaa itse pyörästäkin. Jos puuttuu kaasuttimet niin on "ruisku". Itse asiassa kyse on laajemmasta järjestelmästä. Samainen aivolaatikko hoitaa myös sytytyksen eli on ns. sulautettu järjestelmä. Toimintavarma laite.
2) Rengaspaineet ja renkaiden yleinen kunto. Voivat olla vanhat joten varovasti mutkissa varsinkiin jos on kosteutta asfaltilla. Kokeile jarrujen toiminta ennen ajoa. Uusien jarrunesteiden vaihto jos tulee kaupat ja ei ole hiljattain vaihdettu. Katso että valot ja vilkut pelaavat moitteettomasti ennen koeajoa. Pyörän seisonta ei pilaa kuin renkaat ja tiivisteet (esim. keula) ajan kanssa.
3) Huoltokirja ja omistajan käsikirja. Ota selville nykyinen omistaja(t). Kuollut henkilö ei voi pyörää myydä. Pyörän pitää olla vakuutuksen piirissä jos lähdetään yleisille teille. Trafin sivuilta (Oma asiointi -palvelu) selviää onko pyörään tehty väliaikainen liikenteestä poisto (vakuutusmaksua ei peritä) eikä pyörällä saa ajaa. Tiedon saa selville pyörän nykyinen omistaja(t).
Nykyään kun ei ole rekisteröintitodistuksia enää käytössä niin pitää tehdä kauppakirja omistusoikeuden siirtymisestä. Jos omistaja on perikunta niin yksi ihminen ei pyörää voi myydä kuin valtakirjalla. Jos pyörä on nykyisen myyjän nimissä niin mitään ongelmaa ei ole. Koeajon aikana on silloin myyjän vastuu.
-
KD/1064 on ruisku, jos KC niin kaasarit.
-
Brevan takaritsi ei ole lähellekään markkinoiden huonoin. Pituussuunnassa tilaa ei ole yllin kyllin, mutta satula toimii aika hyvin. Meidän frouva on siellä torkkunut yli 60 k eikä vielä ole kieltäytynyt tulemasta uudelleen kyytiin. Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että Calistimessa olisi jotenkin heikommat oltavat, mutta sitä kannattaa testata yhden pidemmän rupeaman verran, vaikka tankillisen verran samalle illalle.
-
Minulla oli 1997 1100i malli ja oli luotettava pyörä . Tässä mallissa penkki oli vaimon mukaan paras istua. Pekka P:llä kerran näin useamman vuoden seisseen Calin.
Tankin bensa haisi aivan järkyttävältä ja piti koko polttoainejärjestelmä putsata... Jos käyntiin niillä bensoilla lähtee ja uutta saa tilalle niin huoletonta menoa pitkään huollettuna...
Mr
-
Mamma haluaa alemmas. Kuvan mukaan Calin takapenkki näyttää lisäksi kyllä mukavalta omalta osastoltaan tuossa matkamallissa.
Pitää ensiviikolla käydä tsekkaamassa pyörä. Vanhat bensat hetimmiten pois ja tuoretta tilalle.
Itselläni ei noita mp-mekaanikon taitoja riittävästi, pitänee koko paketti käytättää huollossa, nesteet uusiksi yms.
Jyväskylän suunallakin näyttää olevan MG huolto. Uskaltaako viedä sinne? Näyttää olevan kovin usko tuonne Piikkiön pajalle.
-
Jämsässä Huolto-Kaksikko. http://www.huoltokaksikko.com/index.php?page=huolto
-
Kiitos neuvoista. Ne olikin tarpeeseen. Nyt on periaatteesssa kaupat sovittu, jos ja kun pyörä vaan osoittautuu koeajonkin myötä toimivaksi. Menee ensiviikon loppupuolelle, kun asiasta tulee selko. Laitan sitten tietoa miten kävi.
-
Tänään tuli käytyä Imatralla hakemassa se -97 California. Bensat vaihtoon, öljyt ok. Ekalla lähti käyntiin. Kone kävi nätisti ja koeajolla kaikki pelasi, mitä nyt pyörästä metsi ymmärtää. Kaupat kiinni ja pyörä kyytiin. Entisen omistajan ajokaveri kertoi mitä pyörälle on viimeksi huollossa tehty, kardaanin öljyt ja etuteleskooppien öljyt vaihdettu, jarruöljyt, reilu vuosi sitten ja nyt uusi akku. Renkaat on kuulemma noin 3 vuotta vanhat ja pinnaltaan melkein uudet.. Seuraavaksi pyörä Jämsään perushuoltoon ja tarkastukseen. Toivottavasti viikon tai parin kuluttua päästään tielle. On muuten pyörässä hyvät äänet.
-
Loistavaa! Yksi jälleen pelastettu takaisin liikenteeseen.
-
Sillähän kilistelee mutkaista tietä näkymättömiin.
-
https://www.dropbox.com/s/09dkm1tche11t0q/20160608_185642.jpg?dl=0
Tuossa edellä linkki kuvaan Mamman kanssa yhteisomistuksessa olevaan California 1100i pyörään.
Uuden perheenjäsen myötä tulossa myös uusi naispuolinen guzzijäsen.
-
On harvinaiset ruiskujen suojat... silmiini ei ole tuollaisia sattunut.
Komia on
mr
-
Eipä tuo asia (ruiskun suojat) tullut mitenkään mieleen, kun en tarkemmin vielä ole pyörämalliin perehtynyt. Oli positiivinen yllätys kuinka hyvässä kunnossa pyörä on. Yleisilmeeltään voisi sanoa pintojen kunnon vastaavan noin 20 - 30 tkm ajettua. Jos nyt oikein netistä asiaa tulkitsin, niin tämä on ainoa metalliflakevärinen ko. vuosimallista. Sain pyörällenhuollon ensiviikon torstaille. Jos ei ole isompia säätöjen tarve, niin ensiviikonloppuna sillä ajetaan. Parasta tässä on se, että rouva on mukana ja harrastus yhdistää perhettä... :)
-
Onnittelut pyörästä!
Ja tervetuloa Guzzistien uniikkiin porukkaan.
Hyväkuntoiselta näyttää, tosin tuohan on vasta sopivasti sisäänajettukin Caliksi.
Bensaletkut on varmaankin vaihdettu alkoakestäviin, mutta kannattaa tarkistaa niiden kunto.
Mikä usein jää, niin renkaanvaihtojen yhteydessä vilkaista onko lokasuojien sisäpinnat ruosteessa.
Tuli mieleen yllätys kun oman 2002 EV Calin vastaavia tutkin, meni hionta/ maalaus hommaksi+ spreijattavaa kumia iskemäsuojaksi.
Sulakkeita kannattaa pitää mukana varoiksi 5,10,15 ja 20A sekä 5mm kuusiokoloavain että saa oikean puolen posken auki.
Samoin vararele, esim Motonetistä 48-1969 koodin rele käy kaikkiin sulakesillan paikkoihin.
Jos reissaatte pidempiä retkiä, niin sivulaukut ja kiinnikkeet vois tulla jossain kohtaa ajankohtaiseksi.
Täältä aika moni hommaa osia ja räjäytyskuvat olleet usein avuksi:
http://www.stein-dinse.biz//eliste/index.php?sid=ggg&lg=en
Täältä esim manuaaleja:
http://guzzitek.org/gb/atelier_gb.htm
-
On muuten ihan samanlainen, kuin oli mullakin kärkikaksikossa, kun omaani hommasin. Sain sitten jostain rypistettyä sen verran väliin, että ostin uudemman mallin.
-
1100i ei taida isommin erota myöhemmistä.
Oliko oikein muita muutoksia kuin etuputkien kasvu 45millisiksi ja jarrulevyt 320millisiksi, muuten kosmeettista?
-
Eipä juuri eroa. Satula ja tanko mittaristoineen erilainen. Jotenkin iski enemmän tuo tuoreempi ja se paksumpi keula.
-
Kiitos teknisistä vinkeistä ja muutenkin kannustavista kommenteista. Pyörän mukana tuli muuten sivulaukut kiinniketelineineen ja pultteineen. Lienee kiinnitys mutkatonta. Laukut ovat muuten juuri samanlaiset kuin stein.dinsen räjäytyskuvissa ko.pyörän osalta sivun lopussa. Pienellä puhdistuksella ja muovin käsittelyllä niistä saa kyllä siistit.
Etupleksi on omaan silmään vähän erikoinen tummalla sävyllään ja muodollaan, joka kiertää valon ympärille. Lienee kuintenkin alkuperäinen hieman kulahtaneesta ilmeestä päätellen. Ehkä sitten seuraavalle kaudelle voisi pleksi vaihtua kirkkaanpaan ja hieman selkeämpään muotoon. No, käytön perusteella voi sitten sitäkin voi joutua arvioimaan vielä uudestaan.
Nyt vaan pitää malttaa vielä vähän aikaa ennen kuin saan pyörän alleni. Siitä onkin sitten hyvä aloittaa kesäloma juhannusviikon alusta
-
Pleksi lienee alkuperäinen.
Keula on moottoripyörämaailmassa poikkeuksellinen siinä mielessä että siinä on neljä säätönupikkaa joista alemmat säätävät jousipainetta ja ylemmät paluuvaimennusta. Yleensä customeissa ei säätöjä ole.
Iskunvaimentajat ovat alaputken alapäässä sen sisällä Guzzin omaa valmistetta ja vaativat aika-ajoin huoltoa. Ovat myös helposti korjattavissa mikäli haluaa pitää säädettävän keulan. On myös tarjolla perusvaimentimia joissa ei ole säätöjä. Molemmilla pärjää mutta kunnossa olevalla saa enemmän ominaisuuksia. Itse keulaputkissa, per putki, ei ole kuin 0,7 desiä ATF- tai vastaavaa öljyä. Iskunvaimentimissa on sitten omat iskunvaimenninöljynsä. Molemmissa teleskoopeissa pitää olla kokolailla samat säädöt.
Tässä keulan käytäntöä: http://www.motomatti.fi/2016/03/california-iii-etuiskunvaimentimen.html
-
Kannattaa kokeilla tosiaan ensin iso pleksi.
Tuo etupleksi on suojaava ja yleensä katsellaan ajonäkymää sen läpi. Muutamaa MG:n omaa mallia saa Caliin ja monia yleispleksejä.
Pleksin valinta on ajonopeuksien, että hyvin henkilökohtaisten mieltymysten summa ::). Toiset tykkää suojautua sateelta ja ilmavirralta ja pleksin läpi katselu ei haittaa. Tai sitten alkaa se leikkely.... muutama sentti pois ja toinenkin pala.... ja sitten se saattakin olla jo pilalla. Laminar Clip / vastaavat ovat suosittuja ilmavirran lisäohjaimia.
Toinen vaihtoehto on pienempi ohjaintyyppinen pleksi joka poistaa "rintapaineen" mutta kypärä on laminaarisessa (suoraviivaisessa ) virtaukseessa. Siinä miinuspuolena on yleensä kypärämelun lisääntyminen ja kaikenlaisten pörriäisten liiskaantuminen visiiriin.
Tänään kun ajoin Rokualle olin kuin keltaisessa kreemissä pyöritetty nahkapuku mukaaanlukien. Muuten pieni pleksi antaa vapaan näkymän tielle ja todentuntuisemman ajovaikutelman. Tosin korvatulpat pitää olla ja 500 km jälkeen alkaa otta kaaleen. Tai helkutin hyvä kypärä. Guzziin en ole hyvää pleksiä löytänyt vaikka 20 kpl olen tehnyt / ostanut. Ei pitäisi verrata Valkyrien pleksiin.....
Ja sitten se "hallitus" eli tarakkaharakka ;D
Huumorilla
Mr
-
Pyörän mukana tuli muuten sivulaukut kiinniketelineineen ja pultteineen. Lienee kiinnitys mutkatonta.
Ne laukkuraudat on sitten, sanotaanko taas, hanurista. Laukut on varmaan ne perinteiset 40L hepcot ja ne kun lataa tavaraa täyteen niin johan murtuu telineen kiinnitykset ajan kanssa. Auttaa jo paljon asiaa kun vedät laukun kahvasta kyytiläisen kädensijoihin varmistusremmit. Niin ettei laukut pääse heilumaan.
Muutenhan tuommonen Cali on sitä parasta A-ryhmää. Mun mielestä paras ja mukavin guzzin tekemä moottori, ainakin kaasariversiona. Ja kestää. Ja jos siihen perusilmeeseen kyllästyy niin siitä saa pikku vaivalla vaikka tuommosen kun liitteenä.
Tuossa sinun calin kuvassa näyttää eturengas kovin matalaprofiiliselta, tuskin on oikea koko vai huijaako kuvakulma?
-
Ei kai kukaan pleksin läpi katsele ajaessaan?
-
Viimeksi kun moottoripyörää katsastin niin katsuri istui kuljettajan paikalle ja katsoi että pleksin yli näkee. Tosin en tiedä perustuiko asia mihinkään lainkohtaan suoraan. Mutta samaa mieltä olen: ei pleksin läpi pidä katsella koskaan. Jos on kuski niin matala että ei näe yli on pleksi väärää tyyppiä tai säätö väärin. Itse olen löytänyt suotuiset pleksit jokaiseen pyörääni. 1100 Brevaan Laminar Lipin avulla, tosin. 1400 Calissa toiseksi isoin pleksi vaikuttaa hyvälle vaikka onkin kovin tavanomaisen näköinen. Paras on ehdottomasti California T3:ssa. Mutta ei ehkä kaunein.....
-
Pleksin läpi ajellaan ... kypärän tai tuulilasin.
Minä ainakin katselen ja tosi tyytyväinen . Helkutin äänetön ja optisesti hyvää tasoa. Kengän nokat saattaa jopa kastua sateella.
Ei tarvi korvatulppia, silmäsuojaimia ja vain rengasäänet kuuluu. Eli makukysymys.
Guzziin ei varmaan kannata laittaa ... kolinat kuuluu liikaa..
Mr.
-
Ei ole vielä California ajossa >:(. Kaikki muu ok, mutta bensaletkut päätettiin tänään laittaa vielä kaikki kerralla uusiksi. Oli letkut siinä kunnossa, että kannata ajella. Joku vuotokin oli. Osa letkuista ei kuulemma onnistu metritavarasta, vaan pitää olla MG tarvikkeita. Huono asia on, että tavaraa ei löydy maahantuojan varastosta ja tavara tulee tilata Italiasta. Menee kuulemma pari viikkoa. Ollaan sitten heinäkuun alussa, ennen kuin pääsee tiellä tällä. Onneksi on kaksi pyörää ;).
-
tavaraa ei löydy maahantuojan varastosta
Miksi sieltä kun kaupoissakin on käypää letkua hyllytavarana?
Korja-Kumi tarjoaa ratkaisun: http://www.korjakumi.fi/
Sivu 8: https://asiakas.kotisivukone.com/files/korjakumi.kotisivukone.com/tiedostot/107_Letkutuotteet.pdf
-
Olisiko esim joku huohottimen tms muotoletku säikäyttänyt.
-
Osa letkuista ei kuulemma onnistu metritavarasta, vaan pitää olla MG tarvikkeita
Tuo olis kiva tietää mitä merkillistä siellä on? Kun mitään ei ole bensan sisällä, eikös ihan normi bensaletku käy. Sisältä pitää kestää bensaa ja ulkoa ulkoilmaa. Onkos siellä metallipunos päällä jossain missä mennään lähellä sylintereitä? Sen vaihdoin jo omaan ja taisi tulla S-D:ltä - hyvin näki että jostain metritavarasta sekin oli pätkäisty.
-
Mielestäni on kyse aivan tavallisesta kudosvahvistetusta etanolinkestävästä polttoaineletkusta.
Sellaista voi löytää muualtakin kuin mainitsemastani osoitteesta. Ulkoiseen järjestelmään ne on kohtuuhelppo vaihtaa itsekin kunhan huomioi että katkomisen jälkeen pitää pitää huoli että letkun sisään ei jää yhtään mitää ylimääräistä. Ainakaan suodattimen jälkeen. Suuttimet on herkkiä pienroskille.
-
Ettei kuitenkin olisi rikottu jotain..
-
Lähtökohtaisesti ajatuksena oli luottaa ammattiliikkeesseen kuntoarvioinnissa. Räjäytyskuvan (Camn) mukaan näin maallikkokin tajuaa, että kyse on pääosin tavan letkusta tavanomaisin ikiinnityksin. Huoltomies puhui "erityisistä kiinnitystavoista", jolla ymmärsin että edelläkuvaamani letku+klemmari tsydeemi ei ole kaikin osin mahdollinen. Räjäytykuvan perusteella taisi yksi tai kaksi kohtaa näytää vähän erikoisemmalta? Toinen selitys voinee olla se, että eivät viitsi käyttää aikaa letkujen mittailuun ja ottaa vastuuta siitä työstä. Tässä nyt vähän myös mitataan valtuutetun merkkihuollon luotettavuutta. Toivottavasti nyt ymmärtävän oman etunsa.
Jatkossa kyllä pyrin tekemään ainakin perushuollot itse, kun on kuitenkin lämmin talli käytössä. Ajan kanssa, kun tekee ja ottaaa asiasta selvää, ennen kuin alkaa toimimaan, niin ei voi mennä ihan pieleen.
-
Joissain ajoneuvoissahan on käytetty klemmareina niitä puristettavia. Ihan ymmärrettävää, jos ei ole aiempaa kokemusta niistä, että osoittaa varovaisuutta.
-
Räjäytykuvan perusteella taisi yksi tai kaksi kohtaa näyttää vähän erikoisemmalta
Minäkin vaan siksi olin kiinnostunut kun olen neuroottinen näistäkin asioista. Noihinkin osiin tulee aina välillä puututtua. Oma ihanne olisi metalliletkut painepuolella ja luotettavat pikaliittimet niin että tankin saa aina helposti pois. Mutta V11 mallissa letkut kiertelee niin että kumiset lienevät ainoa vaihtoehto.
Tuossa Wendelin sivuilta (http://www.wendelmotorraeder.de/benzinleitungen-california-1100-ex-30_3006_300601_30060101_3006010110_300601011012.html (http://www.wendelmotorraeder.de/benzinleitungen-california-1100-ex-30_3006_300601_30060101_3006010110_300601011012.html)) 94-97 ruiskun bensaletkut. Näyttäisi tuolla olevan valmiiksi tehtyjä pätkiä liittimineen (22,15,7). Kun klikkaa kamerakuvaketta varaosalistasta, tulee osan kuva näkyville.
-
Bensaletkua saa kudosvahvistettua ihan yleisesti tavallisista tarvikekaupoista, myös metallipunos päälysteistä.
Näkyy oman verstaa seinällä olevan Biltemasta ostettu 1m pätkät punospäälysteistä, 6mm ja 8mm sisämitat.
Mitathan saa oikein kun purkaa ensin vanhaa malliksi.
Hydrauliliikkeessä tekisivät usein odottaessa sopivat jos on antaa vanhat malliksi, tai muuten mitat ylhäällä.
-
Hydrauliliikkeessä tekisivät usein odottaessa sopivat
Viimekesänä kävin tuollaisessa kaupassa että sopivat Oetiker -klemmarit ja puristetaan heidän työkalulla suoraan kiinni, kyse oli tankin sisään tulevista letkuista. Ajattelin että hyvä tulee. Ei kauaa kestänyt kun meno hyytyi, letku irti. Sen verran turpoaa letku ja pehmenee. Pitää käyttää klemmaria, jonka saa juuri ja juuri letkun päälle (kun letku on "kuiva") - muuten bensan sisällä pehmenevä letku ponnahtaa irti.
-
Ei tainnut hydrauliliike tietää että letku tulee uimaaan bensassa.
Kunnon perinteiset letkukiristimet rosteria, niin hyvä tulee.
-
Ei tainnut hydrauliliike tietää että letku tulee uimaan bensassa
Kyl maar, oli koko pumppuyksikkö mukana, johon letkut puristettiin kiinni. Ei vaan ollut tietoa, että ne bensan sisään tarkoitetut letkut kuitenkin pehmenevät jonkin verran käyttöolosuhteissaan. Kuivana napakka liitos ei ollut enää riittävän tiukka, kun letku pehmeni.
-
Kyllä erikoisliittimet (letkusiteet) voi korvata aivan hyvin epäerikoisliittimillä (ns. klemmareilla) kunhan valitsee oikeat koot. Ulkoisessa letkutuksessa on helppo huomata jos vuotoja ilmenee. Jos ilmenevät niin heti alkuunsa. Siihen kun varautuu niin ei tule harmeja jatkossa.
Itse olen tehnyt ulkoisia letkutuksia ahdettuihin moottoreihin joissa ruiskutuspaine on yli 4 baaria. Ihan on Semperit polttoaineletku ja Bilteman klemmarit asian hoitanut.
-
Alkuperäisestä päät irti ja hydrauliikkaliikkeeseen.
-
Alkuperäisestä päät irti ja hydrauliikkaliikkeeseen.
Eikä edes maksa montaa euroa. Puristavat uudet helat vanhoihin karoihin. Tällaiset vähäpaineiset letkut ovat hydrauliikkaliikkeelle hieman harvinaisempaa hommaa. Yleensä siellä tehdään liitoksia kymmenien, jopa satojen baarien letkuihin. Lisäksi neste niissä voi olla höyrymäisessä muodossa. Guzzitason vaatimukset on helppo ylittää.
-
Jarruletku teflonista ja ostopäillä maksaa sellaisen kolmekymppiä, eli ei varmasti ole kallis bensaletku.
-
Tämä päivä on mennyt sadetta pidellessä, kuten Savossa on tapana asia ilmaista (= ei sitten tehdä mitään, vaikka verbi antaa ymmärtää, että jotain tapahtuisi). No, ei ihan näin. Päätin huoltaa Calin mukana tulleet Hepco & Beckerin sivulaukut, jotka olivat likaisia ja muovi paikoin harmaata mustan sijaan. Peruspesun ja Bilteman musta viinyylin hoitoainekäsittelyn jälkeen alkoivat laukut näyttämään ihan muulta:
https://www.dropbox.com/s/yiwqxgg70jafzq3/20160619_132214%20%281%29.jpg?dl=0
Nyt odotellaan vielä sen verran, että keli vähän kuivuu, niin päästää Mamman kanssa ilta-ajelulle.
-
Hyvältä näyttää nyt keissit, noihan on muutenkin laadukkaat H&B pikkulaukut kahdella lukolla, myöhemmät isot on puolet ohkaisempia aineenvahvuuksiltaan ja yleinen laatu ei lähellekkään samaa.
Kelitkin kohdallaan vaihteeksi Suomen suvessa, nyt nautitaan ajomaisemista.
Vielä sellainen että Calilla kannattaa ajaa hieman kierroksilla, vaikka vääntääkin suht alhaalta, alle 2500 ei isommilla vaihteilla ole hyvästä laatikolle.
80kmh on nelosella 3000, satanen samat vitosella.
Tuskin oli tehtaalla laskettu, mutta sattuu osumaan ainakin 2002 valmistetussa ja eiköhän samat välitykset.
-
Jackalissa kun on pidemmät välitykset, olen pitänyt vitosta loikkarina päällä silloin, kun on vauhtia 110-120. Eli viisari pystyssä. Ei ole kierrosmittaria, niin en tiedä mitä se on numeroina. Vastaa tuosta ainakin epäröimättä kaasuun :P
-
Katselin perän numeroita .... 8/ 33 . Minulla Jackal on sangen liukasliikkuinen :D
Mr
-
Jipii, kolmen viikon odotus loppusuoralla. Californian bensaletkut uusittuna ja pyörä huollettuna odottaa huomista noutoa Jämsässä. Meni juuri ja juuri arviodussa 2-3 viikon toimitusajassa. Vielä on kesää jäljellä ;D
-
Mahtaa syyhyttää! ;D Itse en olisi malttanut.
-
Kärsivällisyys palkitaan & Breva on saanut kyytiä senkin eestä. Makiasti naukuu nyt ilman tehon rajoitusta. Niin Ja Mamma on ollut kyydissä 2/3 ajoista eli perhesopukin on säilynyt.
-
Voi veljet, mikä päivä eilen. California tuli vihdoin kotiin. Ensi ajo Jämsästä Jyväskylään ja tienpäällä tai muuten pyörän kanssa touhutessa menikin sitten loppupäivä. On sitten niin erilainen pyörä ajaa kuin Breva. Alkuhämmännystä toi se, että pyörä en käänny ihan samoin konstein. Pyörää pitää oikeasti saada kallistumaan reilummin, että mahtuu mutkaan. Oston yhtyedessä koeajo oli niin lyhyt ja nopeudet alhaisia, että vasta nyt valkeni kunnolla mistä pyörä on tehty. Jonkinlainen yllätys on pyörän todella pöheet äänet. Käsittääkseni putket on vakiot ja jotain sisuskalujanikin niissä on. Brevaan verrattuna ääntä lähtee epätieteellisesti arvioiden 3 kertaisesti. Pieni ihmetys on myös moottorijarrutuksen yhteydessä välillä tulevat sinänsä pienet, mutta selvästi kuuluvat paukahdukset pakoputkista. Kuuluuko olla näin? Huollon yhteydessä säädettiin venttiilit ja sykronoitiin ruiskut.
Päivän tärkein anti oli kuitenkin se, että pyörä pelaa teknisesti hyvin ja sillä on ilo ajaa. Huollon mukaan moottorissa ei ole ylimääräisiä ääniä ja se käy nätisti. Pikkupuutteena on se, että kierroslukumittari "toimii", mutta ei näytä oikein. Mittarin viisari heiluu noin 1500 rpm tuntumassa. Kerran se heräsi henkiin, kun kierrokset kävivät sallitun ylärajalla. Se on näköjään sähköinen sellainen, mutta esim. valoa ei tule mittariin. Tuota pitää tutkailla myöhemmin sitten tarkemmin. Nyt pitää korvakuulolta ja nopeusmittarin mukaan yrittää ajaa oikeilla kierrosluvuilla. 5 vaihdetta olen käyttänyt vasta yli 90 kmh nopeuksissa. 4 vaihteella noin 60- 90 väliässä. Lienee oikean suuntaista?
Renkaitten vaihto on vielä suunnitelmissa. ensiviikolla. Pintaa on, mutta ikää on vähän liikaa. Leimat taisi olla 1807.
Ensiviikon jälkeeen alkaakin sopivasti 2 viikon lomajakso.
-
Juu, Caliahan saa hieman heitellä mutkiin, mutta nätisti kyllä taittuvat.
Vaihteeksi hyvät kelitkin nauttia ajosta.
-
Cali kuten muutkin kaksipyöräiset pyörät kääntyvät kyllä mutkiin ns. vastaohjauksella eli työntöohjauksella. Sen osaamisella välttyy niin usein kuullusta onnettomuustyypistä: suistuminen kaarteessa ojaan.
Painonsiirto toimii rauhallisissa tilanteissa kaarreajossa varsin hyvin mutta yllättävässä tapauksessa pitää osata enemmän. Myös yhdistelmäjarrun toiminta pitää sisäistää.
Noin terminologista: sana "ruisku" on suurpiirteinen ja vanhentunut yleisnimitys moottorinohjausjärjestelmälle joka sisältää vähintäänkin sytytyksen ajoituksen ja polttoaineen määrän säädön. Uudemmissa pyörissä paljon enemmänkin. Mutta sytytys ja polttoineen määrä ovat "ruiskun" perusominaisuudet.
Kyseisen Californian tapauksessa keskenään synkronoitavat osat ovat läppärungot jossa ilmaläpät eli "kaasuläpät" sekä ilmaruuvit synkronoidaan keskenään niin että molemmilla sylintereillä olisi sama täytös. Läppärungot sisältävät myös sähköiset polttoainesuuttimet joiden säätö tehdään muussa yhteydessä sähköisesti moottorinohjausjärjestelmän kautta mutta ei synkronointivaiheessa. Kun läppärungot ovat synkronoidut oikein ovat ne puhekielessä balanssissa.
Toisesta läppärungosta, riippuen mallista, voidaan säätää myö TPS:n lähtöjännite sekä tyhjäkäynnin taso.
-
Jotain probleemiahan piti sitten tulla tänään. Vilkuista katosi äly. Lieneekö ollut syynä, pyörän tuen kääntö, kun kone vielä kävi. Yksi sulake oli rikki. Se oli emergency flasher -sulake eli jotain oli sattunut. Ei nyt ole edes ohjekirjan tai sulakekopan kannen tietojen avulla selvää, mikä sulakkeista ohjaa vilkkuja. Ei auttanut sulakkeiden vaihto. Vaihdoin itseasiassa kaikki 15 A uusiin, kun olivat niin hapettuneita ja surkean näköisiä. Sen jälkeen piti arvuutella onko vika vilkun releessä?. Ei oikein mistään opuksesta ole vielä selvinnyt mikä noista 6:sta on vilkun rele. Vararele oli haettu Motonetistä. Vaihdoin ensimmäisen vasemmalta uuteen ja kierrätin releitä aina seuraavaan, joka vaihdon välillä vilkkuja kokeillen. Hätävilkut toimii, mutta jotenkin erikoisesti, ensin toinen puoli ja sitten toinen puoli.Pyörän vesemmalta puolelta löytyy 3 kpl 5A sulaketta, mitähän ne mahtaa olla. >:(
Pitää ottaa aikalisä ja ajella iltapäivä Brevalla, kun on näin hyvä keli.
-
Kierroslukumittarin signaali voi tulla joko moottorinohjausjärjestelmältä tai sytytyspuolalta (vanhemmat). Kierroslukumittarin ”käyttövirta” mahtaa tulla eri reittiä, jos valoakaan ei tule, vika lienee tällä puolella? Jos vilkutkin katosivat ja sulakkeita menee, tulee ensimmäisenä mieleen että jos peli on liikkeestä ostettu – takaisin sinne korjattavaksi. Ei sulakkeiden kuulu palaa, jos sivujalkaa käyttää. Sivujalkaa pitää voida käyttää milloin tahansa – moottori vaan sammuu, jos niin on ”määrätty” (vaihde on päällä). Jos itse tutkii, pitäisi olla oikea korjaamo-opas sähkökuvineen, moottorinohjausjärjestelmä mahtaa olla P8, koska seuraava 15M tuli siinä 1999 -huituvilla? Yksi Workshop Manual sanoo että "Ev 1997-2000 fino al telaio KD 115749." Että tuon valmistenumeron jälkeen tulisi 15M? 15M -vehkeille löytyy Workshop Manual helposti mutta vahempiin en ole nähnyt kuin suttuisia...http://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/workshop_manual_california_1000_1000-i_1100_1100-i_it-en.pdf
(http://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/workshop_manual_california_1000_1000-i_1100_1100-i_it-en.pdf)Tuo saattaisi olla oikea sähkökuva (?): http://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/workshop_manual_california_1000_1000-i_1100_1100-i_it-en.pdf (http://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/workshop_manual_california_1000_1000-i_1100_1100-i_it-en.pdf)
-
Ei liity aiheeseen mutta hyvä huomioida:
Vanhoja P7- P8- ja 16M-moottorinohjausrasioita tullut nähtyä useita. (16M tuli ennen 15M-rasiaa. 16M on isossa peltirasiassa kun taas 15M on pieni alumiiniin valettu ja jäähdytysrivoilla varustettu vasemman sivukopan takana.) Yhteisiä vikoja niille on olleet kiinnityksien hajoaminen ja ulkoisen maajohtimen vioittuminen. Ovat kumityynyjen avulla kiinni rungossa ja kumit ovat murentuneet. Vaikka rasia on ollut irrallaan niin laite on kuitenkin toiminut mutta pitkää käyttöikää ei voi ennustaa. Katsokaahan kaikki sinne satulan alle jolla moiset laitteet ovat että boksi on kiinni kunnolla oikeilla kiinnikkeillään.
Kierroslukumittariin tulee erikseen valolle johto sekä yhteinen maajohdin sekä valolle että itse mittarille.
Signaalijohdin tulee, muistaakseni, ECUlta suoraan. Kannattaa katsoa onko mittarinvalon polttimo kunnossa.
Emergency flasher tarkoittaa nelivilkkua. Sille on toiminnot erikseen kuin tavan vilkulle.
Yleensä vikoja aiheuttaa se että relepalkissa olevat naarasliittimet ovat hapettuneet, löysiä tai poissa paikoiltaan. Relepalkki on purettavissa osiin ja liittimet vaihdettavissa erikseen. Sinne ei kannata tehdä mitään väliaikaisasennuksia tai loikkajohtoja. Joutuu vain lisää vaikeuksiin.
Tässä yksi kaavio: http://www.thisoldtractor.com/guzzi007/schematics/1996_California_1100i.gif
Ja hieman varhaisempi: http://www.thisoldtractor.com/guzzi007/schematics/1988_California_1000_Carb.gif
Siltä väliltä: http://www.thisoldtractor.com/guzzi007/schematics/1994_California_1100.gif
Olisiko tästä apua vaikka onkin hieman uudemmasta mallista: https://1.bp.blogspot.com/-nSL_Juzixg0/UwudQz-wLlI/AAAAAAAAKHE/-dlbZqZLj0I/s1600/Vintage_sulakejarjestus.jpg
-
Kiitoksia kommenteista ja linkeistä. Oma käsitys on, että hätävilkkkujen sulake oli valmiiksi kaput. Ei nimittäin toiminut eilen, kun kokeilin. Kyse on muusta. Sulaketaulussa on vain ja ainoastaan 15A sulakkeita, kopan tietojen mukaan. Mistään ei vaan selviä, mikä on vilkkujen sulake tai rele. Vasemmalla puolella oli niitä 5A sulakkeita, joista ei ole missään mitään tietoa. Täytyy rehellisesti sanoa, että noista sähkökaavioista en asiaa pysty hahmottamaan. Kotikonstina ehkä joku kontaktispray tms. pitää kokeilla ennen pajalle viemistä. Miten releestä voi päätellä, että se on kaput? Pyörä on ostettu yksityiseltä (halvalla). Taitaa tulla Guzzin sähköt vielä enemmänkin tutuksi
-
Releen tarkistaminen on helppoa: vaihtaa samanlaisen releen tilalle ja jos se toimii niin vika oli edellisessä. Releitä on erilaisia: pääasiassa kytkentä- ja vaihtoreleitä. (vilkkurele on erikseen ja on eri mallinen, yleensä pyöreä) Releen kyljessä on kytkentäkaavio josta selviää mikä malli on kyseessä. Relejalasta taasen selviää onko kyseiseen paikkaan kuuluva rele kaksinapainen vilkkurele, viisinapainen vaihtorele vai nelinapainen kytkentärele. Tosin jälkimmäistäkin on viisinapaisena kahdella lähdöllä. Releen napapuolella on numeroidut kytkentäliuskat jotka pitävät yhtä kytkentäkaavion kanssa. Voi kuulostaa hankalalle mutta aika pitkälle pääse näilläkin tiedoilla. Relejaloissa kun on vastava määrä liittimiä kunkin releen kohdalla. Ajattele loogisesti. Niin se sähkökin tekee kulkiessaan johtimissa. Jos johdin on poikki ei sähkö kulje ja päinvastoin.
Katso mitä releitä kytkentäjalassa on ja hanki vastaavat tilalle. Jää ainakin varaosia jos kaikkia ei tarvita.
Kaikessa rauhassa kun kytkentäkaaviota tutkii niin kyllä sekin siitä aukeaa. Kaiken keskiössä on akku. Jokainen toiminto muodostaa lenkin plussan ja miinuksen välille. Kytkentä on joko auki tai kiinni. Kiinni oleva kytkentä tekee jotain, avoin ei. Näin kaaviossa ja myös "luonnossa".
-
Tässä kuvia asiaan liittyen:
1) sulakekopan sisällä tietoa (kaikki 15 A), jossa mikään ei viittaa käsittääkseni vilkkuihin (blinkers tms):
https://www.dropbox.com/sc/j5ycox3pqohxfhi/AABciDDtG2lbkEOES-2ab5Zqa
2) kuva sulakesillasta & releet:
https://www.dropbox.com/s/ktpjvjd9spdtq3b/20160711_085834.jpg?dl=0
Viitaten GuzGuz viestiin 13.6: "Samoin vararele, esim Motonetistä 48-1969 koodin rele käy kaikkiin sulakesillan paikkoihin." Yhden releen olen vaihttanut uuteen (ruskea) ja sitten siirtänyt aina seuraavaan, kokeillut vilkkuja,,, ilman tulosta. Joku viittasi, että valojen rele on erilainen, mahdollisesti pyöreä. Joku pyöreä on kuvassa jarrunestesäiliön alapuolella.
3) mysteerio sulakkeet vasemmalla puolella.
https://www.dropbox.com/s/8pzhlubj6ckjjrc/20160711_085544.jpg?dl=0
Sähköjen opiskelu näemmä jatkuu vielä.
-
Hello taas. Homma selvisi. Kiitos kannustavista viesteistä ja ohjeista. Opittavaa on. Vasemman puolen ohjekirjasta puuttuva "mysteerisulakesilta" on näköjään vilkkuja varten. Olin huolimaton niitä tarkastaessa. Yksi 5A sulake oli kuitenkin palanut. Sen kun vaihtoi, niin avot. Pitäisi varmaan käydä optikolla.Nyt myös hazardvalot toimivat oikein. No oppia tuli samalla Guzzin sähköistä. Joku kunnon korjaamo-ohjekirja pitää vielä kaivaa esille ja tulostaa. Eilen etsimiset eivät tuottaneet tulosta. Kyllähän jostain pitää löytyä kuva/sanallinenkin selitys releistä ja sulakkeista.
-
Hyvä että selvisi.
Vilkkurele on muuten just se lieriö jarrusylinterin vieressä.
Calini -02 EV poltti vilkkureleen pariinkin kertaan.
Bilteman Volvo Amatsoniin käypä (tuotekoodi 43-134, 4,49e) kävi suoraan.
EV:ssä on hieman erilainen kiinnitys kumipantoineen, mutta hyvin samannäköinen on itse rele.
Nykyisin kiinni kulmikas malli joka löytyi reissussa Haapsalusta.
Eli sinne saa kyllä sopimaan monenlaista.
-
Jees, onneksi on tänään vielä lomapäivä ja kelikin näyttää hyvältä. Eilen piti palata kesken ajolenkkiä kotiin. Lounaan jälkeen tienpäälle, uusi yritys ;D. No selvisi sitten tuo villkkureleasiakin, kiitos. Bilteman kautta kotiin.
-
Taitaa tämä kytkentäkaavio olla lähinnä oikeaa: http://www.thisoldtractor.com/guzzi007/schematics/1996_California_1100i.gif
Mutta silti osa toiminnoista taitaa löytyä vanhemmista kaavioista.
Guzzin korjaamokäsikirjat koostuvat siten että on joskus kauan sitten julkaistu uuteen malliin kattava korjaamokäsikirja. Sen jälkeen siihen on lisätty, asioiden muuttuessa, osien lisääntyessä ja mallien uusiintuessa, päivityssivuja joissa ovat uudet tai muuttuneet asiat. Periaatteessa mennään vanhalla pohjalla mutta muuttuneet asiat päivitysten mukaan. Siksi juuri Californian suhteen on ollut kunkin mallin kohdalta vaikeaa löytää täydellistä korjaamokirjaa koska sellaista ei ole vaan pitää vertailla totuutta ja mahdollisesti löytyviä päivityksiä tai sitten mennä yksi kohta vanhan kirjan mukaan ja toinen uudemman.
Tällä kertaa vika oli ilmeisesti hieman huomaamaton mutta juurikin siellä missä sen voisi suvaita olla eikä jossain kalliissa komponentissa.
Olavin pyörässä näkyy paikat olevan puhtaat. Niin pitääkin olla. Sähkölaitteiden ja niiden liittimien puhtaus takaa niiden oikean toiminnan huonollakin säällä.
-
Huolet on ohi tällä erää. Tänään tuli ajettua n. 150 km eikä mitään ongelmia. Eilen käytiin Tikkakosken kautta lenkillä.
Piti taas ottaa kuva uudesta perheenjäsenestä (puhtaana ja puunattuna):
https://www.dropbox.com/s/umih46uubtfs9h8/20160710_123437.jpg?dl=0
Pleksin sain liki uuden näköiseksi, auto muovipintojen hoitoaineella. Harmaus ja suurin osa naarmuista sai häivytettyä. Tuolla pärjätään vielä pitkään.
On tässä tälle kesää rautahepoa kesytettäväksi ;D.
-
Takimmainenkin peto on kaksipaikkainen. Jos en väärin muista niin DK35A-mallista Hallissa kaksipaikkaiseksi C-malliksi (Cesar) muutettu. Suomessa valmistettiin lisäksi DK35S-malleja joissa oli "vääntävämpi" moottori. Jos sellainen lähtisi kilpasille Hornetin kanssa niin ei kauaa tarvitsisi Hornet-lentäjän DK:n jälkipolttimen liekkiä katsella. Näitä ja sen rinnakkaismalleja tuli nuorna miesnä näprättyä.
Mutta kyllä siisti California on miellyttävä silmälle.
-
On kyllä siisti Cali.
-
Tässä on nyt n. 10 päivän ajan tullut ajeltua Cali III:lla. Vertailukohteita (8 vkon totaaliajokokemuksella) ei ole muihin pyöriin kuin pikku Brevaan.
Plussat ja miinukset:
+ kulkee hyvin, +120 kmh, on vielä hyvä matkanopeus, menee kuin juna
+ Vaimo tykkää kyydistä, pleksin takana
+ tällä jaksaa tehdä pidemmätkin reissut, oikea matkapyörä meille..
+ vaihteisto toimii täsmällisemmin
+ vääntö riittää, vaihtamistarve vähäisempi
- täristää, isompi koneen massa tuntuu kaikilla kierroksilla,
- oikea käsi tuppaa puutumaan noin 50 km jälkeen.
- jousitus/iskarit ei toimi yhtä hyvin (tälle on varmaan tehtävissä jotain).
-
täristää
Täällä hienohelma toteaa omana vaatimattomana mielipiteenään että niin on, eikä sille mitään voi. Omat kokemukset 1100ccm 2V koneesta ovat myös juuri näin (Cali Stone, V11). Kun eihän siellä ole tasan yhtään mitään sisällä muuta kuin kampiakseli ja siinä kiinni olevat suuntaa vaihtavat massat, hieman yksinkertaistaen. Ja omalta katsantokannaltani totean edelleen, että asialle ei mitään voi. Eniten on auttanut Tunturi TT:n ohje täyttää ohjaustankoa lyijyhauleilla. Nyt on myös sellainen kokeilu menossa, jossa koetin saada clip-on:it "kellumaan". Jätin ne n. yhden millin yläkolmiota ylemmäs ja täytin välin joustavalla valmistuttamallani kumirenkaalla. Ajatus oli, että clip-on:it ovat pelkästään iskarissa kiinni (alun perin ne makaavat myös yläkolmiota vasten, johon menee myös 6 mm pultti). Ei vaikutusta. Pehmeitä "vaahtokumi" -kahvanpäällisiä olen käyttänyt myös jokseenkin aina. Ne vaan tuo vähän ikävää "tuntuman puutetta" ajoon. Oma lopputulemani: "se on oikein koiralle että luut on kovia". Jos haluaa ajaa 1100ccm 2V Guzzilla, sitten ajaa 1100ccm 2V Guzzilla, ja pitää mölyt mahassaan...jyrisköön V2... Muistan kyllä lukeneeni, että pienemmät moottorit saattavat olla tärinättömämpiä (oliko esim. LeMans:it ja siitä taaksepäin).
-
Tuo tärinän sieto lienee vähintään subjektiivista. Omasta Jackalista olen vaihtanut tangon ripustuskumit yläkolmiosta kovempiin nylonisiin, tangon kevyempään alumiiniseen, kahvakumit ohuimpiin crossimalleihin jne. Mielestäni tärinä ei häiritse. Tavoitteena ei toki ole rautaperseen ajo, mutta olen kyllä muutaman sata kilsaa ajanut yhdellä persuuksella ilman sen kummempia puutumisia.
-
Itse tärinä ei sinänsä ole ongelma, vaan pieni miinus sen takia, että oikea käsi (ei vasen?) vaan puutuu, jos ei välillä höllää otetta. Sormia aukomalla välillä suoraksi, niin jo auttaa ;D. Ehkä myös hieman rennompi ote ajamiseen tulee kokemuksen myötä. Näillä kilometreillä sitä vikaa voi olla jo itsessäkin. Itse pointti oli tarinassa myös se, että ero pikku Brevaa on näinkin selkeä. Varsinkin yläkierroksilla Brevassa ei tärinät tunnu juuri missään, muuta kuin "yes nyt mennään fiiliksessä". Lyijyhauli-idea oli kyllä uskottava. Tällä nyt mennään tämä kesä ilman mitään virityksiä.
Toinen hieman olellisempi ero oli jousituksessa. Breva ottaa nöyrästi vastaan tien epätasaisuudet ja kuitekaan ei mene jouset pohjille koskaan, täydelläkään kuormalla. Calissa on ajotuntumassa tietty pintakovuus, vähän pompottava, vaikka painoa on kyydissä yhteensä molemmat noin 170 kg. Tälle on varmaan tehtävissä jotain. Mitään säätöjä ei näytä jousi-iskaripaketissa olevan päinvastoin kuin Brevassa. Tarkoittanee jo kaupassa käyntiä.
Hieno ajopäivä taas tulossa.
-
Rennompaan otteeseen kaasukahvan suhteen auttaa helposti asennettava, eikä kovin kalliskaan, kaasukahvan lepuuttaja. Sen kun säätää kokeilemalla oikeaan asentoon, niin ei tarvitse maantienopeuksissa puristaa kahvaa, pieni ranteen asennon muutos riittää hyvin, eikä käsi puudu. Löytyy Motoneteista ja Biltemoista. http://www.motonet.fi/fi/tuote/381431/MP-kaasukahvan-lepuuttaja
Jouko
-
Lähes tärinätön on 1100 Breva. Tärinää ilmenee vai joillain kapeilla kierrosalueilla. Sama kone on Vintagessa ja Anniversariossa. Moottorinohjausta voi myös säätää mieleisekseen.
Jos liki täysin tärinätöntä kaipaa niin 1400 Californiat ovat tärinättömiä lähes koko kierroslukualueella lukuun ottamatta aivan alimpia ja liki maksimikierroksia olevia tärinäalueita.
California 3 tärisee ja vatkaa mutta värinä on niin harvataajuista että se ei ainakaan minulle aiheuta ongelmia. Toki kaasutinversiossa on kaasukahva varsin raskaskäyttöinen johon on hyvä hankkia lepuutin pidempiä matkoa ajatellen.
Centauro käy myös varsin tasaiseen kunhan ei yritä aivan alakierroksilla ajella. Tosin siinäkin olen moottorinohjausta muokannut mieleisekseni.
T3 California on jo sen verran pieni kuutiotilavuudeltaan että pirteästi reagoiva moottori on mukava ajaa. Sekin on tosin digitaalisella moottorinohjauksella mieleiseksi varustettu.
Pikkulohkot pääasiassa käyvät vähillä tärinöillä.
Tärisevillä Guzzeilla olen kyllä ajellut mutta yleensä niissä on ollut säädöissä sanomista tai vikaa.
-
Tuohon oikean käden puutumiseen voisi auttaa yksinkertainen ratkaisu.
Muovinen lisäläpsyke jolla kaasu pysyy rennosti yleisillä ajonepeuksilla pääosin peukalon painamana ja kahvan puristaminen minimoituu.
Tyyliin:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Lisavarusteet/Ohjaus-ja-kahva/Kaasukaden-lepuuttaja-yleiskayttoinen-2000031359/?artId=82751
Ainakin itseltäni katosi puutumiset.
-
Tuo lirpuke ei myöskään sovi kaikille. Itse en tuohon ole tottunut. Ei vaan tunnu luonnolliselta. Appiukolla tuollainen on ja se siitä tykkää.
-
Niinhän se, omaan ajoon sopivaahan kaikki.
Omassa ajossa pidän lirpukkeesta.
Kaasukahvoissa on usein turhan voimakas palaute, ja siitä ranne yleensä rasittuu.
Voi sen varmaan hennontaakin tai vaikka "nollaksi" poistamalla jouset.
Kaasun ns vaste ettei ollenkaan voi sitten yllättää ainakin aluksi..
-
Kaasukahvoissa on usein turhan voimakas palaute, ja siitä ranne yleensä rasittuu.
Voi sen varmaan hennontaakin tai vaikka "nollaksi" poistamalla jouset.
Kaasutinmalleissa voi olla hyvinkin voimakas palaute. Sen eliminoimiseksi ei auta kuin järjestelmän muuttaminen tai pakko-ohjaus kaasuttimiin. Luistien jousia ei kannata keventää tai lyhentää. Tarkoittaa molemmissa tapauksissa kaksoisvaijerijärjestelmää vaikkakin ensimmäisissä digiruiskumalleissa oli kohtuukevyt kaasukahva yhdenkin vaijerin avulla.
-
Kiitos vinkeistä. Tuo kaasukahvan lepuuttaja on sen verran edukas hankinta, että sitä pitää ehdottomasti kokeilla. Ei olisi tullut mieleenkään, että tuollainen on olemassa. Tuo Motonetin versio näyttää yksinkertaisemmalta. Siinä ilmeisesti kahvan ympärille tuleva osa on sen verran nafti halkaisijaltaan, että pysyy itsellään paikallaan ilman remeleitä tms kiinnikkeitä.
Motomatin kommenttien perusteella on Guzzeissa isoja eroja, mitä koneen käyntiin tulee. Sen verran on tullut tarkkailtua omaa Calia, että tärinä tulee selkeästi ja ainoastaan moottorin aiheuttamana. Ns pintakaasulla värinä on aika vähäistä, ehkä noin 1/3, kun mitä sitten kiihdyttäessä. Selkeimmillään se tuntuu 4 ja 5 vaihteella ohitus yms. kiihdytyksissä reilulla kaasun käytöllä. Minusta koneen käynti ja äänimaailma on kaikin puoli ok. Ainoa asia alkuun joka vähän ihmetytti, on pienemmillä vaihteilla tapahtuvan moottorijarruksen yhteydessä pienet yksittäiset pakoäänipaukahdukset.
Tunturi TT:lle jäi kuittaamatta, että liikenteessä oltiin (taisi olla la) Laukaa - Vihtavuori suunnalla ja siltä tiputeltiin alaspäin kyläteitä ja 640:laa pitkin Vaajakosken kautta Jyväskylään.
Eilen muuten löytyi uusi mielenkiintoinen mutkatienpätkä Jyväskylästä, kun tienumero 630:ltä käännytään Luonetjärventielle (Tikkakosken suuntaan): Yksi kaarre joka ei tunnu loppuvan ollenkaan ja sen päälle ylösalas jatkuva vuoristorata. Muutenkin 630 ja Luonetjärventie oli aika hyväkuntoinen ja sopiva naatiskeluajoon. Tuon reissun lisämausteena olivat Luonetjärventien sivumaastoissa ryynäävät varusmiehet ;D.
-
Motomatti tuossa mainitsikin että on huono idea poistaa jousia, tajusin itsekin huonona ehdotuksen.
Joissain pyörissä on kyllä ihan vasteettomia kaasukahvoja, Matti tai joku velhoista valistanee mistä niissä on kyse.
Tuolaisen härpäkeen kun asentaa rennoksi 80-120kmh ajoon, niin ajaa asiansa.
Kahvaan jää tarttumapintaa ohituksiin ja muuten ranteen käyttöön, palikka vie sen kolmisen senttiä kahvan juuresta ja kääntyyhän se mukana.
Itse en pidä pahana tärinää Calissa, isoimmillaan omassa on jossain vitosella ja 130-140 nopeudesta, harvoin siis.
Voi olla kyllä vanteistakin, ihan optimaalisen suorat eivät ole.
2V Guzzilla ei kyllä esim peilit ole värinättämät, mutta näkee niistä mitä takana tapahtuu.
-
Kahvaan jää tarttumapintaa ohituksiin ja muuten ranteen käyttöön, palikka vie sen kolmisen senttiä kahvan juuresta
Hetkinen...Yleensä tuon lipareen olen nähnyt asennettuna kahvan päähän ja itsekkin olen niin sitä käyttänyt. Sormet voi olla kahvalla normaalisti ja kämmen lepää tavallaan lepuuttajan päällä. Ja lepuuttaja pysyy mainiosti kahvassa omalla puristuksellaan. Lepuuttaja on sellainen köyhän miehen epävakionopeussäädin, ja ihan kelpo sellainen..
Jouko
-
Ehkä olen sisäistänyt senkin käytön väärin.
Omassani on kuitenkin kahvan juuressa ja peukalo pitää matkavauhtia.
Monta tapaa keittää kahvia..
-
Heissan, hengissä ollaan ja Cali on taas alla erinäisten kiemuroiden jälkeen. Merkkihuollon bensaletkuvaihdon jälkeen meni reilut tuhat km hyvin. Noin 2 viikkoa sitten pyörää käynnistettäessä alkoin bensaa ruiskuta (ruiskukone ;D) sylinterin päälle ja vähän saappaallekin. Omatoimimisesti operoiden tuli todettua klemmareiden kiritysvaran olevan nolla ja ne pyöri ns. tyhjää. Noin tunnin ähellyksen jälkeen sain toisen klemmarin vuotavan viereen. Tihku edelleen, ahtaat on paikat. Eikun pajalle koko pyörä.
Lauantaina sain pyörän "takuuhuollosta" ja kaikki hyvin. Kaikki metriletkut oli vaihdettu pehmeämpään ja klemmarit oli oikeaa kokoa ja järeämpää plaatua. Palvelu merkkihuollossa oli asiallista kaikin puolin. Sähköpostireklamaatioon tuli asiallinen soitto perään heti aamusta. Harmitti toki kumpaakin osapuolta. Vaivan palkaksi sain tingattua 4 ltr kannun laatuöljyä ;).
Viikonloppuna tulikin sitten taas naatittua mukavasta menosta.
Ps. Saatu vinkki, kaasukahvan lepuutin, toimii hyvin. Tuon kanssa pärjää jo mukavasti.
-
Helpoin tapa helpottaa kaasukahvan kiertojäykkyyttä on kaasutinpeleissä vaihtaa kaasuttimet alipainekäyttöisiksi. Bing (Bemarista tuttu), Keihin tai jokin muu japanialainen alipainekalvolla varustettu kaasutin. Siinä käännetään rannevoimin vain kaasuläppää ja paine-ero liikuttaa luistia ylös ja alas.
Ps: Yhdet Bing-kaasuttimet olisi joutilaat. Sopii 850cc koneeseen ja ehkä 950cc Calin koneeseen. Ei sportteihin.
-
Nää oli vissiin siinä Libanonilaisessa? Onko ne tarkastettu?
-
Kuhan purin pois ja laitoin laariin jossa lukee: joutoaikojen kunnostushommia.
Kunnostelen kyllä kun se aika tulee. Yleensä sydäntalvella kun ei muutakaan ole tapetilla ja saa lämpimissä sisätöissä näprätä. Juu, Lipanonin pelistä riivin irti. Toimivat kyllä vaikka ihan paras meno jäi puuttumaan. Väittäisin että hieman ahtaat 950cc peliin. Kiihtyvyys alakierroksilta oli kyllä kiitettävää. Kannaltani ikävää (rahanreikä) että kone oli melko sökö. Nyttemmin peruskunnostettu.
-
Nuo alipainepelit on vähän erilaiset säätää, säätömahdollisuuksia on niin paljon. Todennäköisesti säätämällä saisi vähintään hyvät myös 950cc Guzziin. Siinä on vakiona aika ahtaat kanavat, joten voisi sopia hyvinkin.