Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Urpo ja Turpo - Toukokuu 29, 2016, 15:38:25 ip

Otsikko: V11:n virtalukko
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Toukokuu 29, 2016, 15:38:25 ip
V11:n virtalukko on alkanut temppuilemaan. Välillä ei avain
käänny kuin ankarasti renkkaamalla. Ei taida parantua ajan kanssa itsestään.
Onko kellään tietoa, mistä voisi kysellä uutta tai käytettyä?

Stein Dinsellä näyttää punaista, Teo Lamersilla ei ole.
Tuo osa:
http://www.stein-dinse.biz/Complete-partlist/Unsorted/Main-switch-steering-lock::2453.html

Edit
Tämä ei ole vain V11:n erikoisosa vaan on Stein Dinsen mukaan
seuraavissa malleissa:
MG 1100 Sport Corsa `98-`99 , BJ 1998 - 1999
MG 1100 Sport Inj. `96-`99 , BJ 1996 - 1999
MG Cali Alu/Titan CAT `03 , BJ 2003 - 2004
MG Cali Classic-Touring 06-`07 , BJ 2006 - 2007
MG Cali EV CAT `03 , BJ 2003 - 2005
MG Cali EV Touring/80° `01-`02 , BJ 2001 - 2002
MG Cali EV `02 , BJ 2002 -
MG Cali EV `97-`00 , BJ 1997 - 2000
MG Cali Jackal `02 , BJ 2002 -
MG Cali Jackal `99-`01 , BJ 1999 - 2001
MG Cali Special Bj. `99-`00 , BJ 1999 - 2000
MG Cali Special Sport `01-`02 , BJ 2001 - 2002
MG Cali Special Sport/Alu `02 , BJ 2002 -
MG Cali Spezial , BJ 1999 - 2000
MG Cali Stone , BJ 2001 - 2003
MG Cali Stone `01-`02 , BJ 2001 - 2002
MG Cali Stone/Met. `02 , BJ 2002 -
MG Cali Stone/Touring CAT `03-`04 , BJ 2003 - 2004
MG Centauro , BJ 1996 - 1998
MG Centauro V10 , BJ 1996 - 1998
MG Nevada Base/Club `02 , BJ 2002 - 2003
MG Quota ES `99-`01 , BJ 1999 - 2001
MG V11 , BJ 2002 -
MG V11 Cafè-`Ballabio `03-`05 , BJ 2003 - 2005
MG V11 CAT `03 , BJ 2003 -
MG V11 LM Naked `01-`02 , BJ 2001 - 2002
MG V11 Sport , BJ 1999 -
MG V11 Sport `99-`01 , BJ 1999 - 2001
MG V50 PA `92-`01 , BJ 1992 - 2001


Otsikko: Vs: V11:n virtalukko
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 29, 2016, 16:59:55 ip

Tämmönen?

http://m.ebay.com/itm/Moto-Guzzi-IGNITION-SWITCH-EV-ETC-GU017825000000-GU017825-017825000000-sku-/141986385570?nav=SEARCH (http://m.ebay.com/itm/Moto-Guzzi-IGNITION-SWITCH-EV-ETC-GU017825000000-GU017825-017825000000-sku-/141986385570?nav=SEARCH)
Otsikko: Vs: V11:n virtalukko
Kirjoitti: GuzGuz - Toukokuu 29, 2016, 17:24:52 ip
Kokeileppa ruiskaista aseöljyä lukkoon, on monesti auttanut.
Otsikko: Vs: V11:n virtalukko
Kirjoitti: Kosse - Toukokuu 29, 2016, 17:29:10 ip
Myös uusi avain saattaa auttaa.
Otsikko: Vs: V11:n virtalukko
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Toukokuu 29, 2016, 17:33:02 ip
Öljytty on, uusi avain on käytössä.
Kiitos Tunturi, en löytänyt Teo Lamerin sivuilta ensimmäisellä yrittämällä.
Nyt löytyi ja laitoin saman tien tilaukseen. 1 kpl oli näköjään varastossa.

Otsikko: Vs: V11:n virtalukko
Kirjoitti: I.H. - Toukokuu 29, 2016, 18:58:57 ip
Silloin tällöin suihkautan avaimeen hieman CR:tä tai VD40:tä .
Otsikko: Vs: V11:n virtalukko
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 29, 2016, 19:47:11 ip
Yleisesti näkyy että virta-avaimessa on samassa nipussa muita avaimia ja jopa isokoisia avaimenperiä. Tärinä ja ilmavirta niitä riepottaa ja avain tekee sen vuoksi koko ajan pientä liikettä virtalukon lukkosylinterissä joka taasen kuluttaa lukon haittoja hiljalleen ja niistä irronnut metallipöly jää lukon sisään. Muun sinne menneen lian ohessa. Rasvainen virta-avain kun kerää taskun pohjalta kaikenlaista nöyhtää ja hiukkasta mukaansa virtalukon sisälle.

Virtalukon voi pestä ja puhdistaa kohtuullisesti purkamatta sitä mutta irti pitää ottaa että saa sen ylösalaisin. Hyvin ohuella ja haihtuvalla liuottimella saa vanhan söhnän pois lukosta välillä avaimesta heiluttelemalla. Jos avain on kulunut voi siitä teettää kopion. Usein kopioidessa laatu paranee. (Ei tosin onnistu nykypyörillä koska niissä on siru avaimessa.) Usein avainsepältä jää purseita ja teräviä kulmia avaimeen. Ne on varovasti viilattava hienolla viilalla pois ennen käyttöön ottamista. Muuten särmät ja purseet kuluttavat lukkoa vain enemmän.

Virtalukkoa ei tarvitse juurikaan voidella. Nopeuttaa vain kulumista ja lian kertymistä.

Lukoilla on toinenkin ongelmakohta sähköisen toiminnan puolella. Sinnekin joissain lukoissa pääsee purkamalla lukon alhaalta käsin. Joskus jo auttaa virtalukon pohjan kevyt hionta suoraksi.
Otsikko: Vs: V11:n virtalukko
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 29, 2016, 20:09:07 ip
Sen sirun voi yleensä siirtää vanhasta avaimesta uuteen. Tai sitten liimaa sen sirun virtalukon kylkeen ja käyttää sirutonta avainta.
Otsikko: Vs: V11:n virtalukko
Kirjoitti: GuzGuz - Toukokuu 29, 2016, 20:51:44 ip
Kuluttaa tosiaan lukkoa se että on useita avaimia renkaassa ja muita "heilukkeita".
Eri mieltä voitelusta.
Ihan vaan omakohtaiseen painiin perustuen.
Jumitti mullakin virtalukko, ei vaan välillä suostunut kääntymään.
Laukkujen lukkojen kanssa oli enemmänkin aihetta, niitä tuli muutama purettua ja jouduin vaihtamaankin yhden lukon, toimivaan käytettyyn.
Harmina että avaimet lisääntyi.
Mutta lukkojen toimivuuden kannalta aseöljy käsittelyn jälkeen ei ongelmia ole ollut.
Virtalukkoa en tosin ottanut irti ja putsannut, laiskasti pelkkä ruiskaisu riitti.
Auton vastaavissa sama toiminut hyvin. Varsinkin bensakorkin lukon jäätyminen talvisin on kestoaihe josta pääsee helposti asianmukaisella voitelulla.
Mitäs noi grafiittipitoiset, suihketavaraa kuitenkin, haihtuva joku lisuke juoksevaksi ja jättää sitten vain kuivavoitelun, ainakin teoriassa.
Otsikko: Vs: V11:n virtalukko
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 29, 2016, 22:18:10 ip
Tuo kuivavoitelu voi olla pätevin tapa. Mutta en tiedä kun en ole kokeillut. Itsellä varsin vähän ollut ongelmia lukkojen kanssa mutta joillekin on tarvinnut tehdä virtalukkoremonttia useasti.

Kyllä voitelu helpottaa virtalukon toimintaa kun se liuottaa sakkautumia ja liukastaa pintoja. Mutta kerää myös likaa herkemmin.
Otsikko: Vs: V11:n virtalukko
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 29, 2016, 22:51:28 ip
Olen sellaisesta vinkistäkin kuullut, että tuhraa avaimen muutaman kerran lyijykynällä kauttaaltaan ja rekkaa lukkoa. Kynän grafiitti sitten siirtyy avaimesta lukon voiteluun.
Otsikko: Vs: V11:n virtalukko
Kirjoitti: TimoEv - Toukokuu 30, 2016, 08:40:21 ap
Stonessa oli joskus virtalukko-ongelma. Reippaasti ja taivasti tuhraamalla sain koko virtalukon irti ja pöydälle. Purku paljasti aavistamani: Ahkera öljyäminen ( = silloin-tällöin ) ja virtalukkoon kertynyt pöly muodosti tahnan sinne pohjaan ja erityisesti sähkökontakteihin.
Pesin hyvin kaiken ja öljysin varovasti parilla tipalla ohutta öljyä. Kokoonpano ja kokeilu. Sen koommin ei asiasta ollut ongelmaa.
Otsikko: Vs: V11:n virtalukko
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Toukokuu 30, 2016, 08:55:15 ap
Se virtalukko on vissiin jollain erikoisruuveilla kiinni.
Miten sen saa irti?

Otsikko: Vs: V11:n virtalukko
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 30, 2016, 09:03:41 ap
Mulla ainakin oli ne alkuperäiset varisseet löysään. Eli irtoaa mahdollisesti ajan oloon itsestään.
Mutta Dremelillä tms ura siihen turvapultin kantaan ja sitten ruuvarilla pois. Uudet pultit on mulla ihan tavalliset kuusiokolot.
Otsikko: Vs: V11:n virtalukko
Kirjoitti: Camn - Toukokuu 30, 2016, 09:31:07 ap
Workshop Manual kertoo tällaista. Itse olen mietiskellyt että "katkeavat pultit", miten ne saa auki, ei ole tullut tutkittua...
Otsikko: Vs: V11:n virtalukko
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 30, 2016, 10:28:56 ap
Noita on kahta mallia, toisiin on ruuvattu katkeavat pultit ja toisiin torx-kantaiset. Omassa oli katkeavat.
Otsikko: Vs: V11:n virtalukko
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 30, 2016, 10:31:42 ap
Vääntövoimasta eli oikeaan momenttiin väänästä katkeavat pultit ovat eräissä rakenteissa normaali ratkaisu siihen että kyseiseen paikkaan ei saa momenttiavainta tai siihen ei ole näköyhteyttä. Tämä turvapulttina toimiminen on sitten ikäänkuin edellisen sivutuote.

Kyllä näppärä seppä tuommoisen pultin avaa. Menetelmiä on useita.
Esimerkiksi terävä napaus tuurnan avulla kohtisuoraan pultin kantaan rikkoo mahdollisen liimauksen tai hapettuman kierteistä. Jos pultti on pehmeää ainetta voi kokeilla vasenkätistä poranterää tai sitten tavallisella terällä ja vastakierretapilla irrotus. Usein helpoin ja nopein menetelmä on ns. ryssänmeisseli mutta sen kanssa pitää olla varovainen ettei riko ympäristöä.
Edellä mainittu avainuran teko pienellä hiomakoneella on sekin keino saada momenttia siirrettyä pultin kantaan.
Jos noilla ei irtoa niin on olemassa vielä järeämpiä keinoja mutta silloin ovat vaarassa ympäröivät rakenteet.

Homma kannattaa tehdä siten että kohde on erittäin hyvin näkösällä. Esimerkkinä taannoinen remontissani ollut pyörä jossa ryöväysyrityksen jälkeen oli virtalukko rikki ja ohjauslukko päällä. Koko keula ja ohjauslaakerointi piti purkaa että yläkolmion saa irti. Sitten olikin jo helppoa työpöydällä irrotella virtalukkoa mekanismeineen.
Otsikko: Vs: V11:n virtalukko
Kirjoitti: TimoEv - Toukokuu 30, 2016, 19:56:25 ip
Mulla se virtalukko oli kiinni tavallisilla pulteilla. Tosin työmaa oli perin ahdas.
EV:ssä löysin irtonaisen murtopultin keulan roppeiden seasta. Se oli ihan itsekseen irronnut. Ei sen pitäisi irrota, kun on momenttiin väännetty, mutta Luigi De Macaroni ei kai ollut jenkalukitetta jaksanut maanantai aamupäivällä... Pultin kuvastahan oli silloin jopa arvuuttelu täällä.
Otsikko: Vs: V11:n virtalukko
Kirjoitti: Pekka - Toukokuu 30, 2016, 23:27:23 ip
En laittaisi lukitetta katkopulttiin, sen irrottaminen on muutenkin työlästä.
Tai jos ajatus on, että kestää ikuisesti, niin mikäs siinä.
Katkopulttia kiristettäessä pitää varoa ettei kantaa tule kiristettäessä taivutettua sivulle.
Voi silleen katketa ennen aikojaan ja jäädä löysälle.
Otsikko: Vs: V11:n virtalukko
Kirjoitti: kvlm - Toukokuu 31, 2016, 20:05:22 ip
..muistaakseni lukkopesä ja virtalukko -se mikä näkyy alhaalta- ovat erilliset osat. Avain kääntää vain lukkosylinteriä mistä menee lattatankko varsinaisen virtalukon kääntöön. Avaimen reiästä siis ei mene virtalukonpohjalle vettä eikä rasvaa vaikka miten öljyää, -näin  2002 mallissa. Kuva on 1.sarjan V11 lukosta.

-KG-
Otsikko: Vs: V11:n virtalukko
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Kesäkuu 07, 2016, 11:04:22 ap
Nyt on uusi virtalukko paikallaan. Kiinnitysruuveista toinen oli murtoruuvi
ja toinen kuusiokolo. Murtoruuvi oli valmiiksi löysällä, mutta ei niin löysällä,
että sen olisi saanut kierrettyä auki esim. kärkipihdeillä tai taltalla. Remelillä
leikattu ura auttoi.
Uusi on selvästi jämäkämpi kuin reilut satatonnia käytetty vanha, vaikka
lukossa ei ole tullut koskaan riiputettua mitään avainnippuja.

Otsikko: Vs: V11:n virtalukko
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Kesäkuu 07, 2016, 14:28:29 ip
Avaimen reiästä siis ei mene virtalukonpohjalle vettä eikä rasvaa vaikka miten öljyää

Tuo ei pidä paikkaansa ainakaan tämän mallin kohdalla. Lukkoon suihkutettu ohut öljy
tulee läpi noin minuutissa. Luultavasti myös vesi. Sadekelillä onkin hyvä pitää lukon
päällä sopivasta muovikorkista tehtyä suojaa.