Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Junkers - Toukokuu 25, 2016, 00:13:55 ap

Otsikko: Mikä sotki tyhjäkäynnin
Kirjoitti: Junkers - Toukokuu 25, 2016, 00:13:55 ap

Terve taas tekniikassa viisaammat. Vaihdoin vuoden -99 kaasutinmoottoriseen Nevadaan ilmansuodattimen ja samalla bensaletkut sekä kaasuttimissa olevat bensasuodattimen virkaa toimittavat muovisihdit. Pyörän sain ajoon vasta nyt ja havaintonani oli, että kone käy tyhjäkäyntiä huonosti tai ei ollenkaan. Myös kiihdyttäessä tuntuu, että alakierroksilta jaksaa vähän huonosti lähteä kiihtymään. Kun saa kierroksia enemmän, vetää kyllä ihan moitteettomasti. Mielestäni kaikki letkut ja liittimet tulivat paikoilleen. Bensaletkuissa en myöskään havainnut minkäänlaisia vuotoja. Pahoja mutkiakaan ei ole bensan juoksun esteenä. Bensaletkut olivat irti varsin pitkään, joten kaasuttimista pääsi varmaankin bensa vähiin haihtumaan.

Mikäpä mahtaisi Italian orhia vaivata ? Itse en tiedä mitään sellaista tehneeni, mikä olisi tuota tyhjäkäyntiä heikentänyt. Kaasuttimet laitettiin balanssiin viime kesänä ammattitaidolla Piikkiössä. Voisiko ongelma johtua akusta ja sen lataustilasta. Akku on uusittu viime keväänä, enkä sitä tänä keväänä mitenkään lataillut kun kerran tuntui jaksavan starttia pyörittää.   
Otsikko: Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
Kirjoitti: egon - Toukokuu 25, 2016, 07:29:38 ap
Saattaa olla, että bensiiniä on haihtunut ja sen seurauksena kaasareissa on vaaleata töhkää. Jos tykkäät ruuvata, niin kaasarit puhdistukseen, mutta vaihtoehtoisesti saattaa sieltä töhkät liueta kun ajelet tankilllisen tuoretta bensaa kaikessa rauhassa. Ainakin Millen tyhjäkäynti "paranee" keväällä eka tankillisen aikana. 
Otsikko: Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 25, 2016, 09:43:17 ap
Samaa mieltä kuin egon. Sakkautumia syntynyt bensiinin pinnan ja ilman rajapintaan. Bensiini kun haihtuu hiljalleen niin rajapintakin alenee ja tukkeutumaa saattaa olla usean millin matkalla ylhäältä alaspäin. Neulaputken pikkurei'istä osa on juuri tällä alueella ja ovat yleensäkin herkkiä tukkeutumaan. Suuttimet ovat bensanpinnan suhteen alimpana. Mutta jos bensa on haitunut kohokammioista kokonaan voi niissäkin olla tukkeumaa.

Kyseiset osat voi ruuvata pois paikoiltaan muuttamatta mitään säätöjä ja puhtauden tarkistaa. Edes kaasuttimia ei tarvitse irrottaa. Vain kohokammion pohja pitää irrottaa. Katso korjaamokäsikirjasta tai muusta "räjäytyskuvasta" kuvat miten osat ovat. Jos kohokammion tiiviste on ehyt voi sen käyttää uudelleen. Tiiviste on standardikamaa ja löytyy myös tiiviste/laakerikaupoista kun ottaa kohokammion pohjan malliksi mihin sovittaa.

Joskus harvoin on kaasuttimen kohokammion huohotus/tasauspainekanava tukossa ja se aiheuttaa omituisia käyntihäiriöitä mutta vaikuttaa että siitä ei ole nyt kyse.

Ryyppyluistit saattavat jumittaa tai niiden vaijerien kuori on päässyt lipsahtamaan pois säätöholkista ja ryyppy jää hiukan kantamaan. Se vaikuttaa erityisesti alakierroksilla ja nostaa soksen rikkautta. Asia on helppo tarkistaa tutkimalla laskeutuvatko luistit alas asti ja ovatko vaijerit paikoillaan.

Noin yleisesti ottaen ei tukkoisilla kaasuttimilla pidä ajaa koska seossuhde ei ole kohdallaan eikä kaasuttimet keskenään taspainossa niin seos voi olla isommilla kierroksilla liian laihalla tukkeutuneella puolella ja saattaa aiheuttaa moottorivaurion.

Sähköhäiriöstä ei liene kysymys. Tulpat voisi silti tarkistaa/vaihtaa. Tulppien väristä voi tehdä myös päätelmiä seoksen laadusta.
Otsikko: Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 25, 2016, 10:23:33 ap
Neulaputken pikkurei'istä osa on juuri tällä alueella ja ovat yleensäkin herkkiä tukkeutumaan. Suuttimet ovat bensanpinnan suhteen alimpana. Mutta jos bensa on haitunut kohokammioista kokonaan voi niissäkin olla tukkeumaa.

Tämä on se suunta, mitä myös itse tutkisin. Nuo neulaputket keräävät PHBH-kaasareissa uskomattoman määrän rytöä itseensä. Sinne voi ajan oloon kakkuuntua kaikenlaista, kuten tankin kauluksesta tankatessa irronnutta maalia ja pientä epäpuhtautta. Ne kun ruuvaa irti ja putsaa. Myös tyhjäkäyntisuuttimet toimivat tuonne neljännes/kolmanneskaasuun asti. Eli niidenkin puhtaus kannattaa tutkia.
Otsikko: Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 25, 2016, 11:23:50 ap
Laitetaanpa vielä sellainen maininta että suuttimien ja neulaputken irrottaminen ja kiinnittäminen ei vaikuta säätöihin. Kunhan ei ruuvaile kaasuttimien ulkosivuissa olevia ruuveja eikä vaijereiden säätöjä. Ne vaikuttavat.

Kohokammion keskellä on yksi ruuvi jonka avaamalla saa kohokammion aukeamaan.
Kohokammion pohja voi vaikuttaa tiukalta mutta alaspäin suoraan vetämällä se irtoaa. Sen verran klemmareita kurkuista  voi löysätä että kaasuttimen alapäätä saa käännetyksi ulospäin. Helpottaa hommaa.

Koho jää paikalleen eikä neulaventtiilin karakaan irtoa paikoiltaan jos ei irrota kohon akselia.
Pääsuutin ja neulaputki sen yläpuolella on keskellä, tyhjäkäyntisuutin sen vieressä ja ryypyn suutin äärimmäisessä kulmassa varren päässä alimpana. Sen o-rengas voi olla kovettunut tai vahingoittunut. Se voi ottaa poiskin ja kaasutin toimii normaalisti mutta on hieman vesiherkempi. Asia joka nykyään ei juurikaan haittaa sillä bensiinissä on varsin runsaasti etanolia joukossa että se hoitaa lievät vesiasiat kuntoon.

Korjaamokäsikirjassa on maininta bensan pinnan korkeudesta ja sen säädöstä. Asia johon tässä vaiheessa ei tarvinne puuttua koska aiempi toiminta oli ok.

Suuttimia ja kohokammion ruuvia ei pidä vääntää ylettömän kovaan kiinni eikä mitään liimoja tarvita.

Kirjallisuutta voi itselleen imuroida vaikka täältä: http://guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm
Tai täältä: http://www.manualedereparatie.info/en/categorii/Moto-Guzzi.html
Otsikko: Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
Kirjoitti: Junkers - Toukokuu 25, 2016, 17:29:46 ip

Kiitos jälleen kerran hyvistä neuvoista. Noilla toivoakseni pääsen ongelmasta eroon. Kun kuitenkin sain pyörän ajoon vasta eilen, tuli mieleeni ajatus  laiskan miehen ratkaisuna lorauttaa tankkiin hieman tuollaista ruohonleikkurihommiin Biltemasta ostamaani bensiinin lisäainetta, jonka pitäisi myös noita sakkaumia liuottaa. Onko ihan huono idea jos tankillisen tuota nätillä ajolla kokeilen, vai onko tuo moottorivaurion riski kuinka ilmeinen ? Eihän tuo nyt asiallisesti tehtynäkään isolta hommalta vaikuta. Näillä säillä vaan olisi kiva ehtiä ajelemaankin (eräs toinen vähemmän kiehtova ajokausi kun ehti myös käynnistyä Klippo-merkkisellä koneella).
Otsikko: Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 25, 2016, 18:09:20 ip
Ei siitä varmaan haittaakaan ole. Mutta jos nyt jo oirehtii kevyen seisotuksen päälle tukkoisuudella, kannattaa kaasarit putsailla. Helpottaa tulevaisuudessa.
Otsikko: Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
Kirjoitti: egon - Toukokuu 26, 2016, 07:07:58 ap
Jos tarkoitusta varten on olemassa toimiva kemikaali, niin sen tehon kyllä huomaa äkkiä. Jos leikkuri ehtii tunnissa syömän litran verran, niin maalaisjärjellä saman verran menovettä menee pyörän molemmista kaasareista alle 50 km matkalla. Minusta aineen kokeilussa ei ole riskiä, joskaan itte en ole koskaan käyttänyt mitään lisäainetta, tuoretta bensaa vaan. 
Otsikko: Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
Kirjoitti: GuzGuz - Toukokuu 26, 2016, 07:46:28 ap
Eikös nämäkin pulmat vähenisi jos käyttää pyörän lämpimäksi pari kertaa myös talvella.
Otsikko: Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 26, 2016, 08:26:45 ap
Lähinnä siinä mielessä auttaisi, jos käyttäisi kaasarit aina tyhjäksi ja siten vihtamalla uutta bensaa kohokammioihin.
Otsikko: Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
Kirjoitti: I.H. - Toukokuu 26, 2016, 09:16:46 ap
T5: sta olen seisottanut aina tyhjillä kaasareilla, siis käyttänyt ne tyhjäksi. Tankin myös olen tyhjentänyt, viime talvena se oli taas täynnä. Aina on kuitenkin lähtenyt heti tulille.   ;D
Otsikko: Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 26, 2016, 13:26:56 ip
California Adamant seisoi pitkän talven (Elokuun lopulta tähän päivään.) kylmässä tallissa. Lisäksi se on kostea. Bilteman kuusi vuotta vanha kalsiumakku paikoillaan johdot kiinni. Tankissa 95:sta. Talven aikana latasin akun kerran täyteen. Pari kertaa käynnistelin kun sattui lämpimiä talvipäiviä. Kevätpuolella ei tullut käynnisteltyä kun aika kului paremmin 1400:sta varustellessa.

Laitoin virrat tänään aamulla ensimmäisen kerran tammikuun jälkeen päälle. Ensimmäinen starttinapin painallus tuotti naksahduksen. Toinen painallus sai moottorin tulille. Bensat vaihtuivat kaasuttimissa välikäyttöjen ansiosta. Jos on mahdollista käytellä moottoria talvisäilytyksen aikana niin se tekee hyvää akulle ja kaasuttimille. Ruiskuvehkeissä ei liene tarpeellista.
Otsikko: Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 26, 2016, 14:03:41 ip
Mutta muistaa silloinkin käyttää ihan oikeasti lämpimäksi asti. Vähän silloin tällöin käyttelemällä saa vaan ongelmia. Vesi kondensoituu putkiin ja vajaalämpöisiin pintoihin, akku tyhjenee turhia, tulpat pimenee jne..
Otsikko: Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 26, 2016, 14:34:50 ip
Tuo jäi mainitsematta. Kuumaksi asti. Guzzin konetta tuskin saa liian kuumaksi talvilämpötiloissa vaikka käyttäisi pidempäänkin. Lyhytaikainen käynnistely vain tyhjää akun eikä auta mihinkään muuhunkaan. Älkää kuitenkaan käytelko umpitilassa: ainakin yksi seinä on oltava auki jos sisällä kaasuttelee. Silti voi saada päänsäryn.
Otsikko: Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
Kirjoitti: GuzGuz - Toukokuu 26, 2016, 14:42:52 ip
Oma vakaumukseni on että kaikille koneille tekee hyvää käyttää kunnolla lämpimäksi välillä.
Ja ylipäätänsä käyttää, koskee myös muita kuin polttomoottorisia.
Kuskillekaan ei ole pahitteeksi kuunnella pyöränsä käyntiä harmaana talvipäivänä.
Otsikko: Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
Kirjoitti: GuzGuz - Toukokuu 26, 2016, 14:53:33 ip
Oma pyörä talvehtii sikäli hyvin, että pakoputket on kohti isoa ovea ja plussan puolella tiloissa.
Tuulettimenkin saa puhaltamaan kaasuja ulos.
Kierroksia kunnolla myös esilämmettyään ja usvaahan ne lykkää aluksi putket, eli kosteutta.
Öljyt kiertää, bensa liikkuu, akut latautuu, sähköpuolikin heräilee talviunilta ja hyvää se tekee kaikkiaan.
Otsikko: Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 26, 2016, 16:02:57 ip
Ainoa miinuspuoli tuossa on vaatteisiin tarttuva pakokaasun haju. Se on sitten tiukassa..
Otsikko: Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
Kirjoitti: Junkers - Toukokuu 27, 2016, 21:02:44 ip

No niin. Kaasarit avattu, suuttimet pesty uä-pesurilla,uudet tiivisteet kaasreihin hankittu ja asennettu paikoilleen. Tarkoitus oli kokeilla vaikutusta vielä tänään.

Vaan kuinkas sitten kävikään. Sattumalta huomioni kiinnittyi ilmanpuhdistimen koteloon, joka oli tuoreen öljyn tahrima. Ei muuta kuin tankki irti ja sieltähän se vaiva löytyi. Gutsibitsiltä tilaamani ja asentamani kaksihaarainen huohotusletku oli vuotanut molemmista haaroistaan. Liekö syynä osan huono laatu vaiko oma kämmi asentaa letkut liian tiukalle mutkalle. Vaikea tällaisesta varmaan on englannin murteella reklamoida ja kyse on muistamani mukaan noin 20 euron osasta. Täytynee vaan nöyrästi tilata jostain uusi ja vääntää paikoilleen.

Sellainen kysymys kuitenkin heräsi, että minkä verran normaalikuntoinen kone noiden huohotinletkujen kautta tuota öljyä oikein työntää. Noin 80 kilometrin lenkin ajoin, josta puolet motarilla mittarinopeudella 110-130. Öljyä oli tullut sen verran, että ilmanputsarikotelon etuosa oli öljyn tahrima ja kotelon vaakasauma oli molemmin puolin reilun 10 cm matkalla selvästi märkä. Sitä vaan tuumin, että onko syytä huoleen tuon huohotuksen määrän suhteen.

Pikkasen nyppii. Taitaa tällaiselta tunarilta mennä koko kesä ropaamiseen.   
Otsikko: Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
Kirjoitti: Pekka - Toukokuu 28, 2016, 00:33:59 ap
Ei öljyä pitäisi päästä kertymään ilmansuodatinkoteloon niin, että saumoista ulos valuu.
Sinne olisi tarkoitus tulla vain huohotushöyryjä mitkä moottori ehtii muun ohessa polttaa pois.
Siinä purkissa mihin ne venttiilikopilta tulevat letkut yhtyvät, öljy erottuu ja valuu purkin
pohjasta lähtevää letkua pitkin takaisin öljypohjaan. Onhan se letku/linja kunnossa?
Höyryt menevät omaa putkeaan pitkin purkin yläosasta ilmansuodattimeen.
Mielestäni hankkimassasi huohotusletkujutussa olisi hyvä liimata ne letkut siihen
yhdyskappaleeseen kiinni. Jo tehtaalla, onnistuu toki kotonakin jos on jäänyt tekemättä.
Tarkasta ettei koneessa ole liikaa öljyä.
Otsikko: Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
Kirjoitti: Junkers - Toukokuu 28, 2016, 01:36:46 ap

Kiitos vastauksesta. Tuon erilaisten letkujen tarkoituksen olin jo itsekin oivaltanut. Kuvasin ehkä tilannetta hieman epäselvästi. Öljyä ei toivoakseni ole liiemmälti ilmansuodatinkotelon sisällä, vaan sitä oli tuon kuvassa näkyvän huohotinletkun saumoista valunut kotelon ulkopinnalle ja sitten kerääntynyt kotelon ulkopinnalla olevan vaakasuuntaisen "krantin" -päälle. Se letku, joka menee huohotinletkun yläpäässä olevan muovikotelon pohjasta öljytilaan on nähdäkseni kunnossa. Aika tiukassa raossa se toki starttimoottorin ja vaihdelaatikon välissä on. Tarkastin tuon huohotinletkun irrotettuani, onko sen yläpäässä olevan muovipurkin pohjalla öljyä. Sikäli kuin asiasta nippusiteellä sorkkimalla selvää sain, ei purkin pohjalla ollut öljyä. Öljyä ei koneessa ole liikaa. Tsekkasin sen ennen ajoonlähtöä. Toisaalta en myöskään ollut öljyille mitään tehnyt viime kesän jälkeen eikä tuolloin ollut tällaista ongelmaa.
Otsikko: Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
Kirjoitti: Pekka - Toukokuu 28, 2016, 08:07:06 ap
Normaalistikin huohotusletkujen kautta tulee jonkin verran öljysumua, ainakin kovempaa ajettaessa.
Jos yhdyskappaleeseen tulevien letkujen liitos ei ole täysin tiivis, kyllä sieltä öljyä valuu.
Jos taasen venttiilikopilta tulevat letkut ovat tukossa osittainkin, tulee kampikammioon
liikaa painetta. Öljypohjasta voi silloin nousta öljyt huohotuspurkkiin ja edelleen ilmansuodattimeen.
Hieman asian vierestä, mutta tämä on se skenaario, mikä on talvipakkasilla rikkonut modernien
autojen moottoreita.
Joko joutokäynti tuli kuntoon?
Otsikko: Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
Kirjoitti: Junkers - Toukokuu 28, 2016, 11:16:30 ap

Kiitos kysymästä. En ehtinyt tuota tyhjäkäyntiasiaa lainkaan testaamaan, sillä tämä huohotinletkuongelma osui silmiin juuri kun piti testilenkille lähteä. Koitan saada tämän ensin kuntoon. Tilasin jo uuden huohotinletkun kun arvelin, että tämän öljyyntyneen ja vuotaneen letkun tiivistäminen ei taida enää kotikonstein luotettavasti onnistua. Uuden letkun ajattelin sitten ennen asennusta tarkoin tutkia ja ehkä jollain hyvällä liimalla saumat varmistaa. Oisko tähän kenelläkään hyviä ehdotuksia ?

Sen verran vielä, että kun vaihdoin tässä keväällä ilmansuodattimen, ei kotelon sisällä ollut havaittavissä öljyisyyttä, joten siitä päättelin, ettei tällaista ongelmaa ole aiemmin ollut. Tosin vanha huohotinletku oli yläpäästään rikki ja paikkoja hieman tuhrinut, siksipä sen vaihtamiseen ryhdyinkin.

Tuon autoissa olleen huohotinongelman jossain määrin muistankin. Taisi olla Citroenin C 5 mallissa, jossa oli hyvin avonainen keularitilä ja moottorin etupuolella ollut huohotusputki siksi jäätyi tukkoon. Sen jälkeen onkin aika monissa autoissa alkanut talvikeleillä näkyä erilaisia keulapeitteitä ja taitaa joillakin merkeillä olla sellaisen käyttöön jopa suositus. Kun itse olen kossina touhunnut vanhojen traktoreiden kanssa, niissähän oli säädettävä kaihdin jäähdyttäjän edessä, niin olen vanhasta muistista vähänkään kovempien pakkasten ajaksi auton keulaa kotikonstein tilkinnyt.
Otsikko: Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
Kirjoitti: GuzGuz - Toukokuu 28, 2016, 19:05:12 ip
C5 Citikka on herkkä Junkerssin juuri mainitsemalle.
Suojaton ilmanotto kovilla pakkasilla huurruttaa huohottimen tukkoon kuten mainittu ja öljy tulee tarkastustikun putkea myöden, kastellen koko koneen.
Ilman suojaa talvella jäädyttimen edessä sinne pakkaantuva lumi jumittaa myös flektin, joka on lumiasioita ollenkaan miettimättömästi syylarin etupuolella ja se sitten polttaa potkurin sulakkeen ja releet.
Jonka jälkeen auto keittää aina kaupunkiajossa.
Pelkällä pääsulakkeen vaihdolla, jotka on piiloitettu konehuoneen varsinaisen sulekerasian ALLE, saa flettin taas toimimaan, täysillä/of tyyliin.
Releet on edestäkatsoen syylarin oikeassa yläkulmassa ja ne vaihtamalla pelaa sitten 3-nopeuksisena.
Etusuoja on tullut uutena auton mukana, mutta käytetyissä usein unohtuu jonnekin.
Ja siitä seuraa että auto on talvella äkkiä muka rikki, mistä taas seuraa huono maine, josta taas seuraa että niitä saa erittäin edullisesti joka taas sopii oikein hyvin joillekin.
Kuulostanee että puhun kokemuksesta..

Omassa aikanaan Nevadassa oli haperoa huohottimen letkut jotain 11vuotiaassa pyörässä.
Seikka tuli hyvin esille kun vaihdatin koneöljyt tarkistamatta ja laittoivat ainakin puoli litraa liikaa öljyä koneeseen.
Sattui ikävästi reisun päällä ja oli kiirus kotiin pahan hermopinteen iskettyä vasempaan käteen.
En tuskissani välittänyt mitään tarkistella ja se 4-500 km kasteli kaiken koneesta taaksepäin.
Hauskaa purkamista& putsaamista piisasi.
Tarkkana öljymäärästä, ei liikaa ainakaan oli oppijaksoni aiheesta. Alle on kai varaa mennä enemmän.
Mutta letkuja uusiessa tuli vanhoja taivuteltua ja alkuperäiset oli murtumisrajoilla paikoin.

Toi että on päässyt öljyä siihen liimattavaan väliin hankaloittaa.
Miten olisi pesu bensalla ja paineilmapuhallus kuivaksi ja joku sekä muovia että kumia liimaava tiivistys +vielä öljyn kestävä, eiköhän ehdotuksia tule.
Loppuvarmistukseksi vielä vulkanoiva kumi jos mahtuu venyttämään, no eiköhän palstalta konstit esitetä.




Otsikko: Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
Kirjoitti: Kahvilakilpuri - Kesäkuu 09, 2016, 01:28:07 ap

Kiitos kysymästä. En ehtinyt tuota tyhjäkäyntiasiaa lainkaan testaamaan, sillä tämä huohotinletkuongelma osui silmiin juuri kun piti testilenkille lähteä. Koitan saada tämän ensin kuntoon. Tilasin jo uuden huohotinletkun kun arvelin, että tämän öljyyntyneen ja vuotaneen letkun tiivistäminen ei taida enää kotikonstein luotettavasti onnistua. Uuden letkun ajattelin sitten ennen asennusta tarkoin tutkia ja ehkä jollain hyvällä liimalla saumat varmistaa. Oisko tähän kenelläkään hyviä ehdotuksia ?

Moro,

Itsellä hajosi myös juuri samainen huohotinletku joten saako udella mistä tilasit?

Tällä hetkellä on paikoillaan itse väsätty y-haaraletku, yksi isompi letku 90° mutkalla + 2x 8mm letkuja mitkä menevät kansille. Isomman letkun kokoa en muista, mutta molemmat 8mm letkut mahtuivat nipinnapin sisälle, klemmarilla puristettu lopuksi. Aluksi vuosi pienempien letkujen välistä vähän samalla tavalla oikeastaan kun sulla, irroitin letkut ja sivelin pienemmät letkut tiivisteliimalla ja laitoin takaisin, vielä ulkopuolelta tiivisteliimaa saumoihin, kuivumisen jälkeen kutistesukan pätkä päälle + vulkanisoivaa teippiä ja klemmari.

Reilu 200km ajettuna eikä ole vielä vuotanut, mutta kauhea räpellys tuo on vaikka se on toiminut suht hyvin ainakin toistaiseksi.
Otsikko: Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
Kirjoitti: Junkers - Kesäkuu 10, 2016, 00:29:57 ap

Tämän jälkimmäisen letkun tilasin TLM:ltä Hollannista (tuotteen nimi "breather hose  V65/75") ja hinnaksi tuli kuluineen 52 €. En ole vielä laittanut paikoilleen kun on ollut muita kiireitä. Päällisin puolin tarkasteltuna vaikuttaa laadukkaammalta kuin tuo aiemmin Gutsibitsiltä tilaamani ja heti eka reissulla vuotanut letku. Liimaus näyttää olevan tehty siksi hyvin, että ei ehkä ole tarpeen saumoja itse varmistella ennen asennusta. Viikossa tuli osa perille lähipostiin. 
Otsikko: Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 10, 2016, 10:58:17 ap
Kumimateriaalien ja liimojen kanssa on nykyään sama juttu: sellaiset aineet jotka tekevät materiaalista hyvää, toimivaa ja kestävää ovat myrkyllisyyden tai epäeettisyyden takia kiellettyjä nykyään.

Eräässä entisessä työpaikassani käytettiin kumiosien tekoon sinihappoa eli vetysyanidia. Sen avulla tuli uretaanikumiosista liki ikuisia. Työntekijöiden vain piti suojautua hyvin ja verikokeet otettiin määrävälein. Valmiissa tuotteessa oli syanidin osuus sitoutuneena aineeseen niin että siitä ei ole mitään haittaa. Mutta polttaa ei saa. Eikä käyttää ns. siviilituotteisiin.

Sama koskee monia liimoja jotka ammattikäytössä ovat hallituissa olosuhteissa ja seurannassa mahdollista käyttää. Eli hyviä aineita on vielä olemassa mutta niille pitää olla asianmukaiset prosessit, tilat ja seuranta missä niitä käytetään.
Joskus 80-luvulla sai kaupasta vielä kunnollista pikaliimaa joka oli tehokasta. Nyt sellaista ei siviili enää saa käyttöönsä.
Otsikko: Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
Kirjoitti: Kahvilakilpuri - Kesäkuu 10, 2016, 11:14:15 ap

Tämän jälkimmäisen letkun tilasin TLM:ltä Hollannista (tuotteen nimi "breather hose  V65/75") ja hinnaksi tuli kuluineen 52 €. En ole vielä laittanut paikoilleen kun on ollut muita kiireitä. Päällisin puolin tarkasteltuna vaikuttaa laadukkaammalta kuin tuo aiemmin Gutsibitsiltä tilaamani ja heti eka reissulla vuotanut letku. Liimaus näyttää olevan tehty siksi hyvin, että ei ehkä ole tarpeen saumoja itse varmistella ennen asennusta. Viikossa tuli osa perille lähipostiin. 

Moro,

Kiitos vastauksesta, täytyy tilailla tuolta varmaankin myös, samalla uusi paluuletku öljylle. Steinillä näytti olevan kans tommosia huohotinletkuja, mutta hinta oli vaan reilun kympin, liekkö samallaista laatua mitä Gutsibitsin myymissä letkuissa.
Otsikko: Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
Kirjoitti: Junkers - Kesäkuu 10, 2016, 19:00:18 ip

Minä uusin myös tuon öljyn paluuletkun. Vanha oli siksi kovettunut. Kun olin tuon huohotinletkun jo erikseen ehtinyt tilata, päädyin tuon öljyn paluuletkun hankkimaan paikallisesta hydrauliletkuja tekevästä liikkeestä. Nopsasti tekivät. Irroittivat tuon alapään liittimen ja prässäsivät kiinni uuteen letkuun. Otin samalla hieman aiempaa pidemmän letkun, mikä helpottaa asentamista ja letkun sovittamista startin ja vaihdelaatikon väliin (yläpäähän on kiinni tuollaisella klemmarilla, joten reilun mittaisen letkun voi kotona passata sopivan mittaiseksi). Edullinen oli hinnaltaan, 8,50 € ja osan sai heti mukaansa. Pieni kämmi tässäkin kävi kun ensimmäinen letku oli sisämitaltaan liian pieni, enkä saanut kudosvahvistettua letkua venymään tuon huohotuspurkin muovisen liitosputken päälle. No, takaisin liikeeseen ja hieman suurempi letku. Palvelu oli kyllä huippuluokkaa, sillä kaverit tekivät letkun jälleen käden käänteessä, eivätkä veloittaneet siitä mitään, vaikka letkun sopimattomuus ei heidän vikansa ollutkaan. Toivoivat vain, että poikkeaisin jatkossakin asioimaan heidän liikkeessään. 
Otsikko: Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
Kirjoitti: GuzGuz - Kesäkuu 10, 2016, 19:50:12 ip
Plussat myös täältä hydrauliliikkeille.
Edullista ja nopeasti.
Ja laatuun luotan kun ammattikäyttöön kasaavat.
Ovat tottuneet nopeaan toimintaan kun pitää saada osaa vaikka työmaalle hyytyneeseen kaivuriin.
Eiköhän heiltä löydy kaikki Gutseihin tarvittavat muutkin letkut kunhan mitat ja liittimet tiedossa (esim vanha esittää malliksi).

Ja sieltähän ne löytyy mukaan myös öljyproppuihin sopivat Usit tiivisteet.
Tykästyin kyseisiin kun viime huollossa vaihdoin.

Otsikko: Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
Kirjoitti: Junkers - Kesäkuu 14, 2016, 19:14:46 ip

Hyviä neuvoja olivat nuo ketjun alkupään viesteissä olevat. Saatuani vihdoin viimein nuo kaikki letkut taas tällilleen ja koneen tulille, oli tyhjäkäynti ihan kunnossa. Diagnoosi osui kohdilleen ja ehdotetut rohdot purivat vaivaan. Kiitos avusta. Muuten tämä ilmansuodattimen vaihdosta alkanut eri letkujen uusiminen on hieman koetellut intoa harrastukseen. Tuo imanpuhdistinkotelon etupään kiinnityskään ei ole asettunut täysin kohdilleen, mutta olkoon niin, ei se sieltä mihinkään karkaa (kiinnitysruuvi on niin ahtaassa paikassa kotelon alapuolella, ettei meikäläisen taidoilla ja työkaluilla oikein pääse ruuvailemaan). Nyt olisi kuitenkin hyvä päästä vähän ajelemaankin.