Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: margelius - Huhtikuu 28, 2016, 23:59:37 ip
-
Minä aloitin viime syksynä Moto Guzzi aikakauteni, ja hommasin California Stonen. Pyörällä on ajettu noin 40 tkm. Alkuun oli jo ongelmia. Moottori vuoti öljyä takapäästään. No nyt olen talvenaikaan käynyt moottorin tiivistystä läpi, ja mm. poistanut mustan pinnoitteen moottorista, joka oli kupruillut ja irtoillut todella pahasti. Nyt kun olen kasannut pyörää, on ongelmia löytynyt lisää... Esim. takahaarukan laakerit paskana ja takapyörän laakerit paskana. Huomenna puran kardanin pois, koska tuntuu että senkin laakeri on paskana... Kaikki laakerit näyttävät saanneen vettä. Eli ne on täysin ruostuneet... Onko normaali ilmö?
-
Ei kuulosta normaalilta ainakaan takahaarukan ja pyöränlaakereiden osalta. Olisiko painepesurilla suihkutettu vettä laakereihin lähietäisyydeltä? Täytyisi varmaankin tarkastaa myös etupyörän ja emäputken laakerit.
Voi olla sama tilanne niissäkin.
-
Vähän ajettu pyörä ja noin paljon pulmia viittaa vahvasti paineella aiheutettuihin vesivahinkoihin.
Ei normaalia ollenkaan, esim omassa Calissa laakerit on kaikki kunnossa yli 100.000 ajettuna.
Tullut vaihdettua jokunen laakeri "varmuuden vuoksi" huoltaessa, muttei yhtään ruosteista/ rikkinäistä ole tullut vastaan.
Useimmat laakerit on onneksi Guzzeissa yleisiä kokoja, eli sopuhintaan ja saatavilla alan kaupoista.
Harmin paikka, töitä tiedossa että hyvään kuntoon ja ajokausikin just alulla.
-
Talvella purin ja tarkistin oman Jackalin "alustan laakeroinnin" aj 54 tkm , kaikki kunnossa ei missään mitään ylimääräistä , tukilaakerin vaihdoin varmuudenvuoksi, muuten meni vanhoilla kasaan. Äänestän taitamattoman painepesurin käytön puolesta!
-
Minä äänestän painepesurin käyttöä vastaan 8)
-
Painepesuria ei pidä säilyttää edes samassa tallissa moottoripyörän kanssa.
-
Painepesurin käyttö tulisi lailla kieltää! >:(
-
Painepesurien valmistus pitäisi kieltää!
Jouko
-
Painepesurissa itsessään mitään vikaa ole, mutta sen käyttöä tulee harkita. Jos laitetta käyttää vaikka sen mopon pesuun, niin sillä ei ole pakko posottaa täydellä paineella kohti arkoja alueita. Parin askeleen takaa voi käyttää esim huuhtelemiseen. Ainakin omasta saa säädettyä viuhkan leveäksi ja vähäenergiseksi, niin sillä ei enää tiivisteitä, laakereita tai liittimiä sen enempää pilaa, kuin sateessa ajamalla.
Itse en säilytä sitä samassa paikassa, kuin pyörää, ettei jäädy talvella.
-
Vuosikymmeniin pessyt pyöriä muuta kuin painepesurilla, ilman laakerivahinkoja.
-
Ei se tosiaan ole pesurin vika, jos joku ei sitä osaa käyttää ja tekee tuhoja. Eihän se ole pyörän tai auton vika, jos niilä ajetaan kännissä tai muuten aiheutetaan onnettomuus. Aion jatkaa painepesurin käyttö ja autolla sekä muilla kulkuneuvoilla ajamista järkeä käyttäen.
-
Pitää myöntää, kyllä minäkin joskus painepesurin omistin … kun ilman sain. Kerran käytin sitä ulkona runkoviemärin avaukseen, muuta käyttöä omakotitalossa en sille parinkymmenen vuoden aikana keksinyt ja lahjoitinkin eteenpäin, edelleen viemärin avaukseen. :D
Muistan takavuosilta erään kaverin, joka ei koskaan huoltanut autoaan, ei vaihtanut moottoriin öljyjä kertaakaan, eikä mitään ongelmia … ajoi 80-90 tuhatta ja vaihtoi hienon auton taas uuteen.
Guzzi ilmeisesti ei kestä edes 50 tuhatta tuota sokkihoitoa. ;)
-
Ei se tosiaan ole pesurin vika, jos joku ei sitä osaa käyttää ja tekee tuhoja.
Näin. Lisäksi voi todeta, että ohjekirjan luku on fiksua ennen ensimmäistä käyttöä.
-
Pieniä vastoinkäymisiä ollu tässä näinä päivinä, mutta niistä ei sen enempää.... Tänään Guzzilla ajettu, ja kaikki toimii todella hyvin. Kytkintä hiukan jännitin, mun ei ollut mitään erikoistyökaluja ja sen vaihdoin.... Kesä voi alkaa... :D