Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: NorgeGTL - Huhtikuu 25, 2016, 19:41:50 ip
-
Uittelin altaassa Stelvion alkuperäistä takapyörää se kun on vuotanut. Neljän pinnan juuresta vuotaa ja merkkasin ne. O-renkaathan siellä tiivistää. Miten lie onnistuukohan o-renkaisen tiiviiksi saaminen vai laittaako sovinnolla sisärenkaan...
-
Jos laittaisi jonkun sopivan, kuivumattoman voiteluaineen o-renkaan kaveriksi. Sehän ei puhtaassa reiässä ihmeitä tarvi, niin pitää.
-
Nippeleiden O-renkaat ovat ehkä kovettuneet ajan kanssa, kestääköhän ne liuotinpesua?
Nippelissä on myös lukitusrengas mikä on voinut tehdä naarmun tiivistepintaan asennusvaiheessa.
Ainakin SteinDinsen kuvassa lukkorengas on aika krouvin näköinen.
Kokeilisin tiivistää nippeleiden kohdat vanteen sisäpuolelta, nippeleitä irrottamatta.
-
Jos tiivisteistä on neljä jo antautunut, niin on pelättävissä että lisää vuotavia tiivisteitä tulee. Niihin saattaa löytää keinon millä ne tiivistää, mutta sisärengas pitää ilmat varmasti.
-
Mulla on samaa ongelmaa, talven aikana gummi ihan tyhjäksi, viime kesänä kun Stonen hommasin niin muutaman kerran loppukauden aikana piti ilmaa lisätä. Just niin, juuri nyt kun ajokausi on alkamassa niin pitää ottaa rengas auki niinkuin ei olisi ollut koko talvi aikaa vaikka asia oli tiedossa... mutta pois silmistä, pois mielestä...
Sisärengas taitaa olla se nopein ja kivuttomin korjausmenetelmä?
-
Jos sulla on Stonessa Stonen vanteet, niin sulla on myös sisärenkaat. EV:ssä ja Specialeissa ym on tubeless-pinnavanteet.
-
Näitä tubeles eli sisärenkaattomia vanteita ovat tyypillisesti liki kaikki valuvanteet 80-luvulta alkaen (joitakin jopa 70-luvulta), pinnavanteet joissa pinnaus on tehty vanteessa olevan ulokekehän läpi tai vanteen vahvistetun ulkoreunan läpi ja pinnojen nipat (mutterit) ovat joko navan tai ulkokehän puolella.
Uudempaa settiä ovat nämä mittatarkasti valmistetut tiivistetyillä pinnojen päillä varustetut vanteet.
Pekan laittaman linkin pohjalta on tehty valitettavan monta "sisärenkaatonta" vannetta joissa ei ole rakenteellisesti sisärenkaattomalle renkaalle tarkoitettua vanteen muotoa. Voi olla vaaratekijä.
Kyseessä olevassa tapauksessa Sikakitin käyttö puhdistetulle vanteen sisäpinnalle hoitaa ilmanvuotovaivan pois melko suurella todennäköisyydellä. Mutta jos sitä laittaa liian paksulti voi renkaan asennus vanteelle tuottaa vaivaa kovasti. Se ura vanteen keskellä kun on juurikin renkaan asennuksen helpottamiseksi.
Toinen ongelma ilmenee siinä vaiheessa kun menee pinna/pinnoja poikki tai vannetta kolhun jälkeen pitää oikaista. Joutuu raappaamaan sitä hemmetin hyvin liimautunutta kittiä pois. Se ei ole ylentävää.
Uusi pinnapyörä lienee kallis mutta ammattitaitoinen rihtaaja eli vanteen pinnaaja tehnee työn ja tiivistää uusilla tiivisteillä vanhan vanteen.
Sisärenkaan laitto on nopea ja melko varma tapa paikata vuoto kunhan laittaa sopivan mittaisen ja levyisen vannenauhan sisäkumin suojaksi. Myös vulkanoituva nauha käy mutta siinä on liki samat haitat kuin kitissä.
Lienee varsin pieni haitta että sisärenkaan tai kitin laitto nostaa painoa jousittamattoman massan puolella. Renkaan asennus sisäkumin kanssa on hieman työläämpää.
-
Tuosta aina varoitellaan ja ymmärrän kyllä miksi, mutta kuinka moni on oikeasti kolhinut itsensä ajossa tuon takia?
-
Tuosta aina varoitellaan ja ymmärrän kyllä miksi, mutta kuinka moni on oikeasti kolhinut itsensä ajossa tuon takia?
Onko niistä ollut kertomaan?
Tai hävettää virityksensä ja laittaa sisärenkaan vielä varmuudeksi. Paha tietää.
Yleensä ottaen rengasrikko lienee varsin harvinainen vakavan onnettomuuden syy. Vaikka itsellänikin on joskus kylmä hiki ollut äkisti pinnassa kun etupyörä rupeaa ohjaamaan itsekseen. Takakumin puhkeamiset ovat olleet hallitumpia. Tai mulla on vain käynyt hyvä säkä.
Laitetaanpa kysymys: kuinka monella rengasrikko on johtanut välittömään vaaratilanteeseen tai onnettomuuteen?
-
Kyllä se vaaratilanteelta tuntui kun takarengas tyhjeni moottoritiellä Tanskassa 19.7.2015. Melko nopeasti tyhjeni sisärenkaaton Michelin. ;D
-
Mulla on kaksikin kertaa leikkaantunut etupyörästä venttiili juuresta. Toinen kerta oli päätyä risteyksessä rekan alle, joten voi puhua vaaratilanteesta. Nykyisin tuossa risteyksessä on Petäjävedellä ympyrämäinen risteys, ennen pääsi kylän suunnasta suoraan liittymään kahdeksaakymppiä rekkajonoon.
Toisella kerralla tilanne oli suht hallittu hiekkatieajelu. Vauhtia oli vähän ja hiekka pehmeää, niin sai vauhdin pois nätisti. Tässä tapauksessa ulkokumi pyörähti toiselta puolelta vanteelta.
Noissa ei-tubeless vanteissa on matalampi lukkoura, johon renkaan vaijeri/reuna istuu. Sisäsenkaalla ulkokumi ei luonnollisesti voi valua sisään päin, kun sisuskumi on edessä. Siitähän tässä varoitellaan.
-
Pekan laittaman linkin pohjalta on tehty valitettavan monta "sisärenkaatonta" vannetta joissa ei ole rakenteellisesti sisärenkaattomalle renkaalle tarkoitettua vanteen muotoa. Voi olla vaaratekijä.
Otin linkin pois ettei tulisi kiusauksia.
-
Tubeless-vanteen muotoilu pyrkii pitämään renkaan vanteella vaikka ilmat häviäisivätkin.
Tubetype-vannekin yleensä toimii niin kauan kuin renkaassa on riittävä paine. Jos paine
laskee kovin alas, loputkin ilmat karkaa helposti ja irtoaminen voi tapahtua. Siksi tubetype-vanteelle
asennukset vain sisärenkaan kanssa.
Tubeles-vanteen ja -renkaan kyseessä ollessa itse välttäisin sisärenkaan asennusta.
Vasta sitten jos muita vaihtoehtoja ei matkan jatkamiseksi ole.
-
Joskus tuli Transulla ajettua mettään kun oli tarkoituksella matalahko rengaspaine ja mettätiellä maakivi joka löi vanteelle asti. Tilannenopeuttakin toki saattoi olla liikaa....
-
Mulla on Stonessa Stonen vanteet... kiitos vinkistä! täytyy viikonloppuna tutkia asia ja tilkitä vuoto, se on pieni mutta kiusallinen >:(
Moottoripyörällä ajaessa olen välttynyt rengasrikoilta mutta autoilla on käynyt huonommin. Nuorena kossina oli Bemari -67 josta erkani rengas, mukana lähti vanne ja jarrurumpukin... keskiön isosta mutterista meni kierteet ja kyyti oli kylmää :-\
Kuorma-autosta (duuniauto) on räjähdellyt muutamaan kertaan rengas, viimeksi lähti lokasuoja ja takavalot samalla kertaa... kahdeksan kiloa painetta kun purkautuu ripeästi niin jälki on karua...
-
Kunnon rengasrikkoa ei ole omalle kohdalle sattunut ja tämä Stelvion vuoto on vasta toinen tällainen pikkujuttukin. Aiemmin Pegason eturengas vuoti kerran pienen pienestä reiästä, jonka paikkasin ja samalla tein rengasraudalla kaksi uutta reikää, jotka nekin paikkasin ja vasta sitten vuoto lakkasi.
Pittäisköhän vaihtaa ne o-renkaat siihen Stelvion vanteeseen ennen kuin tekee mitään muuta... On näjemmä OR2025.
-
Näin mää tekisin. Ja tosiaan jotain kuivumatonta voiteluainetta kaveriksi. Olisi varmaan parhaat mahdollisuudet onnistua, kun ei kuivana laita.
-
O-renkaat vaihdettu silikonirasvan kera ja rengas paikallaan eikä ole enää vuotanut eikä vuoda. Pysyis ny ilma vaan gummissa etes sen aikaa kunnes uutelleen tyhjenee.