Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Markus Akseli - Huhtikuu 24, 2016, 11:22:53 ap

Otsikko: Vauhtipyörän kevennys ja tasapainotus?
Kirjoitti: Markus Akseli - Huhtikuu 24, 2016, 11:22:53 ap
Olen hahmotellut isolohko guzzin (T3 -79) vauhtipyörän + startin hammaskehän kevennystä samalla reseptillä kuin guzzipower(piste)com tarjoaa. Vauhtipyörän hitausmassa tippuu n. puoleen alkuperäisestä ja painosta tippuu n. kolmas osa. Muutoskoneistus on suunniteltu 3D CAD:llä ja työ on tarkoitus suorittaa CNC jyrsimellä asiansa osaavan konepajan toimesta.

Nyt koneistajan kanssa asiasta keskusteltuani vaikuttaa siltä, että työn hintaa olennaisesti kasvattaa tasapainotus. Johtuen guzzin vauhtipyörälle sopivan tasapainotuspyöritysakselin tekemisestä työtä varten.

Onko täällä kohtalotovereita, joilla on kokemusta kyseisestä operaatiosta ja tasapainotuksen tarpeellisuudesta, nimenomaan tarkoilla CNC-koneilla tehtyjen kevennysten yhteydessä? (katso alla pyörän tiedot)

Toinen kysymys on, että onko täällä kiinnostuneita teettämään sama muutos omalle vauhtipyörälleen + hammaskehälle? Etenkin tasapainotuksen osuus hinnasta tulisi alas kun päästäisiin jakamaan työkalukustannukset.

Ko. pyörä on hiukan viritetty: oma massa kevennetty alle 200 kg:n, iskutilavuus 850 -> 950 (9,5:1), nokka HMB D8.1, hammaspyörä jakopää ja 36mm kaasuttimet. Pyörä on pääasiassa perus katukruisailu ja reissukäytössä, joten kierroksia ei normaalisti paljoa yli 6000rpm käytetä. Kampiakselia ei ole tällä kertaa tarkoitus tasapainottaa, uudet 88mm männät ovat HMB:n setti, joiden massa sovitettu samaksi vakio 83mm mäntien kanssa.

t.Markus
Otsikko: Vs: Vauhtipyörän kevennys ja tasapainotus?
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 24, 2016, 12:05:32 ip
Jos kyseeseen tulisi kimppatilaus, minkälaisiin summii  olisi syytä varautua?
Otsikko: Vs: Vauhtipyörän kevennys ja tasapainotus?
Kirjoitti: millegt - Huhtikuu 24, 2016, 13:33:21 ip
saisko vanhasta kampurasta tehtyä edukkaammin niitähän saattaa olla jollain nurkissa
Otsikko: Vs: Vauhtipyörän kevennys ja tasapainotus?
Kirjoitti: Markus Akseli - Huhtikuu 24, 2016, 14:34:06 ip
Jos kyseeseen tulisi kimppatilaus, minkälaisiin summii  olisi syytä varautua?

Katsotaan kuinka monta kiinnostunutta saadaan kasaan, vaikka ensi viikon torstaihin mennessä (olen reissun päällä siihen asti) niin juttelen koneistajan kanssa tarkemmin hinnasta.
Otsikko: Vs: Vauhtipyörän kevennys ja tasapainotus?
Kirjoitti: Markus Akseli - Huhtikuu 24, 2016, 14:43:01 ip
saisko vanhasta kampurasta tehtyä edukkaammin niitähän saattaa olla jollain nurkissa

Tuo voisi olla jollain tapaa sovellettavissa oleva idea, mutta uskon että teettää enemmän työtä kuin yksinkertaisen kaksi olakkeisen akselin sorvaus ja tasapainotus. Originaali kampura käsittääkseni vaatisi lisävastapainot, että se olisi tasapainossa vapaana ilman kiertokankia ja mäntiä. Lisäksi pituus jää lyhyeksi kyseessä olevaan tasapainotuskoneeseen.