Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Timppa1967 - Huhtikuu 23, 2016, 22:18:33 ip
-
Moi,
Brevassa startti rikki. Pyöritti jo viimekesänä oudon hitaasti mutta nyt vain naksuu. Onko kellään tietoa mistä kannattaisi hankkia uusi? Onko tuo vain Guzziin sopiva vai käyvätkö siihen muutkin startit?
-
Tietämäni mukaan Guzziin käy vain Guzzin startti.
Käynnistimoottori on tyypillisesti useimmiten Valeo-alennusvaihdestartti.
Siihen myydään korjaussarjaa mutta nopeinta on vaihtaa uusi käynnistin.
Seuraa kysymys siitä että onko käyty läpi ettei kyse ole akun tehonpuutteesta tai että startti ei saa tarpeeksi virtaa?
Toisinaan voi olla käynnistymisen esteenä myös se että startin päällä olevan solenoidin kärjet ovat palaneet. Seurauksena siitä että on käytetty vajaatehoista akkua tai käynnistinmoottori on jo vanha ja siksi kärjet ovat jo karstoittuneet tai palaneet. Valeon solenoidi ei ole normityökaluilla purettavissa. Mutta on vaihdettavissa.
Jos käynnistinmoottoria haluaa itse ropata niin tästä voi olla apua: http://www.motomatti.fi/2013/04/valeo-kaynnistinmoottorin-tyyppivikoja.html
-
Onko akun tilanne siis tarkastettu? Eli onko vika todella paikannettu starttiin?
-
Valeon startista vielä sen verran että eilen asensin 150.000 km ajetun (2002-mallista ja liki ympärivuotinen käyttö) startin takaisin paikoilleen kun omistajansa oli sitä mieltä että ei kannata toimivaa ryhtyä korjaamaan.
Ennakoiva huolto kyllä pidentää käynnistimen ikää. Puhdistus, alennusvaihteen, laakerien voitelu ja hiilien vaihto 50.000 - 100.000 km välein auttaa.
TunturiTT:n suhteen epäilen vahvasti että kyseessä on enemmän sähkön puute kuin vika. Kun ei tiedä onko ajettu paljonkin ja missä olosuhteissa?
-
Olisi vaan niin klassiset akun hiipumisen oireet. Toki startin likaantuminen hiilipölystä voi sen myös aiheuttaa,mutta siihenkin riittää huolto, ei tarvi köyhtyä koko startin vertaa.
-
Eikös tuo ole sama startti kuin muissakin Guzzeissa? Tarkoitan siis sen olevan yksinkertaisen simppelin huollettavan ilman mitään nykykikottimia.
Startin huolto on helppoa; Muutama ruuvi, ei erikoistyökaluja yms. Perusteellinen puhdistus ja voitelu sekä hiilien uusinta tarvittaessa niin kas, edessä taas tuhansia huolettomia käynnistyksiä... Aikaa saa kulumaan - kun oikein hitaasti tekee ja juo kaffetta välillä - jopa pari tuntia.
Se bendixin niveltappi on sitten paikallaan pyhällä hengellä, joten älä pura lattiakaivon lähellä.
-
Jep. Sama kampe kaikissa.
-
Kyllä ainakin Norgessa on Bosch-merkkinen startti ja epäilen että on muissakin isoissa CARC-malleissa.
Breva 1100:ssa oli Valeo mutta laitoin sen Alkoholipyörään ja Norgen Boschin tilalle. Hiukan ahdas paikkaansa: joutuu laittamaan johdot ensin kiinni ja sitten pujotellaan moottori rungon taa. Mutta niin se on suunniteltu.
California 1100:ssa oli, ainakin osassa malleja, Bosch. Pikkulohkoisissa on ollut vuosien mittaan useita eri merkkisiä startteja: Lucas, Bosch ja Valeo ja vielä niin että mallisarjan kesken saattoi merkki vaihtua.
Toki niitä on varmaan vaihdeltu muutenkin jälkeenpäin.
Joskus tein vertailua: http://www.motomatti.fi/2014/11/kaynnistinmoottoripaiva.html
Jatkoa edelliseen: http://www.motomatti.fi/2012/03/moto-guzzin-kaynnistinmoottorien.html
Hommaa pitäisi jatkaa mutta ei nyt satu olemaan pikkulohkoisia tallilla.
Mutta lähes malliin kuin malliin on Valeo varma valinta. Vain isolohkon 5-vaihteisen vanhemmalla vapaavalon kytkimellä varustettuihin varauksella. Mutta viimeksi eilen sovitin yhden paikalleen muokkaamalla vapaavalon kytkimen kiinnitystä.
-
Mutta kuten aiemmin oli puhe, kaikki startti käy kaikkiin (no loop-runkoisesta en tiedä). Siis isolohkoihin ja pikkulohkoihin. S-D:n mukaan 2005 eteenpäin on tullut jotain muutosta.
-
Kun en tiedä tätäkään... Vaikka startin valmistaja / tyyppi / nimi vaihtuu, niin eikös sen vehkeen huolto edelleenkin ole suht. yksinkertainen? Ei niissä kai ole mitään hienomekaniikkaa tai miniatyyriosia? Pärjää siis tavallisin työkaluin ja tavallisella järjellä... Vai?
-
Pärjää. Tuon alennusvaihteen rakenteesta en tiedä, mutta sitä tuskin tarvii muutenkaan rukata.
-
alennusvaihteen rakenteesta en tiedä, mutta sitä tuskin tarvii muutenkaan rukata.
Tuo alennusvaihde Valeossa on tyypillinen vaivan paikka kun startin teho on heikko.
Melko monessa tapauksessa on moottorin ja alennusvaihteen välinen suojalevy päässyt irtoamaan ja vaseliiniin on sekautunut pölyä ja kankea vaihde syö voimaa.
Listasin tyypillisimpiä Valeon vaivoja yhteen artikkeliin: http://www.motomatti.fi/2013/04/valeo-kaynnistinmoottorin-tyyppivikoja.html
Bosch-merkkisistä voi pienellä vaivalla purkaa myös solenoidin mutta Valeosta ei. Tosin olen valmistanut työvälineen sen purkamiseen ja toisen uudelleen kokoonpanoa varten omaan käyttöön.
-
Oman Nevadan 17 vuotta ja noin 30 000 km nähneen startin juuri avasin. Kiinnityspultit olivat ryytyneet tosi kovin kiinni. Ei mitään isoja murheita. Likaa tietysti melko paljon ja hieman ruostumista tuossa takakannessa ja hiilien painejousissa. Vettä on saanut sisäänsä eikä ole siitä tykännyt. Taas poiki kysymyksen kokeneemmille. Saako tuon hiilisillan (onkohan oikea nimi tuolle muoviosalle ?) jotenkin ehjänä irti, jotta voisi tuon startin takapäänkin kunnolla siivota ? En sitä tohtinut oikein kovasti rutistella kun arvelin sen helposti menevän päreiksi.
-
Kiitos vastauksista. Startti rikki. Otin irti eikä jaksa pyörittää kunnolla edes itseään. Ilmeisesti laakerivika koska akselissa monen mm välys. Solenoidi kunnossa. En ole ennen avannut. Nyt pitäisi saada se akseli ulos sieltä. Tiukassa.
-
Startti on Valeo D6RA260. EBaysta saa uuden 163e. Eräs mp korjaamo lähetti tarjouksen 480e.... Yritän nyt kuitenkin korjata.
-
Stein-Dinse:llä on Valeon uusi startti 219e.
Aviamo 149e.
Forza 165,26e.
Noi on heti saatavilla.
Kunnostettujakin on n 100e ylöspäin, mutta "delay possible", eli saattaa kestää pitkäänkin.