Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Vaiska - Huhtikuu 21, 2016, 15:42:35 ip

Otsikko: Nevadan öljymäärän tarkistus
Kirjoitti: Vaiska - Huhtikuu 21, 2016, 15:42:35 ip
Pikakysymys:
Kun katsotaan Nevadan moottoriöljyn määrää, pitääkö mittatikku ruuvata kiinni vai ei. Ohjekirja ei ota kantaa asiaan. Californiassa ruuvataan, joten olisi loogista, että näin olisi Nevadassakin. Tuli vaan mieleen, että italialainen insinööri ei välttämättä ollut paikalla, kun logiikkaa aikoinaan jaettiin.
Otsikko: Vs: Nevadan öljymäärän tarkistus
Kirjoitti: GuzGuz - Huhtikuu 21, 2016, 17:00:47 ip
Ruuvataan, ainakin aikoinaan omassani.
Näppärästi tikkuun saa merkin toisellekin vaihtoehdolle.
Nevadassa on tärkeää ettei öljyä ole liikaa.
Otsikko: Vs: Nevadan öljymäärän tarkistus
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 21, 2016, 17:44:59 ip
Joo, se etsii kyllä reitin ulos moottorista. Mulla pullahti nokka-akselin stefa.
Otsikko: Vs: Nevadan öljymäärän tarkistus
Kirjoitti: Pekka - Huhtikuu 21, 2016, 17:55:34 ip
Olen tarkastanut NTX750 moottorin öljymäärän heti ajon jälkeen, moottorin ollessa lämmin.
Ohjekirjan ja Workshop manuaalin, mikä kattaa Nevadat 350, 750, 750SP, Targa750, 750NTX ja
750X mukaan tarkastus tehdään kun moottori on käynyt muutaman minuutin.
Lähtökohta on tikku kiinni ruuvattuna.
Otsikko: Vs: Nevadan öljymäärän tarkistus
Kirjoitti: Vaiska - Huhtikuu 21, 2016, 18:22:47 ip
Eli insinööri oli paikalla. Kiitos vastauksista.
Otsikko: Vs: Nevadan öljymäärän tarkistus
Kirjoitti: Hajakenttä - Huhtikuu 22, 2016, 18:10:02 ip
Olen eri mieltä. Minulla on 2011 Nevada Anniversario, jonka ohjekirja on myös Classicille. Siinä sanotaan aivan selvästi:

ENGINE MUST BE WARM TO CHECK OIL LEVEL. THE DIPSTICK MUST BE INSERTED BUT NOT SCREWED IN...

IF YOU CHECK LEVEL WHEN THE ENGINE IS COLD, OIL LEVEL COULD TEMPORARILY DROP BELOW THE "MIN" MARK.

THIS SHOULD NOT BE CONSIDERED A PROBLEM PROVIDED THAT THE ALARM WARNING LIGHT AND THE ENGINE OIL PRESSURE ICON DISPLAY DO NOT TURN ON SIMULTANEOUSLY.

CAUTION:
DO NOT IDLE THE ENGINE WITH THE VEHICLE AT A STANDSTILL TO WARM THE ENGINE AND BRING THE OIL TO OPERATING TEMPERATURE.

PREFERABLY CHECK THE OIL AFTER A JOURNEY OF AFTER TRAVLLING APPROXIMATELY 15 km IN EXTRAURBAN CONDITIONS (ENOUGH TO WARM UP THE ENGINE OIL TO OPERATING TEMPERATURE).

The difference betveen MAX and MIN marks is approx. 400 cm3 (4 dl)

The oil level is correct when it is close to the MAX mark.

Kuten huomataan, Luigi oli paikalla ja teki öljyntarkastuksesta tiedettä. Olen myös kokemusperäisesti pannut merkille, että öljynpinnan korkeus on mitä sattuu milloinkin olemaan. Tuo ohje pitää siis paikkansa. Sen näennäisesti pikkumaisen opastuksen mukaan kun toimii ei tule yllätyksiä. Kannattaa myös huomioida, että öljytikku on vinossa asennossa öljypintaan nähden ja sille ei ole mitään ohjainta. Sillä saa mitä vaan arvoja kun sopivasti vispaa. Täytyy tehdä sellainen suora pisto. Pyörän pitää myös olla pystusuorassa, eikä sivutuella vinossa. Olen joskus miettinyt: mitähän tapahtuu jos pyörivän moottorin öljytikkua menee ronkkimaan? Mihinkähän se osuu?
Otsikko: Vs: Nevadan öljymäärän tarkistus
Kirjoitti: Camn - Huhtikuu 22, 2016, 19:50:28 ip
Osaa se Italian poika (tai tyttö) muuttaa tapojaan kesken mallisarjan, tässä aikaisemmin esillä ollut vastaava esimerkki:
"
TEKNINEN TIEDOTE NR.001-2006/16.02.2006, MALLI: California 1100, Euro 3, (Classic, Touring, Vintage), kaksoissytytys
ASIA: Öljytason tarkastus
Tällä kiertokirjeellä informoimme teitä siitä, että öljytason korkeuden tarkistustapaa on muutettu yllämainittujen ajoneuvojen kohdalla. Tarkastakaa öljyn korkeus, kun moottori on ensin käynyt muutamia minuutteja. Asettakaa mittatikku (”laippa A”) öljyntäyttöaukkoon, MUTTA ÄLKÄÄ KIERTÄKÖ SITÄ POHJAAN päinvastoin tähänastiseen menettelytapaan nähden, jolloin mittatikku kierrettiin täysin pohjaan.
Ystävällisin terveisin, Piaggio S.p.A. asiakaspalvelu,  Moto Guzzi
"
Otsikko: Vs: Nevadan öljymäärän tarkistus
Kirjoitti: GuzGuz - Huhtikuu 22, 2016, 20:31:11 ip
Joo, kuinka vaikea laji on todeta että sopiva määrä öljyä.?
Ei olisi paha rasti viilata tikkuun merkki kierrettynä, ilman kiertämistä ja vaikka sivutuella asennot.
Paitsi että pitäisi vielä pähkäillä mikä merkki tarkoitti mitäkin..
Guzzit harvemmin hävittää öljyjä jos muuten terve machina, eikä vuotoa jossain.
Laittaa suositeltu määrä vaihdossa, niin ei asiaan tarvinne puuttua kun tarkistuksen osalta.

Calin ne mustat röpöiset muovitikut (2001-jotain) on oma lukunsa, niistä ei Erkkikään oikein näe kunnolla milloin sopivasti.
Täytyis muuttaa alumiiniseen, vaalea tikku kertoo paremmin.

Otsikko: Vs: Nevadan öljymäärän tarkistus
Kirjoitti: Pekka - Huhtikuu 22, 2016, 23:45:54 ip
Tapahtunut öljyntarkastuksessa muutos jossain vuosimallien 2006 ja 2009 välillä. Ei näistä
voi näköjään varmasti sanoa mutta 2006 ohjekirjassa tikku vielä ruuvataan pohjaan,
2009 ja uudemmissa ei ruuvata. Molemmissa on sama öljymäärä mutta eri öljysuositus.
Tikkukin näyttäisi olevan sama.
Tuliko 2009 uusi malli ,uudella rungolla ja moottorin asento muuttui? Vanhoja
tikkuja varasto pullollaan, edullisena ratkaisuna muutettiin öljyn tarkastusmenetelmää?
Otsikko: Vs: Nevadan öljymäärän tarkistus
Kirjoitti: Breeze - Huhtikuu 23, 2016, 10:41:57 ap
Osaa se Italian poika (tai tyttö) muuttaa tapojaan kesken mallisarjan, tässä aikaisemmin esillä ollut vastaava esimerkki:
"
TEKNINEN TIEDOTE NR.001-2006/16.02.2006, MALLI: California 1100, Euro 3, (Classic, Touring, Vintage), kaksoissytytys
ASIA: Öljytason tarkastus
Tällä kiertokirjeellä informoimme teitä siitä, että öljytason korkeuden tarkistustapaa on muutettu yllämainittujen ajoneuvojen kohdalla. Tarkastakaa öljyn korkeus, kun moottori on ensin käynyt muutamia minuutteja. Asettakaa mittatikku (”laippa A”) öljyntäyttöaukkoon, MUTTA ÄLKÄÄ KIERTÄKÖ SITÄ POHJAAN päinvastoin tähänastiseen menettelytapaan nähden, jolloin mittatikku kierrettiin täysin pohjaan.
Ystävällisin terveisin, Piaggio S.p.A. asiakaspalvelu,  Moto Guzzi
"


Tuossa ei sanota, että moottori pitää sammuttaa öljymäärätarkastuksen ajaksi... ;D