Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: ei talvikunnossapitoa - Huhtikuu 18, 2016, 14:21:04 ip
-
Kyl mä rupeen oleen ihan pihalla nykysysteemeistä. Nyt on alkamassa ykköstiellä sekä kehä ykkösellä ja kolmosella kokeilu jossa tienkäyttäjät välittävät toisilleen älypuhelimella tietoa kelioloista ja onnettomuuksista ym häiriöistä. No kyl niit peräänajoja ja naapurikaistalle valumisesta johtuvia kolareita voi sitte tietty tullakin vielä enemmän joten tulee tarpeeseen... Hei ihan tosi, eihän moottoritiellä eikä kehilläkään voi ees pysähtyy joten miten siellä työpöytien takana on ees teoriassa nää ilmottelut ja lukemiset aateltu turvallisesti ja laillisesti hoidettavan?
Ja mukana kehityksessä olivat karttapalvelu Here, Liikennevirasto ja
LIIKENTEEN TURVALLISUUSVIRASTO TRAFI !!!
Joten niinku aikanaan yhessä tv-sarjassa sanottiin Hey, be careful out there!
-
Katsos kun joku on keksinyt huiman idean. Ja juossut ympyrää asiasta. Eikä kukaan ole uskaltanut "asettua kehitystöä vastaan", vaikka ehken onkin huomannut asiassa olleita kummallisuuksia:
- Ajaessa ei saa näpälöidä puhelinta
- Moottoritiellä ei saa tällaisen takia edes pysähtyä
- Pienemillä teillä saa pysähtyä - ja tehdä ruuhkaa
- Töihin kiire - enpäs pysähdy
- jne.
Asia on oiva esimerkki siitä, mitä elävästä elämästä täysin vieraantuneet nettihipit ja ohjelmistomenninkäiset puuhastelevat. No, kai se on sitä Stat-up -yrittämistä tms. Hypeä. Eivät taida oikeisiin töihin edes kyetä...
-
Olen antanut itseni ymmärtää että elämä on muualla kuin ihmisen ympäristössä; se on siellä somessa.
Siinä ei ole mitään ihmeellistä että teini ei tunnista ympäristöään kun lääpiskelee somevälinettään mutta että keski-ikäinen perheenäiti karjuu muksuilleen olemaan kunnolla ja hiljaa kun äiti tekee päivitystä marketin käytävällä kun on löytänyt "ne oikeat" kengät. Vielä suhteellisen vaaratonta mutta varsin oireellista.
Liikenteessä on aivan normaalia että samaan aikaan ajaessa tehdään jotain muuta koska se vain on mielenkiintoisempaa kuin 120 km/h moottoritiellä.
Kaveri oli kyydissäni taannoin ja taskussani soi puhelin. En reagoinut siihen mitenkään koska ajoin. Kaveri hätäili että jos se on jotain tärkeää, vastaa ihmeessä! Sanoin ajavani enkä ole silloin vastaanotolla oli tärkeää eli ei. Jos on tärkeää niin se soittaa uudestaan. Jos ei, niin mitä väliä.
Usein käy sillä tavalla että juttelen tuttavan tai jopa kaverin kanssa ja hänen puhelimensa ilmoittaa viestin tai puhelun saapuvaksi. Silloin kuulen lauseen: hei mä vastaan tähän tää on tärkeää. Ja kääntää selkänsä. Yleensä lähden kävelemään sanomatta mitään. Koska meidän nenäkkäin keskustelumme ei ilmeisesti ollut niin tärkeää. Jopa kaupan myyjä on ottanut puhelun vastaan vaikka olin kaupanteossa hänen kanssaan. Vaihdoin liikettä.
Pari kertaa olen hermostunut ja napannut puhelimen toisen kädestä ja heittänyt järveen, ojaan tai ikkunasta kuudennesta kerroksesta ulos. Loppuu se jauhaminen minun ajallani.
Olen jo siinä iässä että olen selvillä aikani rajallisuudesta ja siitä mihin sen käytän. En vartoilemaan kun muilla on asiaa muille. Pitäkää itsekkäänä mutta varokaa puhelintenne seuraavaa sijaintipaikkaa.
-
Just. Joka minun kommunikointivälineeseen tuolla tavalla kajoaa, saa varautua lentämään itse perässä.
En käytä puhelinta juurikaan ajon aikana, edes handsfreenä. Vaikuttaa minun mielestä liikaa ajoon ja siihen keskittymiseen.
-
Puhelin lähtee keneltä tahansa tietyillä ehdoilla jotka minä määrittelen. Tähän asti käytetyn puhelimen hinta on ollut muutamasta kympistä ylöspäin. Useimmat ovat ottaneet vakuutuksesta rahat vaikka ovatkin ensin kiukutelleet. Olen sentään ensin varoittanut.
Väkivallalla uhkaaminen on keskenkasvuisten juttuja.
-
Kaverilla on purjevene, mutta purjehduskaverit on vähissä.
Siellä veneessä on nimittäin melko totaalinen kännykkä ja muukin digitaalikielto.
Toki puhelin saa olla mukana, mutta sitä ei saa käyttää kuin silloin, kun köli on mastoa ylempänä...
Mutta asiaan.
Onhan tuo jatkuva kännykkään vilkuilu tehnyt (ainakin osasta) ihmisistä semmoisen herkästi liikahtavan ja vähän semmoisen hätäisen oloisen.
Mitä ihmettä siellä kännykässä tapahtuu, että sitä pitää sormella hangata vähän väliä.
Jos joku on kuollut, niin se puhelin soi ja jos tarkemmin miettii, niin silloin ei ole enää kiire...
Itse liikun nykyään yhä enemmän kodin ulkopuolella ilman puhelinta ja helposti voi olla päivän rätkäilemässä, niin että puhelin on kotona.
Ehkä se puhelin saattaisi olla useammin mukana, jos se ei olisi 10-vuotias Nokia ilman nettiä...
Olen joskus kaveriporukassa ottanut maasta litteän kiven tai jonkun muun vastaavan esineen ja alkanut sillä pelaamaan vihaisia lintuja omilla äänitehosteilla.
Yleensä siinä vaiheessa muilla on mennyt puhelimet taskuun.
Oletteko muuten seuranneet mitä tapahtuu, kun rätkäporukka pysähtyy tauolle?
Lähes jokainen kaivaa sen älyttömän luurin ja ekana hipelöidään se ja sitten vasta aletaan höpöttämään, mutta se höpötys tapahtuu samaan aikaan sen luurin hyväilyn kanssa, eli tehdään kahta asiaa keskittymättä kumpaankaan.
-
Lähes jokainen kaivaa sen älyttömän luurin ja ekana hipelöidään se ja sitten vasta aletaan höpöttämään, mutta se höpötys tapahtuu samaan aikaan sen luurin hyväilyn kanssa, eli tehdään kahta asiaa keskittymättä kumpaankaan.
Näin pyrkii käymään vallankin alle nelikymppisten osastolla.
Asiansa joutuisi selittämään toisenkin kerran kun ei tajunta ole mukana täydellä teholla.
Tavatessa kavereita on myös somepäivitysten aika: otetaan kuvia ja laitetaan tekohauska lause kuvan mukaan ja sitten lähetetään se kaikkien peukuttajien nähtäväksi. Valittavasti joudun usein kuvaamisen uhriksi. Siksi vältän nykyään yleisiä motoristien viikko- ja iltatapaamisia.
Henkilön arvo ikään kuin jalostuu kun se on jossain mediassa nähtävissä. Julkimon seuraan pääseminen ja sen tilanteen kuvaaminen someen on vielä suurempi juttu. Tyhjäpäiden ja heikkoitsetuntoisten vouhkausta.
-
Puhelin lähtee keneltä tahansa tietyillä ehdoilla jotka minä määrittelen. Tähän asti käytetyn puhelimen hinta on ollut muutamasta kympistä ylöspäin. Useimmat ovat ottaneet vakuutuksesta rahat vaikka ovatkin ensin kiukutelleet. Olen sentään ensin varoittanut.
Väkivallalla uhkaaminen on keskenkasvuisten juttuja.
En toki uhkaa väkivallalla; jos kosket minun puhelimeen, kosken sinuun. Itse saat päättää kosketuksen voiman.
-
Pidän henkilökohtaista koskemattomuuttani arvossa. Jos se ei ole ympäristölle selvää niin omapa on syynsä. Kännykkä on henkilökohtaista omaisuutta ja siihen kajoaminen on korkeintaan näpistys tai lievä varkaus tai ilkivaltaa. Asiasta selviää sakoilla eikä kenenkään välitöntä turvallisuutta ole uhattu toimestani. Aggressioihin olen törmännyt mutta vain uhkauksien tasolla.
Minulla kieltämättä on taipumusta välittömään aggressioon mutta olen pystynyt, useimmiten, kanavoimaan sen elottomaan kohteeseen. Kuten typeryksen kännykkään. On muuten hienoa seurata kännykän kaunista heittokaarta ja kännykän omistajan ilmettä. Se kieltämättä antaa tyydytystä.
-
Käykääpä katsomassa Yle: Tämä on minun Suomi -tekoni,Katso 18 ideaa.
Historioitsija Teemu Keskisarja puhuu täyttä asiaa: Lopetetaan yhtenä päivänä internetissä vetelehtiminen.
Työpaikallani olen kysellyt työkavereiltani ovatko tehneet nettiriippuvuus testin. Kysymys herättää ärtymystä...heheh.
Liikun paljon ilman kännykkää ja en yleensä vastaa vieraisiin numeroihin. Haluan omaa aikaa enkä jatkuvasti olla
kaikkien käytettävissä. Herättää puhelinriippuvaisissa ärtymystä.
-
Nettiriippuvuus, someriippuvuus ja puhelinriippuvuus ovat kolme eri asiaa..
-
Pitää kyllä muistaa millainen rutina on noussut siitä kun esim. Gruppon sivut ovat olleet hetken kanttuvei, tai muuten hitaalla ...
Ei me vanhanaikaiset, vanhanaikaisilla moottoripyörillä ajavatkaan ihan puhtaalla kaulalla olla maailmanmenoa ja internettiä jeesustellessa. ;D
-
>> Jopa kaupan myyjä on ottanut... <<
MM: Joskus oli Vikkulan kauppa Hämeenkadun yläpäässä. Siellä oli kassatytöllä tapana pitää luuria olkapäällä ja puhua työn lomassa pää vinossa.
No taas kerran kun tämän huomasin, niin kasasin aivan hillittömän tavaramäärän hihnalle ja tokaisin: "Ai anteeksi" En huomannutkaan, että olet puhelimessa. En tohdikaan häiritä."
Jätin tavarat siihen kasaan ja lähdin pois.
Suraavalla kerralla ei tyttö katsonutkaan puhelinta kohti - mutta muisti näköjään minut... Ja minä hihittelin itsekseni...
-
millainen rutina on noussut siitä kun esim. Gruppon sivut ovat olleet hetken kanttuvei
Mainio huomio. Nyt jäivät kaikki kiinni.
-
Olihan joskus ennen vanhaan hyvään aikaan sellainenkin käsite kuin hyvät tavat. Aikuisille en niitä yleensä opeta, koska siitä seuraa taas lisää huonoja tapoja. Joillekin minulla on ollut ja on yhäkin kasvatusvelvollisuus. Heille olen yrittänyt opettaa huomaavaisuutta ja kanssaihmisten kunnioitusta. Valitettavasti olen itse joskus hiukan huonotapainen, mutta yritän parhaani mukaan tehdä kuten äiti opetti.
Joskus oli lankapuhelimet, ja niitä oli suht harvassa. Oli eräänlainen moraalinen velvollisuus vastata puhelimeen kun se soi. Oli hyvin epäkohteliasta antaa puhelimen soida ja olla vastaamatta. Kauppaliikkeissä ja vastaavissa sellainen olisi myös alentanut myyntiä. Kuitenkin kävi niin, että asiakkaat alkoivat tulla kärttyisiksi kun joutuivat odottamaan palvelua väliin tulleen puhelun vuoksi. Sitten keksittiin kännykät ja tilanne meni mahdottomaksi. Keksittiin erilaisia pimpelipompeli ja huonon musiikin sovelluksia, ja saatiin asiakas odottamaan puhelimeen vastaamista. Siitäkin kuitenkin alettiin ärsyyntyä. Kun työvoimaa ei voi pitää palkattuna pelkästään puhelinta päivystämään, oli pakko hyväksyä kohteliaat anteeksipyynnöt ja yrittää puhua lyhyesti. Pian opittiin myös hyväksymään puhelimitse tehdyt palvelut tasa-arvoisina ja järjestelemään kohteliaasti palvelut tulojärjestykseen. Jos sitä ei hyväksy, ei pidä sitten myöskään valittaa, että puheluihini ei vastata. Puhelimitse tehtävä myyntityö kasvoi mahdottomuuksiin ja oli välttämätöntä kehittää niille tehokkaita suodattimia, ja samalla romutettiin sekin työmahdollisuus. Sitkeimmät sissit sitäkin vielä yrittävät. Jos käyttää suodattimia ei tarvitse öykkäröidä työtään tekeville ihmisille. Tuntemattomaan numeroon vastattuani olen joskus myös yllättynyt iloisesti. Kieltämättä olen kyllä joskus syyllistynyt öykkäröintiin kääntämällä selkäni keskustelukumppanille hänen vastattuaan puhelimeen, pyytämättä sitä anteeksi. Äitini tulisi hyvin surulliseksi, jos vielä eläisi, jos ottaisin jotain joltain ilman lupaa, tai jos edes huonolla käytöksellä pahoittaisin jonkun mielen. En edes ymmärrä, mitä tuollaisella kännykän nappaamisella on saavutettavissa. Ainakaan sillä ei kukaan opi paremmille tavoille. Saattaa jopa menettää ystävän. Hyviin tapoihin kyllä voi aivan hyvin sisällyttää kohteliaan toivomuksen, että hoitaisimmeko tämän asian ensin loppuun ja ottaisitko tuon puhelun sitten uuteen käsittelyyn. Tai toisin päin – sanoa, että ole hyvä vaan ja vastaa puhelimeen. Ja onko tämä someraivo, siis raivo kaikkea somea ja kännyköitä kohtaan, todella tarpeellista tai edes oikeutettua. Seuraavaksi tulee esineiden internet. Sitten tulee asioiden internet. Meidän tuntemamme internet katoaa parissa vuodessa kuin särki katoaa särkiparveen. Kehitystä vastaan kapinointi on taantumusta, sanokoon foliohattuiset mitä vaan.
Aiheeseen mennäkseni, on hyvä tapa noudattaa liikennesääntöjä. Kädet vapauttava puhelin kai on sallittu kuljettajallekin. Itse en voi käyttää sitäkään, kun alkaa tulla virheitä jo vierustoverin kanssa keskustellessa. Kun ei ole sitä moniajoprosessoria. Joukkoistaminen on kai nykyajan eräs muoti-ilmiö. Kun velvollisuuksien hoitaminen ulkoistetaan palvelujen käyttäjille ja kustannettavaksi, se kai alentaa tuotantokustannuksia. Tunnetuin esimerkki lienee kulutushyödykkeiden laadunvalvonnasta luopuminen ja sen perustaminen kuluttajien itsensä tekemiin tavaranpalautuksiin ja takuureklamaatioihin. Voi olla vaikea saada tienkäyttäjiä raportoimaan tieolosuhteista ja ongelmista, ellei se ole äärimmäisen helppoa ja vaivatonta ja ilmaista. Luin jostain, että Galileo satelliittipaikannusjärjestelmä sisältää myös tiedon paluukanavan. Sillä on kai tarkoitus tehdä onnettomuus- ja avunpyyntöilmoitukset automaattisiksi. Niitä laitteita lienee kaavailtu jossain vaiheessa pakollisiksi. Siinä vaiheessa ehkä muutkin ilmoitukset saadaan kulkemaan, tuskin ennemmin.
-
>> Sillä on kai tarkoitus tehdä onnettomuus- ja avunpyyntöilmoitukset automaattisiksi. <<
Joo...tietääkseni sakemannien autoissa tieto menee sakemannien Nothilfezenraliin, josta se välitetään etiäppäin. Ja siinä sitten välitetään ojaanajosta "Läyliäisten Väänteenmäentiellä, lähellä Hyvinkäätä, Eteläisessä Hämeessä". Ja kaikki ilman ääkkösiä... Jippii! :P ;D
-
Nettiriippuvuus, someriippuvuus ja puhelinriippuvuus ovat kolme eri asiaa..
Varmaankin... mutta puhelimella niitä kaikkia nykyisin hoidetaan... ja sillä voi jopa soittaa puheluita ;)
-
Hei ihan tosi, eihän moottoritiellä eikä kehilläkään voi ees pysähtyy joten miten siellä työpöytien takana on ees teoriassa nää ilmottelut ja lukemiset aateltu turvallisesti ja laillisesti hoidettavan?
Luin koko ketjun ja koitan muistaa pitää luurin taskussa joissain tilanteissa :)
No anyway. Mainitsen sellaisesta "sosiaalisesta navigointihärdellistä" kuin Waze.
Waze on kännykkäsovellus, saatavilla ainakin appeleihin ja anteroihin. Waze on liikenteen suhteen ajan tasalla: se tietää missä liikenne tahmaa ja missä kulkee hyvin. Waze tietää liikenteen kulun siitä miten waze-kuskit liikkuvat, automaattisesti.
Lisäksi wazella voi raportoida kolarit, ruuhkat, liikenteen sujuvuutta haittaavat seikat ja muut sen sellaiset, joten muiden waze-käyttäjien suunnitellut reitit ovat "parhaat mahdolliset käytettävissä olevan tiedon pohjalta".
Sovellus on ilmainen, käyttö ei maksa kuin yksityisyydestä sellaisen viipaleen kuin missä olet ajamassa. Jos et halua kertoa waze-systeemille sijaintiasi, et pistä wazea päälle. As simple as that :)
Waze puhuu ohjeet, vaikka suomenkieltä ei osaakaan: teiden nimet lausutaan päin prinkkalaa, "lontooksi", eli periaatteessa voisi pistää äänet napilla tai BT:llä korvaan motskaria ajaessa. Autolla taas luurin telineeseen kojetauluun niin käytettävissä on ihan tavallinen navigointisysteemi, jonka tiedot liikenteestä ovat ajan tasalla.
Waze ei ole ihan huono.
-
Kuka tuota Wazea pitää reaaliajassa ja miten...?
-
Kuka tuota Wazea pitää reaaliajassa ja miten...?
Eikös se tuossa lue: "Waze on liikenteen suhteen ajan tasalla: se tietää missä liikenne tahmaa ja missä kulkee hyvin. Waze tietää liikenteen kulun siitä miten waze-kuskit liikkuvat, automaattisesti."
Waze-sovellukset käyttäjien mobiileissa laitteissa raportoivat sijaintiaan ja nopeuttaan waze-systeemin servereille. Kun serverit sitten suunnittelevat waze-käyttäjille reittejä, ne tietävät missä liikenne vetää, missä se on poikki ja missä se kulkee normaalisti.
-
Valtion liikennevalvontaa vastustetaan loppuun saakka, mutta yksityisille palveluille, jotka voivat käyttää liikkumistietoja ihan miten haluaa, ilman mitään yksityisyyden suojaa, niin niiden annetaan lupa seurata liikkumista.
Tosi fiksua toimintaa...
-
Siitä että, valtio (poliitikot, verottaja, poliisi, sossu...) seuraisivat liikkumista, pitää
olla huolissaan siksi, että se tulee olemaan pakollista ja siitä aiheutuu väistämättä
seurattavalle lisää rahanmenoa. Noista kaupallisista jokainen voi ainakin yrittää
pysyä erossa.
-
Siitä että, valtio (poliitikot, verottaja, poliisi, sossu...) seuraisivat liikkumista, pitää
olla huolissaan siksi, että se tulee olemaan pakollista ja siitä aiheutuu väistämättä
seurattavalle lisää rahanmenoa. Noista kaupallisista jokainen voi ainakin yrittää
pysyä erossa.
Se on totta, mutta mistä tietää kenelle se kaupallinen palvelu myy ne tiedot...
-
Siitä että, valtio (poliitikot, verottaja, poliisi, sossu...) seuraisivat liikkumista, pitää
olla huolissaan siksi, että se tulee olemaan pakollista ja siitä aiheutuu väistämättä
seurattavalle lisää rahanmenoa. Noista kaupallisista jokainen voi ainakin yrittää
pysyä erossa.
Se on totta, mutta mistä tietää kenelle se kaupallinen palvelu myy ne tiedot...
Eniten maksavalle! ;D