Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Huhtikuu 17, 2016, 20:50:39 ip

Otsikko: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 17, 2016, 20:50:39 ip
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016041721432469_uu.shtml
Sanoisin että varsin erikoiseksi menee. Maksat missä ajat.
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: I.H. - Huhtikuu 17, 2016, 21:22:50 ip
Taitaa kohta hengittäminenkin tulla verotettavaksi, että sellaiset edustajat millainen kansa   >:(
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 17, 2016, 21:48:09 ip
Minulla on sellainen kauhean vanhanaikainen käsitys että olen yhtenä veronmaksajana maksanut osani tieverkosta ja uskoakseni moni muu myös. Jos tiet myydään niin siitä pitäisi saada korvaus, vai?
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: Summu - Huhtikuu 17, 2016, 22:22:31 ip
Taitaa kohta hengittäminenkin tulla verotettavaksi, että sellaiset edustajat millainen kansa   >:(

Ei kannata edes vitsillä heittää tuollaisia. Voi olla, että joku poliitikkomulkero lukee tätä palstaa ja saa inspiraation.
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: Breeze - Huhtikuu 18, 2016, 08:04:25 ap
Mie ostan Laitaatsalmen sillat ja alan miljardööriksi ;D
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: Breeze - Huhtikuu 18, 2016, 08:07:31 ap
Minulla on sellainen kauhean vanhanaikainen käsitys että olen yhtenä veronmaksajana maksanut osani tieverkosta ja uskoakseni moni muu myös. Jos tiet myydään niin siitä pitäisi saada korvaus, vai?

Sie oot niin ihanan nostalginen... :D
Nykyään mennään niin, että ensin ostat omalla rahalla jotain ja oston yhteydessä maksat muutakin kuin sen ostoksen.
Sitten siitä omistamisesta pitää maksaa.
Sitten jos erehdyt käyttämään sitä omaisuutta, niin siitä pitää maksaa vielä erikseen.
Jossain tapauksissa joudut vielä maksamaan, kun myyt sen omaisuuden (tämä vaihe on vielä kesken hallinnossa, mutta lähivuosina sitä tullaan voimakkaasti laajentamaan).
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 18, 2016, 08:30:24 ap
Luulisihan sitä jo, että kun ostat asunnon saat asua rauhassa. Ei tietenkään, siitähän pitää maksaa kiinteistöveroa. Aivan päätön rangaistusvero tuokin.
Todennäköisesti, jos tuohon tiehommaan lähdetään, mennään samalla kaavalla; maksat joka tapauksessa verot, että järjestelmä pyörii ja maksat käytöstä, että systeemi maksaa joskus itsensä. Eli artisti häviää aina.
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 18, 2016, 08:56:22 ap
Hienostunutta rosvousta!
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: Vierailija - Huhtikuu 18, 2016, 09:54:13 ap
Ei siinä mitään hienostunutta ole!  ;D

Se on just niinkuin motomatti aikaisemmin kirjoitti: me veronmaksajat olemme nykyisen tieverkon maksaneet, sitten valtio myy sen ja ottaa rahat - ja sitten me veronmaksajat maksamme sen uudelleen ja uudelleen ja uudelleen - maailman tappiin. Aargh!
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: Vierailija - Huhtikuu 18, 2016, 09:57:26 ap
Luulisihan sitä jo, että kun ostat asunnon saat asua rauhassa. Ei tietenkään, siitähän pitää maksaa kiinteistöveroa. Aivan päätön rangaistusvero tuokin.
<snip>

Ei se niin päätön vero ole: kiinteistöveroa ei pääse karkuun Panamaan eli rikkaatkin maksavat sitä.  ;D
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 18, 2016, 10:13:38 ap
Tätähän se on, maksamista maksamisen jälkeen. Valtio hoitaa vielä homman niin, että jos jotain huojennetaan, niin toisaalta otetaan enemmän. Eli siirretään kättä vaan toiseen taskuun. Harmi vaan, että ne taskut on samoilla tyypeillä.
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: LeCa - Huhtikuu 18, 2016, 10:47:27 ap
On muuten hupi seurata miten tuolla toisessa säikeessä käsitelty vene- ja moottoripyörävero hoidetaan Ahvenanmaan osalta.
Olen varma, että heidät uitetaan jollakin verukkeella pois sen velvoitteen piiristä ainakin veneiden kohdalla.
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 18, 2016, 11:34:18 ap
Ahvenanmaa EU:n ulkopuolisena alueena käyttää itsehallintonsa suomaa erilaista verokäytäntöä.
Asia on laaja ja monimutkainen. Siihen perehtyminen saattaa ottaa sen verran aikaa että annan olla. Ei ole siellä lähisukulaisia eikä tonttimaata.
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: kvlm - Huhtikuu 18, 2016, 11:53:34 ap
Veneethän voi -ja kannattaa- rekisteröidä Panamaan niin säästyy veroilta ::)

-KG-
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: Breeze - Huhtikuu 18, 2016, 11:58:34 ap
Veneethän voi -ja kannattaa- rekisteröidä Panamaan niin säästyy veroilta ::)

-KG-

Veneet voi reksiteröidä mihin vaan, joten jos on tuttuja ruåtsissa, niin veneet vaan sinne rekisteriin ja jatkaa täällä verovapaata omistamista...
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: LeCa - Huhtikuu 18, 2016, 12:09:15 ip
Eikös sieltä Ahvenanmaalta jää se sipsitehdas kohta tyhjilleen. Rekisteröidään kaikki Gruppon Guzzit sinne.
Ja miksei talvisäilökin samasta paikasta. Jatkaisi ajokautta kummasti tänne susirajaan verraten.
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: TimoEv - Huhtikuu 18, 2016, 13:09:28 ip
Minulla on sellainen kauhean vanhanaikainen käsitys että olen yhtenä veronmaksajana maksanut osani tieverkosta ja uskoakseni moni muu myös. Jos tiet myydään niin siitä pitäisi saada korvaus, vai?
Isä maksoi lakimääräisesti yrittäjäeläkemaksuja ( YEL ) "vuosikymmenet". Jäätyään sitten eläkkeelle teki ko. paikkaan anomuksen ja sai - kielteisen - päätöksen sekavine selityksineen. Kysyi sitten jos saisi edes ne rahat, jotka oli maksanut, vaikka ei korkoa ja indeksiä huomioitaisikaan. Tähän ei sitten enää hallintoalamaiselle vastattu... Eipä titenkään. Mitäpä sitä virkamiehet rahvaalle alentuisi jotain kertomaan.
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 18, 2016, 22:31:29 ip
Autoliiton mielipide: http://www.iltalehti.fi/autot/2016041821438223_au.shtml
Vahinko vain että Autoliitto on kovin hampaaton toimissaan.
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: Summu - Huhtikuu 18, 2016, 22:48:35 ip
Eiköhän tuo nuijita läpi ennen pitkää. Suomessa tehtiin suuri moka ja hirvitys kun eduskunnan määrävähemmistöpäätöksistä luovuttiin. Niillä pystyi pysäyttämään kaikkein päättömimmät jutut. Samoihin aikoihin muutettiin myös lainsäädännön strategiaa eli jos asia ei mene isona kokonaisuutena läpi, niin viedään sitten vaikka pykälä kerrallaan.
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 18, 2016, 23:00:12 ip
Tuon läpi meno tietää kuoliniskua pikkuteille. Ketään ei kiinnosta perustaa osuuskuntaa tai firman kaltaista pelastamaan pikkutie. Rahan ja vaivan sijoittaminen moiseen tuntuu moneata typerältä ajatukselta.
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 19, 2016, 09:10:18 ap
Lainaus
Ketään ei kiinnosta perustaa osuuskuntaa tai firman kaltaista pelastamaan pikkutie.
Tieosuuskuntia on Suomi väärällään. Ei se ole outo asia. Tosin varsin pienillä teillä kuten tilus- tai mökkitiet mutta ihan kyläteidenkin tasolla.
60-luvun alkupuolella kunnostutettiin tieosuuskuntien teitä sille tasolle että valtion kelpasi ne vastaanottaa. Valtava määrä teitä siirtyi valtion omistukseen ja TVH:n kunnossapidon alaiseksi. 30 vuotta myöhemmin valtio tarjosi rahan kera samoja teitä perustettaville tieohoitokunnille rahan kera. Tietämäni mukaan harvassa paikassa kaupanteko onnistui. Tarjottujen teiden kunnossapito väheni ja laatu kärsii edelleen.

Asian sisältö ei sinällään ole muuttunut. Nyt vain tarjotaan teitä, isompiakin, rahantekovälineiksi niitä ylläpitäville yhtiöille. Aluksi tietysti valtio-ohjauksiselle yhtiölle (kuten tilanne on nyt) mutta siitä jakamalla osuuksia myös pienemmille toimijoille.

Berner on hyvä puhumaan. Katsoin hänen haastattelunsa eilen. Kääntää kyllä helpon oloisesti mustan valkoiseksi ja päinvastoin ylimielisellä "minä tiedän paremmin"-asenteella.
Asiaa on siis valmisteltu jo pitkään eikä pitkään tehdyn valmistelun hedelmiä voi heittää pois vaan ne pitää hyväksyttää kansan valitsemalla eduskunnalla mitä pikimmin. Demokraattisesti.

Se miten tien käytön seuranta tulee suoritetuksi ei ilmeisesti tule olemaan ajoneuvokohtaista vaan henkilökohtaista liikkumisen seurantaa. Berner puhui koko ajan vain autoista eikä liikennevälineistä, kuten olisi pitänyt. Tässäkin on siis se mahdollisuus että joko moottoripyöräilyä rajoitetaan tai menee sama maksu oli sitten millä laitteella tahansa liikkeellä. Berner tosin myönsi että on hankalaa, toistaiseksi, pitää henkilötasoon menevää seurantaa yllä mutta vakuutti tietoturvan olevan sitä tasoa että järjestelmän käyttäjätiedot eivät paljastu ulkopuolisille. Onhan hän asiasta vastuussa oleva ministeri. Joopa joo....
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: gringo - Huhtikuu 19, 2016, 09:16:24 ap
muutaman viikon sisällä minusta tulee ahvenanmaalainen, kun sinne pysyvästi (??) muutan. Saan tuta nuo paikalliset verotuskäytännöt jossain vaiheessa. Sipsejä en syö ja Stallhagen on yläkanttiin hinnoteltua. Onneksi on Eckerö-Line :D
Pääsiäisenä kävin saarivaltakunnassa ja päätin säästää; tartuin punaisen linjan tarjoukseen ja ostin pilkkahintaan viisi keissiä laatuolutta. Ongelmana vain on se että juon aikas lailla enemmän nyt, kun nopeaa vauhtia mataloituva keissipino houkuttelee palkitsemaan itseäni jopa sellaisesta, mikä ei normaaliolosuhteissa niin palkittavaa olisikaan. Säästö jää kulutuksen lisääntyessä marginaaliseksi. Onneksi ei tule alkoholiongelmaa vielä vähään aikaan, kun keisseistä on puolet jäljellä. Miten tämä liittyy tiestön yksityistämiseen, sitä en osaa sanoa.
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 19, 2016, 09:30:54 ap
Ahvenanmaa on mainittu asian yhteydessä muutaman kerran. Kyse oli verotuseroista, siksi kirjoitit.
Kun sinne päädyt voinet kertoa eroista....
Stallhagen on hyvää. Täällä sisämaassa sen verran harvinaista että hinta ei ole ollut nauttimisen esteenä.

Aiheeseen: https://www.youtube.com/watch?v=laebMk_wdMU
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 19, 2016, 09:33:49 ap
Lainaus
Ketään ei kiinnosta perustaa osuuskuntaa tai firman kaltaista pelastamaan pikkutie.
Tieosuuskuntia on Suomi väärällään. Ei se ole outo asia. Tosin varsin pienillä teillä kuten tilus- tai mökkitiet mutta ihan kyläteidenkin tasolla.
60-luvun alkupuolella kunnostutettiin tieosuuskuntien teitä sille tasolle että valtion kelpasi ne vastaanottaa. Valtava määrä teitä siirtyi valtion omistukseen ja TVH:n kunnossapidon alaiseksi. 30 vuotta myöhemmin valtio tarjosi rahan kera samoja teitä perustettaville tieohoitokunnille rahan kera. Tietämäni mukaan harvassa paikassa kaupanteko onnistui. Tarjottujen teiden kunnossapito väheni ja laatu kärsii edelleen.




Juu, mutta tieosuuskunnat hoitavat käytännössä omia, yksityisteitä ja teitä jotka ovat omaan tarpeeseen. Yleisiä teitähän tässä ollaan jakelemassa.
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: LeCa - Huhtikuu 19, 2016, 09:46:36 ap
Tuo motomatin kommentti "Asiaa on siis valmisteltu jo pitkään eikä pitkään tehdyn valmistelun hedelmiä voi heittää pois vaan ne pitää hyväksyttää kansan valitsemalla eduskunnalla mitä pikimmin."  pitää paikkansa.

Edellisen (Kataisen) hallituksen aikana vasemmistoliittolainen liikenneministeri Merja Kyllönen pyöri Jorma Ollilan käsikynkässä näiden ajoneuvojen seurantalaitteiden tiimoilta. Berner latoi aivan samoja teesejä niiden eduista eilen töllössä.
Ministerit vaihtuu mutta ministeriöiden virkamiehet ei. Samat paprut pulpahtaa pintaan kerta toisensa jälkeen ja sitten ne menee lopulta läpi. Vähän Guggenheimin museohanke. Sitäkin on yhtä vaikea upottaa kuin strox-levyä.
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: TimoEv - Huhtikuu 19, 2016, 11:42:45 ap
Ja edelleenkin saa 15v poika T-kortilla ajaa rivitalonkokoista traktoria, jossa on vaikkapa 15t lieterattaat perässä. Yleisillä teillä ja verottomalla polttoaineella.
Joillain se edunvalvonta oli järjestetty hyvin jo 1960-luvulla.
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 19, 2016, 12:29:42 ip
Sitä en ymmärrä, että kateellisina jotkut mainitsevat traktoreiden polttoaineverovapauden. Se on tulonhankkimiskuluja jos mikä. Sitä löpöä nimittäin kuluu, kun tilaa pyörittää.
En myöskään ymmärrä, kun vuoden alussa tuli voimaan nestekaasuvero. Koskee myös trukkien nestekaasua. Joo, ihan hyvä että grillissä käytettävä kaasu saadaan verolle, sehän on silkkaa hupitoimintaa ja niitä pulloja ei montaa kesässä mene.. Mutta esim tehtaissa saa nyt maksaa kympin enemmän pulloa/tankkausta kohti per trukki. Aika arvokasta puuhaa. Verottomana saa 8-10 kuution pönttöä täytellä ja käytellä. Siihen tietenkin tulee säiliön katsastus-, huolto-, ja tankkausjärjestelmäkulut, joita pk-yritysten ei kannata riesakseen ottaa. Eli hyvin menee Suomen maassa.

http://www.tulli.fi/fi/tiedotteet/asiakastiedotteet/yhteiset/as_tiedote_20150605_5/index.html (http://www.tulli.fi/fi/tiedotteet/asiakastiedotteet/yhteiset/as_tiedote_20150605_5/index.html)


edit. linkki lisätty
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: TimoEv - Huhtikuu 19, 2016, 16:02:02 ip
En minä ole maajusseille kateellinen verottomasta polttoaineesta.
Mutta miksi kukaan muu työssään jotain liikennekulkuneuvoa tarvitseva ei saa samaa etua? Miksi liikenteessä pitää olla erityinen e-ajokortti, jos pistää pakun perään kärryn, mutta maataloustraktorin perään saa ripustaa käytännössä ihan mitä vain. Ja puikoissa on 15v poika.
Menihän takavuosina Längelmäellä erittäin rapeasti metsään 15v pojan ajama rakvaattori - sellainen hirsitalon kokoinen - perässään 15t lietelantakärry. Ja kaikki luvallisesti.
Paras lapseni joutuu suorittamaan jos jotain direktiivi- ja ammattikortteja ajaessaan pientä jakeluautoa Hesan keskustassa.
Ja tankkaa verollista dieseliä...

Maajussi menee kirkonkylälle markettiin traktorilla, eikä kukaan kysele mitään veroja puhumattakaan työsuhdeajosta. Mutta Espoossa työnantajan tukema bussilippu, 10€ kk, on verollista tuloa. yrityksen käytössä oleva farmariauto on varustettava todisteellisesti ajopäiäkirjalla, jottei sitä veroteta kenenkään autoetuna. Maatalousyrittäjä ajelee 150k€ rakvaattorilla viinakauppaan ja vähentää verottoman polttoaineen maatalouskuluin. Parkkipirkko käy työautolla kaupassa joutumatta maksamaan veroa.
Maatilat ovat vapautettu kiinteistöverosta. Jokainen muu kyläläinen maksaa töllinsä osalta ao. veroa.

Kyse ei ole kateellisuudesta, vaan kansalaisten eriarvoisesta kohtelusta verottajan taholta. Ja nyt päättäjät askartelevat joidenkin taksilupalappujen kanssa tai veneiden verosta. Kohta varmasti tulee suksivero, selkäreppuvero, kävelysauvavero, laajakaistankäyttövero, internetvero, Facebook-vero ja erityisesti voitaisiin verottaa katusoittoa ja karaokea...

Jaa...minäkö katkera...  :P  ;)
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: Vierailija - Huhtikuu 19, 2016, 17:40:55 ip
Ja edelleenkin saa 15v poika T-kortilla ajaa rivitalonkokoista traktoria, jossa on vaikkapa 15t lieterattaat perässä. Yleisillä teillä ja verottomalla polttoaineella.
Joillain se edunvalvonta oli järjestetty hyvin jo 1960-luvulla.

Tästä on joissakin pitäjissä tullut ongelmaa, kun juniorit tulevat kouluun traktoreilla... ei riitä parkkipaikat.  ;D

BTW käytännön ratkaisu ns. mopoauto-ongelmaan on antaa auton ajokortti 16-vuotiaalle - jos se käy USA:ssa, käy myös Suomessa (vai onko Suomessa niin paljon vilkkaampi liikenne?) - ei tarvita mitään kepulikonsteja (kuten ns. EPA-traktoreita yms.).
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 19, 2016, 18:48:22 ip
Timon esimerkki vähän ontuu, kun tuo traktori ei ole Maajussille pääasiassa kulkuneuvo, vaan työkalu. Hän ei siirry sillä työpaikalle, kuten on bussin kohdalla kyseessä. Sillä, että maajussi tekisi tunnollisesti kaupassa käynnilleen erillisen lupahakemuksen polttoöljyn käytöstä, ei valtion kassaa korjattaisi. Ei sillä traktorilla aikuinen ihminen kovin paljon hupia viitsi pyörittää. Kokemusta on ihan näistä tuoreemmistakin.
Mitä tulee tuohon vetämisasiaan, sillä traktorilla ei 15 vuotias saa vetää kahdeksaakymppiä traktorilla, kuten pikku eellä, vaan 40:ä.
 Traktori on veto-ja työkone jolla on tarkoitettukin tehdä töitä. Oletus, että ne 15 vuotiaat, jotka isoja kärryjä vetävät, on että he myös homman osaavat. He eivät ole kylillä räkiviä, pleikkariameeboja, vaan todennäköisesti ajaneet traktorilla heti kun jalat ovat ylettyneet polkimille. Näin oli ainakin omassa nuoruudessa.
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: Ikkala - Huhtikuu 19, 2016, 19:35:40 ip
En minä ole maajusseille kateellinen verottomasta polttoaineesta.

Vaan siitä paskan kuskaamisesta? Vaiko ihan vaan pelkällä traktorilla ajamisesta?

Tuu käymään niin järjestetään vaikka molemmat, kai sitä jostain sontakärryn saa lainalle. Ja sitä sontaa. Mutta vaan pellolla, ei parane mennä tielle väriaineet tankissa, hupiajelulle. Samalla kun käyt niin voin näyttää ne kiinteistöverolaput. Oikeepa sekin harhaluulo samalla.
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: viitala - Huhtikuu 20, 2016, 06:23:17 ap
Timolle sen verran,että kyllä työkoneet(kaivinkoneet,kuormaajat) ajelee löpöllä,eikä ne maajussit verotonta polttoainetta tieliikenteessä voi käyttää.
Kyllä ne veronsa kiinteistöistä.Ja muuten,jos jonkun kansan ryhmän tuloja on leikattu niin maajussien.Ei kauhean kateellinen kannata
olla.
Mä en ole maajussi vaan rakennusmestari,tosin hetkenpäästä entinen sellainen.
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: Harri Eronen - Huhtikuu 20, 2016, 08:05:29 ap
En tiedä , milloin on asia muuttunut, olen vuosikymmenet  ollut siinä käsityksessä että politiikkaan ,uskontoon ja ammatteihin liittyvät keskustelut harrastuksen parissa ovat vähän niin kuin "kiellettyjen tai ainakin arveluttavien aiheiden joukossa". Jos ei aloittaja erikseen sitä keskustelijoilta kysy ,että "Passaako tai tuo asiaa  omalta kohdaltaan ensimmäisenä esille" ? (Valtiovaltaa pitää tottakai arvostella, täällähän syntyy hyviä ideoita, tiedä vaikka jonkun päättäjän niitä lukevan.)
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: Vierailija - Huhtikuu 20, 2016, 10:19:04 ap
No joo... mutta moottoripyörät ja tiestö jotenkin kuuluvat yhteen  ;)

Sinänsä valtion yhtiö tai valtion liikelaitos (TVL) eivät kovin paljon eroa toisistaan, mutta tien käyttömaksut ovat kyllä Suomessa uutta. Saas kattoo...
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 20, 2016, 11:29:08 ap
Eräissä foorumeissa on säännöissä mainittu että mitään politiikkaan, henkilökohtaisuuksiin, muihin harrastuksiin tai elinkeinotoimintaan tehtäviä viittauksia ei sallita. Tällä foorumilla ei sellaista suoranaisesti kielletä vaan on yleiset moraaliset säännöt. Ovat mielestäni toimineetkin varsin hyvin.

Tämän foorumin säännöistä lainaus:
Lainaus
• Moottoripyöräily Guzzilla ei ole otsa-kurtussa hommmaa. Niinpä tämän palstankin henki on positiivinen.
• Noudata keskustelussa tervettä järkeä, kohteliaisuutta ja asiallisuutta. Perustele mielipiteesi - älä vain väitä.
• Toisten henkilöiden tai mielipiteiden väheksyminen tai halveksunta tai muu loukkaava käytös ei tälle palstalle sovi.
• Palstalla ei saa levittää tekijänoikeudellista aineistoa, mukaanlukien valokuvat ja tekniset piirustukset, jonka julkaisuun sinulla ei ole oikeuksia.
• Tarkoitushakuinen negatiivinen provosointi viesteissä katsotaan sopimattomaksi käytökseksi.
• Selkeästi väärällä alueella olevat viestit saatetaan siirtää niitä paremmin vastaavalle alueelle.
• Epäasialliset viestit sekä henkilökohtaisuuksiin menevät viestit joko poistetaan tai niitä saatetaan editoida.
• Jatkuvaan häirintään tai sääntöjen rikkomuksiin syyllistyvät kirjoittajat voidaan sulkea pois keskustelusivuilta joko määräajaksi tai pysyvästi.

Aihealueet karkeasti:
Lainaus
- Moottoripyörien, erityisesti Guzzien tekniikka
- Ajokokemukset
- Tapahtumat
- Kerhotoiminta
- Yksityishenkilöiden moottoripyöräilyä sivuavat ostetaan / myydään ilmoitukset

Toisaalta pitänee erottaa puoluepolitiikka ja yleinen politiikka toisistaan. Jälkimmäinen on yhteisten asioiden hoitoa eikä siten mitenkään hankala aihe vaan voi liittyä lähes mihin tahansa. Puoluepolitiikka taas on eri aatemaailmojen esiin tuomista enkä, esimerksi itse tuo aatteitani tarkoituksellisesti esille ja toivon etteivät muutkaan sille sen paremmin painoa anna. Täällä foorumissa.

Persoonallisuuksia tuntuu sen sijaan riittävän.


Sitten on taas erikseen yhdistyksiä ja foorumeita joissa nimenomaan politiikan koko kirjo saatetaan tuoda näkemyseroineen esille. Kuten lainsäädäntöön läheisesti liittyvä MMAF sekä Smoto. Kummallakaan ei ole puoluetta jota ne edustaisivat mutta toiminta tapahtuu motoristien eduksi juuri siellä puoluemaailmassa jossa motoristienkin tavoitteita pyritään edistämään. Viimeisen viidentoista vuoden aikana jopa varsin tehokkaasti. Politiikka on hidasta ja vuosi ei ole vielä siinä ajankäytössä mitään mutta viisi vuotta vaikuttamista jo alkaa olemaan. Siksi monien mielestä järjestöt eivät saa aikaiseksi mitään. Mutta pinnan alla kuitenkin hiljalleen tapahtuu.
Otsikko: Vs: Maanteiden yksityistäminen
Kirjoitti: Camn - Huhtikuu 20, 2016, 14:00:44 ip
Lainaus
valokuvat ja tekniset piirustukset, jonka julkaisuun sinulla ei ole oikeuksia
Tämä aina välillä hiukan ahdistaa. On palstoja, joilla mikään sitaatti esim. Guzzi -dokumentaatiosta ei ole sallittu.  Linkit toki aina (silloin vastuu jää sille, kuka ne on laittanut esille).  Mutta toisaalta pitää muistaa että toimimme Suomen lainsäädännön alla.  Täällä on ymmärtääkseni keskimääräistä paremmat oikeudet julkaista sitaatteja.  Siis sellaista materiaalia johon toisella on tekijänoikeus.  Riippumatta siitä, mitä mahdollisesti joku ulkomailla toimiva asiasta on mieltä.

Kuvia ja piirustuksia saa ymmärtääkseni laittaa foorumin sivuille, silloin käytetään siteerausoikeutta (tekijänoikeuslaki, sitaatti, § 22).

Nyt siteeraan alan harvoihin asiantuntijoihin lukeutuvan Kemppisen blogia: "Sitaatti on sallittu, jos se on otettu julkistetusta teoksesta, hyvän tavan mukaisesti ja tarkoituksen edellyttämässä laajuudessa. Tulee varmistaa, että teos on julkistettu. Toisen yksityisiä papereita ei saa siteerata, ei myöskään toiselta saamaansa kirjettä, kirjeeseenkin on tekijänoikeus. - - Väitetään, ettei kokonaista runoa tai laulua saa siteerata. Saa. Niin tehdään runokokoelmia arvosteltaessa - - valokuva, piirroskuva ja maalaus ovat samassa asemassa. Hyvä tapa edellyttää lähteen mainitsemista. Hyvä tapa ei edellytä että lähde mainittaisiin aina. Järkeä saa käyttää. Meneillään on "information grab". Monet vetoavat valheellisesti tai virheellisesti oikeuksiin, joita ei ole olemassa".